Is haarverf acceptabel voor Veganisme, Natuur en Milieu?

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Gesloten
Natubico
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Is haarverf acceptabel voor Veganisme, Natuur en Milieu?

Bericht door Natubico »

Bij de topics "MySpace e.d. profielen van forummers" en "Vegan haarverf?" ontstond een discussie over de vraag in hoeverre het Veganisme gebruik van haarverf (en eventueel andere cosmetica) dient af te wijzen, onder andere omdat het gebruik van die producten veelal tot milieu- en dan vooral ook watervervuiling leidt, hetgeen heel wat (water-)dierenleed kan veroorzaken.
De moderator verzocht om een dergelijke discussie in een apart topic te voeren en daarom wordt dit bij deze geopend.

Natubico
Contacteer:

Re: Is haarverf acceptabel voor Veganisme, Natuur en Milieu?

Bericht door Natubico »

Eerst maar 'n kopie van wat er al te berde gebracht werd bij die twee andere topics:

MoniqueS schreef:
Mijn persoonlijke pagina op Facebook is https://www.facebook.com/monique.schouten
Ik heb ook een Facebookpagina gemaakt over dierenleed en aanverwanten zaken: 'Verzamelpunt Acties Tegen Dierenleed' of 'VATD': http://www.facebook.com/Verzamelpunt.Ac ... Dierenleed
Het wordt de hoogste tijd dat men eens wat meer respect krijgen voor (alle) dieren en hen niet langer ziet als gebruiksvoorwerp of voedselfabriek.

door Natubico op zo jul 08, 2012 18:24
Kwam toevallig bij dit bericht terecht via de zoekfunctie (betr. Stierenvechten) en zag toen de avatar, waarop dus een veganiste of in elk geval dierenbeschermster met toch wel duidelijk geverfd haar (halverwege vorige pagina http://www.veganisme.org/forum/viewtopi ... &start=100 )
Bij andere veganisten gaat dan al gauw een belletje rinkelen, omdat haarverf een cosmetisch product is, waarvan de fabricage niet alleen nogal wat schade aan het milieu pleegt aan te richten (onder andere watervervuiling, waardoor in dat water levende dieren getroffen worden), maar ook in de meeste gevallen met dierproeven gepaard gaat.
Zelfs wanneer je erop let dat die verf van een merk is, dat beweert dierproefvrij te zijn, weet je het nooit helemaal zeker en neem je in dat opzicht toch het risico dat je jezelf indirect medeschuldig maakt aan deze dierenkwelling.

door Appelmoes op zo jul 08, 2012 18:34
Monique, ik heb jou ook toegevoegd. Kon je helaas geen berichtje sturen dat ik van dit forum was. Ik hoop niet dat je al te erg geschrokken bent.
Ik heb ook geverfd haar...

door Natubico op zo jul 08, 2012 18:49
Kan iemand de appelmoes 'ns doorgeven, die link werkt niet.
"Ook geverfd haar" betekent bovendien, dat ook bij het uitspoelen daarvan alweer zoveel meer chemische vervuiling in het water terecht komt (of die verf nou dierproefvrij vervaardigd is of niet).

door Appelmoes op zo jul 08, 2012 18:52
http://www.facebook.com/HellenValkenburg
Tja, daar heb je een punt. Haarverf is slecht voor het milieu...

door MoniqueS op zo jul 08, 2012 19:41
Ahaaaa, het dametje met het mooie groene haar. Hart voor dieren? http://www.facebook.com/Verzamelpunt.Ac ... Dierenleed
-------
Dat klopt, mijn haar is inderdaad niet van nature deze kleur.
Ik weet dat het niet strookt met mijn veganistische leefstijl, maar ik sta mezelf deze uitzondering toe wegens het gebrek aan een goed alternatief en mijn principiële leefstijl met de overige producten die ik gebruik.
In mijn leefstijl leg ik de lat erg hoog, maar ik ben niet volmaakt.
Als je vindt dat ik hiermee inconsequent ben heb je wel gelijk, maar aangezien je bijna onmogelijk 100% veganistisch en milieuvriendelijk kunt leven in deze maatschappij, denk aan stroomgebruik, auto of openbaar vervoer, etc. wat allemaal op de één of andere manier milieubelastend is en dus niet goed voor de dieren die er mee te maken krijgen, maak ik me niet zo heel erg druk over dat kleurtje in mijn haar.
Je zou eigenlijk eerst moeten weten hoe ik verder leef voordat je daar over valt.
Waarschijnlijk kleur jij je haar niet, maar je maakt ongetwijfeld wel gebruik van stroom, auto of openbaar vervoer om maar een voorbeeld te noemen.

