B12 nodig? En hoe kom je er aan?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Dick
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: B12 nodig? En hoe kom je er aan?

Bericht door Dick » wo mei 14, 2008 20:12

Op een ander forum heb ik dit rekensommetje ooit geplaatst, gaat over melk, maar met soja melk heb je wel dezelfde berekening

Er zit 0,4 mcg B12 per 100 ml melk. Op de verpakking staat 40% ADH.
ja ja als je uit gaat van aanbevolen hoeveelheid van 1 mcg.
Tegenwoordig wordt ook 2,8% mcg aangehouden.
De opname door het lichaam bij 0,4 mcg B12 is ongeveer 75%.
Per 100 ml 0,75 x 0,4 = 0,3 mcg B12 wat door je lichaam wordt opgenomen.
Nodig 2,8 mcg. Dus 2,8/0,3 = dus 9,333 porties van 100 ml melk.

Nog een voorbeeld wat ik eerder op het NVV forum gezet heb.
Solgar tabletten 100 mcg,
Op het potje staat dat er 10.000% t.o.v. de aanbevolen hoeveelheid in zit. dat wil zeggen dat er t.o.v. de aanbevolen hoeveelheid er (10.000/100) er 100 keer zoveel B12 inzit als aanbevolen. (Solgar gaat uit dat de aanbevolen hoeveelheid 1 mcg is). Doch dit gaat om wat er in een tablet zit en niet wat er door het lichaam wordt opgenomen. Gaat men uit van wat er wordt opgenomen dan is het al een heel stuk minder.
Stel er wordt 2,4 mcg door het lichaam opgenomen van een tablet van 100 mcg (M. Post) en je gaat uit van de aanbevolen hoeveelheid van 1 mcg dan is de factor slechts 2,4 (240%).
2,4 mcg is ook een opgegeven aanbevolen hoeveelheid die ik zelf aanhou. Daarvan uitgaande is de factor precies 1.

Lekker rekenen allemaal. :)

Ik heb net een potje solgar gekocht voor € 31, = 250 stuks (1.000 ug)
Alsje dit deelt door twee heb je 500 stuks, kosten zijn dan 0,062 per stuk (500 ug)
deel je ze door drieen wat sommigen doen dan kosten ze per stuk 0,041 per stuk (333,33333 g)

Lotusbloem

Bericht door Lotusbloem » wo mei 14, 2008 21:26

Ik snap er echt helemaal niks meer van, op een ander vitamine potje staat weer dat Vitamine B-12 3 µg is (300% ADH) , ik vat er ff helemaal niks van :?

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » wo mei 14, 2008 22:30

Lotusbloem schreef:Ik snap er echt helemaal niks meer van, op een ander vitamine potje staat weer dat Vitamine B-12 3 µg is (300% ADH) , ik vat er ff helemaal niks van :?
3ug is 300% dus 1ug is 100%.
Hierbij gaan ze er van uit dat de aanbevolen hoeveelheid dus 1 ug is. Terwijl al een aantal jaren eerder 2,8 wordt geadviseerd.
Ga je van dat laatste uit bij een opname van 100% dan is het dus iets van 107% (veel lager dus dan 300%)
Maar stel dat er 40% opname (bij 3 ug inhoud is de opname dus 1,2ug ) is dan kom je uit op 43% van de aanbevolen hoeveelheid. (1,2/2,8).100%= 43%

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » wo mei 14, 2008 22:53

Even op een pak alpro yofu gekeken.

0,15 ug B12 met een adv van 15% per 100 ml
ook hier gaan ze weer uit van een aanbevolen hoeveelheid van 1ug
Ga je uit van de geadviseerde 2,8% ug bij een opnamecapaciteit van in dit geval circa 80% zal je 2,333 liter moeten drinken om de gewenste hoeveelheid binnen te krijgen.

(3,5 ug x 80% = 2,8 ug; 3,5/0,15 x 100 ml = 2.333 ml = 2,333 liter

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » wo mei 14, 2008 23:11

Nog even verder gezocht

Aanbevolen hoeveelheden vanaf 2003
vanaf 19 jaar 2,8
zwangere vrouwen 3,2
lacterende vrouwen 3,8
Zie ook http://www.gr.nl/pdf.php?ID=632&p=1" target="_blank" target="_blank

In andere landen adviseren ze weer veel hogere waarden dan de 2,8 van ons. Zie
http://www.fonteine.com/b12.html" target="_blank
daar willen ze zelfs naar 6 ug en in amerika heb ik eens gelezen was het in ieder geval 10 ug)

Veganpix

Bericht door Veganpix » do mei 15, 2008 13:06

De Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid ADH kan per fabrikant, instelling, etc. verschillen, net als de hoeveelheid die het lichaam opneemt. Dat wordt een hoop rekenwerk en dat is weleens verwarrend.

