B12 nodig? En hoe kom je er aan?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Re: B12 nodig? En hoe kom je er aan?

Bericht door Fynnya » do sep 02, 2010 19:44

lis schreef:10 mcg minstens? In sojamelk zit meer en ik drink altijd al 2 bekers sojamelk/yoghurt per dag. Toch heb ik een tekort gekregen binnen een jaar O_O
Hoe komt je erbij dat sojamelk meer dan 10 mcg bevat? Welk merk gebruik jij dan? In de merken die ik ken, zit behoorlijk weinig, en bij sommige merken wordt überhaupt geen B12 toegevoegd. Bij Alpro zit 0.38 mcg per 100 ml, dus dan zit je met 2 glazen op ongeveer 1.5 mcg, ervan uitgaande dat je glazen hebt van rond de 200 ml, wat volgens mij normaal is.

Maar als je verrijkte producten gebruikt, en die goed over de dag verdeelt, hoef je geen 10 mcg per dag binnen te krijgen, maar 3 keer per dag een portie van 1 mcg.
10 mcg is voor als je maar 1 keer per dag neemt.
Maar bij Alpro moet je dus voor 3 keer per dag 1 mcg, 3 keer een glas van ongeveer 260 ml drinken, en dat is wel wat meer dan de 2 glazen die jij dronk. En als je het hebt over een tijd terug, toen gebruikte Alpro 0.15mcg per 100 ml, dus minder dan de helft van nu, dus dan zat je helemaal op veel minder, dus dan is een tekort heel logisch te verklaren.

lis

Bericht door lis » do sep 02, 2010 21:00

Oh sorry! Ik zat te lezen in de beginpagina's over een bepaalde sojamelk waarbij zoveel B12 was toegevoegd, en daarna haalde ik het nogal door elkaar :P (moeheid). Dankje voor de info!

Ik nam eerst tabletten (die van Solgar met 1000 nog wat), en toen was mijn B12-gehalte nog goed. Maar toen was ik een keer naar de huisarts met mijn moeder, en zij vroeg aan hem of het nodig was het te slikken. Hij antwoordde hierop dat het absoluut niet nodig was, maar gewoon een marketing iets was. Ik was dus zo dom het te geloven, en dacht dat scheelt alleen maar geld. Later in dat jaar werd ik moe/duizelig/verward/gestressd/etc en liet ik me bloed testen. En natuurlijk, een B12 tekort. Dus kreeg injecties. Daarna ben ik dezelfde pillen weer gaan slikken.
Ik heb wel mijn vraagteken over dat er staat dat 1 zo'n pilletje 40.000% Dagelijks Hoeveelheid is.. Is het zo dat het meeste dan niet opgenomen wordt ofzo?

Fynnya

Bericht door Fynnya » vr sep 03, 2010 9:24

lis schreef: Ik heb wel mijn vraagteken over dat er staat dat 1 zo'n pilletje 40.000% Dagelijks Hoeveelheid is.. Is het zo dat het meeste dan niet opgenomen wordt ofzo?
Bij B12 wordt inderdaad maar een klein deel opgenomen. Hoe groter de hoeveelheid B12, hoe minder er naar verhouding opgenomen wordt. Van een portie van 0.1 mcg wordt bijvoorbeeld ongeveer 80% opgenomen, van een portie van 50 mcg nog maar iets van 3%.
En bij de ADH die ze op potjes zetten, houden ze geen rekening met het feit dat maar een deel opgenomen wordt. En daarnaast gebruiken ze op potjes pillen vaak 1 microgram als 100%, (sommige gebruiken ondertussen een hogere ADH trouwens), terwijl 1.4 microgram al is vastgesteld als aanbevolen hoeveelheid die uiteindelijk in je bloed terecht moet komen.

