Terugkoppeling dietiste over Diabetes en Vegan

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Sandra
Leefwijze: flexanist

Terugkoppeling dietiste over Diabetes en Vegan

Bericht door Sandra »

Edit: titel aangepast, vandaag de dietiste bezocht!

Naar aanleiding van mijn berichtje in het voorstelrondje http://www.veganisme.org/forum/viewtopi ... 24#p175924, vroeg Martine mij naar mijn "dieet" welke ik volg omdat ik Diabetes type 2 heb:

Het "dieet" (eerder een way of life uiteraard) gaat er vnl. om over de gehele dag koolhydraten nuttigen (lactose, fructose en zetmeel), daarnaast moet ik op mijn vet opname letten omdat ik nog bezig ben met afvallen (er is ruim 8 kg af, nog 6 te gaan (dat hoop ik te bereiken op 31 december 2014)).

Ochtend: brood, beleg (of brinta met melk (havermout bij uitzondering))
Tussendoor: melkproduct (meestal yoghurt), (uitzondering kruidkoek)
Lunch: brood, beleg, thee
Tussendoor: fruit
Diner: a/g/v (nu vleesvervanger) ik weet dus niet of ik én een wrap met peulvruchten mag (beide bevatten zetmeel = veel koolhydraten) of bijv rijst én peulvruchten tegelijk (= dubbelop qua koolhydraten) / daarna nog een melkproduct
Tussendoor: fruit

Dit volg ik nu ruim een half jaar en mijn glucose is nu heel stabiel, weinig uitschieters. Maar als ik bijv om 22.00 uur bedenk dat ik mijn fruit vergeten ben en het dan neem voel ik me dus "energiek" (beetje als dat Duracel konijntje haha), dus als ik teveel koolhydraten of te weinig neem schommelt mijn glucose heel erg (dat voel ik doordat ik me dan of heel slap voel of ik word juist hyper en ik gebruik (godzijdank) geen medicatie voor Diabetes waardoor je dat zou kunnen "regelen".

Grote vraag voor mijn dietiste vrijdag wordt dus: kan ik de melk producten weglaten en kan ik daar een andere koolhydraat voor in de plaats nemen. Sojamelk bevat geen lactose, dus als ik dit drink heeft het geen (?) invloed op mijn glucose (hij houdt het dus niet op peil) en ik weet niet of de suikers die in sojamelk zitten, langzame suikers zijn? (lactose is sneller dan zetmeel maar langzamer dan suiker).
Laatst gewijzigd door Sandra op vr nov 15, 2013 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Martine
Moderator

Re: Diabetes en Vegan

Bericht door Martine »

Ow, kan me voorstellen dat het lastig is om je voedingspatroon te veranderen als je zo precies ingeregeld bent!
Sandra schreef:Grote vraag voor mijn dietiste vrijdag wordt dus: kan ik de melk producten weglaten en kan ik daar een andere koolhydraat voor in de plaats nemen. Sojamelk bevat geen lactose, dus als ik dit drink heeft het geen (?) invloed op mijn glucose (hij houdt het dus niet op peil) en ik weet niet of de suikers die in sojamelk zitten, langzame suikers zijn? (lactose is sneller dan zetmeel maar langzamer dan suiker).
De hoeveelheden en het soort koolhydraten verschilt nogal tussen verschillende zuivelvervangers. Alpro ongezoet bevat bijvoorbeeld maar 0,2 g KH per 100 ml. Alpro naturel heeft 2,5 g in de vorm van gewone suiker. Halfvolle koemelk heeft 4,8 g KH en dat is dan allemaal lactose? Alpro Mild&Creamy yoghurt heeft 2,1 g suiker, versus 5,2 g KH in halfvolle koeyoghurt. Ben benieuwd wat je diëtist hierover denkt.
Sandra schreef:Diner: a/g/v (nu vleesvervanger) ik weet dus niet of ik én een wrap met peulvruchten mag (beide bevatten zetmeel = veel koolhydraten) of bijv rijst én peulvruchten tegelijk
Je hoeft natuurlijk niet per se graan en peulvruchten in één maaltijd te eten. Ik eet regelmatig een curry of maaltijdsoep met alleen peulvruchten. Die granen komen in andere maaltijden al genoeg aan bod.

