B12 nodig? En hoe kom je er aan?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dick
Berichten: 1377
Lid geworden op: wo nov 20, 2002 14:05
Leefwijze: veganist
Locatie: Drechtsteden
Contacteer:

Re: B12 nodig? En hoe kom je er aan?

Bericht door Dick » ma sep 06, 2010 12:06

taeka schreef: Zou zeggen mensen leer te luisteren naar je eigen lichaam, die is tenminste eerlijk.
Dat kan dus wel eens te laat zijn.

Gebruikersavatar
Wen
Berichten: 2202
Lid geworden op: ma jan 07, 2008 8:58

Re: B12 nodig? En hoe kom je er aan?

Bericht door Wen » ma sep 06, 2010 12:12

Onderzoek toont aan dat veganisten die geen B12 slikken veel lagere waarden hebben dan vleeseters.
Ook al zorgt dit niet noodzakelijk voor een tekort, het is wel slecht voor de gezondheid, omdat het zorgt voor hoge homocysteine waarden, waar de algehele gezondheid onder te lijden heeft!
Dit doet de voordelen van verminderd hart-en vaataandoeningen en minder kans op kanker van een veganistisch dieet teniet, wat verklaart waarom veganisten die gezond leven niet langer leven dan omnivoren die gezond leven.
http://www.vegetarisme.be/index.php?opt ... &Itemid=90" target="_blank" target="_blank

Gebruikersavatar
Wen
Berichten: 2202
Lid geworden op: ma jan 07, 2008 8:58

Re: B12 nodig? En hoe kom je er aan?

Bericht door Wen » ma sep 06, 2010 12:16

Trouwens niet iedereen wil pillen slikken promoten om een of andere industrie te steunen.
vegansociety en veganhealth en eva bv willen mensen gewoon de beste voorlichting geven om een gezonde veganist te zijn. En ze baseren zich niet op 1 onderzoek, maar op een hele resem onderzoeken. En iedereen mag hier beweren wat hij wil. Veganisten die geen B12 tot zich nemen, spelen met hun gezondheid.
Dat bewijs is er gewoon.

lena
Berichten: 2153
Lid geworden op: za feb 11, 2006 1:16

Re: B12 nodig? En hoe kom je er aan?

Bericht door lena » ma sep 06, 2010 12:29

Wen schreef:Trouwens niet iedereen wil pillen slikken promoten om een of andere industrie te steunen.
Ja, ik vind dat zo'n raar argument. Je kunt het ook net zo goed omdraaien. De mensen die steeds zo keihard roepen dat B12 supplementen zo'n onzin zijn, die worden misschien wel gesponsord door de medische industrie. Die industrie verdient natuurlijk helemaal niets als iedereen gezond blijft dankzij B12 supplementen en vindt het veel fijner als veganisten ernstige ziektes krijgen waar ze veel geld mee kunnen verdienen. Vooral hart- en vaatziekten zijn goudmijnen, en laat je nu juist daar een verhoogd risico op lopen als je geen B12 slikt.

Gebruikersavatar
jet
Moderator
Berichten: 3881
Lid geworden op: vr jun 08, 2007 21:52
Leefwijze: veganist

Re: B12 nodig? En hoe kom je er aan?

Bericht door jet » ma sep 06, 2010 16:30

dames en heren,

zouden jullie de discussie voort willen zetten op het discussieforum, en het hier bij feiten/info etc willen laten?
Ik snap dat de gemoederen verhit raken over deze kwestie, maar laten we dan op forum wat er voor bedoeld is gaan discussieren en hier niet..... Info waarin vermeld wordt of je wel of niet moet/mag/hoort te slikken is natuurlijk wel hier op zijn plek. Maar probeer niet op elkaar in te gaan en te verzanden in discussies.
Alvast mijn dank!

groetjes
jet als moderator
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Gebruikersavatar
Framboos
Berichten: 4645
Lid geworden op: do nov 18, 2004 13:55

Re: B12 nodig? En hoe kom je er aan?

