Jagen op wild.

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Gesloten
TonyJello
Leefwijze: veganist

Re: Jagen op wild.

Bericht door TonyJello » ma jan 07, 2013 13:15

Anders schreef:...Ik krijg de kans om volgend jaar (december) op wild te gaan jagen, ergens wil ik die kans niet missen...
Waarom niet?

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma jan 07, 2013 13:21

Anders schreef:
TonyJello schreef:Maar waarom wil jij een wapen ter hand nemen en letsel toebrengen en doden?
Meegaan is nog altijd niet mee schieten.
Maar, de jacht, de adrenaline en het hele gebeuren eraan wil ik opsnuiven. Een boswandeling vind ik ook leuk, maar ik wil als mens steeds mijn grenzen verleggen.
Adrenaline voelen en grenzen verleggen kan ook op vele andere manieren.

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma jan 07, 2013 13:30

Anders schreef:...Maar wild eten van een dier dat een vrij leven heeft gekend? Toch wel.
Zeker als ze met hun talrijke aantallen overlast veroorzaken. Goed voor mens en milieu.
Goed voor mens en milieu? Wie veroorzaakt er nou overlast?! Dat is juist de mens. Het leefgebied van dieren wordt steeds kleiner!
Anders schreef:...Diepvriezer vol met wild en jaartje vlees met lage karma prijs, waarom niet?
Ik dacht dat je wilde jagen om de boel zogenaamd in stand te houden, maar je vriezer vol is wel even mooi meegenomen, he?!

Schei uit met je karma! Je bent een egoïst!

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma jan 07, 2013 13:31

Anders schreef:Vorig jaar zou ik nog niet overwegen een dier te doden, dit jaar overweeg ik dat wel.
Ik wil nuttige dingen doen in het leven, en ik zit oh zo vast in een sleur dat elke dag opnieuw een "pffffffff" gevoel geeft.

Het is het hele gebeuren eraan, wachten, stil zijn, oren en ogen openhouden, de observatie van de dieren, het ontleden en bestuderen van de organen. Ja, dat spreekt me wel aan en geeft niet zo meteen een "pfff" gevoel.
Ik ben al van kinds af aangetrokken tot de natuur en het avontuur er in. Dus ik kan toch beter eens de sfeer gaan opsnuiven dan het mij gans mijn leven af te vragen?
Wie weet vind ik een hobby waarvan ik mijn beroep kan maken.
Oké, ik heb meer dan genoeg van je!

Flikker maar snel op!

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma jan 07, 2013 13:36

Geef eerst maar antwoord op alle voorgaande vragen en opmerkingen van iedereen.

En denk er ook goed over na.

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma jan 07, 2013 13:48

Anders schreef:...Maar ik wil toch eens de bittere ernst van het leven opzoeken... ...Het is het hele gebeuren eraan, wachten, stil zijn, oren en ogen openhouden, de observatie van de dieren, het ontleden en bestuderen van de organen. Ja, dat spreekt me wel aan en geeft niet zo meteen een "pfff" gevoel.
We kunnen het ook omdraaien en je tussen de leeuwen gooien... Ervaar je ook niet zo'n "pfff" gevoel!

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma jan 07, 2013 13:57

Je gedachten zijn zo anders dan de mijne, en je schrijft zoveel ellende, ik moet er een project van maken of 6 boeken vol schrijven om je te antwoorden.

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma jan 07, 2013 14:02

Een part-time veganist die wil gaan jagen...

Het klopt helemaal niet. :cray:

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma jan 07, 2013 14:06

Doe maar snel, want dit kan écht niet!