Alvast heel veel succes gewenst in ieder geval!
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Sandra

Bericht door Sandra »

Martine schreef:Ow, kan me voorstellen dat het lastig is om je voedingspatroon te veranderen als je zo precies ingeregeld bent!
Sandra schreef:Grote vraag voor mijn dietiste vrijdag wordt dus: kan ik de melk producten weglaten en kan ik daar een andere koolhydraat voor in de plaats nemen. Sojamelk bevat geen lactose, dus als ik dit drink heeft het geen (?) invloed op mijn glucose (hij houdt het dus niet op peil) en ik weet niet of de suikers die in sojamelk zitten, langzame suikers zijn? (lactose is sneller dan zetmeel maar langzamer dan suiker).
De hoeveelheden en het soort koolhydraten verschilt nogal tussen verschillende zuivelvervangers. Alpro ongezoet bevat bijvoorbeeld maar 0,2 g KH per 100 ml. Alpro naturel heeft 2,5 g in de vorm van gewone suiker. Halfvolle koemelk heeft 4,8 g KH en dat is dan allemaal lactose? Alpro Mild&Creamy yoghurt heeft 2,1 g suiker, versus 5,2 g KH in halfvolle koeyoghurt. Ben benieuwd wat je diëtist hierover denkt.
Sandra schreef:Diner: a/g/v (nu vleesvervanger) ik weet dus niet of ik én een wrap met peulvruchten mag (beide bevatten zetmeel = veel koolhydraten) of bijv rijst én peulvruchten tegelijk
Je hoeft natuurlijk niet per se graan en peulvruchten in één maaltijd te eten. Ik eet regelmatig een curry of maaltijdsoep met alleen peulvruchten. Die granen komen in andere maaltijden al genoeg aan bod.

Alvast heel veel succes gewenst in ieder geval!
Hoi Martine, super, dankjewel, vooral voor de uiteenzetting van de koolhydraten, ik neem dat vrijdag zeker mee naar mijn dietiste!!!

V.w.b. de wrap met peulvruchten en de rijst met peulvruchten: ik bedoelde meer dat ik bij veel vegetarische (en vegan) recepten deze combinatie zie, alsof de peulvruchten het vlees vervangt zeg maar. Ik heb vorige week bijv een vegetarische wrap gemaakt met guinoa, kidney bonen en dus een wrap en man man het was heerlijk maar ik werd een partijtje hyper hahaha, wss een overkill aan koolhydraten voor mij?!

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Oh ja, nu snap ik wat je bedoelt met die rijst/wraps en peulvruchten. Inderdaad, peulvruchten zijn zowel een eiwit- als een zetmeelbron. Rijst laat ik zelf soms weg en dan eten we wat meer groente of ik doe een heel kleine portie rijst. Je schijnt ook 'rijst' te kunnen maken van geraspte bloemkool: http://www.hetpaleoprincipe.nl/bloemkool-rijst.html
Wraps zou je eventueel zelf kunnen maken met eiwitrijk meel zoals dit recept: http://vegetus.nl/koolhydraatarme-wraps/

Ik heb een aantal mensen in mijn omgeving die koolhydraatarm eten, dus vandaar dat ik er een beetje ervaring heb met KH's tellen etc.

Sandra

Bericht door Sandra »

Je bent een held!!! Ik heb me suf gezocht naar artikelen hierover, wow, dankjewel!!!!!

Sandra

Bericht door Sandra »

Dankjewel Martine! Die bloemkoolrijst klinkt heerlijk en lekker eenvoudig! De wraps klinken ook goed, super, dankjewel!!

Wen

Bericht door Wen »

Sandra

Bericht door Sandra »

Sandra

Re: Terugkoppeling dietiste over Diabetes en Vegan

Bericht door Sandra »

Ik kom zojuist bij de diëtiste vandaan en ben zo happy :D :D

Ik heb een lang gesprek met haar gehad over Diabetes en Vegan en zij vertelde mij dat je heel goed Vegan kan eten met Diabetes!

