B12 nodig? En hoe kom je er aan?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: B12 nodig? En hoe kom je er aan?

Bericht door Vegantastic »

Nou als ik dat stuk leest dan sla je, petra, de plank een beetje mis wat betreft b12.

Het aanmaken van b12 gebeurd bij de meeste dieren in een deel van de darm waardoor we geen b12 opnemen op dat stuk.

Ten tweede krijgen koeien via gronddeeltjes b12 binnen en koeien zijn wel dieren die b12 zelf kunnen opnemen.

Daarnaast krijgen koeien e.d. vaak in voedsel wat ze krijgen b12 supplementen.

In een minder hygienische omgeving, waarin we gronddeeltjes (met bacterien die b12 produceren) binnen krijgen dan kunnen we b12 zo binnen krijgen op een natuurlijke manier. Daar ben ik van overtuigd, maar in de huidige maatschappij dienen we die bacterien te gebruiken om supplementen te maken en ons daarmee te voeden helaas, omdat we niet zo 'natuurlijk' leven.

Dieren in de natuur eten vaak ook hun eigen uitwerpselen voor b12. Omdat het in de darmen gemaakt word, maar het niet opgenomen wordt.
Wen

Bericht door Wen »

Petra,

Mijn bedoeling is zeker niet om je te veroordelen hoor. En ik denk dat bijna iedereen hier heel positief op jouw stelling heeft gereageerd. Ik ben gewoon benieuwd naar jouw ideeën. En over die analoge B12 had ik het ook reeds gehad. Bij bloedonderzoek lijk je een hoog genoeg gehalte aan B12 te hebben, alhoewel je een te kort hebt.
Ik ben in elk geval heel benieuwd naar het stuk dat je wil schrijven over B12. Hopelijk kunnen we dan wel leuk met elkaar hierover discusiëren :D
PetraPS

Bericht door PetraPS »

Marla....
dat is nu niet zo leuk hè!
Dat had ik even snel aan iemand geschreven..... :?

Er zijn meer meewegende factoren die beschreven moeten worden.

De reden waarom ik (hier) helemaal geen verhaaltje tegen b12 wil gaan ophouden is omdat dat niet het standpunt van deze stichting is. (maar dat heb ik nu al een aantal keer gezegt :roll: )
Ik ga het dus ook niet doen.

Ik gebruik thuis zoveel mogelijk pure producten, maar zo af en toe koop ik wel eens iets waar dan toevallig b12 in zit, ik ga het er niet niet voor kopen.
Dat is mijn besluit en ik heb daar goed overdachte redenen voor. Ik wil dan vervolgens hier niet behandeld worden als een af andere onwetende tuthola, want dat is onzin. :)
Ik heb alles gelezen wat er te lezen valt over b12 (en de rest).

Ik heb vorige week mijn bloed laten checken en alles was goed, ik zal het voortaan elk jaar laten doen (niet omdat ik twijfel aan mijn voedingspatroon, maar als bewijs dat het goed gaat :lol: . Een schommeling in het een of ander zal dan snel zichtbaar zijn.

Wen, het lijkt me idd ook leuk om dan te discusseren. :)
Nou groetjes!
http://www.perera-smith.nl
biologische/vegan webshop
Apraxia

Bericht door Apraxia »

PetraPS schreef:
De reden waarom ik (hier) helemaal geen verhaaltje tegen b12 wil gaan ophouden is omdat dat niet het standpunt van deze stichting is. (maar dat heb ik nu al een aantal keer gezegt :roll: )
Nu klinkt het bíjna alsof je hier wilt zeggen dat "wij hier 'van' het forum" representatief voor "dé stichting" zijn......
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.
PetraPS

Bericht door PetraPS »

Apraxia schreef: ... klinkt het bíjna alsof....
:lol:
Veg_eric

Bericht door Veg_eric »

PetraPS schreef: De reden waarom ik (hier) helemaal geen verhaaltje tegen b12 wil gaan ophouden is omdat dat niet het standpunt van deze stichting is. (maar dat heb ik nu al een aantal keer gezegt :roll: )
Ik ga het dus ook niet doen.
Wel flauw om daarom niet uit te leggen hoe een en ander werkt. Als je hier op het forum zit en je een andere mening hebt dan de vereniging, dan mag je dat best zeggen. Voor een onderwerp zoals b12 mag men toch wel verwachten dat je je stelling een beetje onderbouwen kan ;)
PetraPS schreef: Ik heb alles gelezen wat er te lezen valt over b12 (en de rest).
Laten we het niet over het standpunt van de vereniging hebben, maar vertel me dan waarom Michel Post het fout heeft? Ik neem aan dat je zijn literatuur studie wel kent?
PetraPS schreef: Ik heb vorige week mijn bloed laten checken en alles was goed
En hoe vaak laat je je kinderen testen op b12?