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma jan 07, 2013 14:10

Anders schreef:Ik zeg jullie nogmaals, de keuze is nog steeds niet gemaakt. De herfst is nog ver van hier verwijderd.
Nou, laten we in die tijd met elkaar een andere manier dan jagen bedenken om een adrenalinekick en nuttige tijdbesteding te krijgen.

lani

Bericht door lani » ma jan 07, 2013 14:18

Anders schreef:Je kan de zwijnen niet even gaan vangen en verplaatsen naar een ander bos he :)
Waarom niet? Heb geen idee hoe dat in z'n werking zou moeten gaan, klinkt logische wijze eigenlijk wel als een goed idee ^^
Anders schreef:Ik ben er zelf nog maar net met bezig en dus kan het nog alle kanten uit.
Het valt mij wel op hoeveel respect de jager voor natuur en dier heeft. Algemeen bekeken dan.
Precies, wie weet verander je nog van gedachten :mrgreen: ..Dat respect is natuurlijk wel een heel ander soort respect dan wat veel veganisten hebben natuurlijk. Ik heb ook respect voor natuur en dier, daarom gooi ik geen rotzooi in het bos en eet ik geen vlees. En ik maak natuurlijk niet dood.
TonyJello schreef:Maar als je vrouwen kan verkrachten, waarom een gorilla dan niet? Beiden is noodzakelijk, niet waar?
...overdrijf nou niet :hello: Ik wens je succes met de gorilla trouwens :mrgreen:
Anders schreef:Jagen is onafhankelijk verbonden aan onze geschiedenis
Dat betekent niet dat we het nu nog steeds moeten doen natuurlijk. Alleen omdat iets in het verleden gedaan werd, of het nou traditie was of iets anders, betekent niet dat het de juiste manier van doen en laten is.
Anders schreef:Maar ik wil toch eens de bittere ernst van het leven opzoeken.
Die snap ik niet. Wil je dat even uitleggen? :3 ..
Anders schreef:Ik wil nuttige dingen doen in het leven, en ik zit oh zo vast in een sleur dat elke dag opnieuw een "pffffffff" gevoel geeft.
Nu ga ik bijna denken dat je een troll bent :grin:

Maar er zijn heel veel dingen die nuttig zijn die je kunt doen. Je kunt vrijwilligers werk gaan doen of iets dergelijks. Meld je aan bij het leger des heils, lokale dierenasielen ofzo, werk bij een daklozen opvang, ga soep voor ze koken (groentesoep uiteraard, met bonen!), spring eens op de dierenambulance (geeft je ook misschien een kick), enz enz :)
Anders schreef:Soms moet je gewoon een dier doden in orde om te overleven. Verdwaal maar eens in de jungle.
Geen goed argument, ik weet het. Maar laten we ons niet blindstaren op één situatie waarin ik alle diertjes voor het plezier ga doodschieten e.
Jungle zit vol met fruit yaaay!! :D :D .. Volgens mij moet je in de jungle trouwens vooral muggen doodmaken of niet? Weet niet hoeveel dieren in de jungle mensen zullen aanvallen.. Je zou eerder dieren moeten doden als je ergens in een koud gebied zit of iets dergelijks, dan moet je konijntjes gaan vangen ofzo als je niks anders kan vinden. De mens heeft een drang om te leven, daar kan je moeilijk iets tegen in brengen, maar ik geloof ook dat we de drang hebben om compassie te tonen ;)

Verder hoop ik dat iedereen rustig kan blijven, breng liever zorgzame aandacht, geduld en goede informatie in plaats van boze teksten, want ik heb het gevoel dat meneer of mevrouw Anders niet word beïnvloed door boosheid ;)

Liefs van Lani (die klinkt leuk, ga ik vaker gebruiken..)

http://www.cartoonstock.com/newscartoon ... 14820l.jpg

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma jan 07, 2013 14:30

lani schreef:
Anders schreef:
TonyJello schreef:Maar als je vrouwen kan verkrachten, waarom een gorilla dan niet? Beiden is noodzakelijk, niet waar?
...overdrijf nou niet :hello: Ik wens je succes met de gorilla trouwens :mrgreen:
Dit gebeurt echt hoor! En het is walgelijk!

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma jan 07, 2013 14:32

TonyJello schreef:Een part-time veganist die wil gaan jagen...