Maar dat neemt niet weg dat sommige pilletjes enorm veel bevatten hoor, veel meer dan een gezonde veganist nodig heeft per dag. Die hoef je dan niet elke dag te gebruiken, een supplement met 2.000 microgram bijvoorbeeld zou je 1 keer per week kunnen nemen. (wél eentje die je onder je tong laat oplossen he, niet een die je inslikt)

Wen

Bericht door Wen » vr sep 03, 2010 9:42

Wel is dagelijks slikken betrouwbaarder dan 1 maal per week. Zeker als je reeds een tekort hebt gehad, zou ik gewoon dagelijks een tabletje slikken of idd beter eentje dat oplost in de mond kiezen.

Fynnya

Bericht door Fynnya » vr sep 03, 2010 10:13

Wen schreef:Wel is dagelijks slikken betrouwbaarder dan 1 maal per week.
Waar baseer je dat op? Ik vraag me dat zelf namelijk ook af, maar heb geen idee of dat ook werkelijk zo is.
Als je slecht bent met pilletjes, of echt niet elke dag eraan wil denken, vind ik zo'n ding van 1 keer per week namelijk wel een heel praktische oplossing.

Dick
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Dick » vr sep 03, 2010 10:22

Volgens is je lichaam beperkt in het opnemen van B12. Dan kan je wel veel slikken op 1 dag maar dit wordt dan toch niet opgenomen. Daarom wordt er aangegeven dat het beter is iedere dag B12 tot je te nemen.
Zelf doe ik dit ook niet en neem ik gemiddeld een paar keer in de week een B12 pilletje van 1.000mcg.
Soms ook weken niets en dan weer iedere dag een pil. Doe ik al jaren en kan die gewoonte niet veranderen. :D

Fynnya

Bericht door Fynnya » vr sep 03, 2010 10:35

Dick schreef:Volgens is je lichaam beperkt in het opnemen van B12. Dan kan je wel veel slikken op 1 dag maar dit wordt dan toch niet opgenomen.
Volgens wie?
En geldt dit ook voor de opname onder de tong? De grens daaraan ben ik namelijk nog nergens tegengekomen.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » vr sep 03, 2010 10:59

Fynnya schreef:
Dick schreef:Volgens is je lichaam beperkt in het opnemen van B12. Dan kan je wel veel slikken op 1 dag maar dit wordt dan toch niet opgenomen.
Volgens wie?
En geldt dit ook voor de opname onder de tong? De grens daaraan ben ik namelijk nog nergens tegengekomen.
Ik denk dat ik het ooit gelezen heb in de stukken van M. Post. (de uitgebreide versie) Maar het is alweer lang geleden dat ik mij daar in heb verdiept.

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » vr sep 03, 2010 11:33

Hoe komt de zogenaamde wetenschap aan die hoeveelheden die je nodig zou hebben.
Ieder lichaam functioneerd anders, maar hoe weten ze nou de preciese hoeveelheid wat je lichaam zou moeten hebben om goed te functioneren en op welk niveau gaan er problemen komen.
Zie in mijn omgeving mensen jarenlang al leven op vlees, patat, borrelnootjes en koekjes en die vallen nog steeds niet om.
Het lichaam kan meer dan wij denken, het is geen simpele machine waarin wij leven.

Truus

Bericht door Truus » vr sep 03, 2010 11:51

taeka schreef:Hoe komt de zogenaamde wetenschap aan die hoeveelheden die je nodig zou hebben.
http://www.emoticonsfree.org/wp-content ... ty0031.gif

