B12 nodig? En hoe kom je er aan?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Dick
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: B12 nodig? En hoe kom je er aan?

Bericht door Dick »

Door de gezondheidsraad is eens op een vraag van MArcello (een forumlid, niet zo aktief meer op het forum) de vraag gesteld waarom er door leveranciers 1 ug als norm wordt aangehouden i.p.v. wat hun adviseren, het volgende beantwoord.

(Product-)Informatie van een vitamine-producent is geen betrouwbare bron voor voedingsnormen die worden vastgesteld door de Gezondheidsraad. Daarvoor zul je de adviezen van de Gezondheidsraad moeten lezen of navraag moeten doen bij het Voedingscentrum.
Lotusbloem

Bericht door Lotusbloem »

Voedingscentrum houdt ook 2,8 B12 aan
Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Dick schreef:Op een ander forum heb ik dit rekensommetje ooit geplaatst, gaat over melk, maar met soja melk heb je wel dezelfde berekening

Er zit 0,4 mcg B12 per 100 ml melk. Op de verpakking staat 40% ADH.
ja ja als je uit gaat van aanbevolen hoeveelheid van 1 mcg.
Tegenwoordig wordt ook 2,8% mcg aangehouden.
De opname door het lichaam bij 0,4 mcg B12 is ongeveer 75%.
Per 100 ml 0,75 x 0,4 = 0,3 mcg B12 wat door je lichaam wordt opgenomen.
Nodig 2,8 mcg. Dus 2,8/0,3 = dus 9,333 porties van 100 ml melk.
Die 1mcg is hoeveel een gemiddeld mens (gemiddeld mens he, verschilt flink per mens, dus je kan makkelijk wat meer nodig hebben) aan B12 per dag moet OPNEMEN IN ZIJN BLOED.
De 2,8mcg is de hoeveelheid die je MOET ETEN/SLIKKEN per dag om genoeg B12 op te nemen. Je neemt namelijk maar een deel van de B12 echt op in je bloed (de gezondheidsraad gaat uit van 50% dus voor die 1mcg moet je 2mcg eten/slikken), en die 1mcg is voor de gemiddelde mens, dus is het nog ietsje extra verhoogd zodat niet alleen de gemiddelde en ondergemiddelde mens genoeg eraan heeft, maar ook de iets-boven-gemiddelde mens.

De gezondheidsraad gaat ervanuit dat je 50% van de B12 die je binnenkrijgt ook opneemt, volgens Michel Post is het bij kleine hoeveelheden veel meer, en bij grote hoeveelheden veel minder. Volgens de informatie van Michel Post zou je bij een glas met daarin 0,4mcg B12 iets van 70-75% opnemen, dus ongeveer 0,3mcg. Als je de sojamelk niet allemaal in 1 keer drinkt, maar meerdere keren per dag 1 glas, zou je met 5 keer 100 ml komen op ongeveer 1,5mcg. En dat zou genoeg moeten zijn voor de meeste mensen.
Jippia

Bericht door Jippia »

Ik drink mijn sojamelk verspreid over de dag: bij het ontbijt, bij de lunch en rond een uur of vijf. En ik ontbijt met een schaaltje sojayoghurt, ook ongeveer 250 ml. Dus dat zit wel goed als ik het allemaal zo lees. En ik slik 1000 mcg bij. Ik ga ervan uit dat dit voldoende oplevert.
Fynnya

Bericht door Fynnya »

Jippia schreef:Ik drink mijn sojamelk verspreid over de dag: bij het ontbijt, bij de lunch en rond een uur of vijf. En ik ontbijt met een schaaltje sojayoghurt, ook ongeveer 250 ml. Dus dat zit wel goed als ik het allemaal zo lees. En ik slik 1000 mcg bij. Ik ga ervan uit dat dit voldoende oplevert.
Slik je 1000 mcg per dag?
Dat is echt ontzettend veel. Er wordt van hele grote hoeveelheden ongeveer 1% opgenomen, dus dan kom je al uit op een opname van 10 mcg per dag (en als ik het goed begrijp nog meer, want er wordt ook nog zo'n 5 mcg via je darmen opgenomen hiervan, dus dan is het misschien wel 15 mcg) Plus dan ook nog eens uit al die sojamelk. Is volgens mij veel en veel en veel meer dan je nodig hebt. Of had je een tekort waarom je dit doet?
Wen

Bericht door Wen »

Jippia, het kan geen kwaad en meestal neem je maar een deel op, dus het lijkt me eigenlijk goed zo. Je kan eventueel ook een lagere dosis B12 slikken, maar ik zou zeker bijslikken en niet enkel verrijkte produkten nemen.
Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

Fynnya schreef:
Jippia schreef:Ik drink mijn sojamelk verspreid over de dag: bij het ontbijt, bij de lunch en rond een uur of vijf. En ik ontbijt met een schaaltje sojayoghurt, ook ongeveer 250 ml. Dus dat zit wel goed als ik het allemaal zo lees. En ik slik 1000 mcg bij. Ik ga ervan uit dat dit voldoende oplevert.
Slik je 1000 mcg per dag?
Dat is echt ontzettend veel. Er wordt van hele grote hoeveelheden ongeveer 1% opgenomen, dus dan kom je al uit op een opname van 10 mcg per dag (en als ik het goed begrijp nog meer, want er wordt ook nog zo'n 5 mcg via je darmen opgenomen hiervan, dus dan is het misschien wel 15 mcg) Plus dan ook nog eens uit al die sojamelk. Is volgens mij veel en veel en veel meer dan je nodig hebt. Of had je een tekort waarom je dit doet?

