vegapolis

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- »

Joop schreef:
Ben ik het niet mee eens. Ik snap het solidariteits beginsel, maar mensen die willens en wetens meer gezondheidsrisico's aangaan mogen daar van mij ook voor betalen. (ik heb het dus niet over mensen die buiten hun schuld om een hoger risico lopen).

Met levensverzekeringen is het toch niet anders?
Niet bij iedereen die ziek wordt is dit aan de levensstijl van de verzekerde te wijten. Hoe zou je dat moeten controleren?

En levensverzekeringen werken anders, dat zijn verzekeringen die uitkeren bij een gebeurtenis die zeker zal plaatsvinden (het overlijden of het juist in leven zijn van een persoon op een bepaalde datum). Een ziektenkostenverzekering is een vorm van een schadeverzekering en verzekert je tegen mogelijke kosten.

-gebruikergewist-

Marla schreef:Ja ok, maar ik snap dus niet waarom de NVB dat dan niet gewoon regelt, wat boeit mij het nou wat de reden is van de korting....
De NVB zou inderdaad een collectieve korting kunnen bedingen voor haar leden.

Joop

Bericht door Joop »

Kiwi schreef: Niet bij iedereen die ziek wordt is dit aan de levensstijl van de verzekerde te wijten. Hoe zou je dat moeten controleren?

En levensverzekeringen werken anders, dat zijn verzekeringen die uitkeren bij een gebeurtenis die zeker zal plaatsvinden (het overlijden of het juist in leven zijn van een persoon op een bepaalde datum). Een ziektenkostenverzekering is een vorm van een schadeverzekering en verzekert je tegen mogelijke kosten.
Het gaat ook niet om causaliteit, maar om risico wat mensen lopen, daarvoor moet je dan maar extra premie dokken. Dat het moeilijk te controleren is ben ik wel met je eens.

Maar bij schade verzekeringen werkt het dan weer wel toch? Jongere rijders betalen meer, bepaalde auto's (Golf GTI's) betalen meer etc.

-gebruikergewist-

Ja, bij schadeverzekeringen werkt dat inderdaad zo. Alleen zijn zorgverzekeringen geen echte schadeverzekering. (en afgezien daarvan; het is makkelijker te controleren of iemand jonger dan 23 is, of in een Golf GTI rijdt, dan of iemand strikt vegetarisch eet, objectiever ook. Er zal weinig discussie zijn over het merk van een auto, maar ik kan me voorstellen dat de discussie losbarst over mensen die zichzelf vegetariër noemen maar wel vis eten, of kaas met dierlijk stremsel, of snoep met gelatine, en ga zo maar door)
Ik denk dat het zo is ingericht om te voorkomen dat verzekeraars in de toekomst eerst een DNA-profiel van een potentiële verzekerde willen hebben voor ze iemand willen toelaten, en op basis van het risico loopt hun premie gaan vaststellen. Dus als je de pech hebt dat er toevallig net een bitje verkeerd staat in je genen waardoor je mogelijk ooit in de toekomst misschien kanker zou kunnen krijgen betaal je je hele leven meer premie dan wanneer er niets afwijkends te zien is aan je DNA. En daartegen worden we dus beschermd door dit soort regels.

Joop

Bericht door Joop »

Kiwi schreef:Ja, bij schadeverzekeringen werkt dat inderdaad zo. Alleen zijn zorgverzekeringen geen echte schadeverzekering. (en afgezien daarvan; het is makkelijker te controleren of iemand jonger dan 23 is, of in een Golf GTI rijdt, dan of iemand strikt vegetarisch eet, objectiever ook. Er zal weinig discussie zijn over het merk van een auto, maar ik kan me voorstellen dat de discussie losbarst over mensen die zichzelf vegetariër noemen maar wel vis eten, of kaas met dierlijk stremsel, of snoep met gelatine, en ga zo maar door)
Ik denk dat het zo is ingericht om te voorkomen dat verzekeraars in de toekomst eerst een DNA-profiel van een potentiële verzekerde willen hebben voor ze iemand willen toelaten, en op basis van het risico loopt hun premie gaan vaststellen. Dus als je de pech hebt dat er toevallig net een bitje verkeerd staat in je genen waardoor je mogelijk ooit in de toekomst misschien kanker zou kunnen krijgen betaal je je hele leven meer premie dan wanneer er niets afwijkends te zien is aan je DNA. En daartegen worden we dus beschermd door dit soort regels.
Mn punt is ook niet dat iedereen met een hoger risico meer zou moeten betalen, alleen de mensen die uit eigen beweging (vrijwillig) hun risico verhogen (door roken, drugs, drank, vleesch). Maar goed, ik snap dat het niet zo eenvoudig te controleren is. Het zwaarder belasten van die producten is natuurlijk makkelijker.

