Veganisme ongezond..

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Veganisme ongezond

Ja sowieso, je komt gewoon dingen te kort.
1
2%
Indien je gevarieerd eet niet..
11
26%
Indien je gevarieerd eet en extra voedingsupl. neemt niet
28
67%
Sowieso niet, je mist niets. Hoeft ook niet perse ergens op te letten, veganisme is heel natuurlijk.
2
5%

Totaal aantal stemmen: 42

Gast12

Bericht door Gast12 »

Ik ben al 11 jaar veganist en voel me prima. Ook bloedonderzoeken wijzen uit dat ik nergens tekorten aan heb. Ik slik wel B12 van Solgar bij, maar ook een multi van Solgar (kinderversie omdat deze vegan is). Ik gebruik elke dag wel iets van Soja en eet bijna elke dag verse groenten, fruit en iets vezelrijks zoals muesli of havermout.
Lieze

Bericht door Lieze »

[quote="vegzie"]... en soja laat kale plekken achter in het regenwoud en is bovendien niet goed voor onze hormonen indien je er dagelijks grote porties van eet.

Vegzie, wat bedoel je met > niet goed voor onze hormonen?
krijg je teveel oestrogeen binnen?

ik neem elke dag wel een bakje sojayoghurt, dus ik wil hier wel wat info over:)
veglife
Leefwijze: veganist

Bericht door veglife »

Lieze schreef:
vegzie schreef:... en soja laat kale plekken achter in het regenwoud en is bovendien niet goed voor onze hormonen indien je er dagelijks grote porties van eet.

Vegzie, wat bedoel je met > niet goed voor onze hormonen?
krijg je teveel oestrogeen binnen?

ik neem elke dag wel een bakje sojayoghurt, dus ik wil hier wel wat info over:)
Kijk, alles op basis van soja lijkt mij nogal eenzijdig. Klinkt overigens ook niet al te gezond. Ik denk, even in het midden laten hoe je eet(veganistisch, vegetarisch of vlees), hoe gevarieerder hoe beter. Gevarieerd eten kan zeker als je veganist bent.
Lieze

Bericht door Lieze »

veglife schreef:
Kijk, alles op basis van soja lijkt mij nogal eenzijdig. Klinkt overigens ook niet al te gezond. Ik denk, even in het midden laten hoe je eet(veganistisch, vegetarisch of vlees), hoe gevarieerder hoe beter. Gevarieerd eten kan zeker als je veganist bent.

ja maar kan je mn vraag beantwoorden, wat bedoel je met het hormonen verhaal?
-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- »

Ik kan het even niet zo snel vinden, maar er deden wel eens verhalen de rondte dat je onvruchtbaar kon worden van veel soja, waarschijnlijk doelt Veglife daarop. Maar volgens mij was dat alweer achterhaald ofzo.
duitse_veganiste

Bericht door duitse_veganiste »

Calcium supplementen zouden alleen nodig zijn als je heel slecht eet. Vergeet niet dat veganisten een beter calcium balans hebben en 500mg ipv 1000-1200 voor ons genoeg is omdat wij niet zo veel calcium met het urine uitscheiden.

Vitamine C door bv verdunte sap of paprika of andere sterk vitamine C houdend groentjes bij het eten verbetert de opname van calcium.

Calcium voor de bottengezondheid is sowieso voor niets als jou Vitamine D of Vitamine K niet in order is. Vitamine K zit in vegane voeding veel in, b.v. donkergroene bladgroentes en kool, brokkolie enz. In plaats van calcium supplementen neem je beter vitamine D2 en of ga in de "r-maanden" een of twee keer na het solarium en in het zomer veel na buiten! Vitamine D lijkt voor het bottengezondheit een meer belangrijkere rol te spelen dan calcium.
Framboos

Bericht door Framboos »

duitse_veganiste schreef: of ga in de "r-maanden" een of twee keer na het solarium en in het zomer veel na buiten!
Sorry, maar dat is echt onzin. Je lichaam maakt geen vitamine D aan als je onder een zonnebank gaat liggen.
Marla

Bericht door Marla »

Framboos schreef:
Sorry, maar dat is echt onzin. Je lichaam maakt geen vitamine D aan als je onder een zonnebank gaat liggen.
Niet? Dat lijkt me vreemd, ik dacht dat het gewoon om de straling ging.
Framboos

Bericht door Framboos »

Ik haal ze altijd door elkaar, maar door een van de twee (UV-A of UV-B) maakt je lichaam vitamine D aan. Omdat die, laten we 'm voor het gemak even UV-D noemen, van de UV-straling komt die voor langzame bruining zorgt, gebruiken zonnebanken die andere UV-straling omdat je daar veel sneller bruin van wordt.

