Veganisme ongezond..

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie

Veganisme ongezond

Ja sowieso, je komt gewoon dingen te kort.
1
2%
Indien je gevarieerd eet niet..
11
26%
Indien je gevarieerd eet en extra voedingsupl. neemt niet
28
67%
Sowieso niet, je mist niets. Hoeft ook niet perse ergens op te letten, veganisme is heel natuurlijk.
2
5%

Totaal aantal stemmen: 42

>>

Veganisme ongezond..

Bericht door >> »

Highsouls!

Ik ben nu sinds een paar maanden veganist, was al wel sinds mijn 14e vegetarier, maar merk dat ik uit mijn omgeving bijna niets dan negatieve reacties en ongevraagde onbezorgdheid op mn bord krijg.

Zelf merk ik nog helemaal niet dat ik iets te kort kom, maar hoor uit alle hoeken dat het niet anders kan dan dat het zo is.. Wat zijn jullie ervaringen?

Ik heb al wel hier gelezen over vitamine B12, ik denk dat ik die wel ga aanschaffen. Hoe zit het met de rest van vitamines, mineralen ect?

En zijn er misschien onderzoeken online te vinden die ik aan mensen kan tonen om hun bezorgdheid weg te nemen? Ik geef ook vaak aan dat ik juist veel gezonder eet dan de gemiddelde Nederlander (denkende aan bespoten troep, mc Donalds, vlees met hormonen, kleurstoffen ect.)

Voor de rest creeer ik toch wel mijn eigen pad, maar wat meer informatie kan wel nuttig zijn voor anderen. Ik volg over t algemeen gewoon mijn gevoel over wat ik denk dat mijn lichaam nodig heeft.

:wink: , >>

Dick
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Dick »

Uit onderzoeken is gebleken dat gemiddeld genomen iedereen een bepaalde hoeveelheid tekorten heeft.
Vleeseters meer dan vegetariers/veganisten. Alleen het werd indertijd breed uitgemeten dat vegetariers wel (ik dacht) 5 voedingsstoffen te kort zou komen. Over de vleeseters werd niet gesproken, die kwamen meen ik uit op 8 stoffen.

>>

Bericht door >> »

=) Ik word hier zo blij van..

Hoppakee! Nog meer van die leuke feitjes?

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- »

Ik heb op 'Indien je gevarieerd eet en extra voedingssupplementen neemt niet' gestemd, maar dat wil ik wel even toelichten. Het enige voedingssupplement wat ik neem is B12 namelijk, meer is inderdaad niet nodig. Maar het is heel onverstandig om als veganist geen B12 te slikken, dus ik zou het niet alleen op gevarieerd eten willen laten aankomen.

>>

Bericht door >> »

Dat B12 (klinkt net als Bassie en Adriaan GRIJNS) waar is dat eigenlijk goed voor? Als ik dat slik wat voorkom ik dan?

herwin
Contacteer:

Bericht door herwin »

mijn ervaring is dat ik niks tekort kom, eigenlijk het tegendeel, door geen vlees en melkproducten meer te eten eet ik bewuster en ook meer fruit en groenten, en alles proeft veel lekkerder ook! :)
maar b12 pilletjes zijn wel nodig hoor. een tekort kan uiteindelijk ernstige gevolgen hebben..
En natuurlijk zeuren mensen dan gelijk, ja maar veganistisch is dus niet zo natuurlijk want je hebt pilletjes nodig, maar als je je groente en fruit niet zou wassen, krijg je via de micro faune die op de schil en bladeren leven, ook je b12 binnen.

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- »

>> schreef:Dat B12 (klinkt net als Bassie en Adriaan GRIJNS) waar is dat eigenlijk goed voor? Als ik dat slik wat voorkom ik dan?
Het zal vast al wel vaker gepost zijn, maar vooruit maar weer:

"Bij mensen die helemaal geen dierlijke producten gebruiken, zoals veganisten, is er een grote kans op een tekort aan vitamine B12. Een tekort aan vitamine B12 ontstaat ook als iemand geen Intrinsic Factor maakt, de stof uit de maag die voor de opname van deze vitamine zorgt. Dit is bijvoorbeeld het geval na een operatieve verwijdering van een deel van de maag. In zo'n geval kunnen alleen vitamine B12-injecties het tekort opheffen. Ook kan het voorkomen dat het lichaam antistoffen tegen deze vitamine aanmaakt waardoor de opname door het lichaam wordt geremd.

Een tekort aan deze vitamine in de voeding wordt pas na verloop van lange tijd duidelijk omdat het lichaam eerst de aangelegde voorraad opgebruikt. Een tekort leidt uiteindelijk tot een vorm van bloedarmoede (pernicieuze anemie) en neurologische gevolgen zoals tintelingen in de vingers (paraestesie), geheugenverlies, co?rdinatiestooornissen (ataxie) en spierzwakte in de benen. Deze klachten kunnen in bepaalde gevallen ook voorkomen zonder afwijkingen in het bloedbeeld.

Bij ouderen komt nog wel eens een tekort aan vitamine B12 voor. De oorzaak hiervan is een gebrek aan Intrinsic Factor of een maagaandoening: atrofische gastritis. Atrofische gastritis begint meestal met een verminderde maagzuurproductie waardoor bacteri?n in de maag terechtkomen en spijsverteringsproblemen veroorzaken. Hierdoor worden de B-vitamines onvoldoende in het lichaam opgenomen."

