Vaak ziek...

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Gast

Vaak ziek...

Bericht door Gast »

Ik ben nu bijna 8 maanden vegetari?r en sinds 2 weken veganist. Nog niet volledig, maar neem geen zuivel, kaas of eieren meer en kijk veel op verpakkingen naar E-nummers. Gelatine vermijdt ik ook (al 8 maanden).

Nu is mijn vraag...
Vroeger was ik echt nooit ziek, nooit hoofdpijn of koorts, nooit moe, nooit misselijk.

En de afgelopen maanden ben ik het steeds vaker. Vorig weekend voelde ik me niet fit, afgelopen donderdag ook niet en nu dus weer... Meestal duren deze 'zieke' dagen niet langer dan 1 of 2 dagen.

Mn eetlust is wel erg verminderd sinds ik vegetari?r ben...

Is het normaal dat een vegetari?r/veganist vaker ziek en/of moe is? Ze hebben mij voor het moe zijn Magnesium-tabletten aangeraden, dus die krijg ik er nu ook bij... :(

Wat kan ik er nog meer tegen doen...?
Ik heb de volgende aanvullingstabletten: Zink, ijzer, biergist, multi a-z, vitamine D3, vitamine C, Soort Kalktabletten (calcium ofzo), Magnesium-tabletten.

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik het gevoel heb dat die tabletten helemaal niet helpen, maar ja... het is of deze tabletten, of vlees :? Dan is mn keuze gauw gemaakt, de tabletten natuurlijk...

Alvast bedankt!

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Heb je al je bloed laten prikken?

Gast

Bericht door Gast »

Nee, dat heb ik nog niet gedaan...

Zijn er geen andere oplossingen? :?

Marla

Bericht door Marla »

Mag ik vragen waarom je zoveel pillen slikt? Uit voorzorg of omdat je van de dokter te horen hebt gekregen dat je dat moet doen?
Ik zie vitamine B12 er niet bij staan trouwens terwijl die juist erg belangrijk zou moeten zijn.

Waarom is je eetlust verminderd? Vind je vegetarisch eten niet lekker? Kook je zelf of koken je ouders voor je? Wat eet je zoal op een dag?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Gast schreef:Nee, dat heb ik nog niet gedaan...
Denk dat het goed is als je dat eerst laat doen en dan laten kijken of je b12, ijzer e.d. hoog genoeg zijn. Nu al 'preventief' allerlei dingen slikken lijkt me nou niet bepaald goed. Beter is om zeker te weten hoe en wat.

Als je ijzertekort hebt (bloedarmoede), dan moet je zorgen dat je goed ijzer binnen krijgt. Door ijzerrijke groente (boerenkool, broccoli, ..) te eten en daarbij bijvoorbeeld sinaasappelsap bij te nemen. Vitamine C daarin helpt het bevorderen van de ijzeropname

Gast

Bericht door Gast »

Die tabletten slik ik omdat dat van mn ouders moet. Ik ben nooit naar de dokter geweest...

Vitamine B12 is toch biergist, of zit ik nu mis :?

Ik weet niet waarom mn eetlust verminderd is... Geen idee...
Thuis wordt niet apart gekookt voor mij, dus ik eet maar wat ik kan eten. Mn ouders koken nog voor me.

Wat ik gemiddeld eet op een dag...
Ontbijt: 1 broodje, 1 glas sinaasappelsap + al die tabletten
Lunch: 1 broodje, 1 glas sinaasappelsap
Avondeten: kwart bordje warm eten (meestal aardappelen met groente) + halve vegetarische burger (of geen), 1 glas sinaasappelsap

Voor de rest eigenlijk niets... Soms op de avond of tussen de middag nog een plakje ontbijtkoek. Nooit chips, koek of snoep. Af en toe nog een glas sinaasappelsap of water.