door Natubico op zo jul 08, 2012 22:43
Eerstens nog wat die link naar Appelmoes betreft; die werkt wél, maar men moet bij dat soort sites geregistreerd zijn, om de inhoud te kunnen bekijken.
Tweedens blijkt er net gisteren een topic over Vegan haarverf gestart te zijn: viewtopic.php?f=3&t=8213
Ook toevallig.
Derdens dan wat de vraag betreft in hoeverre men als veganist(e) haarverf moet mijden als de pest en zichzelf dus ook geen uitzondering op zijn principe mag permitteren.
Uiteraard moet eenieder dat in beginsel voor zichzelf kunnen beoordelen, maar het kan zeker geen kwaad, wanneer er in dat opzicht een uitgebreid gemotiveerde richtlijn voorhanden is welke door veganistische organisaties gepropageerd wordt.
We hebben al vermeld, dat het hier vaak een met dierproeven vervaardigd iets betreft.
Ook zijn de consequenties voor het milieu en in veel gevallen dus tevens voor in het water levende dieren genoemd.
Daar kan bij deze aan toegevoegd worden, dat wanneer het géén chemisch product is, maar eentje dat gemaakt is van natuurproducten, er al gauw een vorm van plantenmishandeling in het spel is; dat is weliswaar geen veganistisch argument, maar het mag toch even vermeld worden. Heel wat veganisten zijn immers ook
'plant-aardig', oftewel vriendelijk en voorkomend voor planten.
En dan is er het filosofische argument dat men door zijn hoofdhaar te verven in zekere zin publiekelijk lijkt te verklaren, dat men niet tevreden is met de eigen natuurlijke haartint en aldus het werk van de schepper zelf afkeurt, wat algauw in de richting van hovaardigheid komt en laat dát nou die vermaledijde Erfzonde zijn, die volgens de geleerden tot de verbanning uit het aardse paradijs heeft geleid.
Uiteraard is denkbaar dat men zich om écht zwaarwegende redenen of zelfs uit lijfsbehoud tot het veranderen van de haartint genoodzaakt ziet, maar al bij al lijken er voldoende argumenten voor het veganisme om het gebruik van haarverf op zich sterk af te wijzen.

door Natubico op zo jul 08, 2012 23:13
O ja, 't is alweer 'n hele tijd geleden dat we als natuurbeschermer doende waren met de onwenselijke aspecten van het meer en meer in zwang komende welvaartsverschijnsel van het operatief of anderszins 'corrigeren' of veranderen van het natuurlijke uiterlijk, maar een van de conclusies daarbij was, dat men op die manier de medemens op z'n minst onheus bejegent, doordat men hem of haar misleidt voor wat betreft het eigen uiterlijk, waardoor die ander algauw tot een bepaalde opstelling gebracht wordt, welke hij, wanneer hij niet misleid zou zijn, in veel gevallen intuitief of anderszins niet gehad zou hebben.
Nou is dat een hele gecompliceerde materie, omdat bijvoorbeeld ook al het laten knippen van het haar of het afscheren van de baard een verandering van het uiterlijk is, maar het blijft een aspect, dat mee kan wegen bij de stellingname ten opzichte van haarverf.

door Appelmoes op ma jul 09, 2012 0:41
Ik ben het niet met je eens dat veganisten haarverf zouden moeten afkeuren. Je uiterlijk veranderen, daar is toch niks mis mee? Daar schaad je anderen niet mee. Dat je anderen voor de gek zou houden met je uiterlijk, tja... ik denk dat bij mij niemand denkt dat het van nature groen is
Dat haarverf slecht voor het milieu is: dat klopt. Dat andere dingen nóg slechter zijn is dan inderdaad geen argument, maar toch vind ik haarverf wel iets anders dan bijvoorbeeld vlees eten of autorijden (beiden doe ik niet en ben ik ook niet van plan). "Zo min mogelijk kwaad doen" is een heel mooi iets dat absoluut nagestreefd moet worden, maar je mag het ook best leuk hebben. Uiteraard is het meest veganistische dat je kan doen jezelf van kant maken (oppassen dat je niet per ongeluk op iemand springt, want dan dupeer je ze, of een stel mieren) maar het jammere daarvan is dat veganisten dan weer heel snel uitsterven.
Mijn haarverf is veganistisch en niet op dieren getest. Overigens ben ik meer van dierproeven zélf aanpakken in plaats van de producten te boycotten, want medicijnen en E-nummers zijn ook op dieren getest. Daar ontkom je niet aan.