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Ik helemaal geen zorgverzekering... ik ben veganist en kerngezond 8) Heb het gewoon niet nodig :P

-gebruikergewist-

Héél verstandig. :roll:

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx »

Mag dat wel???
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Kiwi schreef:Héél verstandig. :roll:
;)
Mag dat wel???
Blijkbaar niet :(

Ik wil eigenlijk niet meebetalen aan allerlei mensen die weten dat ze ongezond leven...

Niels

Bericht door Niels »

Alex schreef:
Blijkbaar niet :(

Ik wil eigenlijk niet meebetalen aan allerlei mensen die weten dat ze ongezond leven...
Je schrijft hier wel eens dat je veel stress hebt en te weinig slaap krijgt. Behoorlijk ongezond lijkt me dat, ongezonder dan vlees eten bijvoorbeeld. Hoeven vleeseters nu niet meer voor jouw evt. ziekenkosten te betalen?

-gebruikergewist-

:hehe: En pindaknabbels zijn ook niet echt gezond te noemen hoor, ook al zijn ze veganistisch!
Hoe gezond je leeft wordt inderdaad niet alleen bepaald door wat je wel of niet eet.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Kiwi schreef::hehe: En pindaknabbels zijn ook niet echt gezond te noemen hoor, ook al zijn ze veganistisch!
;)

Joop

Bericht door Joop »

Kiwi schreef::hehe: En pindaknabbels zijn ook niet echt gezond te noemen hoor, ook al zijn ze veganistisch!
Hoe gezond je leeft wordt inderdaad niet alleen bepaald door wat je wel of niet eet.
Zijn die lekker btw??

-gebruikergewist-

http://www.vegatopia.com/forum/smilies/yes.gif
Vraag maar aan Alex, de pindaknabbeljunk. :wink:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Niels schreef:Je schrijft hier wel eens dat je veel stress hebt en te weinig slaap krijgt. Behoorlijk ongezond lijkt me dat, ongezonder dan vlees eten bijvoorbeeld. Hoeven vleeseters nu niet meer voor jouw evt. ziekenkosten te betalen?
Stressen is gezond ;) Als je maar niet te veel stress hebt ;)
En dat niet genoeg slaap sloeg even op de afgelopen maanden ;)

Nee, maar ik vind het gewoon een beetje raar dat mensen die geen enkele moeite doen tot gezond leven gewoon geholpen worden constant.. kijk dat je de eerste keer een beetje onwetend loopt te doen en niet er aan gedacht hebt.. tsja.. maar als je na een zware leveroperatie nog eens gaat drinken, dan is het toch echt voor jezelf. Of doorroken na constatering kanker etc.

Ik vind dat je daar wel beperkingen aan mag gaan stellen. Kijk het hoeft niet perfect te zijn.. maar wel dat je laat zien dat je in ieder geval je best doet om gezond te blijven.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Joop schreef:
Zijn die lekker btw??
te verslavend.. echt niet goed voor me ;)

Ben er mee gestopt :)

Joop

Bericht door Joop »

Kunnen we er geen chips topic van maken?

Ben zelf behoorlijk te spreken over paprika chips van het moolenaartje. En paprika is een groente, dus nog gezond ook!

Kettle sea salt + crushed black pepper gaat er hier ook in als pannekoek.

-gebruikergewist-

Alex schreef:maar wel dat je laat zien dat je in ieder geval je best doet om gezond te blijven.
Datzelfde zou iemand die vier keer per week sport, voldoende slaapt, niet teveel last van stress heeft, liever worteltjes dan chips eet en een gezond gewicht heeft (en dagelijks een stukje mager vlees of magere vis eet) over jou kunnen zeggen. Alleen veganist zijn betekent namelijk niet automatisch dat je daardoor ook gezond(er) leeft en biedt ook zeker geen garantie dat je minder vaak ziek zult worden dan niet-veganisten. Zeker als je hoofdreden om veganist te zijn niet het gezondheidsaspect is.
Laatst gewijzigd door -gebruikergewist- op vr dec 08, 2006 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Niels

Bericht door Niels »

Kiwi schreef: Datzelfde zou iemand die vier keer per week sport, voldoende slaapt, niet teveel last van stress heeft, liever worteltjes dan chips eet en een gezond gewicht heeft (en dagelijks een stukje mager vlees of magere vis eet) over jou kunnen zeggen. Alleen veganist zijn betekent namelijk niet automatisch dat je daardoor ook gezond(er) leeft. Zeker als je hoofdreden om veganist te zijn niet het gezondheidsaspect is.
Ik bedoel maar.

Joop

Bericht door Joop »

En al die sportblessures dan?

:wink:

Plaats reactie