Zij heeft mij een aantal waardevolle tips gegeven hoe ik toch voldoende B12 en ijzer dagelijks uit mijn eten kan halen (vnl. door dagelijks appelstroop te eten, niet meer dagelijks Brinta eten, sojamelk drinken waar extra calcium en B12 aan toegevoegd zijn, alleen nog maar volkoren brood eten (deed ik al )).
Verder moet ik de suikervrije variant nemen van de sojamelk en mag ik geen Alpro joghurt etc ivm (toegevoegde) de suikers die hierin zitten. Omdat het voor mij op dit moment niet haalbaar is om alleen maar de suikervrije sojamelk te kopen, zal ik wel yoghurt en kwark (als afwisseling) blijven eten.

Zij heeft mijn overzicht van mijn voeding van afgelopen week bekeken en ik krijg voldoende voedingstoffen binnen en ik varieerde goed maar ik moet wel opletten dat ik niet teveel vetten binnen krijg (dus niet elke dag pindakaas, nootjes en hummus eten bij wijze van spreken). Verder moet ik goed opletten dat ik bij de maaltijden niet teveel koolhydraten binnen krijg, als ik bonen (of een vleesvervanger op basis van bijv. kikkererwten) eet met aardappelen, dan moet ik minder van beide nemen zodat ik niet teveel koolhydraten binnen krijg (voor mijn Diabetes). Als ik bijv. crackers eet ipv brood dan reken ik uit hoeveel crackers ik moet eten om op het juiste aantal koolhydraten per maaltijd uit te komen.

Bij mijn volgende afspraak in december gaat ze nogmaals mijn weekschema doornemen en dan alle voedingswaarden etc. uitrekenen (als dubbelcheck).

Positief bericht dus!

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Fijn dat je diëtist positief staat tegenover je keuze om vegan te eten!

Jammer dat je geen sojayoghurt mag. Die van Alpro bevat inderdaad toegevoegde suiker, maar het is slechts 2 gram per 100 g. Bij sommige natuurwinkels kun je Sojade yoghurt kopen, daar zit geen suiker in. Provamel yoghurt (ook bij de biowinkel) is gezoet met tapiocastroop, misschien kan dat wel? Als je wilt zou je kunnen proberen om zelf met een yoghurtmaker yoghurt te maken van ongezoete sojamelk.

Ik vind het apart dat je bijvoorbeeld wel appelstroop mag (of zelfs moet), want dat is voor een groot deel gemaakt van suikerbietensap (de grondstof van suiker) en heeft 50 gram 'suiker' in de voedingswaarde. Maar goed, ik ben natuurlijk geen diëtist.

Voor ijzer (en calcium) kun je trouwens ook heel goed groene groentes eten zoals boerenkool, broccoli, paksoi, raapsteeltjes, snijbiet etc. En er bestaat ook nog melasse stroop, dat is het laatste stadium van wat er overblijft bij het raffineren van rietsuiker. Dat is nog rijker aan mineralen dan appelstroop. Het heeft wel een heel aparte zoet-zoutige smaak waar je misschien even aan moet wennen.

Framboos

Bericht door Framboos »

Martine schreef: Bij sommige natuurwinkels kun je Sojade yoghurt kopen, daar zit geen suiker in.
En dat is ook nog eens de lekkerste! (En duurste.)

Sandra

Bericht door Sandra »

Martine schreef: Jammer dat je geen sojayoghurt mag. Die van Alpro bevat inderdaad toegevoegde suiker, maar het is slechts 2 gram per 100 g. Bij sommige natuurwinkels kun je Sojade yoghurt kopen, daar zit geen suiker in. Provamel yoghurt (ook bij de biowinkel) is gezoet met tapiocastroop, misschien kan dat wel? Als je wilt zou je kunnen proberen om zelf met een yoghurtmaker yoghurt te maken van ongezoete sojamelk.
Dankjewel, ik zal kijken of ik Sojade kan vinden. De suiker heeft voornamelijk te maken met het feit dat mijn bloedsuiker dan (onnodig) omhoog schiet. De keuze om yoghurt en kwark te blijven eten i.p.v. alleen Soja natural fresh heeft meer te maken met het feit dat ik op dit moment geen werk heb en ik het mij niet kan veroorloven (financieel gezien dus).
Martine schreef: Ik vind het apart dat je bijvoorbeeld wel appelstroop mag (of zelfs moet), want dat is voor een groot deel gemaakt van suikerbietensap (de grondstof van suiker) en heeft 50 gram 'suiker' in de voedingswaarde. Maar goed, ik ben natuurlijk geen diëtist.

