vegapolis

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Joop

Bericht door Joop » vr dec 08, 2006 13:42

Marla schreef:Toevallig waren juist in mijn omgeving veel mensen die kanker kregen vegetariër. Bij een werd wel gezegd dat ze dankzij haar gezonde levenswijze minder snel last had gekregen en het ook minder snel verspreid was (ze liep waarschijnlijk al 10 jaar rond met een tumor in haar darmen) maar toch, ze kreeg die tumor wel, en uiteindelijk zou ze er ook aan gestorven zijn als ze het niet hadden weggesneden.
Ik geloof dat er wel invloed is van voeding op kanker maar op zoveel verschillende niveau's dat je nooit kunt beweren dat vegetarisme/veganisme per definitie de kans op kanker verkleint.
Uit correlatie studies blijkt het anders wel. Landen met weiniog vleesconsumptie is de kans op bepaalde soorten kanker veel lager. Voor zuivel geldt hetzelfde.

Kirsty xvx
Leefwijze: veganist

Bericht door Kirsty xvx » vr dec 08, 2006 13:47

Joop schreef: Voor zuivel geldt hetzelfde.
Voor koeienzuivel ja, in die landen drinken ze vaker geitenmelk, schapenmelk e.d.
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Marla

Bericht door Marla » vr dec 08, 2006 13:48

Joop schreef:
Uit correlatie studies blijkt het anders wel. Landen met weiniog vleesconsumptie is de kans op bepaalde soorten kanker veel lager. Voor zuivel geldt hetzelfde.
Het is volgens mij onmogelijk om uit dat soort studies conclusies te kunnen trekken. Je vergelijkt namelijk verschillende landen met elkaar en voor hetzelfde geld wordt het verschil wel door hele andere factoren bepaald.

Joop

Bericht door Joop » vr dec 08, 2006 13:49

Kirsten schreef:
Voor koeienzuivel ja, in die landen drinken ze vaker geitenmelk, schapenmelk e.d.
idd ging volgens mij om koeiemelk (lactose).

Wildflower
Leefwijze: part-time veganist

Geen zorgverzekering

Bericht door Wildflower » za dec 09, 2006 11:54

Persoonlijk vind ik het niet slim om onverzekerd rond te lopen, of je nu veg*an of vleeseter bent. Bovendien is het bij wet niet toegestaan om onverzekerd te zijn. Daarnaast zijn veel ziekten heel complex en niet altijd aan één oorzaak toe te schrijven. En wat gebeurt er als je een verkeersongeval krijgt? Laat je dan anderen alsnog voor je betalen? Dat is ook niet echt netjes... :wink:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za dec 09, 2006 11:57

Het gaat me er om dat veel van mijn geld gebruikt wordt voor dingen waar ik tegen ben. En we leven in een land waar ik geen keuze heb in waar ik geld aan moet geven. Ik zou liever een systeem hebben waar ik tenminste nog wat keuze in zou hebben.

Wildflower

Onverzekerd

Bericht door Wildflower » za dec 09, 2006 13:10

Ik begrijp je redenen wel hoor, maar wat gebeurt er nu als je dringend medische hulp nodig hebt, bijvoorbeeld na een ongeluk?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Re: Onverzekerd

Bericht door Vegantastic » za dec 09, 2006 13:44

Wildflower schreef:Ik begrijp je redenen wel hoor, maar wat gebeurt er nu als je dringend medische hulp nodig hebt, bijvoorbeeld na een ongeluk?
Dat kan er toch gewoon bij zitten. Ik wil alleen niet gaan betalen voor mensen die een slechte levensstijl hebben en die daar geen verandering in willen hebben. Zoals ik al zei.. mensen die longkanker hebben gehad en nog doorroken mogen van mij hun vervolgbehandelingen lekker zelf betalen. Zelfde voor drinkende mensen die bij leverziekte door gaan drinken etc.

Zolang men niet eens de moeite wil doen anders te leven vind ik niet dat deze mensen dan beloond moeten worden met vergoeding van kosten.

Daarnaast gaat er ook geld naar onderzoek geloof ik.. en dat betekent dat je indirect dierproeven steunt. Ik wil daar niet voor gaan betalen.

Het is niet erg om een verzekering te hebben en daarmee ook min of meer andere te helpen. Dat is in principe heel goed.. maar het punt is vind ik vooral dat je zoveel dingen wordt verplicht om erbij te hebben etc. Wat je zelf niet wilt. Je geld gaat naar dingen toe wat je niet goed vind.

