Extra vitaminen nodig als je niet volledig vegan/vegetarisch bent?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Yuni
Berichten: 3
Lid geworden op: ma jul 27, 2020 11:25
Leefwijze: flexitarier

Extra vitaminen nodig als je niet volledig vegan/vegetarisch bent?

Bericht door Yuni »

Hoihoi,

Ik ben sinds kort steeds meer vegetarisch en vegan te eten. Ik zit nog niet helemaal in het wereldje, dus ik weet nog niet wat het beste is qua dieet en voeding. Ik eet op dit moment nog wel af en toe vlees, maar doe dit eigenlijk alleen als ik uit eten ga of als mijn vriend mee eet(en dan eet ik ook alleen maar een klein beetje vlees). Voor de rest eet ik vooral vegetarisch en ik ben ook aan het kijken naar vegan recepten.

Ik vroeg me nu eigenlijk af of ik extra vitaminen of supplementen nodig heb. Ik heb al een beetje rondgekeken en las al wel dat je als veganist vitamine B12 tekort kon komen. Ik heb wel een Vitamine D tekort, maar daar krijg ik al wat voor van de huisarts. Ik probeer ook meer in de zon te zitten! Ik wil langzaamaan wel meer richting vegetarisch/vegan gaan, maar wat zijn dan belangrijke punten waar ik op moet letten op het gebied van voeding/supplementen/vitaminen? Ik heb al wat informatie proberen op te zoeken, maar ik lees overal veel verschillende dingen. Vandaar dat ik het hier probeer :) Ik probeer op dit moment ook veel af te vallen, dus ik weet niet of dat nog veel invloed kan hebben hierop?

Graag hoor ik jullie meningen en suggesties hierover! :thanks:

Gebruikersavatar
Mogenblue
Berichten: 309
Lid geworden op: wo okt 07, 2015 10:25
Leefwijze: veganist
Locatie: Amsterdam

Re: Extra vitaminen nodig als je niet volledig vegan/vegetarisch bent?

Bericht door Mogenblue »

Dat zijn ze allebei: B12 en D. Ik heb ook een vitamine D tekort gehad. Van B12 wist ik het dus dat was ik meteen al gaan slikken.

Tegenwoordig gebruik ik een vitamine B complex supplement. Dus daar zit een reeks B vitaminen in van 50 mg of 50 mcg. Daarvan gebruik ik 1 tablet per 12 dagen, mix ik door mijn brooddeeg heen. Dus dan heb ik gemiddeld 4,2 mg of mcg per dag. Voor B12 is dat ruim voldoende.
Ik gebruikte eerst een b12 supplement van 1000mcg per 12 dagen maar bij het vorige bloedonderzoek was mijn B12 nivo nog net 1 puntje te hoog. Daarom ben ik eerst een tijdje naar halve tabletten van 1000 mcg gezakt en toen dus overgestapt op die B complex tabletten. Ik had het idee dat ik misschien wel een tekort aan B1 en B2 kon hebben.
Over een jaar of zo laat ik mijn bloed weer eens testen.

Voor vitamine D zit ik op 1200 IU per dag. Dat is 30 mcg per dag. Dat is vrij hoog, maar ik hou me aan de Amerikaanse standaard. Die is hoger dan de Europese.

Vrouwen moeten ook rekening houden met een ijzertekort. Daarvoor kun je je het best door je huisarts laten adviseren.

Verder gebruik ik ook nog een Calcium-Magnesium-Zink supplement.

Andere mensen hebben ongetwijfeld andere supplementen en doseringen.

Toen ik plantaardig ging eten begon ik ook af te vallen. Dat heeft op zich geen invloed op de vitamine behoefte. Persoonlijk let ik vooral op mijn eiwitten en vezels. Eiwitten zijn afhankelijk van je gewicht en leefstijl. Vezels niet zo erg. Ik heb nu gemiddeld 45 gram vezels per dag of meer. Dat komt vooral van volkorenbrood, peulvruchten en fruit en groente.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Yuni
Berichten: 3
Lid geworden op: ma jul 27, 2020 11:25
Leefwijze: flexitarier

Re: Extra vitaminen nodig als je niet volledig vegan/vegetarisch bent?

Bericht door Yuni »

Dank je wel voor je reactie! Dus ik moet voornamelijk denken aan vitamine B12, D en ijzer. Is het beste om wel een bloedonderzoek te doen of kan ik ook gewoon beginnen met het slikken van kleine hoeveelheden, aangezien ik nog niet 100% vegetarisch/vegan eet?