Appelstroop mag ik hebben omdat er naast suiker nog "voedingsstoffen" in zitten t.o.v. normale suiker en het heeft niet exact hetzelfde effect op je bloedsuiker als gewone suiker. In dezelfde kolom (kolom goed) staat bijv jam (geen suikervrije), perenstroop en marmelade. In de tweede kolom (kies bij uitzondering) staan honing, vruchtenhagel, anijshagel, stroop, suiker en gestampte muisjes en in de derde kolom (liever niet of bij hoge uitzondering) staat o.a. chocolade hagelslag, kokosbrood etc.
Bij een maaltijd kan ik eerder voor een suiker product kiezen omdat ik dan ook langzamere koolhydraten eet (bijv brood) waardoor ik geen extreme piek in mijn bloedsuiker krijg (de extreme pieken voel ik heel extreem in mijn lichaam, vandaar dat ik dit zoveel mogelijk voorkom).
Martine schreef: Voor ijzer (en calcium) kun je trouwens ook heel goed groene groentes eten zoals boerenkool, broccoli, paksoi, raapsteeltjes, snijbiet etc. En er bestaat ook nog melasse stroop, dat is het laatste stadium van wat er overblijft bij het raffineren van rietsuiker. Dat is nog rijker aan mineralen dan appelstroop. Het heeft wel een heel aparte zoet-zoutige smaak waar je misschien even aan moet wennen.
Dankjewel! Zij zei dat de ijzer uit groentes minder goed wordt opgenomen in je lichaam t.o.v. ijzer uit vlees producten, daarom raad zij aan om extra producten met ijzer te eten. Thanks voor je tip over melasse stroop, klinkt lekker (ik houd wel van zoet/zout combinaties).

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Oh wat fijn zeg!
Sandra schreef:Zij heeft mij een aantal waardevolle tips gegeven hoe ik toch voldoende B12 en ijzer dagelijks uit mijn eten kan halen (vnl. door dagelijks appelstroop te eten, niet meer dagelijks Brinta eten, sojamelk drinken waar extra calcium en B12 aan toegevoegd zijn, alleen nog maar volkoren brood eten (deed ik al )).
Misschien bedoel je dat ook, maar even voor de zekerheid: van die opsomming bevat alleen de sojamelk B12, in Nederland worden die andere dingen voor zover ik weet nooit verrijkt met B12.
Om al je B12 uit sojamelk te halen (ervan uitgaande dat je op die dagen dus geen dierlijke producten of verrijkte vleesvervangers gebruikt), moet je redelijk veel daarvan gebruiken.
De suikervrije sojamelk van Alpro bevat bijvoorbeeld 0,38µg per 100ml. Om aan je dagelijkse 2.8µg te komen (verdeeld over de dag), moet je dus zo'n 740ml sojamelk gebruiken per dag.
En dat zijn de allerlaagste aanbevelingen, die alleen rekening lijken te houden met de directe schade van een B12-tekort. Als je ook indirecte schade wilt voorkomen, zijn de aanbevelingen 4-7µg per dag (verdeeld over minstens 2 porties over de dag). Daarvoor zou je dus zo'n 1-1.8 liter moeten gebruiken.
Dat is echt veel. Als je die hoeveelheden sowieso al wil gebruiken, maakt dat natuurlijk niet uit. Maar als je extra ervan moet gebruiken voor de B12, kan je beter een supplement gebruiken, dat is dan een stuk goedkoper. Een B12-supplement is ook gezond en veilig, B12 uit verrijkte voeding is niet per se beter (tenzij het bij diabetes beter is, dat weet ik natuurlijk niet, ik denk dat er ook wel soorten bestaan zonder suiker). Er gelden alleen wel hogere aanbevelingen waar je rekening mee moet houden, maar het is een prima alternatief. Vrij veel veganisten gebruiken supplementen of een combinatie van verrijkte voeding en supplementen.