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » za dec 09, 2006 16:05

Je zou pas enig recht van spreken hebben als je zelf helemaal perfect en supergezond zou zijn, of er alles aan zou doen om supergezond te worden, en dat doe je niet.
Daarnaast is dit gewoon het principe van verzekeren en zul je je hele leven voor van alles moeten betalen waar je niet achter staat. Van mij hoeven die Joint Strike Fighters er bijvoorbeeld niet te komen, maar ik betaal er indirect toch aan mee. Wen er maar aan.

Wildflower

Vegapolis

Bericht door Wildflower » zo dec 10, 2006 20:58

Er is meer bekend over de Vegapolis! :D
Kijk hier en hier.

Marla

Re: Vegapolis

Bericht door Marla » zo dec 10, 2006 21:24

Wildflower schreef:Er is meer bekend over de Vegapolis! :D
Kijk hier en hier.
hmm begint toch best interessant te worden.

Wildflower

Vegapolis

Bericht door Wildflower » zo dec 10, 2006 21:46

Ja he, vond ik ook al. :D Hoop alleen dat het opzeggen van mijn oude verzekering niet te veel rompslomp geeft. Ik weet niet precies wanneer je nu zou moeten opzeggen, het lijkt me geen prettig idee om een poosje onverzekerd rond te lopen. :? Die sites van de verzekeraars zijn trouwens niet bijster overzichtelijk, en dan druk ik me nog voorzichtig uit.

Marla

Bericht door Marla » zo dec 10, 2006 21:49

Nee ik kan sowieso niet vinden hoe ik me aan zou moeten melden voor deze verzekering.

Jammer trouwens dat de NVV hier niet bij staat, misschien kan dat nog geregeld worden?:

Vergoeding van maximaal € 25,- op het lidmaatschap/ donateurschap van een van de volgende organisaties; Nederlandse Vegetariërs Bond, Wakker Dier of Adopteer een Kip/ Appelboom

Wildflower

Bericht door Wildflower » zo dec 10, 2006 21:57

Marla schreef:Nee ik kan sowieso niet vinden hoe ik me aan zou moeten melden voor deze verzekering.
Kijk hier eens.

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » zo dec 10, 2006 22:10

Marla schreef:Vergoeding van maximaal € 25,- op het lidmaatschap/ donateurschap van een van de volgende organisaties; Nederlandse Vegetariërs Bond, Wakker Dier of Adopteer een Kip/ Appelboom
In die tweede link staat:
Een substantieel deel van de opbrengst van de verzekering komt ten goede de Nederlandse Vegetariërs Bond , Wakker Dier of Adopteer een Kip doordat u uw bijdrage aan deze organisatie tot een bedrag van € 22,50 mag declareren bij Agis
Wat is het nou :?:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo dec 10, 2006 22:14

:D

Dave

Bericht door Dave » di dec 12, 2006 21:17

Nog maar even wachten dus met die vegapolis: :(

Goedendag,

hartelijke dank voor uw mail.
Ik heb echter een vraag.
Als veganist ben ik aangesloten bij de Nederlands Vereniging voor Veganisten kortweg NVV.
Gelden de regelingen voor de NVB ook voor de NVV?
M.a.w. Kan ik dan mijn NVV lidmaatschap declareren en kunt u dit schriftelijk bevestigen?
En zijn de declaraties voor vleesvervangers ook voor het merk Viana? Of is het gebonden aan bepaalde merken waar veelal ei of zuivel in zit?

Dank voor uw mail. Voor het komend jaar is het niet mogelijk de declaratiemogelijkheden uit te breiden met NVV en Viana, we zullen daarvoor 2008 serieus naar kijken met Agis. In 2007 kunnen de volgende'vleesvervangers' bij Agis gedeclareerd worden: Tivall, Vivera, Quorn,Valess en Sofine Tofu Time.
Met vriendelijke groet,
PreventiePolis/VegaPolis,
Niko Koffeman

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di dec 12, 2006 21:28

hm... ja.. dat biedt weinig voordeel voor 'ons' veganisten dan.

Anderzijds steun ik liever dan zo een initiatief (dat wellicht voor ons veganisten beter wordt) dan dat ik dan een andere heb.

Dave

Bericht door Dave » di dec 12, 2006 21:37

Je kan natuurlijk ook bij je eigen verzekering een korting bietsen.
Het voordeel is dat ze dan al weten wat voor 'vleesvervanger' ze in de kuip hebben en bekend zijn met je declaratiegedrag. :D

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di dec 12, 2006 21:41

Dave schreef:Je kan natuurlijk ook bij je eigen verzekering een korting bietsen. Het voordeel is dat ze dan al weten wat voor 'vleesvervanger' ze in de kuip hebben en bekend zijn met je declaratiegedrag. :D
Hoe bedoel je? Bij je eigen verzekering de viana vleesvervangers declareren? Kan je zomaar korting krijgen?

Plaats reactie