zweten

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Moonbase

zweten

Bericht door Moonbase » di apr 09, 2019 6:35

Ik ben sinds 1 mnd veganistisch aan het eten. Sinds die tijd heb ik last van met name plakkerige handen ik was regelmatig mijn handen maar blijft steeds terug komen. Kam dit aan de omschakeling komen?
Wie kan mij daar een antwoord op geven?

Rorrim
Moderator
Leefwijze: veganist

Re: zweten

Bericht door Rorrim » di apr 09, 2019 17:46

Welkom!

Wat je beschrijft kan echt tig oorzaken hebben. Heb je toevallig ook last van nachtzweten en/of geprikkelde darmen?
:govegan:

Moonbase

Bericht door Moonbase » di apr 09, 2019 20:26

Niet echt maar meer dan eerst. Slaap best slecht, onrustig vaak wakker

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » vr apr 12, 2019 17:18

Vervelend, zeg. Merk je ook dat het langer duurt om je voedsel te verteren? Ik heb zelf nog weleens een vervelend gevoel als ik met volle buik naar bed ga. Bepaalde kruiden hebben invloed (ook bepaalde soorten kruidenthee voor het slapen kunnen een negatief effect hebben), evenals peper. Bovendien kost het je lichaam als je pas veganist bent wat tijd om aan bepaalde voedselbronnen te wennen, met name peulvruchten, maar ook anderen. Ik weet verder niet hoe je dieet is opgebouwd, maar het is goed om zo veel mogelijk te variëren. Er bestaat zoiets als teveel van iets goeds. Gelukkig is er tegenwoordig een breed aanbod aan plantaardige producten, zelfs op gebied van gemaksvoedsel.

Als ik je verhaal zo lees zou het weleens een ongebalanceerd dieet kunnen zijn. Let vooral op aminozuren (kost wel even wat tijd, maar de info is ruim op het internet aanwezig), mineralen en vitaminen. Het letten op aminozuren (bouwstenen van eiwitten) in plaats van simpelweg eiwitten is voor plantaardige diëten zéér belangrijk. Dan zijn er nog de vitamine D en B12 kwesties. D3 is tegenwoordig plantaardig verkrijgbaar. B12 supplementen kunnen voor veel mensen baten, maar niet voor iedereen. Ik bleek zelf een fors overschot aan B12 in mijn systeem te hebben, na slechts matige B12 suppletie. Als het om B12 gaat is het dus verstandig om elk jaar bij de huisarts een bloedtest te laten afnemen. De arts heeft mij gezegd geen B12 meer bij te slikken. (Het zit overigens wel in mijn dagelijkse multivitamine, die gebruik ik voornamelijk omdat ik erg lui ben met koken en vaak snel voedsel gebruik.) Ik heb persoonlijk geen moeite met natuurlijke supplementen, al gebruik ik momenteel eigenlijk alleen multivitamine (bevat ook wat mineralen en superfoodextracten).

Zoals je aan mijn verhaal wel merkt moet je als veganist wel extra goed letten op wat je binnenkrijgt. Stop je er enige moeite in dan is het een zeer gezond en lekker dieet en hoeven er geen dieren voor je te lijden. Zelfs als je weinig moeite wil doen zoals ik, dan kan je met supplementen toch aan je behoeftes komen. Mocht dit alles niks nieuws voor je zijn en heb je na het te proberen nog steeds last dan adviseer ik je om zeker even je bloed te laten testen. Dat is trouwens voor elke veganist een goed idee om met enige regelmaat te doen. Hoop dat het goed voor je uitpakt en je als blije veganist door het leven kan gaan. Succes!
:govegan:

Truus

Bericht door Truus » do jul 04, 2019 20:10

Moonbase schreef:
di apr 09, 2019 6:35
Ik ben sinds 1 mnd veganistisch aan het eten. Sinds die tijd heb ik last van met name plakkerige handen
Het lijkt mij dat het wel een heel gek dieet moet zijn, wil je na slechts één maand er iets van merken. En een vegan dieet is niet zo gek, want voordat je vegan was at je ook al plantaardig voedsel.

Plaats reactie