Het verschilt overigens per merk hoeveel B12 er aan sojamelk en sojayoghurt wordt toegevoegd, en sommige merken voegen het helemaal niet toe. Sojade heeft ongezoete sojayoghurt, Vivera, Provamel, Plamil, Bruno Fischer en Lima hebben ongezoete sojamelk (zie hier waar je ze koopt), en Terrasana en EcoMil hebben sojamelk zonder suiker maar met andere zoetstoffen (maar die mag je misschien ook niet?), maar bij allemaal zie ik op de website geen B12 bij de ingrediënten staan, het zou natuurlijk kunnen dat ze er wel mee verrijkt zijn maar dat het niet op de website erbij staat, maar ik verwacht dat de meeste ervan dus niet verrijkt zijn met B12.
Sandra schreef:Verder moet ik de suikervrije variant nemen van de sojamelk en mag ik geen Alpro joghurt etc ivm (toegevoegde) de suikers die hierin zitten. Omdat het voor mij op dit moment niet haalbaar is om alleen maar de suikervrije sojamelk te kopen, zal ik wel yoghurt en kwark (als afwisseling) blijven eten.
Heb je toevallig een supermarkt in de buurt waar ze de sojamelk van Vivera verkopen?
Ik weet niet hoe het op het moment zit en bij welke winkels, maar een tijdje geleden was de suikervrije sojamelk van Vivera bij Coop echt een stuk goedkoper dan de suikervrije sojamelk van Alpro bij AH.

Sandra

Bericht door Sandra »

Fynnya schreef:Oh wat fijn zeg!
Thanks!! Ik vind het enorm fijn dat jullie zo met mij meedenken!
Misschien bedoel je dat ook, maar even voor de zekerheid: van die opsomming bevat alleen de sojamelk B12, in Nederland worden die andere dingen voor zover ik weet nooit verrijkt met B12.
Om al je B12 uit sojamelk te halen (ervan uitgaande dat je op die dagen dus geen dierlijke producten of verrijkte vleesvervangers gebruikt), moet je redelijk veel daarvan gebruiken.
De suikervrije sojamelk van Alpro bevat bijvoorbeeld 0,38µg per 100ml. Om aan je dagelijkse 2.8µg te komen (verdeeld over de dag), moet je dus zo'n 740ml sojamelk gebruiken per dag.
Je hebt gelijk! Zij heeft gezegd dat ik in principe mijn B12 uit sojamelk kan halen én vleesvervangers. In december gaat zij een berekening op mijn voedingsschema loslaten (had ze nu geen tijd voor) om te zien of ik echt voldoende ijzer/B12 etc. binnen krijg. Ondertussen slik ik nog een multivitamine die ik hier heb liggen (hier staat o.a. op: B12 2,5 µg, dat zou dus bijna voldoende zijn. Ik wil dan wel over stappen op een ander vitamine preparaat aangezien hier ook vit. C etc in zit en ik vind dat ik dit niet nodig heb).

Ik moet vanwege mijn diabetes 2 tot 3 melkproducten per dag nemen, dus ik zou een aardig eind in de goede richting komen alleen lukt het mij niet elke dag (ik drink nu ook sojamelk in mijn koffie, dat scheelt) en omdat ik dan weer alleen de suikervrije variant mag is er weinig variatie voor me (melk óf yoghurt en 3 pakken ongezoete sojamelk en 2 pakken sojayoghurt vind ik te duur (de Alpro yoghurt versie is € 1,70 per 500 ml)). Ik varieerde eerst met Optimel, pure magere kwark, yoghurt, karnemelk, diverse suikervrije toetjes etc.
En dat zijn de allerlaagste aanbevelingen, die alleen rekening lijken te houden met de directe schade van een B12-tekort. Als je ook indirecte schade wilt voorkomen, zijn de aanbevelingen 4-7µg per dag (verdeeld over minstens 2 porties over de dag). Daarvoor zou je dus zo'n 1-1.8 liter moeten gebruiken.
Dat is echt veel. Als je die hoeveelheden sowieso al wil gebruiken, maakt dat natuurlijk niet uit. Maar als je extra ervan moet gebruiken voor de B12, kan je beter een supplement gebruiken, dat is dan een stuk goedkoper. Een B12-supplement is ook gezond en veilig, B12 uit verrijkte voeding is niet per se beter (tenzij het bij diabetes beter is, dat weet ik natuurlijk niet, ik denk dat er ook wel soorten bestaan zonder suiker). Er gelden alleen wel hogere aanbevelingen waar je rekening mee moet houden, maar het is een prima alternatief. Vrij veel veganisten gebruiken supplementen of een combinatie van verrijkte voeding en supplementen.
Dankjewel, mijn multivitamines zijn eind volgende week op, ik ga eens naar een B12-supplement kijken!
Het verschilt overigens per merk hoeveel B12 er aan sojamelk en sojayoghurt wordt toegevoegd, en sommige merken voegen het helemaal niet toe. Sojade heeft ongezoete sojayoghurt, Vivera, Provamel, Plamil, Bruno Fischer en Lima hebben ongezoete sojamelk (zie hier waar je ze koopt), en Terrasana en EcoMil hebben sojamelk zonder suiker maar met andere zoetstoffen (maar die mag je misschien ook niet?), maar bij allemaal zie ik op de website geen B12 bij de ingrediënten staan, het zou natuurlijk kunnen dat ze er wel mee verrijkt zijn maar dat het niet op de website erbij staat, maar ik verwacht dat de meeste ervan dus niet verrijkt zijn met B12.
Oh super, dankjewel!! Ik mag wel sojamelk welke gezoet is met een aspartaam/Stevia soort maar ik ben niet zo dol op dit soort producten. Verder is het voor mij dus een kwestie van goed het etiket lezen m.b.t. toevoeging B12 begrijp ik uit je uitleg, thanks!
Heb je toevallig een supermarkt in de buurt waar ze de sojamelk van Vivera verkopen?
Ik weet niet hoe het op het moment zit en bij welke winkels, maar een tijdje geleden was de suikervrije sojamelk van Vivera bij Coop echt een stuk goedkoper dan de suikervrije sojamelk van Alpro bij AH.
Dat klinkt goed! Ik heb even op hun website gekeken en ik zie een stuk of 5 supermarkten waar ze iig Vivera verkopen, er staat bij dat een supermarkt het anders voor mij kan bestellen. Een nieuwe missie, super!

