vegapolis

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Kirsty xvx
Leefwijze: veganist

Bericht door Kirsty xvx » vr dec 08, 2006 12:59

Sommige dingen komen ook niet van voeding maar zijn ook deels erfelijk, bijvoorbeeld kanker, dus niet alles is terug te gooien op voeding.

Maar wat nou als je zometeen toch ziek word en behandeld moet worden?
Weiger je hulp?
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr dec 08, 2006 13:00

Kiwi schreef:Datzelfde zou iemand die vier keer per week sport, voldoende slaapt, niet teveel last van stress heeft, liever worteltjes dan chips eet en een gezond gewicht heeft (maar wel dagelijks een stukje mager vlees of magere vis eet) over jou kunnen zeggen. Alleen veganist zijn betekent namelijk niet automatisch dat je daardoor ook gezond(er) leeft. Zeker als je hoofdreden om veganist te zijn niet het gezondheidsaspect is.
Dat zeg ik ook niet. Ik heb alleen een hekel aan mensen die ondanks wat artsen aangeven dat beter is deze het niet opvolgen, maar gewoon na operaties enzo gewoon doorgaan met overmatig drinken, roken enz.

Mensen die keer op keer zo bezig zijn moeten de nadelen van ondervinden. En voor zulke ingestelde mensen wil ik niet gaan betalen.

Verder vind ik veganisme wel veel positieve werking geven op gezondheid. Onderzoeken geven ook aan dat minder dierlijke producten eten of niet voordeel heeft op risicokans op kanker etc.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » vr dec 08, 2006 13:03

Alex schreef:
Verder vind ik veganisme wel veel positieve werking geven op gezondheid. Onderzoeken geven ook aan dat minder dierlijke producten eten of niet voordeel heeft op risicokans op kanker etc.
Zijn deze onderzoeken niet net zo gekleurd als je 'onderzoeken' van de overheid e.d.?
Until I reach my home

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » vr dec 08, 2006 13:03

Alex schreef:Ik heb alleen een hekel aan mensen die ondanks wat artsen aangeven dat beter is deze het niet opvolgen
Artsen zeggen ook dat je beter worteltjes kunt eten dan chips. Artsen zeggen ook dat je moet zorgen dat je geen overgewicht hebt. Artsen zeggen ook dat het goed is om regelmatig te bewegen. En al die adviezen volg jij ook niet echt op volgens mij.

Joop

Bericht door Joop » vr dec 08, 2006 13:03

Alex schreef:
Dat zeg ik ook niet. Ik heb alleen een hekel aan mensen die ondanks wat artsen aangeven dat beter is deze het niet opvolgen, maar gewoon na operaties enzo gewoon doorgaan met overmatig drinken, roken enz.

Mensen die keer op keer zo bezig zijn moeten de nadelen van ondervinden. En voor zulke ingestelde mensen wil ik niet gaan betalen.

Dat punt wou ik ook maken. Roken? Prima maar dan meer betalen!

Maar het beste kan je dat doen door sigaretten nog veel duurder te maken. Met taxen van schadelijke producten (op welk niveau dan ook) werkt veel beter dan via een omweg proberen het probleem aan te pakken. Jammer dat politici zo weinig luisteren naar economen.

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » vr dec 08, 2006 13:06

Ik ben ook eerder voor een verhoging van de prijs van slechte producten dan voor het straffen van mensen die ziek zijn. Het is namelijk maar de vraag of hun kwalen altijd zijn veroorzaakt door hun levensstijl. En ziekzijn is zeker niet altijd iemands eigen schuld.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr dec 08, 2006 13:07

Kirsten schreef:Sommige dingen komen ook niet van voeding maar zijn ook deels erfelijk, bijvoorbeeld kanker, dus niet alles is terug te gooien op voeding.
Nee, maar sommige onderzoeken geven wel aan dat 80% van kanker gerelateerd is aan voeding.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr dec 08, 2006 13:07

Joop schreef:Dat punt wou ik ook maken. Roken? Prima maar dan meer betalen!

Maar het beste kan je dat doen door sigaretten nog veel duurder te maken. Met taxen van schadelijke producten (op welk niveau dan ook) werkt veel beter dan via een omweg proberen het probleem aan te pakken. Jammer dat politici zo weinig luisteren naar economen.
Ja ok.. vind ik ook best.. alleen dat gebeurd ook niet.

Joop

Bericht door Joop » vr dec 08, 2006 13:08

Kiwi schreef:Ik ben ook eerder voor een verhoging van de prijs van slechte producten dan voor het straffen van mensen die ziek zijn. Het is namelijk maar de vraag of hun kwalen altijd zijn veroorzaakt door hun levensstijl. En ziekzijn is zeker niet altijd iemands eigen schuld.
Maar het gaat er ook niet om of de kwalen oorzaak zijn, noch de schuldvraag. Je wil alleen maar dat mensen betalen voor het extra gelopen risico. Al worden ze nooit ziek, dan nog horen ze meer te betalen op basis van dat bewust extra gelopen risico.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr dec 08, 2006 13:10

Kiwi schreef:Artsen zeggen ook dat je beter worteltjes kunt eten dan chips. Artsen zeggen ook dat je moet zorgen dat je geen overgewicht hebt. Artsen zeggen ook dat het goed is om regelmatig te bewegen. En al die adviezen volg jij ook niet echt op volgens mij.
probeer dat wel. En daar gaat het om. Zolang iemand steeds herhalend slechte gewoonten oppakt moet dat bestraft worden.. geld ook voor mij... dan moet zo iemand maar 'beter' gaan leven.

