Spierafbraak veganistisch dieet

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Psy777
Berichten: 1
Lid geworden op: vr jun 11, 2021 15:27

Spierafbraak veganistisch dieet

Bericht door Psy777 »

Ik eet nou sinds 3 jaren zo goed als alleen plantaardig. Af en toe glipt er wel eens wat kaas of ei tussendoor als ik wat eten bestel of bij iemand anders eet.
Ik heb een aantal maanden gesport tijdens dit dieet, maar op het moment sport ik niet (druk met werk). De reden dat ik was gaan sporten was vooral omdat ik spierafbraak ervaar, en dit vooral op m'n onderarmen valt mij op. Dit is nooit zo geweest in de tijd dat ik elke dag vlees at.
Ik heb vorig jaar nog een algeheel bloed test laten doen, waarbij alles in orde was (alleen B12 was wat aan de hoge kant). Het gekke is dat ik 6kg ben aangekomen sinds ik plantaardig eet. Dit zal dan wel buikvet zijn, want spieren zijn het dus niet.

Ik zal een opsomming maken van de dingen die ik ongeveer eet per dag, de hoeveelheid kan variëren.

Ontbijt: 1 banaan en een ander stuk fruit (meestal een kiwi, golden kiwi, aardbeien, blauwe bessen, mango of ananas), een verse vijg, 250ml rijstmelk, 100g havermout, 1 eetlepel lijnzaad en +/- 40g hennep eiwit poeder.
Lunch: 2 tot 6 sneetjes (afhankelijk van hoeveel energie ik heb verbruikt die dag) volkoren brood met pindakaas, amandelpasta, pistachenotenpasta, cashewnotenpasta of zonnebloempittenpasta met rucola of veldsla. Deze broodjes smeer ik met plantaardige boter en wat sambal.
Avondeten: Vaak een goed bord zilvervliesrijst, rode uien, verse knoflook, verse gember, tomaat in een eigen gemaakte indiase curry met veel kruiden en broccoli, spinazie, rode paprika, paksoi of bloemkool. Dit met 115g kikkererwten, rode linzen, groene linzen, bruine bonen, kidneybonen, veldbonen of zwarte bonen uit een zakje, dus geen peulvruchten uit blik.

Tussendoortjes bestaan vaak uit minimaal een handvol walnoten of pistachenoten. Of 400g soja kwark met een eetlepel chiazaad.
Ik drink minimaal 1,5L water met verse limoensap per dag en vaak 1 of 2 bakken koffie met havermelk.

Is er iemand die enig idee heeft waar het aan zou kunnen liggen dat ik toch spierafbraak ervaar? Aangezien m'n gewicht hetzelfde is en m'n bloedwaarden goed waren begrijp ik niet goed hoe dit ontstaat. Het lijkt toch op iets van voedingstoffen tekort, dit aangezien ik voorheen toen ik nog vlees at niet perse hoefde te sporten om deze spierafbraak tegen te gaan.
Gebruikersavatar
Mogenblue
Berichten: 314
Lid geworden op: wo okt 07, 2015 10:25
Leefwijze: veganist
Locatie: Amsterdam

Re: Spierafbraak veganistisch dieet

Bericht door Mogenblue »

Je zou het kunnen omrekenen naar grammen eiwit per dag.
Volgens het voedingscentrum hebben veganisten 1 gram eiwit per kg lichaamsgewicht per dag nodig. Voor vleeseters is dat 0,8 gram of zo.
Je behoefte is dus afhankelijk van je gewicht, maar ook van je leefstijl.

Toen ik ging rekenen voor mijn situatie kwam ik eerst niet verder als ongeveer 60 gram eiwit per dag. Dus toen ben ik gaan werken aan de eiwit inname.
Ik gebruik daar een spreadsheet voor.
Peulvruchten zoals bonen en linzen zijn rijk aan eiwitten. Maar het ene merk is het andere niet. Lees de etiketten en kijk bij verschillende winkels.

Maar als je veel eiwit nodig hebt zul je toch een soort boost moeten krijgen.
Ik heb dat gevonden door gebruik te gaan maken van sojameel, dat is bijna 40% eiwit, en ook glutenmeel. Dat is ruim 70% eiwit.
Glutenmeel is een geraffineerd product. Het wordt gewonnen uit tarwemeel. Het is bijna puur eiwit dus alle andere voedingsstoffen zijn er uit gefilterd. Daarom gebruik ik dat liefst zo min mogelijk, maar voor mijn situatie ontkom ik er niet aan.
Ik gebruik het liefst sojameel omdat dat niets anders is als gemalen sojabonen. Dat gebruik ik om cake volgens mijn eigen recept te maken en ik gebruik het ook in mijn eigen recept voor linzenburgers.
In die linzenburgers zit tegenwoordig meer sojameel dan linzen, maar dat moet dan maar.
Ik zit nu op 0,9 gram eiwit per kg lichaamsgewicht. Ongeveer 87 gram per dag.

Als je geen gluten intolerantie hebt is er niks mis met het gebruik van glutenmeel. Ik doe het al een aantal jaar en heb nergens last van. Glutenmeel is het hoofdbestanddeel van seitan. Daar is hier ergens een goed recept van te vinden van Marianne.

Misschien heb je ook wel een tekort aan vitamine K2.
Van B12 en D is redelijk goed bekend dat daar tekorten van kunnen ontstaan, maar K2 is mijzelf pas recentelijk duidelijk geworden.

Prijzen van sojameel kunnen behoorlijk verschillen. Hier in Amsterdam betaal ik 1,50 per pond bij mijn toko op de Gelderse kade. Hier en daar vragen ze rustig 4 of 5 euro per pond.
Anders zou je het ook bij de Zuidmolen kunnen bestellen.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...
Gebruikersavatar
Mogenblue
Berichten: 314
Lid geworden op: wo okt 07, 2015 10:25
Leefwijze: veganist
Locatie: Amsterdam

Re: Spierafbraak veganistisch dieet

Bericht door Mogenblue »

Een paar recepten die ik erg goed vind:

Indiase ‘omeletten’ van kikkererwtenmeel

Basis seitan

Voor mij ging het balletje echt rollen toen ik zelf sojamelk ging maken met een sojamelkmachine.
Automatische sojamelkmakers
Ik doe na bereiding het residu terug in de melk omdat daar nog zeer veel waardevolle bouwstoffen in zitten. Zonde om dat weg te doen en als je er iets anders van wilt maken is dat weer extra werk.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...
Plaats reactie