Gast

Bericht door Gast »

Alex schreef:
Denk dat het goed is als je dat eerst laat doen en dan laten kijken of je b12, ijzer e.d. hoog genoeg zijn.
IJzer heb ik op mn opleiding laten testen en dat was 7.2, dus dat kon er nog mee door.

vegzie

Bericht door vegzie »

Tijdens mijn meer dan 20 jaren als vegetari?r en iets minder als veganist op deze aardbol ben ik nog nooit een vegetari?r/veganist tegengekomen die zoveel pillen slikt. Het is eigenlijk een beetje ongeloofwaardig wat je schrijft. Maar goed, alles is mogelijk op deze aardbol.
Het enige wat je als veganist via een pilletje moet slikken is B12. Ofwel eet je een gedood dier, een afgeleid product zoals melk of eieren om aan je B12 te geraken ofwel een B12-pilletje.
Al de rest vind je in plantaardige voeding. probeer die voeding wel gevarieerd te houden. Zoek bijvoorbeeld eens naar een vega voedingspiramide op het internet.

Gast

Bericht door Gast »

vegzie schreef:Tijdens mijn meer dan 20 jaren als vegetari?r en iets minder als veganist op deze aardbol ben ik nog nooit een vegetari?r/veganist tegengekomen die zoveel pillen slikt. Het is eigenlijk een beetje ongeloofwaardig wat je schrijft. Maar goed, alles is mogelijk op deze aardbol.
Ongeloofwaardig?? :shock:
Je mag hier persoonlijk langskomen om ze te komen bekijken!
Ik wil die tabletten ook helemaal niet, maar zoals ik al zei moet ik ze van mn ouders..! OF die tabletten, OF weer vlees eten.

Sorry hoor, maar dit begrijp ik niet :? :(

-gebruikergewist-

Re: Vaak ziek...

Bericht door -gebruikergewist- »

Gast schreef:Is het normaal dat een vegetari?r/veganist vaker ziek en/of moe is?
Nee.
En nee, B12 is geen biergist.

Framboos

Bericht door Framboos »

Misschien is het een tip om eens een goed boek te lezen over veganistische voeding (en die dan ook aan je ouders te laten lezen!)?

Het is echt niet nodig om zo veel vitamines te nemen. Bovendien kun je van sommige vitamines te veel krijgen, en als je al een multi slikt, is het meestal niet verstandig om er zo maar van alles bij te gaan slikken (of hebben je ouders uitzonderlijk veel verstand van vitamines? Wat ik me niet kan voorstellen eigenlijk, anders zouden ze er niet van uit gaan dat je met een vegan voeding zo veel moet bijslikken, maar je dan geen B12 laten slikken...

En het is ECHT geen keuze tussen AL die tabletten en vlees hoor!

lenagast

Bericht door lenagast »

Drie dingen:
1: B12 pillen zijn absoluut noodzakelijk. Neem 2000mg per week.
2: Je eet VEEL te weinig. Dit is een hongerdieet. Dit is echt heel erg ongezond. Als je zo weinig eet zijn al die pillen inderdaad noodzakelijk, maar het is natuurlijk geen vervanging voor een gezonde voeding. Je bent nog in de groei, je hebt genoeg eiwitten, gezonde vetten en koolhydraten nodig. Je moet echt VEEL meer gaan eten. Als je eetlust wegblijft zou ik echt naar de dokter gaan.
3: Het lijkt me sowieso geen gek idee om je bloed te laten onderzoeken om te kijken wat er precies aan de hand is.

