B12 nodig? En hoe kom je er aan?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
onderdezon
Leefwijze: part-time veganist

Re: B12 nodig? En hoe kom je er aan?

Bericht door onderdezon » zo mei 11, 2008 9:42

maar wat heb ik nog meer aan het lidmaatschap dan behalve dat blad? want als ik dus losse nummers zou kopen zou het me maar maximaal 16 euro per jaar kosten

Dick
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Dick » zo mei 11, 2008 22:49

onderdezon schreef:maar wat heb ik nog meer aan het lidmaatschap dan behalve dat blad? want als ik dus losse nummers zou kopen zou het me maar maximaal 16 euro per jaar kosten
Het is mij nooit er om gegaan wat ik er aan heb, maar ik steun de NVV met als doel dat een verdere verspreiding van het veganisme. Als iemand vragen heeft over het veganisme over voeding of wat dan ook, veganisme gerelateerd, moeten ze ergens terecht kunnen.
Er is een kantoor waar iemand non-profit zit, website, winkeltje, forum, vegankeurmerk, produktinformatie, stands worden gedraaid, kookworkshops, wereldveganismedag, de NVV dient ook als vereniging als contactorgaan naar diverse andere organisaties, zoals overheid, pers, andere vegan organisaties e.d. Samenwerken met andere organisaties. Het (soms) houden van acties, informatieverstrekking, uitgave folders, flyers, brochures en kookboekjes.
Er zal nog wel meer zijn, maar dit is wat mij nu even te binnen schiet.
Er zijn leden die er dan gelukkig ook wel meer voor over hebben dan alleen het lidmaatschap. :)

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » zo mei 11, 2008 22:54

onderdezon schreef:Dick schreef: "Binnenkort zou er iets in het blad Vega! komen over B12"
wanneer precies en waar is dat blad te koop?
Ik heb de lezing gemist indertijd, toen werd dat aangegeven dat het zou gebeuren. Het had volgens planning al gepubliceerd moeten zijn, maar het heeft wat meer tijd nodig. De autoriteit op dit gebied M. Post moet het nog steeds aanleveren als ik goed geinformeerd ben, deze info heb ik dacht ik van de laatste ledenvergadering.

onderdezon

Bericht door onderdezon » ma mei 12, 2008 8:51

de *laatste* ledenvergadering??????? op 4 april **vorig jaar** is dit bericht geplaatst:
marjan schreef:Afgelopen zaterdag heeft Michel Post na de ALV een lezing gehouden over vitamine B 12.
<knip>
We zijn Michel Post dankbaar dat hij zijn uitgebreide kennis over vitamine B 12 op zo'n prettige manier met ons heeft willen delen en zijn blij dat hij ook voor de Vega! en voor onze website dingen wil gaan schrijven hierover.
ik neem aan dat er 1 x perjaar een ledenvergadering is? ik hoop niet dat alles bij de nvv in dit tempo gaat :lol:

Wen

Bericht door Wen » ma mei 12, 2008 14:49

Wat is NVV?

jet
Moderator

Bericht door jet » ma mei 12, 2008 14:59

de Nederlandse Vereniging voor Veganisme :)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Wen

Bericht door Wen » ma mei 12, 2008 15:08

Dank je. Ik ga het eens googlen. In België hebben we enkel EVA etisch vegetarisch alternatief

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma mei 12, 2008 16:03

Uh.. je zit op het forum van de NVV he ;) Hoef je weinig te googlen ;)

Wen

Bericht door Wen » ma mei 12, 2008 20:17

Ah, ik ben enkel nog maar op het forum geweest , dat wist ik dus niet hihi

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur » wo mei 14, 2008 14:50

onderdezon schreef:maar wat heb ik nog meer aan het lidmaatschap dan behalve dat blad? want als ik dus losse nummers zou kopen zou het me maar maximaal 16 euro per jaar kosten
Het feit dat de NVV bestaat. Ik vind het heel belangrijk dat we in Nederland een centraal punt hebben waar veganisten (in wording) terecht kunnen voor informatie. Dit forum is er ook onderdeel van.

Plus wat Dick zegt.

@ wen: ik dacht dat je een grapje maakte :lol:

Lotusbloem

Bericht door Lotusbloem » wo mei 14, 2008 16:06

Als je tussen de 14 en 70 jaar bent dan heb je 2,8 mcg Vit B12 per dag nodig.
(Dit geld dus niet voor jongere kinderen,zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven0.

Alleen in de Alpro soya Drink Natural Fresh Light zit vitamine B12 : 0,17µg per 100 ml.
De andere drinks van Alpro soja bevatten bijna allemaal 0,15µg per 100 ml.

Misschien bereken ik het totaal verkeerd, maar ik kom uit op 19 x 0,15µg= 2,85µg, dus 2,8mcg de dagelijkse hoeveelheid.
19 X 100 ml = 1900 en dat is bijna 2000 ml of ook wel 2 Liter.

En dus zou je 2 pakken Alpro soja per dag moeten drinken wil je aan de dagelijkse hoeveelheid B12 komen zonder voedings supplementen te slikken.

... hopelijk heb ik een verkeerde berekening, anders moet ik dus ook maar aan de supplementen gaan...
Want ik drink provamel en die is niet veel anders alpro (zelfde bedrijf)

Of iemand nog tips voor andere sojamelk waar meer in zit???