Bericht door Framboos » ma sep 06, 2010 19:04

lena schreef:
Wen schreef:Trouwens niet iedereen wil pillen slikken promoten om een of andere industrie te steunen.
Ja, ik vind dat zo'n raar argument. Je kunt het ook net zo goed omdraaien. De mensen die steeds zo keihard roepen dat B12 supplementen zo'n onzin zijn, die worden misschien wel gesponsord door de medische industrie. Die industrie verdient natuurlijk helemaal niets als iedereen gezond blijft dankzij B12 supplementen en vindt het veel fijner als veganisten ernstige ziektes krijgen waar ze veel geld mee kunnen verdienen. Vooral hart- en vaatziekten zijn goudmijnen, en laat je nu juist daar een verhoogd risico op lopen als je geen B12 slikt.
De grootste afnemer van B12 is toch ook de diervoederindustrie, omdat koeien etc niet meer genoeg grazen om het binnen te krijgen?

taeka
Berichten: 486
Lid geworden op: do mei 15, 2008 14:16
Leefwijze: vegetarier

Re: B12 nodig? En hoe kom je er aan?

Bericht door taeka » di sep 07, 2010 11:29

Of Dick, luister je niet goed.
Verder ben ik niet tegen het innemen van B12, neem het zelf ook.

Gebruikersavatar
Wen
Berichten: 2202
Lid geworden op: ma jan 07, 2008 8:58

Re: B12 nodig? En hoe kom je er aan?

Bericht door Wen » wo okt 06, 2010 19:44


Gebruikersavatar
Wen
Berichten: 2202
Lid geworden op: ma jan 07, 2008 8:58

Re: B12 nodig? En hoe kom je er aan?

Bericht door Wen » wo okt 13, 2010 17:56

In spirulina zitten B12 analogen. Spirulina is niet geschikt als B12 bron.

Gebruikersavatar
Wen
Berichten: 2202
Lid geworden op: ma jan 07, 2008 8:58

Re: B12 nodig? En hoe kom je er aan?

Bericht door Wen » wo okt 13, 2010 17:57

Zie hier voor uitgebreide uitleg ivm zeewieren: http://www.veganhealth.org/b12/plant" target="_blank

Fynnya
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo jul 01, 2007 15:20
Leefwijze: part-time veganist
Locatie: Utrecht

Re: B12 nodig? En hoe kom je er aan?

Bericht door Fynnya » do okt 14, 2010 13:39

flub5 schreef:In spirulina zit ook b12, heb je daar weleens van gehoord? Dat is een blauwalg die voor een groot gedeelte dezelfde voedingsstoffen als vlees bezit en die is in tablet en poedervorm te krijgen.
Zoals Wen al zegt, spirulina is geen betrouwbare B12-bron. En daarnaast kan het door de B12-analogen ook nog eens de opname van werkzame B12 tegengaan, waardoor je dus nóg eerder een tekort krijgt. Mee oppassen dus.

Er bestaan verschillende testen om te onderzoeken of iets B12 bevat. Sommige maken daarbij onderscheid tussen werkzame B12 en B12-analogen (stoffen die erop lijken en ook B12 genoemd mogen worden, maar waar ons lichaam niks mee kan), andere testen maken dat onderscheid niet.
Als er op staat dat het B12 bevat, is het waarschijnlijk omdat ze een test uit die laatste categorie gebruikt hebben.

flub5
Berichten: 98
Lid geworden op: do dec 10, 2009 18:00
Leefwijze: veganist

Re: B12 nodig? En hoe kom je er aan?

Bericht door flub5 » vr okt 15, 2010 8:49

Okee, weer iets geleerd ;) bedankt

Gebruikersavatar
Wen
Berichten: 2202
Lid geworden op: ma jan 07, 2008 8:58

Re: B12 nodig? En hoe kom je er aan?