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » vr dec 08, 2006 13:10

Joop schreef:Al worden ze nooit ziek, dan nog horen ze meer te betalen op basis van dat bewust extra gelopen risico.
En dat kan dus prima door een gezondheidstoeslag op slechte producten. Er was toch ook sprake van de invoering van een zogenaamde 'vettax'?

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » vr dec 08, 2006 13:12

Alex schreef:
Nee, maar sommige onderzoeken geven wel aan dat 80% van kanker gerelateerd is aan voeding.
Gekleurde onderzoeken?
Until I reach my home

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr dec 08, 2006 13:13

Kiwi schreef:En dat kan dus prima door een gezondheidstoeslag op slechte producten. Er was toch ook sprake van de invoering van een zogenaamde 'vettax'?
Is een manier ook natuurlijk. Maar je houdt dan alsnog mensen over die bijvoorbeeld constant slechte gewoonten houden waar jij dan moet voor dokken. Zelfs wanneer ze eens enorm ziek zijn geworden en er door (bijvoorbeeld longkanker gehad hebben enzo).

Joop

Bericht door Joop » vr dec 08, 2006 13:14

Kiwi schreef: En dat kan dus prima door een gezondheidstoeslag op slechte producten. Er was toch ook sprake van de invoering van een zogenaamde 'vettax'?
Ja, dit is de beste manier om de vervuiler te laten betalen zonder het solidariteitsprincipe op te hoeven geven.

Ja, klopt. Zou een goeie zaak zijn! Kan de inkomsten belastingomlaag.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr dec 08, 2006 13:15

Kirsten schreef:Gekleurde onderzoeken?
Weet niet. ff zoeken..

5. National Cancer Institute. Cancer Rates and Risks. Washington, DC: 1985.
6. Doll R, Peto R. The causes of cancer: quantitative estimates of avoidable risks of cancer in the United States today. J Natl Canc Inst 1981;66:1191-308.

Dit zijn onderzoeken die 35% tot 60% aangeven:

bron: http://www.cancerproject.com

Hoe gekleurd ze zijn.. weet niet.. het is altijd lastig te bepalen natuurlijk. Maar qua kanker is toch redelijk duidelijk dat dieet een grote oorzaak kan zijn

Joop

Bericht door Joop » vr dec 08, 2006 13:18

De correlatie is er zeker, maar causaliteit is altijd lastig te bewijzen (net als met broeikaseffect, de relatei roken en longkanker etc.)

Ik ben er zelf redelijk van overtuigd dat kanker naast erfelijkheid voor een groot deel afhankelijk is van (verkeerde) voeding.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr dec 08, 2006 13:25

Joop schreef:Ik ben er zelf redelijk van overtuigd dat kanker naast erfelijkheid voor een groot deel afhankelijk is van (verkeerde) voeding.
Ik denk dat genetische afwijking ook door voeding o.a. komt.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » vr dec 08, 2006 13:30

Sorry hoor, maar ik ken mensen die vegetarisch leefden en gewoon borskanker kregen en baarmoederkanker. Onderschat erfelijkheid niet.
En mensen die niet rookten en wel longkanker kregen.
Het is gewoon niet zo simpel dat alles maar door voedsel komt!
Beetje geschift word ik er van dat kanker zo versimpliceert word, terwijl het complexer is dan 'enkel voeding'. Ja een dieet kan soms helpen, maar niet bij alle soorten kanker (helemaal niet bij erfelijke kankers), en zelfs bij succesvolle dieten (moerman) worden dierlijke producten gebruikt, maar met mate en word stress ontweken.
Until I reach my home

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr dec 08, 2006 13:36

Kirsten schreef:Sorry hoor, maar ik ken mensen die vegetarisch leefden en gewoon borskanker kregen en baarmoederkanker. Onderschat erfelijkheid niet. En mensen die niet rookten en wel longkanker kregen.
Het is gewoon niet zo simpel dat alles maar door voedsel komt!
Beetje geschift word ik er van dat kanker zo versimpliceert word, terwijl het complexer is dan 'enkel voeding'. Ja een dieet kan soms helpen, maar niet bij alle soorten kanker (helemaal niet bij erfelijke kankers), en zelfs bij succesvolle dieten (moerman) worden dierlijke producten gebruikt, maar met mate en word stress ontweken.
Dat zeg ik ook niet. Ik zeg alleen dat dieet een groot deel beslaat (naar mijn mening). En dat hoeft niet zozeer alleen te betekenen dat je vlees eet hoor.. maar er zijn nog andere dingen die ontwikkeld zijn en kankerrisico's met zich meebrengen. Zoals dat aspartaam e.d.

Maar er zijn vele factoren die met kanker te maken hebben of kunnen te maken hebben.

Marla

Bericht door Marla » vr dec 08, 2006 13:37

Toevallig waren juist in mijn omgeving veel mensen die kanker kregen vegetariër. Bij een werd wel gezegd dat ze dankzij haar gezonde levenswijze minder snel last had gekregen en het ook minder snel verspreid was (ze liep waarschijnlijk al 10 jaar rond met een tumor in haar darmen) maar toch, ze kreeg die tumor wel, en uiteindelijk zou ze er ook aan gestorven zijn als ze het niet hadden weggesneden.
Ik geloof dat er wel invloed is van voeding op kanker maar op zoveel verschillende niveau's dat je nooit kunt beweren dat vegetarisme/veganisme per definitie de kans op kanker verkleint.

Plaats reactie