Het is absoluut niet goed genoeg om te eten wat vleeseters eten en dan het vlees weg te laten. Daarmee krijg je absoluut tekorten. Kun je af en toe simpele dingen voor jezelf maken zoals linzensoep of hummus? Vooral peulvruchten zijn een goede bron van veel dingen die je lijkt te missen in je dieet. Noten en avocado's zijn ook goed. Zorg ook dat je genoeg groente en fruit eet. Teveel sinaasappelsap is geen goed idee. Het is een goede bron van vitamine C, waardoor het op zich niet slecht is om bij je eten te eten (zoals gezegd is vitamine C goed voor de ijzeropname) maar het betat veel suiker, waar je weer moe van kunt worden. Heel fruit is beter. Het is weer bijna aardbeientijd!

ingenting

Bericht door ingenting »

vegzie schreef:Tijdens mijn meer dan 20 jaren als vegetari?r en iets minder als veganist op deze aardbol ben ik nog nooit een vegetari?r/veganist tegengekomen die zoveel pillen slikt. Het is eigenlijk een beetje ongeloofwaardig wat je schrijft. Maar goed, alles is mogelijk op deze aardbol.
Het enige wat je als veganist via een pilletje moet slikken is B12. Ofwel eet je een gedood dier, een afgeleid product zoals melk of eieren om aan je B12 te geraken ofwel een B12-pilletje.
Al de rest vind je in plantaardige voeding. probeer die voeding wel gevarieerd te houden. Zoek bijvoorbeeld eens naar een vega voedingspiramide op het internet.
Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo ongeloofwaardig want mijn ouders (of eerder mijn moeder) waren precies zo.
Misschien niet zo extreem maar in het begin moest ik ook een ijzersupplement, calcium supplement, vitamine B complex en een multivitamine slikken. En dat dan meerdere keren per dag.

Eigenlijk ook toevallig maar aan het begin van het eerste jaar dat ik veganist was werd ik ook heel vaak ziek. Bijna elke week voelde ik dan een griepje opkomen...en dit ging dan weer na 2 dagen weg.

Ik ben nooit echt achter de oorzaak gekomen maar na een poosje ging het weer weg.

Toch vind ik het wel een goede zet om even langs te gaan bij de dokter om je bloed te laten testen en dit, vooral in het eerste jaar, een aantal keer te herhalen zodat je kan bijhouden of je werkelijk genoeg voedingsstoffen etc. binnenkrijgt.

Overigens slik ik deze dagen nauwelijks supplementen, eens in de zoveel tijd B12 (+ uit verrijkt voedsel) en soms nog een ijzersupplement als mijn eetlust vermindert.

Als je nog steeds een verminderde eetlust hebt en je krijgt niet genoeg voedsel binnen is er hier ergens op het forum (gezondheid dacht ik..) ook nog een draad met allemaal tips om toch genoeg calorien etc. binnen te krijgen.
La maquereau des petits g?teaux (h)

Framboos

Bericht door Framboos »

Zou je misschien Pfeiffer kunnen hebben? Ben je heel moe, je huid geel, en wat zijn ook al weer nog allemaal de symptomen van die ziekte?

In Amerika zijn er trouwens hele stromingen van mensen die 'veganist' zijn uit gezondheidsoverwegingen, wist je dat? Ik zou er niet zo maar vanuit gaan dat het ongezond is...

Gast

Bericht door Gast »

Bedankt voor de reacties!
lenagast schreef:Drie dingen:
1: B12 pillen zijn absoluut noodzakelijk. Neem 2000mg per week.
2: Je eet VEEL te weinig. Dit is een hongerdieet. Dit is echt heel erg ongezond. Als je zo weinig eet zijn al die pillen inderdaad noodzakelijk, maar het is natuurlijk geen vervanging voor een gezonde voeding. Je bent nog in de groei, je hebt genoeg eiwitten, gezonde vetten en koolhydraten nodig. Je moet echt VEEL meer gaan eten. Als je eetlust wegblijft zou ik echt naar de dokter gaan.
1: Ik heb helemaal geen B12 pillen en deze heb ik ook nog nooit geslikt... Mn ouders vinden de vegetarische burger ook wel vervangd genoeg, dus misschien krijg ik daarom geen B12.
2: Oww.. ik wist niet dat het zo erg was... Ik eet al minstens 5 maanden zo en ik leef nog steeds. Dan zou het toch wel wat meevallen?
Framboos schreef:Zou je misschien Pfeiffer kunnen hebben? Ben je heel moe, je huid geel, en wat zijn ook al weer nog allemaal de symptomen van die ziekte?
Nee, ik denk niet dat ik Pfeiffer heb. Ik ben dan wel moe, maar ik heb geen gele huid ofzo...

