Is fruitarisme (in de huidige tijd) een stap te ver?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie

Is fruitarisme een stap te ver?

Peiling eindigde op zo sep 02, 2007 16:10

Ja
13
93%
Nee
1
7%

Totaal aantal stemmen: 14

Ineke

Bericht door Ineke » vr aug 03, 2007 16:10

Is het roofbouw om fruit en zaden te eten die tot volwaardige planten kunnen uitgroeien en dan meer opbrengen.
Is er er genoeg voedsel en grond oppervlakte voor iedereen etc.
Zitten er genoeg voedingsstoffen in? etc.
Ik persoonlijk vind het een stap te ver . . .
Laatst gewijzigd door Ineke op do aug 23, 2007 21:25, 4 keer totaal gewijzigd.

Wesley

Bericht door Wesley » vr aug 03, 2007 17:08

Ik heb me (nog) niet voldoende ingelezen om een oordeel erover te kunnen vellen.

Maar vind't in ieder geval interessant, fruitarisme. Zijn er eigenlijk wel fruitari?rs op dit forum? Zou wel handig zijn als die tips zouden kunnen geven...

vegalan
Leefwijze: veganist

Re: Is fruitarisme (in de huidige tijd) een stap te ver?

Bericht door vegalan » vr aug 03, 2007 19:05

Voeding technische gezien kan je niet alleen van fruit leven!
Te weinig eiwitten en gebrek aan vitamine b12 etc.
Zo eten Orang oetangs veel doerians maar hebben toch daarnaast een eiwitrijke (dierlijke) kost nodig.

.

Wesley

Bericht door Wesley » vr aug 03, 2007 19:18

Nja, wel jammer :(

Leek me wel interessant, (meer) fruitarisch leven. Vind het de meest consequente voedingswijze

Ineke

Bericht door Ineke » vr aug 03, 2007 20:01

Geen stem bij de enquete?
Het is niet verplicht uiteraard
Laatst gewijzigd door Ineke op vr aug 03, 2007 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Ineke

Bericht door Ineke » vr aug 03, 2007 20:15

Ik denk dat het in de toekomst (100 jaar of zo) wel kan maar zou het wel nodig en nuttig zijn?
Is het 'planten en bomen voelen ook pijn' niet een excuus van omnivoren om niet te hoeven veranderen?
en gaan fruitari?rs misschien niet te ver in het 'least harm priciple?
'Dit zeg ik zonder iemand te willen beledigen, ik vind het juist erg als mensen zichzelf tekort doen uit compassie, voor planten die geen ziel hebben en geen pijn voelen (volgens mij).

vegalan

Bericht door vegalan » vr aug 03, 2007 20:40

Ineke schreef:Geen stem bij de enquete?
Geen stem omdat: bij ja het idee van fruitarisme wordt afgekeurd en bij nee het zou inhouden dat het mogelijk is.

Het fruitarisme blijft een mooi maar bijna onmogelijk gegeven!

.

melancholy

Bericht door melancholy » vr aug 03, 2007 20:41

Voor mij in ieder geval, dus ik heb ja gestemd.
Eerst maar eens helemaal over zien te gaan op het veganisme. :wink:

Wesley

Bericht door Wesley » vr aug 03, 2007 21:02

Ik heb nu ook ja gestemd.

Voor mij gaat het (op dit moment) te ver. Ik woon nog thuis (dan is vegan zijn al lastig) en zie mezelf niet meteen fruitari?r worden...

Jip
Contacteer:

Bericht door Jip » vr aug 03, 2007 21:18

Ik zie het nut er niet van in. Als je stopt met de reguliere vorm van plantaardig voedsel eten, ga je gewoon regelrecht tegen de natuur in. Dat zal nooit mijn bedoeling zijn. Ben niet van plan om bij een appelboom te zitten wachten tot er een appel afvalt, dan pluk ik hem liever!
Burgerlul

Ineke

Bericht door Ineke » vr aug 03, 2007 21:58

Bij fruitarisme gaat het er alleen om dat er alleen zaden en vruchten worden gegeten zonder de plant te hoeven vernielen, het gaat er niet om dat je ze niet mag plukken, volgens mij.

fief
Contacteer:

Bericht door fief » vr aug 03, 2007 22:18

Ineke schreef:Bij fruitarisme gaat het er alleen om dat er alleen zaden en vruchten worden gegeten zonder de plant te hoeven vernielen, het gaat er niet om dat je ze niet mag plukken, volgens mij.
Het gaat er inderdaad niet om dat het niet geplukt mag worden, maar om het van de plant af kunnen halen zonder de plant onherstelbaar te beschadigen/te doden.
Zaden zouden dus wel mogen en fruit plukken ook, maar dingen als aardappels, uien, wortels en spinazie mogen niet, omdat je daarvoor de plant moet doden.