Hmm, is dit te volgen?
fief
Contacteer:

Bericht door fief »

Framboos schreef:Ik haal ze altijd door elkaar, maar door een van de twee (UV-A of UV-B) maakt je lichaam vitamine D aan. Omdat die, laten we 'm voor het gemak even UV-D noemen, van de UV-straling komt die voor langzame bruining zorgt, gebruiken zonnebanken die andere UV-straling omdat je daar veel sneller bruin van wordt.

Hmm, is dit te volgen?
Het is ook zo dat de straling die ervoor zorgt dat je vitamine D aanmaakt de straling is die sneller zorgt voor verbranding en meer kankerverwekkend is.
duitse_veganiste

Bericht door duitse_veganiste »

Framboos schreef:
Sorry, maar het is echt onzin dat je GEEN vitamine D aanmaakt als je onder de zonnebank gaat liggen.

UVB straling in het nanometerbereik van 290 tot 330 (en dat is bij de meeste zonnenbanken gegeven) brengt het huid teweeg om vitamine D te synthetiseeren, het is daarbij absoluut egaal of deze UVB straling van de zon of van een lamp komt. Uiteindelijk wordt je ook bruin op de zonnebank, toch? Ook is het matig gebruik van een zonnebank een of twee keer in het maand geen gevaar voor het huidgezondheid, en staat in ieder geval in geen verhouding tot de voordelen die een goede vitamine D status met zich brengt.

Misschien is het in toekomst een goed idee om je te informeren voordat je iemand over het mond gaat rijden. Ik denk 5 minuten intensief zoekrecherche zouden genoeg zijn om te bevestigen dat ik gelijk heb.
Yvy
Contacteer:

Bericht door Yvy »

Euh, duitse_veganiste, hetgeen jij zegt komt een beetje aanvallend over.
Jullie hebben volgens mij allebei gelijk: Het is wel mogelijk dat er onder een zonnebank vitamine D wordt aangemaakt, maar het moet wel een bepaald soort zonnebank zijn. Ok, misschien hebben de meeste zonnebanken dan UVB-straling, maar ik denk niet dat het erg is als je er in de winter niet naartoe gaat.

Volgens onderstaand artikel (helaas in het Duits) kun je net zo goed champions eten, 200 g champions schijnen twee dagen zon te vervangen:

http://www.daserste.de/moma/servicebeit ... 1w2~cm.asp

Ik heb echter ook gehoord dat voedsel eigenlijk geen goede bron voor vitamine D is en dat het alleen fatsoenlijk m.b.v. de zon wordt aangemaakt. Maar dan zou iedereen in Noordwest-Europa die niet naar de zonnebank gaat (maakt niet uit of veganist, vegetarier of vleeseter) een tekort aan vitamine D hebben. En dat is niet het geval. Blijkbaar is het voldoende als je veel naar buiten gaat (ook in de winter). Bij verschillende onderzoeken kon er bij veganisten geen tekort aan vitamine D worden vastgesteld. Ik denk niet dat zij allemaal naar de zonnebank zijn gegaan :wink:

Yvy
"Raum für alle hat die Erde, was verfolgst Du meine Herde?" (uit "Alpenjäger" van Friedrich Schiller)
Framboos

Bericht door Framboos »

duitse_veganiste schreef:
Sorry, maar het is echt onzin dat je GEEN vitamine D aanmaakt als je onder de zonnebank gaat liggen.

UVB straling in het nanometerbereik van 290 tot 330 (en dat is bij de meeste zonnenbanken gegeven) brengt het huid teweeg om vitamine D te synthetiseeren, het is daarbij absoluut egaal of deze UVB straling van de zon of van een lamp komt. Uiteindelijk wordt je ook bruin op de zonnebank, toch? Ook is het matig gebruik van een zonnebank een of twee keer in het maand geen gevaar voor het huidgezondheid, en staat in ieder geval in geen verhouding tot de voordelen die een goede vitamine D status met zich brengt.