Veg_eric

Bericht door Veg_eric »

Gast schreef: Nee, ik denk niet dat ik Pfeiffer heb. Ik ben dan wel moe, maar ik heb geen gele huid ofzo...
Ik ben al jaren veganist en heb me een tijd regelmatig "moe" gevoeld.

Maakte niet zo gek veel uit hoe ik at, en op een bepaald moment ben ik maar naar de huisarts gegaan. Ik vermoede B12 gebrek, ijzer te kort, of een vorm van diabetes.

Wel een goed verhaal gehouden waardoor de huisarts me niet afscheepte, maar diverse bloed tests liet doen.

B12 was goed, geen diabetes, geen sluimerende kanker of ontsteking, maar mijn schildklierfunctie was wat te laag.

Mijn advies, niet zelf rommelen met vitamines op basis van gevoel, maar laat eens bloed prikken.

Bovendien is het zo dat de meeste mensen een voorraadje b12 opgeslagen hebben, het is niet aannemelijk dat de korte tijd dat jij zo eet, voor b12 te kort heeft gezorgd.

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur »

Je eet inderdaad erg weinig. Hoeveel iemand nodig heeft hangt natuurlijk ook af van hoeveel lichaamsbeweging je krijgt (en nog wel een paar meer dingen... ik weet ze zo niet uit mijn hoofd maar geslacht, leeftijd en gewicht zullen er vast bij horen). Toch is wat je noemt ?cht weinig! Probeer 's avonds iets meer op te scheppen, probeer overdag een boterham extra te eten (of een appel, een banaan...).

En wat hierboven ook al meerdere malen genoemd is: laat je bloed prikken. Daar is niks raars of engs aan, en dan weet je meteen of je tekorten hebt aan bepaalde stoffen. Je kunt niet blijven aanmodderen ;)

Over vitamine B12 is veel informatie te vinden, ook op dit forum. Vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten (vlees, melk, ei etc.). Als je dit niet via voeding binnenkrijgt, is het dus erg belangrijk dit in een supplement tot je te nemen. Je hoeft daarvan (mijns insziens net als de meeste andere supplementen) niet elke dag een enorme pil te nemen, om de dag een halfje is genoeg.

Arwen
Leefwijze: flexanist

Bericht door Arwen »

2: Oww.. ik wist niet dat het zo erg was... Ik eet al minstens 5 maanden zo en ik leef nog steeds. Dan zou het toch wel wat meevallen?
Je geeft zelf al aan dat je vaak ziek en moe bent, dus misschien valt het toch niet mee... Je lichaam heeft toch echt energie nodig om aanvallen van buitenaf te bestrijden.

Framboos

Bericht door Framboos »

Gast schreef:grmbl de quote-functie doet weer raar
Sorry, maar ik snap echt niets van je ouders. Hoe komen ze er nou weer bij dat je door vegaburgers genoeg B12 binnen krijgt, maar verder een teringlading pillen moet slikken?

En wat Arwen zegt,, blijkbaar valt het dus niet meer.

En wat alle anderen zeggen: vind je het echt gek dat je moet bent en je niet lekker voelt, als je je lichaam aan een hongerdieet blootstelt?

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- »

Houd eens een tijdje bij wat je precies allemaal eet, zodat je een objectief beeld krijgt van welke tekorten je allemaal zou kunnen hebben. Dat kan bijvoorbeeld heel makkelijk hier. Naast alle belangrijke vitamines en voedingsstoffen kun je dan ook meteen zien of je wel genoeg calori?n binnenkrijgt.

Plaats reactie