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Sandra schreef:Je hebt gelijk! Zij heeft gezegd dat ik in principe mijn B12 uit sojamelk kan halen én vleesvervangers. In december gaat zij een berekening op mijn voedingsschema loslaten (had ze nu geen tijd voor) om te zien of ik echt voldoende ijzer/B12 etc. binnen krijg. Ondertussen slik ik nog een multivitamine die ik hier heb liggen (hier staat o.a. op: B12 2,5 µg, dat zou dus bijna voldoende zijn.¨
Die 2.5µg is bijna genoeg voor de aanbevelingen bij verdeeld over de dag in meerdere porties. Als je het supplement in tweeën kan breken, en ze verdeeld over de dag inneemt, heb je inderdaad al bijna genoeg voor de hele dag (als je uitgaat van de laagste aanbevelingen). Of als je 1 keer per dag dit supplement neemt, en daarnaast (met genoeg uren ertussen) nog een keer verrijkte sojamelk oid gebruikt; dit supplement geeft dan inderdaad al (iets meer dan) de helft van wat je nodig hebt en de sojamelk oid. geeft dan de rest.
Maar als je het supplement in 1 keer neemt (niet alle supplementen kan/mag je zomaar doorbreken) en daarnaast geen verrijkte producten gebruikt op die dag, is het een heel ander verhaal. In dat geval is dit supplement nog láng niet genoeg voor een hele dag. Bij 1 keer per dag geldt als allerlaagste aanbeveling 10µg per dag. En als je ook rekening wil houden met de indirecte schade, is het 25-100 µg per dag.
Het is bij B12 namelijk zo dat hoe groter de portie is die je per keer neemt, hoe minder B12 je in verhouding opneemt. Dat is een lang en ingewikkeld verhaal, ik heb toevallig pas geleden een relatief korte uitleg hiervan geschreven voor iemand anders op het forum, zie hier: http://www.veganisme.org/forum/viewtopi ... 80#p175721 (lees dit vooral ook even voor je een supplement gaat kopen).