De koe heeft toch ook geen pilletjes nodig?;-)
Ik meende dat van alle b12 die op de wereld geproduceerd wordt, het overgrote deel in vee voer gaat.

Hoe lang ben je al veganist? Het zou namelijk best zo kunnen zijn dat je nu nog gebruikt maakt van de b12 die opgeslagen is in het lichaam?
Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

En daarbij: wat was de gemeten waarde?

En heb je je kinderen ook laten testen? En zo ja: wat was bij hen de waarde?
Marla

Bericht door Marla »

PetraPS schreef:Marla....
dat is nu niet zo leuk hè!
Dat had ik even snel aan iemand geschreven..... :?
Je verwijst toch zelf naar Hyves, dan moet je niet vreemd gaan opkijken als mensen daar ook daadwerkelijk gaan kijken :roll:
Het stond overigens gewoon op een voor iedereen openbare hyves over veganisme, dus het is niet alsof ik een of ander privé bericht heb onderschept.

Ik geloof absoluut dat je er veel over hebt gelezen hoor, maar het lijkt mij juist logisch dat als je van mening bent dat iedereen het mis heeft dat je dat dan wereldkundig wilt maken.
PetraPS

Bericht door PetraPS »

Marla schreef: Je verwijst toch zelf naar Hyves, dan moet je niet vreemd gaan opkijken als mensen daar ook daadwerkelijk gaan kijken :roll:
Ja, om daar te discusseren, niet tekst van daar hier te zetten! :?
Marla schreef:Ik geloof absoluut dat je er veel over hebt gelezen hoor, maar het lijkt mij juist logisch dat als je van mening bent dat iedereen het mis heeft dat je dat dan wereldkundig wilt maken.
Ja, ........alleen nog niet nu....... :wink:

Ik laat het topic zo people...... :D
Framboos

Bericht door Framboos »

PetraPS schreef: Ik vind het jammer dat een heleboel veganisten totaal niet weten wat ze aan het doen zijn, het enigste wat ze weten is dat er geen dier moet lijden. Of er voorderest schuimrubber wordt gegeten zal men een worst zijn (vegetarische worst dan) :wink: .
Het feit dat je een veganist bent maakt je nog geen expert in gezond-zijn. Dat gaat namelijk verder.
Vind je dat nou zelf ook niet ontzettend generaliserend?
Anna

Bericht door Anna »

Framboos schreef:
PetraPS schreef: Ik vind het jammer dat een heleboel veganisten totaal niet weten wat ze aan het doen zijn, het enigste wat ze weten is dat er geen dier moet lijden. Of er voorderest schuimrubber wordt gegeten zal men een worst zijn (vegetarische worst dan) :wink: .
Het feit dat je een veganist bent maakt je nog geen expert in gezond-zijn. Dat gaat namelijk verder.
Vind je dat nou zelf ook niet ontzettend generaliserend?
het lijkt me duidelijk dat petraps hier alleen maar zit te spammen. zomaar wat roepen, zonder er verder zelf op in te gaan, of te willen discussieren lijkt me zinsloos.

@petraps, waarom plaats je een bericht, waarover je vervolgens niets wil zeggen? jij zou mij toch ook niet op mijn woord geloven wanneer ik opeens zou beweren dat alle groenten ongezond zijn? dan wil je toch meer horen dan alleen een ongefundeerde mening? ik ben benieuwd welke onderbouwingen je hebt voor je theorie, maar ik ben inmiddels bang dat je alleen een zweverige antroposoof kan quoten...
jet
Moderator

Bericht door jet »

Mensen voordat we met zn allen in een moddergooi discussie belanden:
Discussies kunnen gevoerd worden op een ander deel van het forum.
Ik kan me voorstellen dat wanneer je bepaalde ideeen al lang hebt, het moeilijk is direct aan te nemen zonder argumenten dat het niet zo of anders zou zijn. Bovendien werden in dit geval de argumenten inderdaad niet gegeven. Het is jammer als iemand dat niet wil, maar je bent niet verplicht om reactie te geven.
Ik stel voor dat een discussie over het wel of niet 'moeten' ingaan op vragen van iemand anders verplaatst wordt naar een discussie subforum, want dat heeft niks met veganisme en gezondheid te maken.