Ik wil niet veel zeggen Tony, maar het is wat mij betreft logischer dan een part-time veganist die daarnaast nog dierlijke producten uit de supermarkt haalt. Dat komt van een minder leuke plek dan de Veluwe.

Ik snap dat jagen een heel beladen onderwerp is, met zelfs genoeg vleeseters die daar helemaal boos over worden, maar dat heeft ten dele denk ik ook te maken met het feit dat we op zo'n afstand tot ons (evt. dierlijke) voedsel zijn komen te staan in de huidige maatschappij. Nog steeds snap ik niet waarom we jagen met meer geweld en ellende associëren als de bio-industrie.

We kunnen wel zeggen, een goeie veganist doet het full-time en hij jaagt zeker niet, maar in werkelijkheid doet elk mens zijn eigen ding en zien we alle mogelijke combinaties, van halve flexanisten tot leerdragende veganisten tot thuis-vegetariërs. Dat is gewoon de werkelijkheid. En ik zie niet waarom we dan zo boos moeten reageren op iemand die a) er over nadenkt, b) al veel minder dierenleed veroorzaakt als de gemiddelde Nederlander, en c) redelijk dapper onze mening vraagt. Je hoeft het niet goed te keuren, je kan er tegen argumenteren (dat nodigt Anders zelf uit met zijn post hier) maar een genuanceerd gesprek doet waarschijnlijk meer goed als over hem heen kotsen en hem met massamoordenaars vergelijken (of die vergelijking hout snijdt laat ik hier geheel buiten beschouwing).

Anders, zoals ik hierboven al zei, zie ik een substantieel verschil tussen de jacht en de industriële veeteelt, zowel in het kwaliteit van het dierenleven als in milieu-impact (alhoewel niet in de dood zelf). Zelf denk ik er zo over.
- Ik geef je gelijk in het feit dat de mens van nature een omnivoor is. Maar 'natuurlijk' is niet altijd (ethisch) 'goed', en andersom ook niet. Infanticide en verkrachting zijn ook natuurlijk, en we zouden ze allemaal afkeuren als ethisch verkeerd.
- Daarnaast is de jacht en vlees eten vroeger erg belangrijk geweest voor het overleven (in sommige tijden en op sommige plaatsen meer dan andere), maar als dat nú en híer niet het geval is, vind ik het niet zo'n sterke reden. Het is voor mij een beetje als zeggen, "ik breek in in de supermarkt en ik jat zoveel mogelijk eten als ik kan, want in barre tijden is dat ook niet (ethisch) slecht." Wat in één situatie juist is, kan in de andere situatie verkeerd zijn.
- Daarnaast is er het feit dat we niet alle mensen op de wereld, die vlees willen eten (of willen jagen wellicht ook), zouden kunnen voorzien met in in het wild gevangen dieren. Daar hebben we simpelweg niet genoeg wild en natuur voor. Zelfs als je dus van mening bent dat geschoten wild voor jou voldoet aan je dierenwelzijns- en milieu-eisen, kun je overwegen het over te laten aan mensen die écht niet af te brengen zijn van het schieten en eten van vlees (of niet eens nadenken over de ethische implicaties, zoals jij wel doet). Ik maak dezelfde overweging als mensen mij vragen, of ik eieren zou eten van iemands kipjes uit de tuin. Afgezien van bepaalde voorwaarden (waar komen de kipjes vandaan, krijgen ze geen calciumtekort wat opgelost kan worden door hen de eieren terug te voeren, et cetera) zeg ik dan, dat ik er in ideale omstandigheden niets tegen zou hebben. Behalve dat ik de eieren dan liever laat opeten door iemand die per se eieren wilt eten en ze anders net zo lief uit de bio-industrie haalt. Dan heb ik toch tot stand gebracht dat er minder dierenleed is.