Misschien is het in toekomst een goed idee om je te informeren voordat je iemand over het mond gaat rijden. Ik denk 5 minuten intensief zoekrecherche zouden genoeg zijn om te bevestigen dat ik gelijk heb.
Is het misschien mogelijk dat je in het vervolg even normaal reageert? Je hoeft echt niet zo aggressief te doen. Ik heb mij namelijk geïnformeerd. En ik wist niet dat jij de absolute waarheid in pacht had. :roll:

'Plant based Nutrition and Health', Stephen Walsh PhD:
The use of sunbeds might appear to be an alternative to supplements. However, modern sunbeds produce little radiation in the UVB wavelengths required to generate vitamin D (about 300 to 320 nanometres), as they use longer UVA wavelenghts to reduce the risk of burning and skin cancer while still producing a tan. Standard sunbeds will therefore not generate vitamin D.
Edit: waarmee ik trouwens wil zeggen dat Yvy volgens mij gelijk heeft; er zullen vast wel zonnebanken zijn waardoor je wel vitamine D aanmaakt, maar de standaard-zonnebanken... ik denk niet dat het zin heeft.
Brent

Bericht door Brent »

Ik eet tegenwoordig weer bepaalde soorten kaas, omdat ik het SCD-dieet moet volgen en ik denk/vrees dat ik er met noten, groenten en fruit alleen niet kom kwa lichaamskracht.

Of zou het toch moeten kunnen met alleen groenten, fruit en noten?
Andere melkproducten neem ik niet omdat daar lactose (melksuiker) in zit.
Mave
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Mave »

SCD is geen zetmeel e.d. he?

Ik ben geen expert, maar ik weet wel zeker dat je er zonder kaas ook komt. Ik heb een lange tijd geen koolhydraten gegeten, alleen salades, fruit en noten en toen ik toevallig een algemene bloedtest moest doen was alles perfect.

Je zou op http://www.voorhethart.nl een dagje kaas-vrij kunnen invoeren om te kijken of je voeding n beetje volstaat.
Dave

Bericht door Dave »

Brent schreef:Ik eet tegenwoordig weer bepaalde soorten kaas, omdat ik het SCD-dieet moet volgen en ik denk/vrees dat ik er met noten, groenten en fruit alleen niet kom kwa lichaamskracht.

Of zou het toch moeten kunnen met alleen groenten, fruit en noten?
Andere melkproducten neem ik niet omdat daar lactose (melksuiker) in zit.
Kaas/zuivel is echt overbodig, bovendien zit er meer dierenleed in een glas melk dan in een biefstuk.
Zoek op Alexander Dargatz en je ziet dat je ook veganist en wereldkampioen bodybuilding kan zijn.
Dave

Bericht door Dave »

Framboos schreef:
Edit: waarmee ik trouwens wil zeggen dat Yvy volgens mij gelijk heeft; er zullen vast wel zonnebanken zijn waardoor je wel vitamine D aanmaakt, maar de standaard-zonnebanken... ik denk niet dat het zin heeft.
Ik heb twee keer onder de zonnebank gezeten en in de winter werkt dat idd heilzaam. 10 minuten onder de zwaarste zonnebank is volgens mij genoeg. Zorg dat je een brilletje op heb. Het geeft idd energie en het geeft je ook het gevoel dat je van een tropisch eiland afkomt. Het is alleen wel duur, maar vitamine d2 pillen nemen is nog duurder vooral als je aan die 10000 I.U. wil komen en je hoeft ook niet elke week te gaan. Voordeel is dat de zon nu schijnt en da's gratis. :D
Marla

Bericht door Marla »

Dave schreef: Kaas/zuivel is echt overbodig, bovendien zit er meer dierenleed in een glas melk dan in een biefstuk.
Ik geloof niet dat ik het daarmee eens ben.
Dave

Bericht door Dave »

Een vleeskoe leeft korter en wordt geslacht. Een melkkoe leeft (dus lijdt)langer en wordt uiteindelijk ook geslacht, maar boven dat wordt een melkkoe zwanger gehouden om melk te produceren en kalveren te krijgen.
Daar om lijdt een melkkoe meer dan een vleeskoe. :wink:
En wat is jouw redenering, Marla?
Dave

Bericht door Dave »

En dan heb ik het nog niet gehad over de offspring dierenleed van melkkoeien namelijk van de mannelijke stiertjes die alleen maar geboren worden om weer geslacht te worden.
Plaats reactie