In de biologische Yoghurt/melk is geen B12 toegevoegd. In de gewone vaak wel, dat is niet duidelijk in het verhaal.
Ik slik iedere dag ook een pilletje van 1.000 ug, maar ik wil het ook wel eens week of meerdere weken overslaan. Daarom neem ik gewoon die van 1.000 ug.
Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

Fynnya schreef:
Dick schreef:Op een ander forum heb ik dit rekensommetje ooit geplaatst, gaat over melk, maar met soja melk heb je wel dezelfde berekening

Er zit 0,4 mcg B12 per 100 ml melk. Op de verpakking staat 40% ADH.
ja ja als je uit gaat van aanbevolen hoeveelheid van 1 mcg.
Tegenwoordig wordt ook 2,8% mcg aangehouden.
De opname door het lichaam bij 0,4 mcg B12 is ongeveer 75%.
Per 100 ml 0,75 x 0,4 = 0,3 mcg B12 wat door je lichaam wordt opgenomen.
Nodig 2,8 mcg. Dus 2,8/0,3 = dus 9,333 porties van 100 ml melk.
Die 1mcg is hoeveel een gemiddeld mens (gemiddeld mens he, verschilt flink per mens, dus je kan makkelijk wat meer nodig hebben) aan B12 per dag moet OPNEMEN IN ZIJN BLOED.
De 2,8mcg is de hoeveelheid die je MOET ETEN/SLIKKEN per dag om genoeg B12 op te nemen. Je neemt namelijk maar een deel van de B12 echt op in je bloed (de gezondheidsraad gaat uit van 50% dus voor die 1mcg moet je 2mcg eten/slikken), en die 1mcg is voor de gemiddelde mens, dus is het nog ietsje extra verhoogd zodat niet alleen de gemiddelde en ondergemiddelde mens genoeg eraan heeft, maar ook de iets-boven-gemiddelde mens.

De gezondheidsraad gaat ervanuit dat je 50% van de B12 die je binnenkrijgt ook opneemt, volgens Michel Post is het bij kleine hoeveelheden veel meer, en bij grote hoeveelheden veel minder. Volgens de informatie van Michel Post zou je bij een glas met daarin 0,4mcg B12 iets van 70-75% opnemen, dus ongeveer 0,3mcg. Als je de sojamelk niet allemaal in 1 keer drinkt, maar meerdere keren per dag 1 glas, zou je met 5 keer 100 ml komen op ongeveer 1,5mcg. En dat zou genoeg moeten zijn voor de meeste mensen.
Van die 50% ben ik inmiddels ook achter gekomen.
*Martijn*

Bericht door *Martijn* »

Jolijn (in een andere draad) schreef:Ik drink wel Alpro soja melk met b12 erin. Ongeveer een halve liter per dag.
Dat is dan 0,75 microgram B12 (bron) en dat is ongeveer 25% van wat je nodig hebt (bron).

Het verschil tussen jouw verhaal en het verhaal van Fynnya en Dick, is dat Dick het waarschijnlijk heeft over koemelk (0,4 microgram per 100 ml) terwijl het bij jou gaat over soyamelk (0,15 microgram per 100 ml).

Heb je wat aan deze informatie?
Granny
Contacteer:

Bericht door Granny »

Vraagje: Is dit iets voor mij?

Vitamine B12 Cobalamine 1000 mcg kauwtabletten
Vitamine B12 kauwtabletten
Merk:
Vitals
Inhoud:
100 kauwtabl. € 15,95

Cobalamine is de gebruikelijke naam van vitamine B12 omdat deze wateroplosbare vitamine het rode kobalt bevat. Vitamine B12 is essentieel voor de groei en speelt een rol in de cellulaire stofwisseling, vooral in het maagdarmkanaal, beenmerg (onder meer bij de vorming rode bloedcellen) en zenuwweefsel.
afdrukken
lees verder
Vitamine B12 is uitsluitend van dierlijke herkomst, het wordt door bacteriën in het spijsverteringskanaal van dieren gevormd. Vitamine B12 is betrokken bij de DNA-deling en de stofwisseling van eiwitten, koolhydraten en vetten. Vitamine B12 helpt bij de afbraak van homocysteïne waardoor het een verzorgende invloed heeft op hart- en bloedvaten en de hersenstofwisseling ondersteunt. Vitamine B12 kan bijdragen aan een goede gemoedstoestand en is goed voor het geheugen.