Ik snap je verlangen om te voelen, wat onze voorouders voelden, wel. Het oerbestaan, hoe dat was. Dat heb ik ook. Maar er zijn ook andere manieren om dat mee te maken. Helemaal 100% maak je het toch niet mee. Maar je kunt wel op een trektocht door niemandsland gaan (niet in Nederland natuurlijk :lol: ), op blote voeten door het bos rennen, gaan boogschieten bij een club (met een mooie traditionele houten boog), uitzoeken welk plantaardig voedsel je allemaal in het wild kunt foragen (rozebottels, kruiden, berkenbast, you name it), leren eten bereiden op een open vuur... Dit zijn dan vooral dingen die ik leuk vind en doe, maar er is geen eind aan! :D
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma jan 07, 2013 14:40

Renee1137 schreef:
TonyJello schreef:Een part-time veganist die wil gaan jagen...

Ik wil niet veel zeggen Tony, maar het is wat mij betreft logischer dan een part-time veganist die daarnaast nog dierlijke producten uit de supermarkt haalt. Dat komt van een minder leuke plek dan de Veluwe.
Maar dat is het doel van Anders helemaal niet!

Hij wil adrenaline voelen en minder met een pffff gevoel de dagelijkse sleur beleven. Hij wil de ingewanden ontleden van een doodgeschoten dier...

Lees maar:
Anders schreef:Vorig jaar zou ik nog niet overwegen een dier te doden, dit jaar overweeg ik dat wel.
Ik wil nuttige dingen doen in het leven, en ik zit oh zo vast in een sleur dat elke dag opnieuw een "pffffffff" gevoel geeft.

Het is het hele gebeuren eraan, wachten, stil zijn, oren en ogen openhouden, de observatie van de dieren, het ontleden en bestuderen van de organen. Ja, dat spreekt me wel aan en geeft niet zo meteen een "pfff" gevoel.
Ik ben al van kinds af aangetrokken tot de natuur en het avontuur er in. Dus ik kan toch beter eens de sfeer gaan opsnuiven dan het mij gans mijn leven af te vragen?
Wie weet vind ik een hobby waarvan ik mijn beroep kan maken.
Hobby, lees je?

Dat is geen part-time veganist die liever uit het wild eet dan uit de supermarkt!
Laatst gewijzigd door TonyJello op ma jan 07, 2013 15:01, 3 keer totaal gewijzigd.

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma jan 07, 2013 14:44

Anders schreef: Veggies en vega's eten nu al groenten en denken dat daar geen dier voor gedood wordt. Of ken jij boeren die het bereiken zonder bloed- en beendermeel als het om bv nog maar om prei gaat? Al dat genetisch gemodifeerd eten dat de hele biodiversiteit uitroeit....
Wat ik dus bedoel met de ernst: consequent leven.

Hier weet jij duidelijk nog weinig vanaf.
Anders schreef:Als je vlees wil eten, moet je je vlees ook zelf kunnen schieten vind ik. Kan je dat niet en ben je afhankelijk van een supermarkt, heb je vanuit mijn mening nooit geleefd.
We willen helemaal geen vlees eten!

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma jan 07, 2013 15:15

Anders schreef:
TonyJello schreef: We willen helemaal geen vlees eten!
Maar ik wel, of gaat het hier over Uw belevenis alleen? :)
Ik dacht dat je het tegen veganisten had.
Anders schreef:Als je vlees wil eten, moet je je vlees ook zelf kunnen schieten vind ik. Kan je dat niet en ben je afhankelijk van een supermarkt, heb je vanuit mijn mening nooit geleefd.
Als je dit in ik-vorm schrijft is het duidelijker.

Ga je het dier dan ook zelf leeghalen en schoonmaken?

Laat je het bij één keer schieten zodat je het hebt bewezen of eet je voortaan alleen nog maar zelf doodgeschoten en tot stukjes versneden dier?

Drink je ook het bloed en gebruik je alles, zodat je niets verspilt?