Bron.

>>

Bericht door >> »

Haha de vraag zal al 1000x gesteld zijn, maar via google kom je uit op een zee van opties waar je niet goed van word. Liever via mensen met "ervaring" =)!

* Voelt dankbaarheid richting Kiwi

Binnenkort dus aan de pilletjes!
:wink:

weer

Bericht door weer »

Je zou hier een keer kunnen kijken: http://www.b12tekort.nl/index.php

veglife

Bericht door veglife »

Ik heb op "Indien je gevarieerd eet niet.." gestemd. Daarbij had eigenlijk ook mogen staan "en juist gecombineerd". Waarom je voedsel aanvullen met verschillende supplementen(op B12 na dan!!) terwijl je alles uit je voedsel kan halen. Staar je niet blind op een beperkt scala aan eten.

[/quote]

Dennis

Bericht door Dennis »

B12 is sowieso nodig.

Verder raad ik iedereen aan om een algemeen supplement te gebruiken. Zolang we boontjes uit Egypte eten en ananas uit Costa Rica, geloof ik niet dat we werkelijk genoeg vitamines binnen krijgen.

Joop

Bericht door Joop »

Dennis schreef:B12 is sowieso nodig.

Verder raad ik iedereen aan om een algemeen supplement te gebruiken. Zolang we boontjes uit Egypte eten en ananas uit Costa Rica, geloof ik niet dat we werkelijk genoeg vitamines binnen krijgen.
Wat is er mis met boontjes uit Egypte en ananas uit Costa Rica? :?:

Veganpix

Bericht door Veganpix »

Ik denk dat Dennis bedoelt dat alleen boontjes en ananas eten niet voldoende is om alle vitaminen binnen te krijgen. Omtrent de voedingswaarde kan ik je hierover niks vertellen, maar het invliegen van die producten veroorzaakt wel veel milieuvervuiling.

Joop

Bericht door Joop »

Ach, je kan het altijd zo gezond of ongezond maken als je zelf wil.

Denk wel dat vegans veel bewuster zijn over wat ze eten (ook wat betreft voedingswaarde) dat ze gezonder leven dan meatheads.

vegzie

Bericht door vegzie »

Calciumsupplement is misschien ook nodig. In boek "Plant Based Nutrition and Health" van Stephen Walsh (verkrijgbaar via Britse Vegan Society) wordt gezegd dat je voor de zekerheid ook extra calcium kunt innemen.

Plantaardige calciumbronnen zijn immers niet altijd makkelijk beschikbaar. Waar kun je nog dagelijks verse groene boerenkool krijgen? Broccoli is ook goede bron, maar die komt vaak uit Spanje of Italië. En om nu dagelijks mijn portie broccoli meer dan 1000 km verderop te halen lijkt me ook niet zo goed vor het milieu.

Of je moet dagelijks heel wat appelsienen, noten en verrijkte soja eten. Maar teveel appelsienen zorgen voor tandbederf, teveel noten zorgen voor teveel vet, en soja laat kale plekken achter in het regenwoud en is bovendien niet goed voor onze hormonen indien je er dagelijks grote porties van eet.

Dus neem ik maar calciumsupplementen :cry:

guest

Bericht door guest »

Ik ben zelf veganist (nu ongeveer iets meer dan een jaar) en voel mezelf mezelf niet zwakker, vatbaarder voor ziektes en ongezond... integendeel. Als ik zie wat mijn familieleden binnenspelen van allerhande troep (Mc Donalds, vette toestanden,... je kunt het je zo vies niet bedenken...), dan vraag ik me toch af wie er het ongezondst leeft. Ik weet het antwoord, maar zij nog niet. Ik moet me altijd maar weer verantwoorden voor mijn eetgewoontes, terwijl zij denken dat ze goed bezig zijn...

Jippia

Bericht door Jippia »

Ik denk dat je met gevarieerd en biologisch eten al een heel eind komt. Ik ben van mening dat vegetarisch/veganistisch eten veel gezonder is dan vlees en vis en beter voor mens, dier en milieu. Over de sperziebonen uit Egypte: groente kun je het beste zo snel mogelijk na de oogst eten en die bonen doen er een paar dagen over om hier te komen, waarna ze ook nog eens een paar dagen bij ons in de koelkast liggen. De voedingskwaliteit gaat achteruit bij het bewaren. Ik denk dat Dennis dat bedoelt.

Mirjam

Wildflower
Leefwijze: part-time veganist

Calcium supplement

Bericht door Wildflower »

vegzie schreef:
Dus neem ik maar calciumsupplementen :cry:
Welke zijn vegan?

Wildflower
Leefwijze: part-time veganist

Calcium supplement

Bericht door Wildflower »

Oh sorry, ik zie het antwoord al in een andere draad staan! :oops:
Ze zijn van Solgar. Er staan een aantal varianten op de site van Solgar; welke neem jij?

vegzie

Bericht door vegzie »

Ook Solgar.

Maar wel met mate

:)

Hoewel ik dus liever geen soja-producten gebruik wegens negatieve milieu-impact, gebruik ik toch maar elke ochtend met calcium verrijkte sojamelk en eten we 's avonds iets waar vaak wat calciumrijke tofu in zit.

Plaats reactie