Hierboven (pag.7) werd al een bericht van mij aangehaald, maar ik heb er hier nog eentje die ik op 23 januari 2008 in dit topic schreef:
Veganpix schreef:Ik heb de uitslag van mijn jaarlijkse bloedprik weer ontvangen. De B12 waarde was opvallend omhoog gegaan, 320! :shock: , tegen 227 vorig jaar en 218 het jaar daarvoor. En dat terwijl ik sinds een jaar mijn Alpro Soya Natural Fresh consumptie heb verminderd van 2,5 liter naar 1,75 liter per week (dagelijks 250 ml). Volgens de verpakking is 200 ml de ADH voor voldoende B12 inname. Ik slik geen pillen.

De waarden van B1, B6, B11 (foliumzuur), HB ijzer, MCV en Hematocryt waren ook nu allemaal uitstekend. :D :D
Ik krijg dus met 250 ml zo'n 125% ADH binnen. Bij mij werkt dat op deze manier dus goed en dat is voor mij voldoende om op dezelfde manier door te gaan. :)

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » do mei 15, 2008 13:17

Iedereen reageert er ook weer anders op.
Er zijn er die er wellicht genoeg aan hebben, maar ik weet ook dat velen er achter kwamen dat ze uiteindelijk toch een tekort hadden. En eenmaal een tekort kan het ook wel eens schade opleveren die niet geheel hersteld kan worden. Ik zou dat risico zelf niet nemen. Het is goed dat je met een bepaalde regelmaat meet, dan kan je het nog in de gaten houden.
B12 test is overigens niet veganistisch.

Veganpix

Bericht door Veganpix » do mei 15, 2008 13:43

Dick schreef:Iedereen reageert er ook weer anders op.
Er zijn er die er wellicht genoeg aan hebben, maar ik weet ook dat velen er achter kwamen dat ze uiteindelijk toch een tekort hadden. En eenmaal een tekort kan het ook wel eens schade opleveren die niet geheel hersteld kan worden. Ik zou dat risico zelf niet nemen. Het is goed dat je met een bepaalde regelmaat meet, dan kan je het nog in de gaten houden.
B12 test is overigens niet veganistisch.
Goed dat je nog even wijst op de gevolgen van een mogelijk tekort, ik wil ook iedereen aanraden om, zeker de eerste jaren, jaarlijks zijn/haar B12 te laten meten. Ik wist overigens niet dat zo'n test niet veganistisch is, maar mijn gezondheid is toch net even iets belangrijker.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do mei 15, 2008 16:31

Wat was er ook al weer wat er gebruikt werd met die test wat dierlijk was?

Overigens lees ik dat er meer soorten tests zijn:

http://www.veganforum.com/forums/showthread.php?t=256" target="_blank

http://www.b12.com/uMMA.htm" target="_blank

veglife

Bericht door veglife » do mei 15, 2008 17:58

Daar gaat je vrije avond :wink:

onderdezon
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door onderdezon » vr mei 16, 2008 10:06

pff wat een gedoe allemaal. dit nodigt niet echt uit om veganist te worden als 'de experts' - of zij die zich zo voordoen - er al van mening over verschillen :(

onderdezon

Bericht door onderdezon » vr mei 16, 2008 10:09

ik vind het trouwens raar dat je rekening zou moeten houden met hoeveel je lichaam opneemt. dat zou de fabrikant toch moeten doen? waarom zouden ze anders een adh op de verpakking zetten? weten jullie van alle vitiamines hoeveel je lichaam er van opneemt, nee toch zeker? ik ga ervan uit dat als er 100% van de adh op de verpakking staat dat genoeg is om in 100% van mijn behoefte te voorzien en dat ik geen ingewikkelde rekensommetjes hoef te maken om zelf uit te rekenen hoeveel mijn lichaam nodig heeft. je maakt mij nietwijs dat je meer moet nemen dan de fabrikant aangeeft - dat is bij sommige vitamines zelfs gevaarlijk!

