vegapolis

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Marla
Leefwijze: veganist

Bericht door Marla »

06 December 2006
Speciale zorgpolis voor vegetariërs

Verzekeraar Agis komt met een aparte zorgpolis voor vegetariërs. De polis is een initiatief van de ondernemer Ruud Koornstra, die zich bezighoudt met verantwoord en duurzaam ondernemen.

Hij gaat ervan uit dat vegetariërs bewuster en gezonder leven en hij vindt dat dit moet worden beloond. Nederland telt zo'n 750.000 vegetariërs en 3,5 miljoen mensen die steeds minder vlees eten en van plan zijn vegetariër te worden, zei hij voor de AVRO op Radio 1.

De verzekeraar gaat met steekproeven controleren of verzekerden vegetariër zijn. Uit hun declaratiegedrag moet blijken of ze inderdaad gezonder zijn.
Gaat dit nou over die Vegapolis of is dit weer een andere?

Joop

Bericht door Joop »

Maar weet iemand al enigszins wat de polisvoorwaarden gaan zijn?

Wildflower
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Wildflower »

Marla schreef:
06 December 2006
Speciale zorgpolis voor vegetariërs

Verzekeraar Agis komt met een aparte zorgpolis voor vegetariërs. De polis is een initiatief van de ondernemer Ruud Koornstra, die zich bezighoudt met verantwoord en duurzaam ondernemen.

Hij gaat ervan uit dat vegetariërs bewuster en gezonder leven en hij vindt dat dit moet worden beloond. Nederland telt zo'n 750.000 vegetariërs en 3,5 miljoen mensen die steeds minder vlees eten en van plan zijn vegetariër te worden, zei hij voor de AVRO op Radio 1.

De verzekeraar gaat met steekproeven controleren of verzekerden vegetariër zijn. Uit hun declaratiegedrag moet blijken of ze inderdaad gezonder zijn.
Gaat dit nou over die Vegapolis of is dit weer een andere?
Dit gaat inderdaad over de Vegapolis. Noch op http://www.agisweb.nl noch op http://www.vegapolis.nl is er hierover iets te lezen.

Vraag me wel af hoe ze gaan controleren of mensen wel echt veg*an zijn... :?

Joop

Bericht door Joop »

dr stond een stukje in de volkische beobachter aka de volkskrant.

Zal het ff inscannen zo.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx »

Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Agis vind al die onderzoeken blijkbaar niet juist waarin vegetarisme e.d. gezonder zouden zijn?

Maar wel interessant natuurlijk.

Niels

Bericht door Niels »

Alex schreef:Agis vind al die onderzoeken blijkbaar niet juist waarin vegetarisme e.d. gezonder zouden zijn?
Wat ik daar meestal over lees is dat het (voor een groot deel komt) door minder roken e.d. onder vegetariers. Of heb jij andere onderzoeken?
Dan kan ik me voorstellen dat de verzekeraar misschien liever de niet-rokers een korting geeft i.p.v. vegetariers. Dan heb je meteen het gezondste aspect te pakken en het is wellicht ook nog eens makkelijker te controleren.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Niels schreef:Wat ik daar meestal over lees is dat het (voor een groot deel komt) door minder roken e.d. onder vegetariers. Of heb jij andere onderzoeken?
Er zijn enorm veel onderzoeken erover. Dat de kansen op bepaalde kankers kleiner is (stukken kleiner) als je meer plantaardig eet. En dat vegetariers en veganisten daardoor minder kans er op hebben.
En vegetariers en veganisten hebben minder last van hoge cholestrol waarden etc. en zijn vaak ook op een gezonder gewicht.

Dus lijkt me gek als je die dingen allemaal naast je legt. Ik had vroeger een link naar document van een amerikaans centrum voor dieet/voeding.. die alles op een rijtje had gezet. Misschien dat ik die nog kan vinden.
Maar goed.. ook google is je vriend :)

Marcello
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door Marcello »

Marcello 01-12-06 schreef:Vandaag heb ik via email bij de NVB navraag gedaan; ben benieuwd naar reaktie. :?
Hoi Marcel,

Eind volgende week ontvang je een offerte van de vegapolis in de bus.

Met vriendelijke groet,
Vibeke Helder

Nederlandse Vegetariërsbond
Nieuwezijds Voorburgwal 153
1012 RK Amsterdam
tel.: 020-3300044
fax: 020-4223637
http://www.vegetariers.nl

veglife

Bericht door veglife »

Afwachten dan maar en kijken wat ze aan kunnen bieden.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

In Engeland heb je ook zo'n ziektenkostenverzekering. Daar krijg je iets van 10 % korting op de premie. Die is gelijk aan als je je collectief zou verzekeren. Het gaat daar ook niet op basis van gezond leven maar gewoon op collectieve basis.
Ik ben collectief verzekerd via de zaak bij Zilveren Kruis Achmea en krijg ook 10% extra korting met ook extra andere voordelen.
Ik denk dat er van onze zaak niet meer dan 75 personen gebruik maken van deze verzekering. Vreemd is dan toch dat de nieuwe vegapolis geen korting kan halen die op zijn minst gelijk zou zijn als een collectieve verzekering.
Je mag er toch wel van uitgaan dat je toch wel 75 mensen via de vegapolis een verzekering nemen. Dan moet je die 10% toch ook wel kunnen krijgen.

