sport & fitness magazine

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do mar 09, 2006 12:04

Beste Alex,

Wij betreuren het als er onwaarheden in S&F Magazine staan.
Wij hebben uw mail dan ook door gestuurd naar de schrijver dhr van der Zon
en hem om een reactie gevraagd.

Nogmaals onze excuses.

Met sportieve groet,

Team S&F Magazine

jacha

Bericht door jacha » do mar 09, 2006 12:36

NielsB schreef:
veglife schreef:
Ik vind die resultaten niet zo heel indrukwekkend. Er staan zeker wel wat gespierde lui op (en ook foto's waarmeer je je compleet belachelijk zou maken op een bodybuilding forum, overigens), maar ook weer niet zo bijzonder gespierd dat je van die Neaderthalers op een bodybuilding forum er stil mee zou krijgen.
Ben ik met je eens Niels, niet echt te vergelijken met de Jays en de Ronnies;) Maar de mil-joe-nen recreatieve tennissers vergelijk je ook niet met Kim Clijsters. Misschien juist goed om 's te laten zien dat bodybuilding iets anders kan zijn (en voor veel mensen is) dan spuiten tot monsterachtige proporties. Om kort een idee te geven: ten eerste een onverklaarbare passie voor zware dingen optillen. Continue de belasting van je spieren aanpassen door variatie in je training. Streven naar proportie en symmetrie, wat een individuele aanpak vereist, aangezien iedere lichaamsbouw uniek is en natuurlijk het idee van proportie en symmetrie heel subjectief is. Streven naar een lichaamsvetpercentage onder de fysiologische grens. Dat betekent een enorme hoeveelheid tijd en energie (meer dan voor de training zelf) steken in je voeding, met bijv. opbouw- en "cut"-fasen. 6-7x per dag eiwitrijke maaltijden nuttigen is voor een veganist al niet bepaald voor de hand liggend. En dan uiteindelijk ja, zoveel mogelijk spiermassa proberen aan te zetten. Ik noem dit als laatste om maar aan te geven dat dit slechts een deel betreft van de sport of levensstijl, zoals mss correcter uitgedrukt.
Laatst gewijzigd door jacha op do mar 09, 2006 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.

jacha

Bericht door jacha » do mar 09, 2006 12:42

DeNatuur.NL schreef:Beste Alex,

Wij betreuren het als er onwaarheden in S&F Magazine staan.
Wij hebben uw mail dan ook door gestuurd naar de schrijver dhr van der Zon
en hem om een reactie gevraagd.

Nogmaals onze excuses.

Met sportieve groet,

Team S&F Magazine
Idd, heb ik ook gehad. Bedankt voor sharing my concern:)

jacha

Bericht door jacha » do mar 09, 2006 12:45

NielsB schreef:Wat voor supplementen gebruik je trouwens, Jacha?
multivitaminen, creatine, efedrine, soja-eiwitpoeder en HMB
Laatst gewijzigd door jacha op do mar 09, 2006 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Niels

Bericht door Niels » do mar 09, 2006 15:47

jacha schreef:
de mil-joe-nen recreatieve tennissers vergelijk je ook niet met Kim Clijsters. Misschien juist goed om 's te laten zien dat bodybuilding iets anders kan zijn (en voor veel mensen is) dan spuiten tot monsterachtige proporties
Ja, inderdaad.
Ik heb het idee dat die site probeert hetzelfde de doen als de reguliere bodybuildingwereld (insmeren met olie etc), maar dan minder succesvol.

reggie

Bericht door reggie » do mar 09, 2006 17:08

ik kreeg deze e-mail terug

Beste Reggie,

Wij betreuren het als er onwaarheden in S&F Magazine vermeldt staan.
Wij hebben uw mail dan ook door gestuurd naar dhr van der Zon
De schrijver van dit stuk.

Wij hebben hem gevraagd om in de volgende S&F Magazine op te reageren.

Nog maals onze excuses.

Met vriendelijke groet,

Team S&F Magazine

ik ben dus benieuwd naar het volgende blad

wil je ons op de hoogte houden Jacha?

jacha

Bericht door jacha » do mar 09, 2006 19:00

reggie schreef:ik kreeg deze e-mail terug

Beste Reggie,

Wij betreuren het als er onwaarheden in S&F Magazine vermeldt staan.
Wij hebben uw mail dan ook door gestuurd naar dhr van der Zon
De schrijver van dit stuk.

Wij hebben hem gevraagd om in de volgende S&F Magazine op te reageren.

Nog maals onze excuses.

Met vriendelijke groet,

Team S&F Magazine

ik ben dus benieuwd naar het volgende blad

wil je ons op de hoogte houden Jacha?
Ok, ik zal de volgende editie 's checken in de winkel;)

Niels

Bericht door Niels » do mar 09, 2006 19:35

jacha schreef:
NielsB schreef:Wat voor supplementen gebruik je trouwens, Jacha?
multivitaminen, creatine, efedrine, soja-eiwitpoeder en HMB
Efedrine zegt me niets. Wat doet dat?