Framboos

Bericht door Framboos » vr mei 16, 2008 10:13

Dat vind ik inderdaad ook zo raar. Anders is *willekeurig nummer* toch niet de aanbevolen hoeveelheid?

Wen

Bericht door Wen » vr mei 16, 2008 15:41

Hoi Onderdezon,

Je moet niet alles wat iemand schrijft zo persoonlijk opnemen hoor. Je moet gewoon je eigen weg in veganisme zoeken. Als je gewoon elke dag vit B12 slikt zit je veilig. Maar er zijn hier ook mensen die dat verder willen uitzoeken en daar met elkaar van gedacht over wisselen. Ik vind dat persoonlijk heel interessant. Maar als jij gewoon je pil wil slikken, moet je je niet laten afschrikken door de discusies, maar gewoon eruit halen wat voor jou interessant lijkt. Veel succes :!:

onderdezon

Bericht door onderdezon » vr mei 16, 2008 18:28

dat snap ik. ik vraag me nu alleen af hoe dick aan die info komt dat de adh die op het potje staat niet genoeg is om in mijn behoefte te voorzien. zijn al die fabrikanten en iedereen die die pillen gebruikt dan gek of is dick het?

Veganpix

Bericht door Veganpix » vr mei 16, 2008 19:16

onderdezon schreef:ik vind het trouwens raar dat je rekening zou moeten houden met hoeveel je lichaam opneemt. dat zou de fabrikant toch moeten doen? waarom zouden ze anders een adh op de verpakking zetten?
Dat ben ik met je eens. Maar vaar daar niet blind op, het zal een gemiddelde zijn, elk lichaam kan anders reageren. Kies een manier die je bevalt en laat jaarlijks je hoeveelheid B12 controleren en andere zaken die daaraan verbonden zijn (dat weet de huisarts wel), dan weet je of je het goed doet.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » vr mei 16, 2008 20:31

veglife schreef:
Daar gaat je vrije avond :wink:
:)

onderdezon

Bericht door onderdezon » vr mei 16, 2008 20:55

Dick wil je ook nog even vertellen hoe je erbij komt dat de adh op een potje vitaminen niet overeenkomt met de hoeveelheid die je dagelijks nodig hebt; dus waarom jij denkt dat fabrikanten geen rekening houden met hoeveel er door het lichaam wordt opgenomen? heb je daar een bronvermelding bij?

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » vr mei 16, 2008 21:08

Toen ik veganist werd wilde ik er zo veel mogelijk over weten. In discussies is dat gemakkelijk, zeker met vleeseters. Zo heb ook het stuk van M. Post bestudeerd. Dat kost je gewoon een paar dagen. Maar dan weet je ook wat. :) Die link is al volgens mij diverse keren gegeven. Ik heb het eens uitgeprint en van een ringband voorzien.
In H6 van M. post staat iets over de opname van B12.
http://home.hccnet.nl/michel.post/B12/HOOFD6.HTM" target="_blank" target="_blank

De laatst adviezen staan op de volgende link:
Zie ook http://www.gr.nl/pdf.php?ID=632&p=1" target="_blank" target="_blank
In het buitenland denken ze er weer anders over.

Ook homocyteine is belangrijk voor je lichaam en daar is B12 weer heel belangrijk voor.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » vr mei 16, 2008 21:13

onderdezon schreef:Dick wil je ook nog even vertellen hoe je erbij komt dat de adh op een potje vitaminen niet overeenkomt met de hoeveelheid die je dagelijks nodig hebt; dus waarom jij denkt dat fabrikanten geen rekening houden met hoeveel er door het lichaam wordt opgenomen? heb je daar een bronvermelding bij?
Zie hierboven, mijn bericht had ik al geplaatst.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Ik wil niet de indruk wekken dat ik de wijsheid in pacht heb. Maar dit heb ik gewoon door het vele lezen zo opgepikt.
Hoe veganpix het doet zou ik zelf nooit geadviseerd hebben, maar blijkt toch, bij hem, te helpen. En belangrijk laten controleren. Ik ken veganisten die, ook al slikten ze suplementen toch een tekort kregen. Dat wil je echt niet meemaken. Zie als voorbeeld Apraxia op dit forum.

Plaats reactie