Vitamine K2 voor elastische bloedvaten en stevige botten

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Mogenblue
Leefwijze: veganist

Vitamine K2 voor elastische bloedvaten en stevige botten

Bericht door Mogenblue »

Vitamine K2 herstelt elasticiteit van bloedvaten

Vitamine K supplement helpt botverlies voorkomen

Vitamine K: weinig bekend, maar van groot belang voor de volksgezondheid

Bij veganisten is het belang van voldoende vitamine B12 vrij goed bekend en ook suppletie van vitamine D is redelijk goed bekend. Maar voor zover ik weet geldt dat niet voor vitamine K2.

Vitamine K2 is in het bijzonder goed voor elastische bloedvaten en stevige botten. Dit is gebleken uit verschillende onderzoeken van de universiteit van Maastricht.

Voor veganisten kan voldoende K2 een probleem zijn omdat het vooral voorkomt in bepaalde bladgroenten, maar dat is een variant waarvan maar 5 tot 15% wordt opgenomen. Het komt verder ook voor in zuivelproducten zoals harde kazen, maar niet in yoghurt. Maar veganisten gebruiken dus geen zuivelproducten op dierlijke basis.

De beste plantaardige bron voor K2 is natto. Dat zijn gefermenteerde sojabonen met een zeer aparte smaak. Lijkt op zweetsokken. Ik heb het een tijdje gegeten en je moet er aan wennen, maar dan is het goed te doen. Omdat het zo lastig te krijgen is ben ik er mee gestopt.
Het merk LaoGanMa verkoopt ook gefermenteerde sojabonen, in chilli, maar daarvan durf ik niet te zeggen of daar ook zoveel vitamine K2 in zit. K2 wordt alleen door bepaalde bacteriestammen geproduceerd en ik weet niet of diezelfde stammen ook worden gebruikt door LaoGanMa. Maar op zich zijn gefermenteerde producten wel goed voor de darmen.

Uit een artikel van Flanders Food heb ik begrepen dat K2 goed bestand is tegen verhitting en daarom kan het heel goed worden verwerkt in gerechten die je voor een aantal dagen vooruit maakt. Je hoeft het niet persé als pil in te nemen.
De meeste van mijn supplementen doe ik door mijn brooddeeg heen omdat ik het zo beter kan doseren en ik minder risico loop dat ik het vergeet in te nemen. Dat zou met K2 dus ook kunnen, maar misschien is brooddeeg dan wat minder geschikt omdat daar minder vet in zit. K2 is in vet goed oplosbaar.

Ik ben pas een paar dagen geleden begonnen met het slikken van vitamine K2 maar ik ben er toch wel positief over.
Vorig jaar begon ik last te krijgen van koude tenen. Ik dacht dat te kunnen oplossen met een vitamine B complex supplement omdat dat de energie voorziening verbetert. Het resultaat was vrij matig. Twee paar sokken helpt beter.
Kort geleden ben ik weer begonnen met wandelen. Na een achillespeesblessure die mij 2 jaar het wandelen heeft belet ga ik dat nu weer stapje voor stapje opbouwen. Mijn knieën zijn al niet meer zo denderend maar twee jaar zonder wandelen was toch wel een behoorlijke stap terug. Het kraakte aan alle kanten toen ik weer begon.

Ik hoop dat ik door te supplementeren met K2 meer elasticiteit terugkrijg in de haarvaten in mijn tenen en dat mijn knieën weer wat soepeler zullen worden. K2 haalt het calcium weg waar het niet thuishoort en brengt het waar het wel nodig is.

K2 zou ook een gunstig effect hebben op de stevigheid van de huid.

Een K2 tekort is niet specifiek voor veganisten, maar voor zover ik het begrepen heb lopen veganisten wel een groter risico omdat ze ook geen zuivelproducten gebruiken. Op dierlijke basis.

Vergeleken met andere supplementen is K2 wel relatief duur. Voor een potje vitamine D met 300 tabletten betaal ik rond de 5 euro en voor een pakje K2 gels van 60 stuks heb ik 15 euro afgerekend. Maar als je 90 wil worden en fluitend je kist wil instappen moet je er wel wat voor over hebben. Het gaat niet vanzelf. En 300 tabletten voor 5 euro is gewoon spotgoedkoop.

Het leek me best wel de moeite waard om dat hier onder de aandacht te brengen.

:govegan:
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...
Rorrim
Moderator

Re: Vitamine K2 voor elastische bloedvaten en stevige botten

Bericht door Rorrim »

Mogenblue schreef: do mei 06, 2021 14:37 De beste plantaardige bron voor K2 is natto. Dat zijn gefermenteerde sojabonen met een zeer aparte smaak. Lijkt op zweetsokken. Ik heb het een tijdje gegeten en je moet er aan wennen, maar dan is het goed te doen. Omdat het zo lastig te krijgen is ben ik er mee gestopt.
Zweetsokken, nouja zeg. :P Ik vind natto wel een interessante smaak hebben, lekker maar wel iets dat ik heb leren waarderen. Ik kocht het altijd bij een lokale reformwinkel, maar ik ben al enige tijd verhuisd en hier is het helaas niet te krijgen. Wellicht ergens in een webshop? Edit: yes, Ekoplaza heeft het in de webshop, eindelijk weer eens natto eten!
:govegan:
Mogenblue

Re: Vitamine K2 voor elastische bloedvaten en stevige botten

Bericht door Mogenblue »

Ik zal eens opletten als ik weer naar de Ekoplaza ga. Ik dacht voornamelijk aan toko's omdat het een aziatisch product is. Daarvan kon ik er maar eentje vinden hier in de stad, in de Kinkerstraat. Maar Ekoplaza's zijn er hier genoeg.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...
Plaats reactie