Bij vleesvervangers geldt overigens ook dat er allerlei merken zijn die geen B12 eraan toevoegen en merken die het alleen aan sommige vleesvervangers toevoegen (bijvoorbeeld wel aan de burgers, maar niet aan de witte tofu).
Sandra schreef:Oh super, dankjewel!! Ik mag wel sojamelk welke gezoet is met een aspartaam/Stevia soort maar ik ben niet zo dol op dit soort producten. Verder is het voor mij dus een kwestie van goed het etiket lezen m.b.t. toevoeging B12 begrijp ik uit je uitleg, thanks!
De soorten die ik noemde die andere zoetstoffen bevatten dan suiker, bevatten helaas niet aspartaam of stevia, maar tapiocasiroop (Terrasana), en maismaltodextrine, maissiroop, fructose en maltose (EcoMil). Dat zal voor jou wel onder suiker vallen, neem ik aan?
Soorten met stevia of aspartaam ben ik nog nooit tegengekomen (wat niet wil zeggen dat ze niet bestaan).
Sandra schreef:de Alpro yoghurt versie is € 1,70 per 500 ml
Ik dacht dat je die niet mocht omdat er suiker in zit, maar volgens mij heb ik iets verkeerd begrepen?
Als je 'm wel mag, heb je toevallig een Vomar in de buurt?
Bij mijn AH is de 500ml inderdaad ongeveer 1.70, maar bij mijn Vomar is de 750ml ook ongeveer 1.70, dus dat is gratis 50% extra yoghurt.

Sandra

Bericht door Sandra »

Fynnya schreef: Die 2.5µg is bijna genoeg voor de aanbevelingen bij verdeeld over de dag in meerdere porties. Als je het supplement in tweeën kan breken, en ze verdeeld over de dag inneemt, heb je inderdaad al bijna genoeg voor de hele dag (als je uitgaat van de laagste aanbevelingen). Of als je 1 keer per dag dit supplement neemt, en daarnaast (met genoeg uren ertussen) nog een keer verrijkte sojamelk oid gebruikt; dit supplement geeft dan inderdaad al (iets meer dan) de helft van wat je nodig hebt en de sojamelk oid. geeft dan de rest.

Klopt, de diëtiste heeft deze informatie meegegeven op papier, beter 2 keer verdeeld over de dag (een supplement) en daarnaast verrijkte sojamelk etc. nemen.
Maar als je het supplement in 1 keer neemt (niet alle supplementen kan/mag je zomaar doorbreken) en daarnaast geen verrijkte producten gebruikt op die dag, is het een heel ander verhaal. In dat geval is dit supplement nog láng niet genoeg voor een hele dag. Bij 1 keer per dag geldt als allerlaagste aanbeveling 10µg per dag. En als je ook rekening wil houden met de indirecte schade, is het 25-100 µg per dag.
Het is bij B12 namelijk zo dat hoe groter de portie is die je per keer neemt, hoe minder B12 je in verhouding opneemt. Dat is een lang en ingewikkeld verhaal, ik heb toevallig pas geleden een relatief korte uitleg hiervan geschreven voor iemand anders op het forum, zie hier: http://www.veganisme.org/forum/viewtopi ... 80#p175721 (lees dit vooral ook even voor je een supplement gaat kopen).
Duidelijk, dankjewel! Ik zal zeker het topic even lezen voordat ik een nieuw supplement aanschaf, dankjewel!!
Bij vleesvervangers geldt overigens ook dat er allerlei merken zijn die geen B12 eraan toevoegen en merken die het alleen aan sommige vleesvervangers toevoegen (bijvoorbeeld wel aan de burgers, maar niet aan de witte tofu).
Ja de dietiste vertelde dit ook, goed alle etiketten lezen om te zien of de fabrikant iets heeft toegevoegd of niet en opletten welke hoeveelheden zij hebben toegevoegd.
De soorten die ik noemde die andere zoetstoffen bevatten dan suiker, bevatten helaas niet aspartaam of stevia, maar tapiocasiroop (Terrasana), en maismaltodextrine, maissiroop, fructose en maltose (EcoMil). Dat zal voor jou wel onder suiker vallen, neem ik aan?
Soorten met stevia of aspartaam ben ik nog nooit tegengekomen (wat niet wil zeggen dat ze niet bestaan).
Klopt, valt dan onder suiker :(
Ik dacht dat je die niet mocht omdat er suiker in zit, maar volgens mij heb ik iets verkeerd begrepen?
Als je 'm wel mag, heb je toevallig een Vomar in de buurt?
Bij mijn AH is de 500ml inderdaad ongeveer 1.70, maar bij mijn Vomar is de 750ml ook ongeveer 1.70, dus dat is gratis 50% extra yoghurt.
Gut ik moet er echt aan wennen dat sojayoghurt standaard gezoet is, sorry, mijn fout!
Ik heb net op het etiket gekeken, inderdaad het is gezoet, dus helaas pindakaas :(
Dat is wat de dietiste vanmorgen al zei (maar door mijn enthousiasme even vergeten, oops), daarom raadde ze mij aan om dan magere kwark en yoghurt te blijven eten (ook voor de variatie, elke dag alleen maar 3 bekers melk gaat mij snel tegen staan) maar voor de rest kan ik wel Vegan eten/drinken. Een kleine compromis :|

