Omega 3

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Fluffykitten
Leefwijze: veganist

Omega 3

Bericht door Fluffykitten »

Hoe lossen jullie het tekort aan omega 3 vetzuren?

In principe kunnen wij genoeg ALA uit onze voeding halen (chiazaad, gebroken lijnzaad,...) Maar EPA en DHA kunnen wij niet uit landplanten halen en worden maar zeer beperkt uit ALA gevormd.

Supplementen zijn meestal op dierlijke basis (vis, krill), vegan supplementen zijn zeer duur. Ik vraag mij af of je met zeewier geen aanvulling kan doen van deze essentiële vetzuren en zo ja, welke hoeveelheden zeewier je moet eten in welke frequentie.

Vivio

Re: Omega 3

Bericht door Vivio »

Volgens de NVV-pagina over dit onderwerp (https://www.veganisme.org/voeding/voedingsstoffen/omega-3-vetzuren/) Is er veel ALA nodig om 'n beetje DHA te maken.

Nou is de vraag hoeveel DHA men nodig heeft.

Misschien heeft men er maar 'n beetje van nodig, net als van B12 vitamine.

Denk zo dat wanneer men maar genoeg walnoten eet plus nog wat zaden, zoals rauw-vruchtariers doen (die dus ook geen algen eten omdat dat aan planten verwant lijkende levende wezens zijn), men er geen gebrek aan gaat hebben.
-

Fluffykitten

Dat lijkt me niet overtuigd...

Mogenblue

Bericht door Mogenblue »

Ik gebruik arachide olie voor bakken en doe gebroken lijnzaad en chiazaad door mijn linzenburgers. Ik hoop dat dat voldoende is voor mij.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Fluffykitten

Lijnzaad en chiazaad zijn ALA, geen DHA en EPA. Bovendien consumeren wij in het westen vaak teveel omega 6, waardoor omega 3 onvoldoende gebruikt wordt aangezien hetzelfde enzyme dit moet verwerken. De verhouding ligt vaak op 10:1 tot zelfs 20:1 (omega 6:omega 3).

Voorlopig neem ik (vegan) supplementen, maar die zijn gevoelig duurder dan de visolie...

Mogenblue

Bericht door Mogenblue »

Het lichaam kan zelf DHA en EPA aanmaken uit ALA. Maar wel in kleine hoeveelheden.

Ik heb wel gemerkt dat mijn stofwisseling aanzienlijk verbeterd is sinds ik plantaardig ben gaan eten.
Pas nog een bloedonderzoek gedaan en mijn LDL cholesterol was in orde. Bloeddruk ook.
Of ik nou echt aan het dementeren ben vind ik eigenlijk een beetje moeilijk te zeggen. Die kans schijnt wel wat hoger te worden als je te weinig DHA en EPA krijgt.
Dat hangt ook van een hoop andere voedingscomponenten af.

Volgens de NEVO tabel is olijfolie beter dan arachide olie qua ALA gehalte. Maar dat is ook wel een stuk duurder. Bij Harvard adviseren ze ook olijfolie.

Maar bij een advies van 1 portie vette vis per week vraag ik toch wel af of je lichaam dan toch niet zelf wel voldoende DHA en APA kan aanmaken.

https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/omega-3.aspx
https://www.gezondheidsnet.nl/vitamines-en-mineralen/heb-ik-een-omega-3-tekort
https://nevo-online.rivm.nl/Default.aspx
https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/eating-more-of-some-dietary-fats-can-fight-heart-disease
-Frits

Fluffykitten

Uit wat ik begrepen heb maakt ons lichaam juist onvoldoende EPA en DHA aan uit ALA.

Ik blijf dus voorlopig mijn supplementjes nemen...

Mogenblue

Bericht door Mogenblue »

Ja, dat zou best wel kunnen.

Aan de andere kant is er hier ook een lid die al haar hele leven veganist is en nog nooit B12 heeft geslikt. En toch heeft ze nergens last van en is ze een zeer aanspreekbaar persoon. Erg aardig in de omgang.

Volgens alle wetenschappelijke bronnen die mij bekend zijn zou dat niet moeten kunnen.

Het lichaam heeft een bijzonder goed herstellend vermogen.

Maar als jij je lekkerder voelt met supplementen moet je daar gewoon mee doorgaan.
Ik heb ook mijn eigen setje waar ik me goed bij voel. Is voor iedereen anders.
-Frits

Fluffykitten

Wat betreft die B12 kan wel zijn aangezien dat vaak wordt toegevoegd aan sojamelk, seitan,...

Mogenblue

Bericht door Mogenblue »

Ze is al over de 70 en in haar jeugd was dat allemaal nog niet.

Ik denk dat haar darmen toch een manier hebben gevonden om zelf B12 aan te maken en het dan ook nog in de bloedsomloop weten te krijgen.
-Frits

Plaats reactie