Veganisme en Corona (Covid-19)

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Vivio

Veganisme en Corona (Covid-19)

Bericht door Vivio »

Stond er toch wel van te kijken dat de term Corona tot nu toe nog helemaal niet gevallen blijkt op dit forum.
Ging ernaar zoeken in verband met 'n vraag die zich al langer aandient, namelijk of Veganisten wellicht minder vatbaar blijken te zijn voor dit virus of niet.
Op de facebook-pagina van de NVV is al uitgebreid betoogd dat dit de zoveelste besmettelijke ziekte is die veroorzaakt is doordat mensen veel te nauwe contacten onderhouden met dieren.
Men zou dus van opvatting kunnen zijn dat dit gesol met dieren, waar vegans sterk tegen zijn, door de natuur afgestraft of gewroken wordt met dit soort ziektes.
Maar de vraag is dan of veganisten die straf niet of veel minder verdienen en daarom ook niet of veel minder van dat virus te vrezen hebben.
Dacht zo dat inmiddels bekend kan zijn of bijvoorbeeld het percentage leden der NVV dat ziek is geworden door Covid-19 hetzij overeenkomt met het algemene landelijke gemiddelde, dan wel evident stukken lager ligt.

Wellicht kunnen degenen die hier al meer over weten daar ook 'n boekje over open doen.

Of anders kan er misschien 'n onderzoek naar gestart worden.
-

Vivio

Re: Veganisme en Corona (Covid-19)

Bericht door Vivio »

Vivio schreef:
zo jul 26, 2020 13:54
Stond er toch wel van te kijken dat de term Corona tot nu toe nog helemaal niet gevallen blijkt op dit forum.
Ging ernaar zoeken in verband met 'n vraag die zich al langer aandient, namelijk of Veganisten wellicht minder vatbaar blijken te zijn voor dit virus of niet.
Op de facebook-pagina van de NVV is al uitgebreid betoogd dat dit de zoveelste besmettelijke ziekte is die veroorzaakt werd doordat mensen veel te nauwe contacten onderhouden met dieren.
Men zou dus van opvatting kunnen zijn dat dit gesol met dieren, waar vegans sterk tegen zijn, door de natuur afgestraft of gewroken wordt met dit soort ziektes.
Maar de vraag is dan of veganisten die straf niet of veel minder verdienen en daarom ook niet of veel minder van dat virus te vrezen hebben.
Dacht zo dat inmiddels bekend kan zijn of bijvoorbeeld het percentage leden der NVV dat ziek is geworden door Covid-19 hetzij overeenkomt met het algemene landelijke gemiddelde, dan wel evident stukken lager ligt.

Wellicht kunnen degenen die hier al meer over weten daar ook 'n boekje over open doen.

-

Pim
Leefwijze: veganist

Bericht door Pim »

Ook veganisten blijven mensen. Ik ga er van uit dat veganisten dus net zo vatbaar zijn als andere mensen.

Je zou kunnen stellen dat veganisten gezonder leven en daardoor minder vatbaar zijn. Maar dan zou het los staan van het veganisme.

Vivio

Bericht door Vivio »

Als nou 's iedere veganist die dit topic leest hier even zou melden of hij/zij wel of niet ziek is of is geweest van Covid-19 en hoe dat zit met de andere veganisten die hij/zij kent, dan komt er in elk geval al wat beweging in.

Heb er zelf tot nu toe in elk geval niets mee van doen gehad, en meen aan te mogen nemen dat dit ook het geval is met Pim.

Zou de score tot nu toe tweemaal "nee" zijn en nul maal " ja.".
-

Vivio

Bericht door Vivio »

Pim schreef:
zo jul 26, 2020 14:05
Ook veganisten blijven mensen. Ik ga er van uit dat veganisten dus net zo vatbaar zijn als andere mensen.

Je zou kunnen stellen dat veganisten gezonder leven en daardoor minder vatbaar zijn. Maar dan zou het los staan van het veganisme.
Zou kunnen, maar 't is wel zo dat virussen ook levende wezens zijn en dus wellicht ook kunnen aanvoelen of iemand ziek gemaakt behoort te worden of niet.
Per slot van rekening worden lang niet alle besmetten ook ziek en dat heeft z'n oorzaak.
Kan aan de weerbaarheid liggen, maar er zijn ook al gevallen bekend van topfitte personen die op tijd van enkel dagen heen waren.
-

Pim
Leefwijze: veganist

Bericht door Pim »

Wanneer is iemand topfit? Op het moment dat je goede sportprestaties kunt leveren of op het moment dat je een goed afweersysteem hebt?
Of ik corona heb gehad weet ik niet. Als ik het heb gehad dan is het eind februari geweest. Toen heb ik 2 weken flinke griep gehad.

Vivio

Bericht door Vivio »

Pim schreef:
zo jul 26, 2020 22:56
Of ik corona heb gehad weet ik niet. Als ik het heb gehad dan is het eind februari geweest. Toen heb ik 2 weken flinke griep gehad.
Als 't corona was heeft dat in dit geval niet geleid tot veel ernstiger klachten of zelfs nog erger.
Misschien wel dank zij het veganistische gedragspatroon.

Dat er wel lichte klachten geweest zijn kan terug te voeren zijn op wat er wel nog zoal aan leven- oftewel natuuronvriendelijks begaan wordt; zoals het opeten van planten en het koken van voedsel (waarbij heel wat microben de dood vinden).

Heb zelf sinds de doorstap van het veganisme naar het rauw-vruchtarisme zo'n 20 jaar geleden ook geen last meer gehad van grieperigheid.
-

Vivio

Bericht door Vivio »

Vivio schreef:
zo jul 26, 2020 13:54
Bij nader inzien kan zo'n onderzoek dan met name betreffen gevallen van corona waarbij sprake is van ernstige klachten en/of ziekenhuisopname c.q. overlijden.

Enkel besmetting of milde klachten zeggen in dit verband dus niet zo veel.
-

Ronniethh

Bericht door Ronniethh »

Denk dat het per persoon echt verschilt, onafhankelijk van of ze wel of niet veganistisch zijn. De schade van Corona bleek wel erger te zijn bij mensen die veel overgewicht hadden. Ik moet zeggen dat ik niet heel veel veganisten ken die zwaar overgewicht hebben. Het kan dus wel zo zijn dat ze Corona krijgen, maar dan niet veel schade oplopen in tegenstelling tot de mensen die worden opgenomen/overlijden. Toch heb ik verschillende gevallen gezien, waarbij een jong gezond persoon ook wordt opgenomen of overlijdt. Dus hoe het allemaal in elkaar zit is erg lastig.

Denk dat het voor nu nog steeds belangrijk is dat we met z'n alle voorzichtig blijven en afstand houden. Je weet maar nooit wat de gevolgen zijn, aangezien je dus ook behoorlijk veel schade kunt oplopen door Corona. Ik adviseer iedereen ook om écht mondkapjes te gebruiken, want je voorkomt gewoon het risico dat je andere mensen infecteert als je niest/hoest. Ik vind het wel fijner om wasbare mondkapjes te gebruiken in verband met het milieu. Vind die wegwerpmondkapjes echt zonde... De wasbare zijn overigens naar mijn mening ook een stuk goedkoper. Als je ze hier besteld: https://www.medipreventie.nl/wasbare-mondkapjes/ zijn ze 10 euro per stuk. Als je zo'n pak koopt van 50 stuks ben je al gauw 20 euro kwijt en je moet iedere keer nieuwe halen. Ik heb zelf twee wasbare maskers die ik elke dag omwissel en was.

Plaats reactie