Om plantenleed bekommer ik me niet zo. Ik geloof niet dat een plant gevoel heeft, of angst of verveling kan registreren. Verder ben ik ook absoluut niet religieus, dus om de erfzonde maak ik me ook niet zo'n zorgen.
Laatst gewijzigd door Natubico op di jul 10, 2012 7:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico »

.......ik denk dat bij mij niemand denkt dat het van nature groen is
Ook wanneer iemand zijn haar groen verft misleidt hij of zij de ander in zoverre dat de echte haartint, die van nature een informatieve functie heeft over degene die ze draagt, verborgen gehouden wordt.
"Zo min mogelijk kwaad doen" is een heel mooi iets dat absoluut nagestreefd moet worden, maar je mag het ook best leuk hebben
Zoals gezegd, dit is een erg gecompliceerde aangelegenheid en het kan goed zijn dat wanneer anderen eerst hun voorkomen veranderen (bijvoorbeeld hun baard afscheren) iemand zich genoopt acht, om daar iets tegenover te stellen. Maar als het even kan moet dat dan wel iets zijn, waar het milieu niet door gechaad wordt en geen dieren door gedupeerd.
Uiteraard is het meest veganistische dat je kan doen jezelf van kant maken
Nou, 'n mens is altijd nog 'n zoogdier, dus als je die wat aandoet.............?!
Mijn haarverf is veganistisch en niet op dieren getest
Is dat echt 100% waterdicht aangetoond, of wordt dat alleen maar door de fabrikant gesteld, zonder dat dit noemenswaardig gecontroleerd is?
....medicijnen en E-nummers zijn ook op dieren getest. Daar ontkom je niet aan.
Om plantenleed bekommer ik me niet zo.
Ik ken iemand die zich ook om plantenleed bekommert (is o.a. Fruitariër), en die heeft al heel lang geen medicijnen meer nodig gehad en is bovendien inmiddels zover dat hij ook met E-nummers vrijwel niets meer van doen heeft.
Verder ben ik ook absoluut niet religieus, dus om de erfzonde maak ik me ook niet zo'n zorgen.
Ik ben evenmin religieus, maar ben er intussen wel achter wat zo'n beetje bedoeld werd met veel van die verhalen die je ooit moest aanhoren in godsdienstlessen, preken en dergelijke.
Maar ook dat ze m.i. een heel grote fout maakten: in het scheppingsverhaal vertelden ze altijd, dat Adam en Eva die appel niet mochten opeten maar het toch deden en daarom uit het paradijs moesten vertrekken. Nou, volgens ondergetekende mochten ze die appel wel degelijk opeten, maar hebben ze (ook nog) die slang uit de boom gehaald, doodgeknuppeld en opgepeuzeld. En dát moet je nou niet doen; zo'n dier moet je net zo goed z'n leventje in het paradijs gunnen, als dat je jezelf dat gunt; dan blijft het leuk; maar anders, tja, dan krijg je zo'n beetje wat de meesten nu hebben.

(Zie in dit verband trouwens ook het tekeningenboekje Paradiso van Len Munnik).

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS »

Ik mis nog een paar reacties van jou, namelijk op mijn opmerking dat jij ook stroom gebruikt en of je gebruik maakt van een auto of openbaar vervoer.
Stroom gebruikt je in ieder geval, anders zit je niet op internet.
Ook deze dingen zijn belastend voor het milieu.
Bovendien vergeet je dat al het water wat we gebruiken en eventueel vervuilen wordt gezuiverd voordat het terug komt in de natuur.

lena

Bericht door lena »

Wat mij betreft is het perfectionistisch bekritiseren van anderen niet acceptabel voor veganisme, natuur en milieu. Het is een houding die ervoor zorgt dat veganisme als absurd onhaalbaar ideaalbeeld wordt gezien, in plaats van een goed te doene levenswijze. Dat schaadt uiteindelijk de dieren veel meer. We willen een vegan wereld, niet een vegan clubje.