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » wo mei 14, 2008 18:02

Wat je inneemt via een pil of eten wil niet zeggen dat die hoeveelheden ook door je lichaam wordt opgenomen. Bij lage hoeveelheden wordt verhoudingsgewijs veel meer opgenomen dan bij hoge hoeveelheden.
Gemiddeld moet je lichaam dus 2,8 ug opnemen, hoeveel je dan moet innemen hangt af van ook weer veel factoren.

onderdezon

Bericht door onderdezon » wo mei 14, 2008 18:20

ik dacht toch ergens gelezen te hebben dat iemand hier geen pillen slikt maar alleen maar elke dag 2 glazen sojamelk drinkt. dat klopt dan niet met die 2 liter

Lotusbloem

Bericht door Lotusbloem » wo mei 14, 2008 18:45

Ja, maar ik heb echt een hekel aan supplementen slikken, dus ik krijg het liever binnen als het ergens aan toegevoegd is.
Maar dat is dus ook knap lastig, aangezien het aan vrij weinig producten zit toegevoegd en als het er al aan toegevoegd is, dan is dat weer vet weinig.
Misschien moeten we met ze allen naar Alpro soja en Provamel gaan mailen dat we een sojadrink willen voor veganisten en mensen die moeilijk B12 kunnen opnemen en dat deze de dagelijkse hoeveelheid B12 bevat (of meer) ...???

B12 tekort en ijzer tekort is trouwens iets typisch westers en wat dus alleen voor komt in landen met een hoog zuivel gebruik o.a.
In ontwikkelingslanden waren niet zoveel zuivel wordt geconsumeerd, hebben de mensen daar ook een hele andere darmflora met veel meer natuurlijke bacterien en dan maakt hun lichaam zelf voldoende B12 aan.

Stel je lichaam maakt het vanaf jongst af aan gewoon aan en vervolgens ga je vlees of zuivel consumeren en denkt je lichaam, hey daar zit B12 in en dus gaat je lichaam minder B12 produceren.
En als je dan stopt met zuivel en dergelijke dan krijg je dus een tekort.

Maar goed vlees,zuivel en ei eters kunnen net zo goed een groot tekort hebben, want die letten er vaak niet op, omdat ze denken dat ze alles al binnen krijgen.

De bodem bevat tegenwoordig weinig voedingstoffen voor planten, groenten etc en dus krijgen koeien ook weinig tot niks binnen (al helemaal niet via het slechte voer in de bio-industrie) en dan heb ik het over een plantaardige manier van B12.
Dus op die manier kunnen mensen die vlees of zuivel consumeren ook een B12 tekort hebben.
Sterker nog, dat schijnt veel meer voor te komen, omdat ze er totaal niet opletten.

Daarnaast vind ik het belachelijk dat wanneer je, je kind vegan opvoed je meer risico zou lopen dat je kinderen bij je weg gehaald kunnen worden.
Ik vind dat echt gestoord.
Mensen die hun kinderen vol stoppen met snoep, macdonalds en andere troep die moeten ze dan net zo hard aanpakken.
Maarja daar zijn er vast teveel van :? dat kost ze zeker teveel geld en tijd.

Pffff als ik aan al die kinderen in de V.S denk

onderdezon

Bericht door onderdezon » wo mei 14, 2008 18:46

gevonden! :D maar inderdaad ging het over 200 ml en niet over 2 liter. lekker verwarrend allemaal. ik blijf gewoon pilletjes slikken - ik heb van die kleine pilletjes van solgar en die zijn nog best lekker ook!
Veganpix schreef:Er zijn verschillende soorten Alpro Soya. Alleen de Alpro Soya Natural Fresh (dat is de gekoelde versie) heeft 0,5 mg per 100 ml. Eén glas (200 ml) is in principe voldoende voor de B12 inname. Zelf drink ik dagelijks 250 ml van deze Natural Fresh en slik geen pilletjes. Ik laat jaarlijks mijn bloed controleren en mijn B12 waarden zijn heel goed.

Lotusbloem

Bericht door Lotusbloem » wo mei 14, 2008 18:52

onderdezon schreef:ik dacht toch ergens gelezen te hebben dat iemand hier geen pillen slikt maar alleen maar elke dag 2 glazen sojamelk drinkt. dat klopt dan niet met die 2 liter
Dat had ik ook gelezen, dus ik ben dan erg benieuwd of ik totaal verkeerd reken, want dat kan bij mij best mogelijk zijn (dus daar hoop ik dan op).

En anders zou ik erg graag willen weten welke soja hij/zij anders drinkt.

onderdezon

Bericht door onderdezon » wo mei 14, 2008 18:56

kijk maar in mijn berichtje hierboven daar staat het in. als het klopt dan tenminste

Lotusbloem

Bericht door Lotusbloem » wo mei 14, 2008 19:02

onderdezon schreef:kijk maar in mijn berichtje hierboven daar staat het in. als het klopt dan tenminste
Maar die bevat dus 0,5, dus dan zou je 6 liter moeten drinken als je aan die 2,8 wil komen...
Kan niemand ff checken of ik ergens een foutje heb gemaakt???

Lotusbloem

Bericht door Lotusbloem » wo mei 14, 2008 19:02

onderdezon schreef:kijk maar in mijn berichtje hierboven daar staat het in. als het klopt dan tenminste
Maar die bevat dus 0,5, dus dan zou je 6 liter moeten drinken als je aan die 2,8 wil komen...
Kan niemand ff checken of ik ergens een foutje heb gemaakt???

onderdezon

Bericht door onderdezon » wo mei 14, 2008 19:11

ug is natuurlijk niet hetzelfde als mg :grin:

Plaats reactie