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » vr sep 03, 2010 12:02

Hieronder wat uitgangspunten hoe men komt aan de geadviseerde waarde

De aanbevolen hoeveelheid per dag
In Nederland geeft de Gezondheidsraad, een adviescollege van de regering, per voedingsstof aanbevelingen voor de hoeveelheid vitamines en mineralen die gezonde mensen dagelijks nodig hebben. Deze voedingsnormen worden gegeven als Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheden (ADH) of als Adequaat niveau van inneming (AI). Ze zijn zo vastgesteld dat vrijwel iedereen er voldoende aan heeft: ook mensen die veel nodig hebben.
Bij het vaststellen van de ADH, houdt de Gezondheidsraad met allerlei factoren rekening. Denk aan vragen als:
• hoeveel is nodig van een vitamine of mineraal om ziekte te voorkomen
• hoeveel is nodig om de stofwisseling optimaal te laten verlopen
• hoeveel hebben kinderen nodig om te groeien?
• hoeveel hebben zwangeren nodig voor de ongeboren baby?
• kan het lichaam het vitamine of mineraal makkelijk opnemen uit eten?
• kan het lichaam een voorraad aanleggen van het vitamine of mineraal?
• hoeveel raakt het lichaam kwijt via bijvoorbeeld urine of zweet? Of via borstvoeding?

Zo mogelijk worden zogenoemde biomerkers gebruikt om de ADH vast te stellen. Er wordt dan bijvoorbeeld gekeken naar de activiteit van een bepaald enzym of een lichaamsfunctie. Daaruit kan worden afgeleid hoeveel van een vitamine of mineraal nodig is om deze goed te laten verlopen.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » vr sep 03, 2010 12:03

Als je iedere dag in de luie stoel kan vertoeven zal je minder B12 nodig hebben. :wink:

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » vr sep 03, 2010 12:06

Ruime marge in de ADH
De behoefte van kinderen, mannen en vrouwen aan vitamines en mineralen verschilt. Daarom gelden er aparte ADH’s voor mannen en vrouwen en per leeftijdsgroep. Ook van persoon tot persoon kan de behoefte flink verschillen. Bijvoorbeeld omdat de ene persoon meer vitamines en mineralen opneemt uit voedsel dan de andere. Of omdat de stofwisseling bij de ene mens anders kan werken dan bij de andere. Ook erfelijke aanleg speelt daarbij een rol. Zo kan genetische aanleg invloed hebben op de activiteit van een enzym. Daardoor hebben sommige mensen meer foliumzuur nodig dan andere.

Daarom is in de ADH een ruime marge ingebouwd. Wie zich houdt aan de ADH's, krijgt zeker voldoende binnen. Slechts een enkeling heeft wellicht wat meer nodig. Maar voor de meeste mensen is minder dan de ADH ook al genoeg.

nog een stukje

De ADH heeft betrekking op de gemiddelde behoefte van de Nederlandse bevolking, met daar bovenop nog een ruime marge om rekening te houden met de spreiding van de behoefte in de bevolking. Volgens de definitie zou de ADH de behoefte van 97,5% van de bevolking moeten dekken. 2,5% van de bevolking heeft dus meer nodig dan de ADH, maar daar staat tegenover dat het merendeel van de bevolking aan minder ook al voldoende heeft.
Als iemand structureel (langer dan enkele weken) minder vitamines binnenkrijgt dan de ADH, betekent dat nog niet automatisch dat er sprake is van een tekort. De kans is groot dat deze persoon hoort bij de 97,5% van de bevolking die aan minder ook al voldoende heeft. Daarom kan een tekort nooit worden aangetoond zonder in het lichaam te meten hoeveel van een vitamine beschikbaar is om de normale functies van de organen en weefsels te laten plaatsvinden. Zo’n onderzoek wordt vitaminestatus-onderzoek genoemd.

rik23

Bericht door rik23 » vr sep 03, 2010 15:24

Op de gezondheidsraad regeert het geld.
De industrie speelt hier op in omdat op producten met gezondheidsclaims veel meer te verdienen valt. Zeer triest maar dat is wel veel belangrijker bevonden dan goed ingelichte consumenten. :(

Fynnya

Bericht door Fynnya » za sep 04, 2010 12:47

rik23 schreef:Op de gezondheidsraad regeert het geld.
De industrie speelt hier op in omdat op producten met gezondheidsclaims veel meer te verdienen valt. Zeer triest maar dat is wel veel belangrijker bevonden dan goed ingelichte consumenten. :(
Waar baseer je dat op?

jet
Moderator

Bericht door jet » za sep 04, 2010 13:07

wat men vindt verschilt ook door de jaren heen.
Jaren geleden had men daar andere inzichten over dan nu, en dat is ook logisch, omdat er nou eenmaal steeds meer onderzocht wordt (al dan niet op dieren, mensen, wetenschappelijk of niet) en bekend raakt.