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Ik denk ook dat bekritiseren averechts werkt. Ik vind het wel leuk om te bediscussiëren wat er nog méér en béter gedaan kan worden, dus wat dat betreft vind ik het ook niet erg als iemand daarmee komt, maar het moet natuurlijk wel gezellig blijven :P

Em, even terug naar haarverf: Er zijn ook meer milieuvriendelijke - en proefdiervrije - alternatieven op de markt. De Ekoplaza verkoopt twee merken, Naturtint en... (naam even kwijt). Anyway, Naturtint (http://www.naturtintusa.com/) is plantaardig, geheel natuurlijk, en ammonia- en parabeen-vrij. Ik weet niet in hoeverre het nog steeds milieubelastend is, maar het is in ieder geval een stuk beter als normale haarkleuring.

"Most hair dyes are both synthetic and petroleum-based. The ingredients are a laundry list of unsafe substances: ammonia, PPDs (chemicals that create color), toluene, coal tar, and even lead. This is why even conventional doctors suggest pregnant women hold off on dying their hair during the first trimester—and sometimes beyond." (http://www.practicallygreen.com/actions ... g-products)
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

jet
Moderator

Bericht door jet »

Moeilijk onderwerp, dikke dilemma's.... :( maar aan de andere kant, wanneer hebben we dat als weldenkende mensen nou niet. :mrgreen:
Ergens elders op dit forum hebben we al besloten dat 100% veganist niet kan (i.v.m. factoren waar je zelf geen of nauwelijks invloed op kan uitoefenen) en daar ben ik het wel mee eens...

Ik ben van mening dat ik net als andere dieren mag wonen op deze planeet en daar mij relatief een fijn plekje te bezorgen. Andere dieren doen dat ook zonder zich te bekommeren om de plantjes die ze daarmee kapot maken of de andere dieren die ze ermee wegjagen of wat ook.
Nou wil ik niet zeggen dat ik rücksichtlos er maar op los leef. Ik probeer mijn huis zo goed en zo kwaad als dat kan te isoleren en dergelijke, zodat ik het milieu zo min mogelijk verpest (laatst nog die test gedaan op de eco-voetstap, en ten op zichte van 'normale' mensen scoor ik heel goed..... <= waarmee ik niet op mijn lauweren ga rusten, maar probeer het nog beter te maken), en ik probeer in het leven zelf ook rekening te houden met allerlei factoren waar ik wel invloed op uit kan oefenen.
Verder gebruik ik tandpasta, shampoo, was ik mijn kleren, maak ik (af en toe) schoon in mijn huis, gebruik ik zo weinig mogelijk apparaten die ik niet nodig heb, en gooi ik niet of nauwelijks voedsel weg.
Al deze zaken zijn slecht voor het milieu, maar om niet terug te gaan naar de prehistorie moet je wel een bepaalde hoeveelheid van deze dingen doen.
Uiteraard probeer ik dat soort dingen zo veel mogelijk te beperken, dus geen halve wasjes, niet te veel schoonmaakmiddel, biologisch afbreekbaar spul etc etc.

Haren verven hoort niet bij de dingen waarvan ik vind dat ik ze 'nodig heb', desondanks doe ik dat wel eens. Persoonlijk denk ik dat je bij alles wat je doet na moet denken over de gevolgen, en als je deze tegen elkaar kunt afwegen voor jezelf dan vind ik dat je de vrijheid moet hebben om dit te kunnen doen, maar dat is mijn mening.
Dieren proberen ook door zichzelf te veranderen (dikke keel op te zetten, gekleurde veren uit te spreiden etc etc) indruk te maken op hun omgeving, dus wij verschillen niet zo erg van dieren in dat opzicht. Behalve dat onze methoden vaak drastischer zijn, en soms (mijns inziens) onnodig.
Om voor mijzelf te kunnen verantwoorden dat ik soms mijn haar verf doe ik dan iets anders niet (dan maak ik bijvoorbeeld de wc een keertje schoon met alleen maar vers water <= hoewel dat natuurlijk ook al vervuilend is, maar wat niet....?), kijk een paar dagen geen tv etc etc.