Emiel

Bericht door Emiel » ma jan 07, 2013 15:28

Anders schreef:Persoonlijke vragen, aanvallen of vragen die van de essentie afwijken sta ik liever niet te woord Jello.
Er zaten anders prima vragen tussen, maar als je die niet wilt beantwoorden prima.
Anders schreef:Vossen, herten, reeën, hazen, eenden etc staan niet op mijn lijst. Een vos is mijn lievelingsdier en zou hem nooit doodschieten, al pikt ie de kippetjes van een boer wat verderop :)
Met een everzwijn heb ik echt geen moeite.

De tijden veranderen ook, en ik voel dat ik mijn "survival instinct" moet uitbreiden.
Soms moet je gewoon een dier doden in orde om te overleven. Verdwaal maar eens in de jungle.
Geen goed argument, ik weet het. Maar laten we ons niet blindstaren op één situatie waarin ik alle diertjes voor het plezier ga doodschieten
Ten eerste ben je een speciesist, wat geen zonde is hoor, want dat zijn de meeste mensen. Het zit echter eng dichtbij racisme, sexisme en homofobie. Er druipt ook een niet geringe mate van antropocentrisme door in je verhaal, maar ok, ook dat moet je zelf weten.

Alleen je survival-verhaal is nonsens natuurlijk. Wat ben je, een holbewoner? Leef je in hetzelfde bos als Asterix en Obelix? Kijk, ik geef meteen toe dat als ik in een life-or-death situation terecht kom dat ik ook een dier zal vangen, doden en eten, absoluut waar. Alleen het is een hypothetische 'als'. En je en ik zitten niet in die situatie, dus waarom dan toch gaan jagen? Ik heb vroeger veel gevist en daar kwam ook een soort spanning en één zijn met de natuur bij, maar ik zie geen reden om dat nog ooit te gaan doen, want het is gewoon niet nodig en je doet er dieren pijn mee.

Wel moet ik me bij Renee aansluiten wat betreft de vraag wat beter is; jagen om het vlees te eten of het te kopen in de supermarkt. Het supermarkt vlees is een zwaar mishandeld dier geweest en het gejaagde dier heeft gewoon zijn of haar leven kunnen leven. Het is echter wel iemands familie die gemist gaat worden. En het doden van een dier voor welk doeleinde dan ook kan nooit goed zijn voor je 'karma', als je daar tenminste in gelooft :wink: .

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma jan 07, 2013 15:41

Anders schreef: Wat ik bedoel met de ernst van het leven opzoeken is, dat ik niet alleen afhankelijk ben van hetgeen mij gegeven wordt. Maar dat ik ook kan overleven van hetgeen er rondom mij heen al was.
Er is niets realistischer in de natuur dan doden om te overleven. De mensen hebben in hun huidige omgeving alles naar hun hand gezet geromantiseerd, maar vergeten wat daarbuiten nog afspeelt.
De mens past de omgeving aan zich aan, de jager past zich aan de omgeving aan.
Maar de realisme van de jacht kun je ook meemaken zonder het zelf te stimuleren of er aan mee te doen, toch? Je kunt toch mee gaan als toeschouwer? Misschien interessant om te lezen ook is The Omnivore's Dilemma van Michael Pollan. Hij wil net als jij op zoek naar de realiteit achter ons voedsel, en gaat daar op een gegeven moment ook mee jagen. Hij deelt jouw instelling dat je daar niet je ogen voor moet sluiten, zeker niet als je vlees eet, en hij zet zich tot doel zelf de trekker over te halen. Dat lukt hem uiteindelijk geloof ik niet, maar hij helpt wel mee met het villen. Ondanks zijn realiteitszin vindt hij de ervaring toch behoorlijk heftig, meer dan hij zelf dacht. Ik zeg niet dat het voor jou hetzelfde zou zijn, maar ik denk dat je misschien niet van te voren kunt aanvoelen wat je exacte response zal zijn. Dat is wel heel interessant om uit te zoeken, dat ben ik met je eens.
Veggies en vega's eten nu al groenten en denken dat daar geen dier voor gedood wordt. Of ken jij boeren die het bereiken zonder bloed- en beendermeel als het om bv nog maar om prei gaat?
Dit is niet helemaal waar. Veel veggies en vega's zijn zich er terdege van bewust dat ze dierenleed minimaliseren, niet volledig omzeilen. Juist omdat ze zichzelf vaak moeten verdedigen, en omdat we op forums als deze er vaak discussies over hebben, hebben velen dit soort feiten toch wel paraat.
Als je vlees wil eten, moet je je vlees ook zelf kunnen schieten vind ik. Kan je dat niet en ben je afhankelijk van een supermarkt, heb je vanuit mijn mening nooit geleefd.
Daar ben ik het mee eens. Nu ja, niet leven is voor mij wellicht een understatement. Maar ik zie er wel grote waarde in te weten en te ervaren waar het voedsel nu eigenlijk vandaan komt. Met de nadruk op áls je vlees wilt eten. Of dat ethisch is, is een aparte vraag.