Ouderen nemen vitamine B12 uit een supplement beter op dan uit voeding. Mensen die vegetarisch eten hebben een grotere kans op een vitamine B12-tekort. Cyanocobalamine wordt in het lichaam gemakkelijk omgezet in de bioactieve vormen.
Hoofdingrediënt
Vitamine B12
Ingrediënten
Samenstelling per kauwtablet:
1000 mcg vitamine B12 (cyanocobalamine)

Hulpstoffen: dextrine maltose, mannitol, plantaardig vet, siliciumdioxide, hydroxypropylmethylcellulose, citroenaroma.

Vrij van soja, lactose, gluten, conserveringsmiddelen en synthetische geur-, kleur- en smaakstoffen.
Dit product is hypoallergeen.
Yogashirt Online - Onlineshop met t-shirts voor Yoga, New age enz.: http://yogashirtsonline.spreadshirt.nl
Truus

Bericht door Truus »

Granny schreef:Vitamine B12 is uitsluitend van dierlijke herkomst
Hoe kan het dan vegan zijn?
Granny schreef:het wordt door bacteriën in het spijsverteringskanaal van dieren gevormd.
En in die van mensen niet?
Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

Granny schreef:het wordt door bacteriën in het spijsverteringskanaal van dieren gevormd.
En in die van mensen niet?[/quote]
Bij mensen ook, maar op een plaats (dikke darm) waarbij de mens B12 niet meer kan opnemen.

ALs je een moestuin hebt kan je je groente met je eigen mest bemesten en als je je de groente vervolgens ook niet goed wast krijg je wellicht ook voldoende B12 binnen. In India doen ze dit wat vaker dan hier en daarom hebben ze in India minder snel last van een B12 tekort en hebben dus ook geen B12 supplementen nodig.

Dierlijke mest kan ook komen van vogeltjes, wormen, muizen etc.
lena

Bericht door lena »

Die supplementen lijken me goed Granny, welk merk is dat?
Granny
Contacteer:

Bericht door Granny »

Hoi Dick, ze zijn van het merk Vitals. Ik heb ze eens besteld bij de Vitaminstore. :)

Truus, ik heb bovenstaande tekst zo van de site overgenomen, dus vraag me niet hoe en wat...? Geen idee... :roll:
Yogashirt Online - Onlineshop met t-shirts voor Yoga, New age enz.: http://yogashirtsonline.spreadshirt.nl
Truus

Bericht door Truus »

Granny schreef:Truus, ik heb bovenstaande tekst zo van de site overgenomen
Weet ik Granny, maar ik wist niet hoe ik het woord "schreef" kon veranderen in "citeerde".
Fynnya

Bericht door Fynnya »

Truus schreef:
Granny schreef:Vitamine B12 is uitsluitend van dierlijke herkomst
Hoe kan het dan vegan zijn?
B12 is nooit van dierlijke herkomst, het komt van micro-organismen. Dus het is van ehm, micro-organische afkomst :roll: Geen idee hoe je dat noemt, zou het onder bacterieel vallen, of is er een groot verschil tussen micro-organismen en bacterieën?

Maar als je kijkt naar welk voedsel je zou kunnen eten om B12 binnen te krijgen, zijn alleen dierlijke ingrediënten tot nu toe als betrouwbare bron bewezen, ik neem aan dat ze dat bedoelen. (de aarde die op je groente zit als je het niet wast, zien we immers niet als voedsel voor de mens)
Maar het is zelf echt niet van dierlijke afkomst, en de B12 in supplementen wordt ook niet uit dieren gehaald, maar gemaakt door die micro-organismen op een voedingsbodem van (onder andere?) suiker en soms melk de B12 te laten produceren.
Truus

Bericht door Truus »

Fynnya schreef:B12 is nooit van dierlijke herkomst, het komt van micro-organismen.
Wonderlijk allemaal. Ik heb maar weer eens op wikipedia gekeken en beaam dat wat jullie zeggen ook daar staat. Qua dieet en leeftijd heb ik een hoog risicofactor. Ik zou dus die pillen moeten slikken. Zolang ik nergens last van heb ga ik dat niet doen. Maar goed te weten dat ze bestaan voor mensen die ze wel willen slikken, en fijn dat ze niet dierlijk zijn.
@rno

Bericht door @rno »

Truus schreef:Ik zou dus die pillen moeten slikken. Zolang ik nergens last van heb ga ik dat niet doen.
Als je ergens last van krijgt door B12-gebrek, ben je mogelijk wat aan de late kant
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.
Truus

Bericht door Truus »

@rno schreef:Als je ergens last van krijgt door B12-gebrek, ben je mogelijk wat aan de late kant
Ja hoor, dat besef ik. En ook dat wanneer ik op m'n 110de wat vergeetachtig word, iedereen zal roepen: had je maar B12 moeten slikken!
Fynnya

Bericht door Fynnya »

Truus schreef:
@rno schreef:Als je ergens last van krijgt door B12-gebrek, ben je mogelijk wat aan de late kant
Ja hoor, dat besef ik. En ook dat wanneer ik op m'n 110de wat vergeetachtig word, iedereen zal roepen: had je maar B12 moeten slikken!
:D
Plaats reactie