De manier waarop ik wil leven (verantwoord, maatschappelijke omgeving, andere mensen aan het denken zetten en noem maar op) kan ik niet doen als ik dit soort 'uitspattingen' niet meer 'mag' doen. Ik wil aan mijn omgeving laten zien dat je prima veganist kunt zijn zonder als een kluizenaar in een hutje op de hei te wonen en het proto-type veganist te zijn (het idee dat veel mensen hebben). Op die manier probeer ik anderen aan het denken te zetten over hun gedrag en hun leefpatroon om zodoende (hopelijk) mensen over te halen ook geen (of in elk geval minder) vlees te eten, en andere dierlijke producten te laten staan. Ik merk zelf dat die positieve houding veel mensen aanspreekt. In elk geval stoot het veel mensen af als je gaat 'prediken' en een 'niet normaal' leven leiden (dus buiten de maatschappij of als kluizenaar of noem maar op) bevestigt alleen maar de vooroordelen die er heersen. Mensen denken dan niet meer na, en belanden vooral in de negatieve sfeer en gaan juist niet doen wat ik graag wil dat ze doen en dat is uiteraard niet mijn bedoeling :mrgreen:

Dus ja, helemaal mee eens dat sommigen dingen vervuilend zijn (haar verven, maar ook jezelf wassen, je kleren wassen, je plee poetsen, de afwas doen etc etc) en dat het niet altijd 'nodig' is, maar zoals gezegd denk ik er wel over na, en weeg ik zeker allerlei aspecten tegen elkaar af voor ik het doe (en ontzeg ik mezelf iets anders ter 'compensatie')
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

lena

Bericht door lena »

Renee1137 schreef:Ik denk ook dat bekritiseren averechts werkt. Ik vind het wel leuk om te bediscussiëren wat er nog méér en béter gedaan kan worden, dus wat dat betreft vind ik het ook niet erg als iemand daarmee komt, maar het moet natuurlijk wel gezellig blijven :P
Er is een enorm verschil tussen kijken wat je zelf nog meer en beter kunt doen, en wat anderen nog meer en beter zouden kunnen doen. Dat eerste, daar heb ik helemaal geen moeite mee. Dat laatste wel. Het is altijd een stuk makkelijker om te zeggen dat anderen dingen moeten laten waar jij zelf niets mee hebt. Ik vind het op zich nog okay om iemand te vragen "goh, zit je niet met al die chemicalieen die zo in het water verdwijnen", maar als iemand dan zegt "nee, ik doe al zoveel dingen goed, en perfect bestaat niet, ik zit daar niet mee" dan moet dat ook goed zijn, en geen aanleiding tot een uitgebreide discussie. Anders blijf je echt aan de gang.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes »

Ik weet dat er mensen zijn die zich om plantenleed bekommeren. Ik geloof echter niet dat een plant kan lijden. Dat is niet hetzelfde als zeggen dat dieren niet kunnen lijden, trouwens. Planten hebben geen centraal zenuwstelsel, geen hersenen, geen ruggenmerg, geen vluchtreacties en geen aanvalstactiek. Er is tot op heden geen enkele reden om aan te nemen dat planten kunnen lijden (iets soortgelijks geldt ook voor insecten, maar die geef ik liever het voordeel van de twijfel).

Het water wordt inderdaad weer gezuiverd, wat het niet goedpraat maar wel de schade flink beperkt.

En, kom nou, als we de fabrikant niet meer willen geloven op wat proefdiervrij is, wie dan wel? Aan de ingrediënten te zien zijn ze in ieder geval veganistisch, dat zeggen ze zelf ook.

Of je haarverf echt nodig hebt: nee, natuurlijk niet. Maar het is wél leuk en kan relatief weinig kwaad. Door zoiets af te keuren zorg je er inderdaad voor dat vegans als sekte worden gezien en bevestig je een heleboel stereotypes.
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico »

'n Argument tegen haarverven dat hiervóór nog niet genoemd is, betreft het feit dat op deze manier in de meeste gevallen 'gepronkt wordt met andermans veren'.

Oftewel, wanneer min of meer algemeen bekend is dat een bepaalde haartint om de een of andere reden (in bepaalde landen) meer aantrekkingskracht heeft, oftewel 'beter ligt' dan ('n) bepaalde andere, dan kan het zijn, dat velen, die van nature die of 'n andere tint hebben, hun eigen met verf ook zo'n beetje (en soms zelfs niet van echt te onderscheiden) die beter liggende tint gaan aanmeten.