Laten we weer terug gaan naar het punt waar we gebleven waren:
B12 is nodig, maar het is niet het enige wat nodig is om gezond te blijven. De andere vitaminen, mineralen en noem maar op zijn minstens zo belangrijk. Het is dus zaak om je niet alleen op B12 inname te concentreren.
Voor zover de meeste onderzoeken bekend zijn er geen plantaardige B12 bronnen, waardoor veganisten vaak gewaarschuwd worden om dan maar B12 bij te slikken, omdat dit anders een vitamine zou kunnen zijn die je dan niet binnen krijgt.
Er zijn onderzoeken bekend waaruit bleek dat mensen in staat zijn zelf B12 aan te maken. Dit vindt vaak in de dikke darm plaats, waardoor het opnemen ervan niet of nauwelijks plaatsvindt (we nemen vooral voedingsstoffen op uit de dunne darm), Er zijn gevallen bekend waarbij mensen het wel opnamen, maar er is geen enkel wetenschappelijk bewijs geleverd tot nu toe waaruit bleek dat het om meer dan uitzonderingsgevallen ging, helaas.

Ik hoop dat we met deze korte samenvatting (en aanvulling) verder uit de voeten kunnen, discussies die buiten het onderwerp vallen graag naar een ander forum, ok?

jet (als moderator)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.
Wen

Bericht door Wen »

Vind ik een goed idee :D
onderdezon
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door onderdezon »

Ik heb nu het een en ander gelezen over b12 maar ik snap dat je beter een paar pilletjes kan nemen dan 1x pw een pil met een grotere dosis
hoeveel moet ik dan nemen elke dag?
Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

onderdezon schreef:Ik heb nu het een en ander gelezen over b12 maar ik snap dat je beter een paar pilletjes kan nemen dan 1x pw een pil met een grotere dosis
hoeveel moet ik dan nemen elke dag?
De meningen verschillen hierover, ook neemt de een meer op dan een ander. Binnenkort zou er iets in het blad Vega! komen over B12
Zelf adviseer ik je iedere dag 1 x een tablet van 100 ug ( 100 microgram). Hiervan zal slechts een paar gram werkelijk door je lichaam worden opgenomen.
Omdat ik zelf niet consequent ben om dagelijks een pilletje te slikken neem ik tabletten van 1.000 ug. Dan compenseer ik het, ik deel die ook wel eens door midden. Het beste is iedere dag iets in te nemen.
Solgar heeft veganistische B12, wel controleren of er op staat "suitable for vegans"

http://www.solgar.nl/groep/2/Producten/ ... ie=1000006" target="_blank
Veg_eric

Bericht door Veg_eric »

Dick schreef: Zelf adviseer ik je iedere dag 1 x een tablet van 100 ug ( 100 microgram). Hiervan zal slechts een paar gram werkelijk door je lichaam worden opgenomen.
Omdat ik zelf niet consequent ben om dagelijks een pilletje te slikken neem ik tabletten van 1.000 ug. Dan compenseer ik het, ik deel die ook wel eens door midden. Het beste is iedere dag iets in te nemen.
Solgar heeft veganistische B12, wel controleren of er op staat "suitable for vegans"

http://www.solgar.nl/groep/2/Producten/ ... ie=1000006" target="_blank" target="_blank
Zo doe ik het min of meer ook.

Overigens komt het advies van dagelijks kleine doses of 1x per week 2000mcg van Stehpen Walsh, als ik het goed heb een arts die voor de Engelse Vegan Society werkt.
Publicaties van de Engelse Vegan Society beschouw ik als behoorlijk betrouwbaar.
onderdezon

Dick schreef: "Binnenkort zou er iets in het blad Vega! komen over B12"
wanneer precies en waar is dat blad te koop?
jet
Moderator

Bericht door jet »

ik weet niet of ze los te koop zijn, maar ik krijg er op gezette tijden eentje omdat ik lid ben van de NVV.
Als je lid wordt krijg je hem in elk geval :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.
onderdezon

dan kosten ze dus 25 e. voor 4 nummers? :shock: :shock: dat vind ik nogal wat!
ik zie nu dat je ze ook los kan kopen in de webshop voor 2 of 4 euro, dan kan ik beter even wachten tot het daar te koop is. kan ik ook ergens de onderwerpen zien per nummer?
Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

€ 25, = is het lidmaatschap, daar zit tevens in het blad Vega!
Als je bij een stand bent kan je de oudere exemplaren gratis krijgen. Voor de laatste exemplaren moet je een kleine bijdrage betalen.
Maar nogmaals wat is duur, het is zo'n beetje de kostprijs en voor in verhouding kleine oplage toch zeer redelijk.
Ik heb een hele stapel oudere exemplaren en leg ze bijvoorbeeld als leesvoer bij "de oude plek" en veganistisch eetcafe "water en brood" neer. Dit kost de NVV geld, maar als lid heb ik dat er graag voor over dat het veganisme op deze manier ook bekender wordt gemaakt.
De nog wat oudere exemplaren staan on line.
Plaats reactie