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Sandra schreef: Verder moet ik de suikervrije variant nemen van de sojamelk en mag ik geen Alpro joghurt etc ivm (toegevoegde) de suikers die hierin zitten. Omdat het voor mij op dit moment niet haalbaar is om alleen maar de suikervrije sojamelk te kopen, zal ik wel yoghurt en kwark (als afwisseling) blijven eten.
Ik begreep dat qua suikers in de melkalternatieven, dit vergelijkend is met de echte zuivelvariant (vernomen van dietist i.o.). Maar heeft het los van evt. financiële kwestie, ander effect op lichaam? Weet niet of het uitmaakt of het toegevoegde suikers zijn of suikers die al ergens in voorkomen. Dat vroeg ik mij af.

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Wellicht is dit ook nog handig: http://melkjekanzonder.nl/dealternatieven/producten/

We proberen het actueel te houden qua ongezoete varianten.

Sandra

Bericht door Sandra »

Vegantastic schreef:
Sandra schreef: Verder moet ik de suikervrije variant nemen van de sojamelk en mag ik geen Alpro joghurt etc ivm (toegevoegde) de suikers die hierin zitten. Omdat het voor mij op dit moment niet haalbaar is om alleen maar de suikervrije sojamelk te kopen, zal ik wel yoghurt en kwark (als afwisseling) blijven eten.
Ik begreep dat qua suikers in de melkalternatieven, dit vergelijkend is met de echte zuivelvariant (vernomen van dietist i.o.). Maar heeft het los van evt. financiële kwestie, ander effect op lichaam? Weet niet of het uitmaakt of het toegevoegde suikers zijn of suikers die al ergens in voorkomen. Dat vroeg ik mij af.
Bij het financiele bedoelde ik in eerste instantie de soja yoghurt, voordat ik mij realiseerde dat hier suikers in zitten (gezoet).
Het klopt dat het inderdaad voor mij om de suikers gaan, in de sojamelk producten zitten suikers die (meer directe) invloed hebben op mijn bloedsuiker en daarom gebruik ik alleen de ongezoete versie (waarom ze dit niet standaard verkopen is mij een raadsel, maar goed :? ). Bij elk product dat ik eet of drink waar suiker in zit (en dan heb ik het over fructose en suiker etc), krijgt mijn lijf een opdonder omdat mijn alvleesklier niet goed werkt. Daarnaast "voel" ik het heel sterk. Ik krijg in 1 keer energie (denk Duracell konijntje) en na 15 minuten voel ik me net een dweil. Vandaar dat ik alle toegevoegde suikers zoveel mogelijk vermijdt, tenzij het bijv. appelstroop of jam is en ik dit tijdens een maaltijd eet met langzame koolhydraten). Koolhydraten als aardappels en lactose zijn langzame koolhydraten en hebben dit effect niet op mij, mits ik niet teveel koolhydraten in 1 maaltijd eet (dus niet én rijst, bonen en wrap als maaltijd of aardappels, bonenburger en groente. De totale hoeveelheid koolhydraten moet altijd stabiel zijn (dus eet ik minder aardappels als ik een bonenburger maak/eet).

Als je Diabetes type 1 hebt dan kun je dit zelf "regelen" door de hoeveelheid insuline die je inspuit, ik heb (godzijdank) geen insuline nodig maar mijn alvleesklier was sterk ontregeld (ik heb Diabetes type 2). Ik hoop 100 jaar te worden, dus ik doe er alles aan om mijn alvleesklier zo min mogelijk "opdonders" te geven.
Natuurlijk mag je bij Diabetes heus een speculaasje eten, dat is inderdaad ook zo, alleen ik kies er voor om het niet (of nauwelijks) te doen omdat ik het "duracell konijn" effect liever niet heb (en het niet waard vind).

Plaats reactie