Naast dat op die manier de medemensen van zo iemand om de tuin geleid worden, is 't ook nog 'ns 'n keer zo, dat deze praktijk tot op zekere hoogte tot gevolg heeft, dat de mensen die deze haarkleur wél echt hebben met veel meer 'concurrentie' (om het zo maar 'ns te noemen) te maken krijgen, dan ze van nature in dit opzicht hebben. Het resultaat is dan in veel gevallen dat zij dit niet aankunnen en zowel maatschappelijk als prive zwaar in de verdukking geraken.

Dacht niet dat het nodig zal zijn om erop te wijzen dat de mens ook 'n dier is, om dit argument relevant te doen zijn ten overstaan van de andere veganisten en veganistes die in dit thema geïnteresseerd zijn.

Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico »

MoniqueS schreef:Ik mis nog een paar reacties van jou, namelijk op mijn opmerking dat jij ook stroom gebruikt en of je gebruik maakt van een auto of openbaar vervoer.
Stroom gebruikt je in ieder geval, anders zit je niet op internet.
Ook deze dingen zijn belastend voor het milieu.
Bovendien vergeet je dat al het water wat we gebruiken en eventueel vervuilen wordt gezuiverd voordat het terug komt in de natuur.
Ik gebruik nog iets van 60 kWu stroom PER JAAR. En daarvan naar schatting zo'n 50 kWu voor computeren. En daar weer van naar schatting 45 kWu enkel en alleen in het kader van natuurbeschermings-activiteiten.
Door toedoen van omstandigheden is 't er nog altijd niet van kunnen komen om deze groene stroom te vervangen door die van een of twee zonnepanelen, of van kleine windmolentjes. Dan zou er helemáál geen milieu en natuurbezwaar meer aan kleven (Nu is dat dus nog minimaal, maar ruimschoots gerechtvaardigd).

Auto en andere gemotoriseerde vervoermiddelen zijn al jaren geleden volledig afgezworen (behoudens 'n heel enkele keer 'n huurauto als het echt niet anders kan). 'k Moet er niet aan denken dat 'k me zou moeten realiseren medeschuldig te zijn aan weer zo'n olieramp, waarbij vogels, vissen, nou ja...................
Ook openbaar vervoer daarom enkel en alleen nog als 't echt niet anders kan (en het overduidelijk in het belang van natuurbescherming is).

Het rioolwater wordt wel gezuiverd ja, maar dat lukt slechts tot op zeer beperkte hoogte. Met name ook chemische vervuiling is heel moeilijk eruit te halen.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes »

Natubico schreef: Naast dat op die manier de medemensen van zo iemand om de tuin geleid worden, is 't ook nog 'ns 'n keer zo, dat deze praktijk tot op zekere hoogte tot gevolg heeft, dat de mensen die deze haarkleur wél echt hebben met veel meer 'concurrentie' (om het zo maar 'ns te noemen) te maken krijgen, dan ze van nature in dit opzicht hebben. Het resultaat is dan in veel gevallen dat zij dit niet aankunnen en zowel maatschappelijk als prive zwaar in de verdukking geraken.
Ik denk niet dat haarverf mensen maatschappelijk en privé zwaar in de verdrukking brengt. Lijkt me enigzins overdreven. Wat is er eigenlijk mis met jezelf in jouw ogen mooier maken? Daar doe je toch niemand kwaad mee? Als ik een bepaald kledingstuk, nagellak, make-up of haarverf toch gewoon mooi vind, dan val ik daar toch niemand mee lastig? Mensen 'om de tuin leiden' vind ik een beetje raar als tegenargument. Zelfs als het natuurlijk líjkt, is er toch niks mis mee om mooier te zijn dan je van jezelf bent?
Pronken met andermans veren zou ik het ook niet noemen. Het is mijn verf, niet het haar van iemand anders.

De milieuvervuiling is het enige échte tegenargument. Dat past over het algemeen wel in de denkwijze van veganisten, maar is niet waar veganisme om draait.