Is er ook een verschil tussen de merken van supplementen? Ik zie veel verschillende merken en ook de prijzen verschillen soms enorm. Mijn ouders hadden altijd Davitamon, maar ik heb er echt geen verstand van. Ik heb wel een site gevonden waar ik goedkoop Davitamon kan vinden, maar ik weet dus niet of het wel een echt goed merk of maakt het niet heel veel uit welk merk je kiest?

Als ik hier kijk https://bigshopper.nl/brand/davitamon/ zie ik ook dat er Vitamine D smeltabletten of olie is, zit hier ook een verschil is? Of is dit meer persoonlijke voorkeur?

Daarnaast zie ik ook veel multivitamines, zou dit ook een goede optie kunnen zijn? Aangezien ik nog wel student ben probeer ik ook wat zuiniger met geld te zijn, dus zo'n multivitamine pak is een stuk voordeliger dan allemaal losse pakken.

En hebben jullie nog andere sites die jullie aanraden? Ik heb deze even snel gevonden, maar ik zag ook veel sites met hele goedkope supplementen. Ik weet alleen niet of deze echt betrouwbaar zijn, want de prijzen zijn wel heel laag voor mijn gevoel. Ook heb ik even gekeken bij Holland&Barret, maar ik las al in een ander topic dat deze niet altijd goede producten had. Ze zijn ook vrij duur..

Gebruikersavatar
Mogenblue
Berichten: 309
Lid geworden op: wo okt 07, 2015 10:25
Leefwijze: veganist
Locatie: Amsterdam

Re: Extra vitaminen nodig als je niet volledig vegan/vegetarisch bent?

Bericht door Mogenblue »

Als jij student bent zul je vast wel ergens in de twintig zijn. Dan is je lichaam normaal gesproken heel goed in staat om zelf vit. D aan te maken. Maar als je arts je al vit. D heeft voorgeschreven zou ik daar wel mee verder blijven gaan.
De kracht van de zon is hier in Nederland veel minder dan in warmere gebieden. Alleen van april tot oktober en dan nog alleen rond de middaguren is de zon sterk genoeg dat je huid er iets aan heeft.
Vitamine D is wat dat betreft erg geniepig. Als je rond de evenaar leeft heb je zelden te weinig, maar hoe verder je ervan af gaat hoe groter de kans wordt dat je te weinig gaat krijgen. En dan moet je dat dus met voeding of supplementen oplossen.

Als je met kleine hoeveelheden begint is het volgens mij niet nodig om meteen een bloedonderzoek te doen. Maar op een gegeven moment wil je natuurlijk wel eens duidelijkheid hebben of je het wel goed doet en of je een tandje bij of terug moet schakelen. En dan komt dus zo'n onderzoek in beeld. Als je een jaartje supplementen slikt zou je het wel eens kunnen doen. En je hoeft het zeker niet ieder jaar te herhalen.

Er is zeker verschil tussen de merken, maar als je niet de allergoedkoopste merken neemt zal het volgens mij wel goed komen. Ik gebruik zelf supplementen van het huismerk van Etos. Die zijn relatief goedkoop en bij mijn bloedonderzoek kwamen er heel goede waarden uit voor vitamine D en B12. Dure merken zijn dus echt niet nodig.

Voor ijzer kun je toch wel het beste even met je huisarts overleggen hoeveel je nodig zou kunnen hebben, maar ook dan kun je denk ik wel met een supplement van Etos of een ander redelijk betrouwbaar merk volstaan dat niet te duur is.

Multivitamines zou ik persoonlijk niet doen, tenzij je daar een goede reden voor hebt. Want een gevarieerd en voedzaam dieet levert voldoende vitaminen en mineralen. Pas als je zelf de indruk hebt dat je wat tekort komt zou je daar wat serieuzer naar kunnen kijken.

Ik heb niet perse een bepaalde site om aan te bevelen. Het is inderdaad nogal persoonlijk.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Yuni
Berichten: 3
Lid geworden op: ma jul 27, 2020 11:25
Leefwijze: flexitarier

Re: Extra vitaminen nodig als je niet volledig vegan/vegetarisch bent?

Bericht door Yuni »

Super bedankt voor je fijne reacties! :thanks: Ik ga binnenkort dan ook maar even bij de Etos kijken voor supplementen. Ik ga binnenkort ook even een bloedonderzoek laten doen om mijn waardes te checken, dan kan ik ook meteen zien of ik echt tekort van iets heb.

Gebruikersavatar
Mogenblue
Berichten: 309
Lid geworden op: wo okt 07, 2015 10:25
Leefwijze: veganist
Locatie: Amsterdam

Re: Extra vitaminen nodig als je niet volledig vegan/vegetarisch bent?

Bericht door Mogenblue »

You are

:welcome:
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Plaats reactie