Joop

Bericht door Joop »

Dick schreef:In Engeland heb je ook zo'n ziektenkostenverzekering. Daar krijg je iets van 10 % korting op de premie. Die is gelijk aan als je je collectief zou verzekeren. Het gaat daar ook niet op basis van gezond leven maar gewoon op collectieve basis.
Ik ben collectief verzekerd via de zaak bij Zilveren Kruis Achmea en krijg ook 10% extra korting met ook extra andere voordelen.
Ik denk dat er van onze zaak niet meer dan 75 personen gebruik maken van deze verzekering. Vreemd is dan toch dat de nieuwe vegapolis geen korting kan halen die op zijn minst gelijk zou zijn als een collectieve verzekering.
Je mag er toch wel van uitgaan dat je toch wel 75 mensen via de vegapolis een verzekering nemen. Dan moet je die 10% toch ook wel kunnen krijgen.
Die 10% kan bijna iedereen krijgen, idd raar dat ze die 10% niet eens kunnen geven.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

Het maken van een risico-selectie zowel in positieve als negatieve zin is niet toegestaan. Daarom zullen er op basis van gezondheidsasecten geen kortingen worden verleend.

Uit de volkskrant van vandaag.

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- »

Dat klinkt ook wel logisch inderdaad.

Marla

Bericht door Marla »

Ja maar ze hoeven het toch ook niet op basis van gezondheidsaspecten te doen? Ik vind het raar, dat als bijv. een site als United Consumers wel die 10% korting krijgt maar een groep vegetariërs kan dat niet omdat het dan opeens ook om de gezondheidsaspecten moet gaan.

Joop

Bericht door Joop »

Marla schreef:Ja maar ze hoeven het toch ook niet op basis van gezondheidsaspecten te doen? Ik vind het raar, dat als bijv. een site als United Consumers wel die 10% korting krijgt maar een groep vegetariërs kan dat niet omdat het dan opeens ook om de gezondheidsaspecten moet gaan.
Psies, zelfs via biljartvereniging Krijt Uw Topje kan je 10% korting krijgen.

-gebruikergewist-

Ik vind het niet meer dan terecht dat ze mensen die minder gezondheidsrisico's lopen geen korting mogen geven. Als dat wel zou mogen zou dat namelijk betekenen dat ze van mensen die een hoger risico lopen ziek te worden ook meer premie zouden kunnen gaan vragen, en daar ben ik op tegen. Dat zou het hele principe van verzekeren overhoop gooien. Het idee van verzekeren is namelijk dat je allemaal premie betaalt waaruit de kosten die een aantal mensen hebben voldaan kunnen worden.
Ze kunnen wel een speciale verzekering voor vegetariërs in het leven roepen, maar die moeten ze dan aantrekkelijk zien te maken voor vegetariërs door bijvoorbeeld bepaalde dingen die speciaal bedoeld zijn voor vegetariërs te vergoeden. En die verzekering moeten ze dan gewoon niet te duur maken, zeker niet als ze verwachten dat het grootste deel van de verekerden vegetariër zal zijn en dus minder zal declareren door hun gezondere levensstijl. Ze mogen echter niet de verzekering goedkoper maken voor vegetariërs dan voor onmivoren, dat zou dus in strijd met de regels zijn.

-gebruikergewist-

Joop schreef:
Psies, zelfs via biljartvereniging Krijt Uw Topje kan je 10% korting krijgen.
Ze mogen een groep vegetariërs dus wel korting geven als die een collectief contract zouden afsluiten, maar niet omdat ze vegetariër zijn, alleen vanwege de collectiviteit.

Joop

Bericht door Joop »

Kiwi schreef:Ik vind het niet meer dan terecht dat ze mensen die minder gezondheidsrisico's lopen geen korting mogen geven. Als dat wel zou mogen zou dat namelijk betekenen dat ze van mensen die een hoger risico lopen ziek te worden ook meer premie zouden kunnen gaan vragen, en daar ben ik op tegen. Dat zou het hele principe van verzekeren overhoop gooien. Het idee van verzekeren is namelijk dat je allemaal premie betaalt waaruit de kosten die een aantal mensen hebben voldaan kunnen worden.
Ze kunnen wel een speciale verzekering voor vegetariërs in het leven roepen, maar die moeten ze dan aantrekkelijk zien te maken voor vegetariërs door bijvoorbeeld bepaalde dingen die speciaal bedoeld zijn voor vegetariërs te vergoeden. En die verzekering moeten ze dan gewoon niet te duur maken, zeker niet als ze verwachten dat het grootste deel van de verekerden vegetariër zal zijn en dus minder zal declareren door hun gezondere levensstijl. Ze mogen echter niet de verzekering goedkoper maken voor vegetariërs dan voor onmivoren, dat zou dus in strijd met de regels zijn.
Ben ik het niet mee eens. Ik snap het solidariteits beginsel, maar mensen die willens en wetens meer gezondheidsrisico's aangaan mogen daar van mij ook voor betalen. (ik heb het dus niet over mensen die buiten hun schuld om een hoger risico lopen).

Met levensverzekeringen is het toch niet anders?

Marla

Bericht door Marla »

Kiwi schreef: Ze mogen een groep vegetariërs dus wel korting geven als die een collectief contract zouden afsluiten, maar niet omdat ze vegetariër zijn, alleen vanwege de collectiviteit.
Ja ok, maar ik snap dus niet waarom de NVB dat dan niet gewoon regelt, wat boeit mij het nou wat de reden is van de korting....

Plaats reactie