Edit: wat voor informatieve functie heeft een natuurlijke haarkleur dan? Je moet mensen toch niet op hun uiterlijk beoordelen, tot op zekere hoogte dan? Ik denk dat juist aanpassingen aan het natuurlijke uiterlijk je veel meer over die persoon vertellen dan waar moedertje natuur je mee gezegend heeft.
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico »

Wat is er eigenlijk mis met jezelf in jouw ogen mooier maken? Daar doe je toch niemand kwaad mee? Als ik een bepaald kledingstuk, nagellak, make-up of haarverf toch gewoon mooi vind, dan val ik daar toch niemand mee lastig? Zelfs als het natuurlijk líjkt, is er toch niks mis mee om mooier te zijn dan je van jezelf bent?
Pronken met andermans veren zou ik het ook niet noemen. Het is mijn verf, niet het haar van iemand anders.
't Gaat bij haarverf vaak niet erom mooier te zijn, maar om anders te lijken, dan men is. Wanneer iemand zich van nature aangetrokken voelt tot een bepaald type waar een bepaalde haartint bijhoort, terwijl hij of zij al dan niet uit (slechte) ervaringen weet dat 'n ander type met 'n andere haartint hem of haar niet zo ligt, dan is het voor deze persoon heel belangrijk, dat hij of zij aan het natuurlijke uiterlijk van anderen kan zien, waar hij of zij mee te maken heeft. Wordt hij of zij in dat opzicht misleid doordat er haarverf, eye-shadow, of meer van dat soort niet zo fraais in het spel is, dan kan dat erop uitdraaien dat er 'n relatie van komt of 'n huwelijk, waarin dan na enige tijd de ware aard van het geverfde beestje naar voren komt, met alle kwalijke gevolgen van dien, zoals huiselijk geweld en tumultueuze scheidngen, die de bedrogene of beiden nog vele jaren lang diep in het ongeluk storten.
Wat voor informatieve functie heeft een natuurlijke haarkleur dan? Je moet mensen toch niet op hun uiterlijk beoordelen, tot op zekere hoogte dan?
De natuurlijke haarkleur zegt veel over onder andere het temperament van de persoon. Globaal kan gesteld worden: Hoe donkerder de haartint, hoe intenser het temperament en dus hoe lichter, hoe gematigder de inslag van de persoon.
Ik denk dat juist aanpassingen aan het natuurlijke uiterlijk je veel meer over die persoon vertellen dan waar moedertje natuur je mee gezegend heeft.
Dat gaat mogelijk wel op waar 't betreft kleding en andere snuisterijen, maar niet waar 't veranderingen betreft aan lichamelijke kenmerken, die dus onder andere aangaande het temperament moeten informeren.

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

lena schreef:
Renee1137 schreef:Ik denk ook dat bekritiseren averechts werkt. Ik vind het wel leuk om te bediscussiëren wat er nog méér en béter gedaan kan worden, dus wat dat betreft vind ik het ook niet erg als iemand daarmee komt, maar het moet natuurlijk wel gezellig blijven :P
Er is een enorm verschil tussen kijken wat je zelf nog meer en beter kunt doen, en wat anderen nog meer en beter zouden kunnen doen. Dat eerste, daar heb ik helemaal geen moeite mee. Dat laatste wel. Het is altijd een stuk makkelijker om te zeggen dat anderen dingen moeten laten waar jij zelf niets mee hebt. Ik vind het op zich nog okay om iemand te vragen "goh, zit je niet met al die chemicalieen die zo in het water verdwijnen", maar als iemand dan zegt "nee, ik doe al zoveel dingen goed, en perfect bestaat niet, ik zit daar niet mee" dan moet dat ook goed zijn, en geen aanleiding tot een uitgebreide discussie. Anders blijf je echt aan de gang.
Precies, dat bedoelde ik :) helemaal mee eens!
't Gaat bij haarverf vaak niet erom mooier te zijn, maar om anders te lijken, dan men is. Wanneer iemand zich van nature aangetrokken voelt tot een bepaald type waar een bepaalde haartint bijhoort, terwijl hij of zij al dan niet uit (slechte) ervaringen weet dat 'n ander type met 'n andere haartint hem of haar niet zo ligt, dan is het voor deze persoon heel belangrijk, dat hij of zij aan het natuurlijke uiterlijk van anderen kan zien, waar hij of zij mee te maken heeft. Wordt hij of zij in dat opzicht misleid doordat er haarverf, eye-shadow, of meer van dat soort niet zo fraais in het spel is, dan kan dat erop uitdraaien dat er 'n relatie van komt of 'n huwelijk, waarin dan na enige tijd de ware aard van het geverfde beestje naar voren komt, met alle kwalijke gevolgen van dien, zoals huiselijk geweld en tumultueuze scheidngen, die de bedrogene of beiden nog vele jaren lang diep in het ongeluk storten.
Em, ik weet even niet meer zeker of je dit nu serieus bedoelt of niet :P Maarre, als iemand met mij trouwt puur om mijn haarkleur, dan vind ik scheiden van die persoon ook niet zo'n probleem :P Het is puur uiterlijk waar we het hier over hebben! Als ik graag rokjes draag en groep A vind dat sexy, maar als ik een broek draag vind groep B dat leuk staan, dan zit ik dus altijd fout. Moet ik dan maar in mijn blote kont gaan lopen? Vinden sommige mensen vast ook heel aantrekkelijk...
De natuurlijke haarkleur zegt veel over onder andere het temperament van de persoon. Globaal kan gesteld worden: Hoe donkerder de haartint, hoe intenser het temperament en dus hoe lichter, hoe gematigder de inslag van de persoon.
Correctie. Jij hangt een gedachtegang aan waarin gelooft wordt dat haarkleur en temperament iets met elkaar te maken hebben. Net zoals sommige mensen denken dat zwarte mensen dommer zijn dan blanke mensen (ja ik weet het, akelige vergelijking, maar leg me maar eens uit waarom jóuw mening géén discriminatie is). En dat sommige mensen geloven dat je met een lichtblauw aura geen hazelnoten moet eten. Het is een mening, gebaseerd op een totaal irrelevante eigenschap, en dus niet zo'n goeie mening. Zelfs al zou er een objectief aantoonbaar verband zijn tussen haarkleur en temperament, zou het nog zeer klwalijk zijn om te denken dat daar geen uitzonderingen op zijn. In plaats van je te richten op haarkleur als je een vriendje/vriendinnetje zoekt, kun je ook gewoon met ze praten en er zelf achter komen wat hun karakter is. Lijkt me wel zo respectvol :)
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