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » do mar 09, 2006 19:53

Efedrine. Er staat me iets bij dat er in het verleden mensen gestorven zijn na het gebruik van efedrine, maar het fijne weet ik er niet meer van. :oops:

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » do mar 09, 2006 20:06

Gevonden! Er zitten we degelijk risico's aan het gebruik van efedrine (de werkzame stof in ephedra) (en dit gaat dan over het gebruik van ephedra als drug, maar de risico's worden niet minder natuurlijk als je het voor je 'sport' gebruikt):

Korte termijn risico's
Het idee bestaat dat alles wat natuurlijk is niet schadelijk is. Dat is onzin. Ephedra is schadelijk bij overmatig en chronisch gebruik. Verder kunnen de effecten soms onplezierig zijn. Gebruikers klagen over: hartkloppingen, onrust, slapeloosheid, hoofdpijn, tintelingen ,duizeligheid en transpireren.
Als ephedra gecombineerd wordt met andere stimulerende stoffen zoals guarana en cafe?ne kunnen deze effecten worden versterkt. Dit is bijvoorbeeld het geval bij Herbal XTC en stackers. In beide producten zit ephedra maar ook cafe??ne en guarana.
Oververhitting is een risico bij amfetamine en XTC maar kan ook bij ephedra optreden. Dat risico wordt groter bij hoge omgevingstemperaturen, vochtige ruimten en lichamelijke inspanning.

Lange termijn risico's
Ephedra kan de bloeddruk verhogen. Je loopt dus risico als je in ????n keer heel veel gebruikt (overdosering) maar ook als je jarenlang dag in dag uit iedere dag ephedra gebruikt. Ephedra is bij overmatig en continu gebruik ook een belasting voor hart- en bloedvaten. Ook kan het tot uitputting leiden. Je voelt je natuurlijke grenzen niet meer. Je gaat maar door terwijl je lichaam op is. Buitensporig gebruik kan ook leiden tot psychose.

Verslaving
Je kunt geestelijk afhankelijk raken van ephedra. Dat kan gebeuren als je het middel systematisch gaat gebruiken om beter te presteren of om langer door te gaan. Lichamelijke afhankelijkheid is er nauwelijks. Onthoudingsverschijnselen treden niet op (je wordt niet ziek bij stoppen). Er is wel sprake van tolerantieontwikkeling. Tolerantie wil zeggen dat je lichaam went aan de stof en dat je op den duur meer ephedra nodig hebt om nog effect te voelen.
bron

veglife

Bericht door veglife » do mar 09, 2006 20:09

Efedrine is toch verboden in Nederland?

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » do mar 09, 2006 20:09

Ja, maar Jacha woont ook niet in Nederland. :wink:

veglife

Bericht door veglife » do mar 09, 2006 20:11

Kiwi schreef:Ja, maar Jacha woont ook niet in Nederland. :wink:
Daar ging het mij niet om Kiwi, enkel dat het verboden is in Nederland

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do mar 09, 2006 20:30

Je kan toch ook wel zonder al die creatine, efedrine e.d. ?

Mijn broer heeft ook allemaal van die spulletjes in huis gehaald. Volgens mij werkt het totaal niet en is het zeker niet goed voor je lichaam.

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » do mar 09, 2006 20:33

Misschien werkt het wel, maar ik denk dat het ook wel veel schade kan toebrengen aan je lichaam.

jacha

Bericht door jacha » do mar 09, 2006 21:47

Kiwi schreef:Misschien werkt het wel, maar ik denk dat het ook wel veel schade kan toebrengen aan je lichaam.
Ja net zoals alle legale en illegale drugs, voedingssupplementen, maar ook zoveel voedingsbestanddelen potentieel schadelijk zijn voor je lichaam. Als er in plaats van paniekzaaierij door de FDA eens wat meer aandacht werd besteed aan het verstrekken van juiste informatie kunnen mensen best zelf de afweging maken imho. Efedrine werkt absoluut en de illegalisering is absurd. Het lijkt me vrij evident dat mensen met een abnormale bloeddruk of hartritmestoornissen afzien van gebruik, net zoals iemand met een hoog cholesterolgehalte z'n voeding aanpast. Waarom wordt er in het tweede geval wel een overmaat aan objectieve info verstrekt en in het eerste geval geen? En dan meteen illegaliseren omdat een of andere !@$&!@ een potje ephedra achterover kapt en overlijdt aan een hartstilstand, het al dan niet causale verband daargelaten. Kom op zeg, hoeveel mensen overlijden er niet aan de bijwerkingen van aspirine, pijnstillers, etc. daar horen we verder niks over tgv zwaar gelobby van de farmaceutische industrie. En daarbij zijn de grootste killers nicotine, alcohol en dierlijke vetten nog altijd legaal.
De werking van creatine is idd moeilijker verifieerbaar aangezien het geen direct effect teweegbrengt. Het is veruit het meest gebruikte supplement in fitness/BB, afgezien van eiwitsuppl, maar de meningen over de effecten zijn nogal verdeeld, o.a. omdat er waarschijnlijk sterke individuele verschillen in respons meespelen.