Bericht door Wen » ma nov 01, 2010 16:13


Fynnya
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo jul 01, 2007 15:20
Leefwijze: part-time veganist
Locatie: Utrecht

Re: B12 nodig? En hoe kom je er aan?

Bericht door Fynnya » do nov 18, 2010 19:01

Toen ik bang was dat ik misschien een B12-tekort heb, kreeg ik van de dokter een recept voor Dibencozide coenzym B12. Ik heb eens opgezocht en zie meerdere merken die dibencozide B12 verkopen. Het zijn allemaal heel hoge doses (1000, 1500 en 3000 mcg) en bevatten allemaal ook foliumzuur (600, 500 en 200 mcg).
Ik weet dat veganisten normaal gesproken genoeg foliumzuur binnen krijgen, en meer dan omnivoren. Maar is het in B12-supplementen wel handig als er ook foliumzuur in zit? Voor de opname van de B12 oid?
En zoja, wat is dan een handige verhouding? 1000 B12 met 600 folium, of juist 3000 B12 en 200 folium?

Gebruikersavatar
Wen
Berichten: 2202
Lid geworden op: ma jan 07, 2008 8:58

Re: B12 nodig? En hoe kom je er aan?

Bericht door Wen » ma nov 29, 2010 16:45

http://www.theveganrd.com/2010/11/recom ... etitian%29" target="_blank

Recommended Supplements for Vegans

by Ginny Messina on 28. Nov, 2010 in Uncategorized
Just days before everyone was talking about the Voracious [ex-] Vegan story, I received a severe scolding from a reader for my stance on supplements (this was in response to my post on omega-3s). She was adamant about the fact that “whole plant foods” can easily provide everything we need.
An effort to prove that a whole foods vegan diet is the ideal or foolproof diet of all humans gives rise to all kinds of potentially harmful myths. These include the unfounded position that vegans can meet vitamin B12 needs by consuming unwashed organic produce, or that we have lower calcium needs than omnivores, or that it’s been “proven” that no one needs long chain omega-3 fats in their diet.
If these claims make vegan diets look easy and ideal, but they jeopardize health—well, that just seems like a pretty poor trade-off. There are many reasons why people abandon vegan diets, and bad nutrition advice from within the vegan community is probably one of them.
Many ex-vegans claim that they supplemented with vitamin B12 and still developed a deficiency. I have no trouble believing it when I read the incorrect or inadequate advice that some vegan advocates provide. These include the suggestion that you may wish to take an “occasional” small B12 supplement after you’ve been vegan for three years. Some resources on vegan diets don’t even bother with any specifics about dosages or absorption issues regarding vitamin B12.
Here is how those who are supplementing with B12 could become deficient:
· They waited too long to start supplementing and then didn’t take a high enough dosage to rebuild stores.
· They think they are supplementing “faithfully,” but are really just taking a small dose of B12 a couple of times a week.
· They aren’t chewing their B12 tablet or using a sublingual pill and aren’t digesting the pills that are swallowed whole.
· They are using methylcobalamin instead of cyanocobalamin, not realizing that the dosage requirements for methylcobalamin could be much higher—maybe as high as 1,000 to 2,000 micrograms per day (as opposed to the 25 micrograms of cyanocobalamin that are probably sufficient.)
Any of these would be a good example of how a conscientious vegan could fail to get adequate B12 simply because the vegan nutrition information they read was inadequate.
This is where we are with vegan diets: We promote a way of eating that is well outside the mainstream and, therefore, are challenged to prove its safety every step of the way. The things at stake are the health of the people to whom we promote it, and the lives of the billions of animals who depend on us to make veganism a realistic and safe choice for everyone. So we’d be very wise to err on the side of caution in making recommendations about how to eat.
Vegans do need supplements or fortified foods, and admitting that a vegan diet is not automatically pure perfection is way better than getting sick.
Here, then, are supplements (or fortified foods) that vegans need:
All vegans:
Vitamin B12. You can’t get enough by eating unwashed organic produce or mushrooms grown in B12-rich soil. The recommended dose is 25 to 100 micrograms per day or 1,000 micrograms 2-3 times per week. If you have not been taking B12 for a while, start out with 2,000 micrograms daily for several weeks. Or get a blood test to see where you are and whether you might need a more therapeutic dose.
Most vegans:
Vitamin D. If you live where it’s sunny and warm all year and you spend time outdoors without sunscreen, you can make enough. The rest of us need a supplement or fortified foods (just like omnivores do) supplying 1,000 I.U.s of vitamin D. (This amount is well above the RDA for vitamin D but most experts think it’s warranted.
Iodine. Omnivores get most of their iodine from dairy products, which pick up iodine from solutions used to clean cows and equipment on dairy farms. Vegans who regularly eat sea vegetables may get enough, but the content varies a lot as it does for sea salt and other “natural” salts. Miso, which some vegans prefer to use in place of salt—because it’s a whole food—is not usually a good source of iodine. The only reliable sources are iodized salt or a supplement providing around 90 micrograms per day.
Calcium. We don’t know if vegans have lower needs, but the old “low protein diets reduce calcium needs” theory has taken some real hits in the past years. Based on current understanding—which is admittedly pretty poor—we vegans should strive for the RDA. Our ancestors didn’t drink milk and they got all the calcium they needed from wild greens. And even though modern cultivated greens have less, we could get enough calcium just from these foods, too. But the recommendation to eat 4 to 6 cups of cooked greens per day makes veganism a hard sell. Without fortified foods, most vegans fall short on calcium. (So do most omnivores. The food industry doesn’t fortify orange juice or instant oatmeal with calcium as a favor to vegans; those foods are marketed to omnivore women.)
Some vegans:
Iron. Young women with heavy periods may have a tough time keeping up with iron needs, and again, this is not a problem that is specific to vegans. Rates of iron deficiency anemia are actually very high among pre-menopausal omnivore women. It can help to take a low dose supplement (high doses can be hard on the stomach) with orange juice to boost absorption, or to include some fortified foods in the diet. There is some evidence that taking supplements of the amino acid L-lysine boosts absorption of supplemental iron.
Possible supplement requirements
DHA: 200 to 300 mg several times a week. It may be a good idea, but we don’t know for sure. I take this amount almost daily and would recommend it in particular for anyone who is prone to depression.

Sound like a lot of supplements? Well, here is some perspective: Omnivores get their vitamin D from fortified foods (cow’s milk is not a natural source of this nutrient) and their iodine from accidental contamination of dairy foods. Many omnivores—women especially—depend on supplements to meet calcium and iron needs. And the Institute of Medicine recommends that everyone over the age of 50 should add vitamin B12 supplements or fortified foods to their diet since it becomes increasingly difficult to digest and absorb the vitamin B12 in animal foods with aging.
Vegans may need to work a little bit harder to meet nutrient needs, but that's a small trade-off for making choices based on compassion and justice for animals.

Gebruikersavatar
Ananas
Berichten: 3353
Lid geworden op: za mar 01, 2008 20:21
Leefwijze: veganist

Re: B12 nodig? En hoe kom je er aan?

Bericht door Ananas » ma nov 29, 2010 18:50

Bedankt voor het posten van dit duidelijke artikel!

lena
Berichten: 2153
Lid geworden op: za feb 11, 2006 1:16

Re: B12 nodig? En hoe kom je er aan?

Bericht door lena » ma nov 29, 2010 19:18

They are using methylcobalamin instead of cyanocobalamin, not realizing that the dosage requirements for methylcobalamin could be much higher—maybe as high as 1,000 to 2,000 micrograms per day (as opposed to the 25 micrograms of cyanocobalamin that are probably sufficient.)