Mensen maken zelf ook vitamine B12 aan, maar..... Dat doen we in de dikke darm, en vanuit de dikke darm krijgen we geen voedingsstoffen meer binnen.... Wil je je eigen B12 toch binnen krijgen, dan zul je je eigen poep moeten opeten... :wink:
Leek mij niet al te fijn, en omdat ik weet dat ik weinig tot geen B12 binnenkrijg via mijn eten (op schone groenten en fruit zit nou eenmaal weinig tot geen B12, en als veganist eet ik niet het vlees waar het wel in zit van de koeien en varkens die minder schoon voedsel eten...).
Voor mijzelf heb ik dus besloten dat het nuttig is om in elk geval te zorgen dat ik (af en toe) wat B12 binnenkrijg.
Ik slik niet elke dag, en ook niet altijd evenveel (ook daar zijn theorieen over dat je met minder toekunt, en dat het uitmaakt of je het regelmatig binnenkrijgt of niet).
Nou kan ik mezelf laten onderzoeken, maar ik neem in elk geval liever het zekere voor het onzekere!
Maar goed dat is iets wat ieder voor zich moet weten, ik kan immers moeilijk beslissen voor een ander wat deze moet eten!

jet als forummer

maar......
als we hierover eindeloos willen discussieren (zolang er geen 'echte' feiten genoemd worden is het een discussie en niet informatie-verspreiding :wink: ), dan kunnen we beter een topicje openen in het discussieforum....

jet als moderator
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

rik23

Bericht door rik23 » za sep 04, 2010 23:28

[quote="Fynnya"Waar baseer je dat op?[/quote]

* heeft te vaak gelezen hoe veel onderzoeken tot stand zijn gekomen en verschillende uitkomsten van zelfde en verschillende instituten die bij elkaar meer vragen oproepen dan ze antwoord geven en bedrijven en politici die de uitkomsten gebruiken zoals het ze goed uitkomsten heeft een kritische documentaire waarin de makers hadden opgezocht wie er in de Gezondheidsraad zitten en wat hun verdere bedrijvigheid waren... dat nam alle verdere vragen, optimisme en verbazing weg*

wees een beetje kritisch, zoek en vergelijk info van verschillende bronnen(kost wel veel tijd) bij de gezondheidsraad en ook het voedingscentrum is het niet zo moeilijk om er doorheen te kijken, het licht er zelfs best vaak dik boven op.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » za sep 04, 2010 23:35

Maar je komt nog steeds niet met bronnen. Dat van het voedingscentrum heeft al eens in de Vega gestaan. Maar laat het eens zien van de gezondheidsraad.
Ik heb juist het idee dat het bij de gezondheidsraad best mee valt. Het wijkt niet veel af van andere landen.

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » ma sep 06, 2010 11:34

Maar je geeft wel zelf aan dat er met een hoge marge is gerekend en zo gemakkelijk is het niet om bij een orgaan bv. te meten hoeveel aan stof het nodig heeft, het is voor een groot deel gissen.
Werk zelf bij een universiteit en onderzoeken worden voornamelijk betaald door bedrijven die er baat bij hebben, dat wil niet altijd zeggen dat het slecht is, maar het is ook niet erg objectief.
Zou zeggen mensen leer te luisteren naar je eigen lichaam, die is tenminste eerlijk.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » ma sep 06, 2010 12:03

taeka schreef:Maar je geeft wel zelf aan dat er met een hoge marge is gerekend en zo gemakkelijk is het niet om bij een orgaan bv.
Voor de duidelijkheid, dat geef ik niet aan, maar de gezondheidsraad. Ik heb gekopieerd en geplakt :wink:

Plaats reactie