@Tony, het willen losbreken uit een sleur is inderdaad geen goede reden om een dier te doden. Ik snap de drang om dichter bij de realiteit en het oergevoel te staan, maar dat kan ook op meer ethische manieren. En verveling is inderdaad heel iets anders dan een welgemeende interesse in 'de oude manieren'.
Anders schreef: Die bio industrie en de huidige groententeelt is naar mijn mening nog tien keer erger dan op wild gaan jagen binnen de wettelijke lijnen. Want de wettelijke lijnen in de bio industrie houden weinig tot geen rekening met het welzijn van de dieren en de omgeving.
De groententeelt evenals, zie verzuren zee, verdwijnen biodiversiteit.
Wat betreft de bio-industrie ben ik het met je eens. Wat betreft de groenteteelt niet. We moeten natuurlijk goed vaststellen met welke lat we meten als we het hebben over 'erger' of 'minder erg'. Qua dierenwelzijn gezien? Ethisch gezien? Milieutechnisch gezien? Of qua beleving (toch wel een speerpunt aan jouw kant)?

Wat mij betreft, gaat de keuze voor veganisme me om a) de vermindering van onnodig leed en b) duurzaamheid, zowel minder grondstoffen verbruiken als minder vervuilende/destructieve invloed hebben op het milieu. Omdat ik denk dat niets en niemand baat heeft bij het degraderen van hetgeen, waar wij allen afhankelijk van zijn. Vanuit dat perspectief kies ik liever voor groente uit de groenteteelt als voor een stuk wild. De dieren die per abuis op de prei-akker het loodje leggen, zijn over het algemeen dieren waarvan ik met redelijke zekerheid kan inschatten dat ze minder lijden dan een volwassen zoogdier (het zijn voornamelijk insecten en wormen, met een zenuwstelsel dat veel minder complex is als dat van een dier, en een sociaal leven dat zich makkelijk aanpast aan het verlies van één individu). Daarnaast worden die dieren niet expres gedood, en worden ook hun dode lichamen weer gebruikt in de kringloop. Zowel het doden van dieren als milieu-impact verminder ik verder door zoveel mogelijk groente van een lokale tuinderij te halen, waar ik ook zelf help (nog zo'n back to basics ding om mee te maken ;) ). We hebben daar geen tractoren, dus dat scheelt al veel dode mollen etc., het is biologisch dus geen bestrijdingsmiddelen, er is veel aandacht voor slootkantbeheer, houten wallen en ander natuurbeleid.