Ik vind het in praktijk niet haalbaar omdat je eigenlijk alles zelf zou moeten verbouwen om zeker te weten dat er niet onnodig veel planten gedood worden. Voor iets als aardbeien bijvoorbeeld zullen ze vaak nieuwe planten nemen en de oude dood maken.

Verder zie ik in fruitarisme geen verbetering meer ten opzichte van veganisme.

Eagle

Bericht door Eagle » za aug 04, 2007 20:00

Als ik fruitari?r zou kunnen worden, zou ik het gelijk doen. Niet alleen omdat ik dan geen planten zou beschadigen maar ook omdat ik dan minder kookgerei en bereidingstijd nodig heb.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » za aug 04, 2007 20:32

Ik heb niets met fruitarisme. Er is geen zinnig ethisch argument voor mij om over te gaan tot fruitarisme. De stap te ver is voor mij niet in de eerste plaats vanwege het onhaalbare aspect, maar veel meer een stap te ver vanwege de nutteloosheid ervan.
Fruitarisme is voor mij dan ook zeer zeker geen consequentere vorm van veganisme.

Dave

Bericht door Dave » di aug 07, 2007 9:50

First things first:

vegetarisme en biologische landbouw is vandaag de dag wel geaccepteerd.

Eerst maar veganisme en veganistische landbouw bevorderen en als we daar zijn dan kunnen we altijd nog kijken naar fruitarisme en fruitaristische landbouw. De stap is dan ook veel kleiner.

Veg_eric

Bericht door Veg_eric » di aug 07, 2007 11:23

Net als Rick zie ik geen link tussen veganisme en fruitari?rs.

Volgens de wikipedia definitie doen veel fruitari?rs het dieet om ethische redenen, en daar heb ik toch wel vraagtekens bij.

Want ik denk dat als je fruitari?r bent, dat je erg afhankelijk bent van ge?mporteerde en ingevlogen fruit.... en of dat nou zo ethisch verantwoord is, dat betwijfel ik.

Ik zou het wel interessant vinden om meer kennis of mogelijkheden met rawfood te hebben, want dat ziet er vaak erg lekker uit.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di aug 07, 2007 11:45

Denk dat fruitarier zijn meer spiritueel is.

Dave

Bericht door Dave » di aug 07, 2007 11:51

Veg_eric schreef: Want ik denk dat als je fruitari?r bent, dat je erg afhankelijk bent van ge?mporteerde en ingevlogen fruit.... en of dat nou zo ethisch verantwoord is, dat betwijfel ik.
Ik denk niet dat dat meer of anders is dan bij veganisten.
Sowieso is ingevlogen voedsel niet ecologisch. Het meest ecologische is lokale seizoensgebonden voedsel te eten. Ik kijk in de biologische winkel ook of het uit NL afkomstig is.

Sproutisten (degenen die gekiemde zaden eten) zijn erg ekologisch omdat groente en fruit voor een groot gedeelte uit water bestaat en zaden niet, maar zaden bevatten wel heel veel voedingstoffen op een kleine ruimte.

Zowel fruitariers als sproutisten als juicisten zijn raw foodisten.

Ook qua plantenleed is het laatste woord nog niet gezegd. Er is wetenschappelijk bewezen dat planten kunnen lijden en dat is nooit wetenschappelijk weerlegd.

Voorlopig blijf ik veganist ( met hier en daar wat sproutisme) en mijn argument is dat als je uitgaat dat er plantenleed bestaat dat je als veganist er 6 - 16 keer minder van veroorzaakt dan een vleeseter. Bovendien krijg ik last van mijn buik als ik overwegend veel fruit zou eten.

Drawion_Kuda

Bericht door Drawion_Kuda » di aug 21, 2007 13:14

fruitarier mocht alleen rauw eten en dus ook planten.

zo dacht ik erover ?

klopt dit dan niet :\

Ineke

Bericht door Ineke » di aug 21, 2007 13:51

Ik blijf erbij dat planten niet lijden en dat dat een verzinsel van omnivoren om te kunnen zeggen 'planten lijden ook dus kunnen we net zo goed vlees en dergelijke blijven eten...
planten hebben geen ziel, dieren en mensen wel. volgens mij,
of zijn ze alles zo genetisch aan het verstoren (door bijvoorbeeld dierlijke genen in planten te zetten, van mensen in dieren etc.) dat dat zo lijkt, daar moet je als veganist al helemaal niet intrappen. :(
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

Plaats reactie