Dave

Bericht door Dave » do mar 09, 2006 23:50

Hoi Jacha,
heb je al eens body building met raw food (of raw food supplementen)geprobeerd of ken je iemand die dat doet? Ik ben benieuwd naar de bevindingen. Ik heb het boek Raw Power! wel, maar nog niet echt veel mee gedaan. Ik heb laatst wel raw hennep melk gemaakt en dat was even wennen, maar smaakte uiteindelijk toch wel lekker. Ik ben trouwens benieuwd naar de biologische waarde van hennep eiwit. Die moet hoger zijn dan die van soja. Misschien wel net zo hoog als van wei-eiwit, hoop ik. Ook wil ik maca wel eens uitproberen. Ook zo'n power food.

Zie:
http://www.rawfood.com/rawpower.html
http://www.rawfood.com/

jacha

Bericht door jacha » vr mar 10, 2006 18:24

Dave schreef:Hoi Jacha,
heb je al eens body building met raw food (of raw food supplementen)geprobeerd of ken je iemand die dat doet? Ik ben benieuwd naar de bevindingen. Ik heb het boek Raw Power! wel, maar nog niet echt veel mee gedaan. Ik heb laatst wel raw hennep melk gemaakt en dat was even wennen, maar smaakte uiteindelijk toch wel lekker. Ik ben trouwens benieuwd naar de biologische waarde van hennep eiwit. Die moet hoger zijn dan die van soja. Misschien wel net zo hoog als van wei-eiwit, hoop ik. Ook wil ik maca wel eens uitproberen. Ook zo'n power food.

Zie:
http://www.rawfood.com/rawpower.html
http://www.rawfood.com/
Hoi Dave,
Nee, zelf ben ik (nog) niet zo bekend met raw food; zal daar 's verandering in brengen. Als je bij http://www.veganfitness.net op raw food zoekt kom je een groeiend aantal sporters tegen die ermee bezig zijn en ook verschillende interessante links, recepten, etc. Specifiek ivm BB is het blijkbaar lastig om met een 100% raw dieet aan voldoende kcal en eiwitten te geraken. Dat laatste is naar mijn ervaring zowiezo erg moeilijk zo niet onmogelijk als veganist (zonder eiwitsupplement), zelfs al eet je de hele dag bonen en sojaprodukten. Hennep en trouwens ook pea protein schijnen idd de biologische beschikbaarheid van weiproteine te benaderen. Weet je mss of en waar deze verkrijgbaar zijn in NL/BE? Als je maca gaat proberen, laat me iets weten over je ervaringen plz, ben wel benieuwd:)

Dave

Bericht door Dave » vr mar 10, 2006 21:57

Ik heb de raw hennep zaden op de biologische Noordermarkt op zaterdag in Amsterdam gehaald en is bij mijn weten de enige raw foods marktkraam in Nederland. Je kan er hennep zaden van Hanf & Natur http://www.hanf-natur.com kopen en ook maca, dehydrators, twin-gear-juicer (geschikt voor wheat grass) en boeken over raw foods.

Diana Store - Raw Super Foods
Visiting address
Noordermarkt, Amsterdam
Junction Prinsengracht and Westerstraat
Every Saturday 9:00 - 16:00

Telephone weekdays
Holland: 020 6186822. International: 0031 20 6186822
E-mail: info@rawsuperfoods.com
Website: http://www.rawsuperfoods.com
Recepten: http://www.rawsuperfoods.com/recipes/

Ze geeft trouwens nu ook cursussen:
Introducing the Preparation of Raw & Living Foods

Wednesdays 15th and 22nd March 2006. 18:30 - 21:30
Centrum de Roos, PC Hooftstraat 183, Amsterdam.

75euro for two evenings, meal included each time

Reservation: 020 4038844 or info@rawsuperfoods.com

Anders zit er niets anders op dan bestellen via het internet bijvoorbeeld in
die Raw Power!-eiwit supplement zit ook hennep en maca.
http://www.rawfood.com/?item_id=1017&d=single

Ik heb trouwens bij http://www.veganfitness.net een account alleen nog nooit wat gepost. :o
Laatst gewijzigd door Dave op za mar 11, 2006 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.

vegzie

Bericht door vegzie » za mar 11, 2006 9:37

Sommigen hier hebben gezegd een boze mail te zullen sturen en een rectificatie te "eisen". Ik vraag me af of dat wel het meest geschikte houding is. Vangt men immers met stroop niet meer vliegen dan met azijn? Ik heb een vriendelijke mail gestuurd waarin ik vriendelijk verwijs naar Alexander Dargatz, wereldkampioen bodybuilding in de fitnessklasse van 2005 ?n veganist. Meer moet dat toch niet zijn?

Plaats reactie