Allergieën navigeren

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Kimmeke
Berichten: 5
Lid geworden op: do nov 21, 2019 17:38

Allergieën navigeren

Bericht door Kimmeke » vr nov 22, 2019 7:35

Heyhey,

Ik sta op het punt om van omnivoor dieet om te schakelen naar een plant based (vegan?) dieet (vind de terminologie nog steeds verwarrend, hihi) en ik kijk er eigenlijk heel erg naar uit.
Omdat ik met mensen samenwoon die vanaf 1 januari flexitarier willen worden, maar niet plant based, en ook geen dag eerder, heb ik besloten om het langzaam aan te pakken; Netjes het al voorbereidde kerstdiner mee eten, alles wat nog speciaal voor mij in huis is op maken alvorens er alternatieven voor de zoeken, etc.
Misschien ook wel verstandig, want ik heb een obstakel te navigeren: Mijn indrukwekkende lijst aan allergieën.

Ik heb een tijdje research gedaan en kwam de volgende producten erg vaak tegen:
- Avocado
- Amandel en/of amandelboter
- Noten en/of notenboter
- Pindakaas
- Amandelmelk

Ik ben o.a. allergisch voor pinda's, noten, amandelen en steenvruchten (vruchten met 1 pit, zoals kersen, perziken e.d. en dus ook avocado).
Zou het een probleem vormen als ik mijn dieet niet aan kan vullen met bovenstaande producten?
Zijn er plantaardige alternatieven?
Andere tips?

Gebruikersavatar
Mogenblue
Berichten: 296
Lid geworden op: wo okt 07, 2015 10:25
Leefwijze: flexanist
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Allergieën navigeren

Bericht door Mogenblue » vr nov 22, 2019 11:03

Pindakaas heeft wel veel vitamine E en is rijk aan oliën en vetten. Het is een gezonde bron van energie.

Je kunt peulvruchten zoals bonen en linzen gebruiken. Als je te weinig eiwitten binnenkrijgt kun je ook glutenmeel toevoegen aan gerechten. Je kan bijvoorbeeld seitan maken. Dat is gebaseerd op glutenmeel.

Ik gebruik sojabonen voor zelfgemaakte sojamelk. Daar voel ik me heel goed bij.
En ik maak mijn eigen linzenburgers waar ik ook sojameel en glutenmeel doorheen doe om het eiwitgehalte te verhogen.

Ik ga zelf binnenkort banketspijs maken omdat ik dat op brood wil smeren. Maar dat is een luxe artikel. Voor mijn gezondheid heb ik dat niet nodig. Ik kan net zo goed jam op mijn brood blijven smeren.

Hummus is ook een goed alternatief. Dat wil ik binnenkort maken op basis van kikkererwtenmeel. Dat scheelt het weken, koken en pureren.
Van hummus zijn heel veel recepten te vinden.

Notenboter is volgens mij meer voor het lekkere. Amandelmelk ook. Is best lekker, maar sojamelk is veel voedzamer.

Als je te weinig vitamine E zou binnenkrijgen kun je gaan supplementeren. Daar zul je voor de vitamine B12 en D toch wel aan moeten beginnen. En ijzer misschien ook.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Kimmeke
Berichten: 5
Lid geworden op: do nov 21, 2019 17:38

Re: Allergieën navigeren

Bericht door Kimmeke » zo nov 24, 2019 15:53

Dat is hele nuttige informatie en goede tips.
Ik heb aantekeningen gemaakt!
Dankjewel. :thanks:

En hmmm, banketspijs op brood.... Dat klinkt super jammie! :o

Gebruikersavatar
Mogenblue
Berichten: 296
Lid geworden op: wo okt 07, 2015 10:25
Leefwijze: flexanist
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Allergieën navigeren

Bericht door Mogenblue » zo nov 24, 2019 16:45

Ik heb het net in de koelkast gezet. Was de eerste keer dus ik moet maar afwachten hoe het gelukt is.
Ik heb nu pas gemerkt dat suiker pas bij kamertemperatuur kristalliseert dus ik weet nog niet hoe dik of hoe dun het zal worden.

Als je om goede informatie verlegen zit kan ik je zeker ook de Harvard Public School of Health aanraden. Die zijn geen uitgesproken voorstanders van het plantaardige dieet, hoewel ze zeker de voordelen ervan onderkennen. Zij zijn meer van het mediterrane dieet waar ook veel vis in zit.
Maar ze hebben veel onafhankelijke wetenschappelijke publicaties, ook op het gebied van voeding. Dat kan best wel van pas komen als je in een discussie verzeild raakt over wat nu beter en slechter is.
En ze zijn ook niet te beroerd om te zeggen dat ze het niet weten als er teveel tegenstrijdige informatie bestaat.

https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/foods-that-fight-inflammation
https://www.health.harvard.edu/blog/eat-more-plants-fewer-animals-2018112915198
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Morality
Moderator
Berichten: 187
Lid geworden op: za dec 27, 2014 10:33
Leefwijze: veganist

Re: Allergieën navigeren

Bericht door Morality » zo nov 24, 2019 21:35

Ik denk dat de meeste veganisten die al lang veganist zijn, veganist zijn geworden in stapjes. Het is zonde als je te snel wilt veranderen en daardoor het te moeilijk vindt en stopt.

Ik heb voor zover ik weet geen voedselallergieën, maar toevallig neem ik die producten ook nooit (niet los/bewust, mogelijk zit het in producten die ik neem) en ik ben ruim zes jaar zonder problemen veganist. Het kan dus wel, maar voor iedereen is de situatie anders en je smaak is waarschijnlijk ook anders dan die van mij. Ik vind peulvruchten heel lekker, dus die eet ik veel. Op brood neem ik vooral verschillende soorten groentespreads. Als je wilt weten of je van alles genoeg binnen krijgt, dan zijn https://veganhealth.org/tips-for-new-vegans/ en https://cronometer.com/ mogelijk ook handig.

Kimmeke
Berichten: 5
Lid geworden op: do nov 21, 2019 17:38

Re: Allergieën navigeren

Bericht door Kimmeke » wo nov 27, 2019 15:08

Bedankt voor de links. :)
Wat is er veel informatie te vinden, zeg!

Plaats reactie