Hee, dat is nieuw voor mij. Ik dacht altijd dat methylcobalamine beter opgenomen werd.

Goed artikel inderdaad. Ook goed dat ze er op wijst dat alles behalve B12 ook voor niet-vegans geldt.
Laatst gewijzigd door lena op ma nov 29, 2010 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marla
Berichten: 3895
Lid geworden op: vr jan 10, 2003 11:07
Leefwijze: veganist

Re: B12 nodig? En hoe kom je er aan?

Bericht door Marla » ma nov 29, 2010 20:03

lena schreef:<i>They are using methylcobalamin instead of cyanocobalamin, not realizing that the dosage requirements for methylcobalamin could be much higher—maybe as high as 1,000 to 2,000 micrograms per day (as opposed to the 25 micrograms of cyanocobalamin that are probably sufficient.)</i>

Hee, dat is nieuw voor mij. Ik dacht altijd dat methylcobalamine beter opgenomen werd.
Ja dat dacht ik ook, dus ik ben even gaan zoeken of ik er iets over kon vinden. Ik vond net dit over methylcobalamin (op deze site):

Some researchers question whether these non-cyanocobalamin supplements are stable in their oral form. For this reason, much larger amounts are typically used with hope that at least some are absorbed intact. One study suggests that once absorbed, methylcobalamin may be retained in the body better than cyanocobalamin

Het wordt dus minder goed opgenomen maar als het opgenomen wordt dan wordt het beter vastgehouden, begrijp ik hier uit.

Fynnya
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo jul 01, 2007 15:20
Leefwijze: part-time veganist
Locatie: Utrecht

Re: B12 nodig? En hoe kom je er aan?

Bericht door Fynnya » di nov 30, 2010 11:12

lena schreef:They are using methylcobalamin instead of cyanocobalamin, not realizing that the dosage requirements for methylcobalamin could be much higher—maybe as high as 1,000 to 2,000 micrograms per day (as opposed to the 25 micrograms of cyanocobalamin that are probably sufficient.)

Hee, dat is nieuw voor mij. Ik dacht altijd dat methylcobalamine beter opgenomen werd.
Voor mij ook, ik kende ook alleen het verhaal over de betere opname. Goed om te weten.

Ik ben het overigens heel erg met dit artikel eens: er moet meer nadruk komen op hoe je gezond kan leven als veganist of vegetariër, zeker met betrekking tot B12.
Minstens de helft van de veganisten die ik spreek, denken dat 100% ADH genoeg is om te slikken...
En behoorlijk veel vegetariërs die ik spreek, die weinig zuivel en ei eten, hebben geen enkel idee dat ze de ADH láng niet halen, en dat dat een probleem is.
Hoe kunnen we verwachten een serieuze stroming te zijn, als de belangrijke info zoveel veganisten niet bereikt, waardoor ze afstormen op een gezondheidsprobleem...
Gelukkig zijn er ondertussen heel wat Engelstalige bronnen die wel veel goede informatie geven, maar lang niet iedereen komt daar blijkbaar terecht.

Gebruikersavatar
forisma
Berichten: 852
Lid geworden op: za okt 10, 2009 15:02
Leefwijze: veganist
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: B12 nodig? En hoe kom je er aan?

Bericht door forisma » di nov 30, 2010 11:29

Fynnya schreef:
Gelukkig zijn er ondertussen heel wat Engelstalige bronnen die wel veel goede informatie geven, maar lang niet iedereen komt daar blijkbaar terecht.
Engelstalige bronnen vind ik lastig lezen.
Ik merk dat ik het liever uitstel :)) En vaak kom ik er helemaal niet aan toe.
Deze heb ik wel gelezen, maar wat ik eigenlijk nog steeds niet begrijp - hoe je methyl- van cyanocobalmin kan onderscheiden?
Er staat toch altijd alleen "B12" op de verpakking en meer niet??

Plaats reactie