Natuurlijk kunnen we discussieren wat de exacte hoeveelheid leed en milieudegradatie is in beide gevallen, en misschien worden we het nooit eens! Maar mijn voornaamste punt zou dan zijn, dat een jager-verzamelaarsbestaan niet meer iets is waarmee we een wereldbevolking in zijn geheel mee kunnen voeden. Met biologische landbouw en een aangepast dieet (wat in vele, maar niet alle gevallen zal bestaan uit grotendeels plantaardige voedingsstoffen) kan dat wel, daar is veel aan gerekend. Dat is voor mij de echte realiteitszin. Jij zegt, mensen leven in een geromantiseerde wereld en weten niet meer waar hun voedsel vandaan komt, zijn uitermate afhankelijk van een systeem dat ze niet kennen. Dat is waar. Maar het is óók romantisch om te denken dat we beter allemaal kunnen gaan jagen-verzamelen. Dat is ook niet realistisch. In marginale gebieden, ja. In een wereld met veel minder mensen als de onze, ja. Maar niet hier en niet nu.
Ten eerste ben je een speciesist, wat geen zonde is hoor, want dat zijn de meeste mensen. Het zit echter eng dichtbij racisme, sexisme en homofobie. Er druipt ook een niet geringe mate van antropocentrisme door in je verhaal, maar ok, ook dat moet je zelf weten.
Ik wil hier even aan toevoegen, voor Anders, dat het misschien handig is je een klein beetje te verdiepen in het concept 'speciesisme' omdat deze vergelijking anders lastig te begrijpen is. Op wiki staat wel een goede uitleg, maar het concept is vooral bekend geworden door de filosoof Peter Singer - mocht je nog eens zijn boek Animal Liberation willen lezen, daarna snapte ik het pas helemaal iig.
Wel moet ik me bij Renee aansluiten wat betreft de vraag wat beter is; jagen om het vlees te eten of het te kopen in de supermarkt. Het supermarkt vlees is een zwaar mishandeld dier geweest en het gejaagde dier heeft gewoon zijn of haar leven kunnen leven. Het is echter wel iemands familie die gemist gaat worden. En het doden van een dier voor welk doeleinde dan ook kan nooit goed zijn voor je 'karma', als je daar tenminste in gelooft
Ik geloof zelf niet in karma, maar het is wel waar dat een dier als een hert natuurlijk een kudde-dier is, en relatief intelligent. De dood van een individu heeft dan sociale implicaties (wat bij bijv. een mier niet zo is; die zijn sociaal wel heel complex maar alleen als groep, en individueel erg inwisselbaar qua het functioneren van die groep).
Laatst gewijzigd door Renee1137 op ma jan 07, 2013 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma jan 07, 2013 15:43

Anders schreef:Een vos is mijn lievelingsdier en zou hem nooit doodschieten...
Daarbij heb je dan misschien wel hetzelfde gevoel als wat ik heb met alle andere dieren en waarom ik tegen je zeg: jaag niet. Alle dieren zijn mijn lievelingsdieren.

En als ze volgens jou overlast veroorzaken ook niet? Wel een beetje krom.

Het ene dier is je lievelingsdier en de ander schiet je dood.

Emiel

Bericht door Emiel » ma jan 07, 2013 16:07

Van dat antropocentrisme, daar zat ik inderdaad een beetje naast denk ik. Je bent volgens mij niet iemand waarvoor de hele wereld moet wijken.
Anders schreef:Ik vind mijn "survivial" kwaliteiten bijschaven geen slechte keuze in tijden als dit. De crisis nijpt overal.
Straks is onze supermarkt misschien leeg, en wat eten we dan?
Wat als de klimaatsverandering de productie van brood nog maar halveert?
Ik wil me gewoon een beetje losrukken van het systeem, of minder afhankelijk zijn Emiel.
Verder begrijp ik uw punt goed, maar ik ga er toch niet meteen in mee :-)

Ik heb liever de vaardigheid wel, daar het kan bijdragen in het overleven. Dan volledig afhankelijk te blijven.
Ik heb daar ook wel over nagedacht en eea over gelezen (docu: off the grid). Minder afhankelijk zijn lijkt me ook fijn, aan de andere kant zijn we nu eenmaal van alles en iedereen afhankelijk, dus je helemaal losrukken kan volgens mij niet. En afhankelijker zijn hoeft ook niet meteen te betekenen dat je dieren gaat jagen en eten, maar ik snap je gedachtengang nu wel een beetje beter.

Je bent dus een 'prepper'? :P

Gesloten