jet
Moderator

Bericht door jet »

Sinds ik mijn haar een keer er allemaal heb afgehaald, en een tijdje kaal ging is mijn haar donkerderblond geworden, daarvoor was het rooiig (rossig).
Omdat rood haar gelijk staat aan lichtontvlambaar temperament ben ik blij dat ik nu donkerblond haar heb, want dat betekent dat ik zonder noemenswaardige acties te hebben ondernomen een complete karakterwijziging heb ondergaan..... :mrgreen:

@Natubico: ik ben het met je eens dat je niet moedwillig mensen zou moeten misleiden, maar ik vind het verven van haar niet een 'echte' misleiding. Mensen weten van elkaar dat er de mogelijkheid bestaat dat de ander verf (of make-up of iets dergelijks) gebruikt, en daar kun je dus gewoon rekening mee houden. Dieren doen dat immers ook, althans, niet met verf, maar ze wassen zichzelf wel eens, ze zetten hun veren op, doen allemaal dingen in de paartijd die ze anders niet doen. Misleiding? Mja, misschien, maar niet zo heel zwaar. Het is niet alleen heel menselijk, maar dus ook heel dierlijk om je beter voor te doen dan je bent in bepaalde situaties....
Dit valt onder dezelfde categorie als je kleding (althans, naar mijn mening). Als ik een pak aantrek kom ik heel anders over dan wanneer ik in een jutezak ga lopen. Ben ik daardoor een ander persoon? Ik vind van niet, maar mijn omgeving vind soms van wel. Ik denk dat dat dan eerder bij hun ligt dan bij mij. Als zij niet handig genoeg zijn om dat onderscheid te maken, dan 'verdienen' ze het ook om 'misleid' te worden!
Verder hebben wij inderdaad een bepaald verwachtingspatroon van mensen, vooral als ze hun werk uitoefenen. Als een mannelijke politie-agent (om maar even een in het oog lopend voorbeeld te noemen) in een jutezak zou rondlopen met ongeschoren hoofd en lang ongewassen haar, veel piercings, een alcoholwalm van hier tot Tokyo om zich heen en noem maar op......dan kan hij zijn functie niet naar behoren uitvoeren. Van een agent wordt verwacht dat hij of zij er acceptabel uitziet, en er wordt waarschijnlijk (weet ik niet zeker, maar ga er wel vanit) zelfs omschreven wat dat inhoudt. Betekent dat dan dat iemand die er in zijn vrije tijd ongeschoren uitziet, etc etc en op zijn werk niet, dat hij dan iedereen 'misleid'?

Verder vind ik (maar dit is weer mijn mening.... ;-) ) dat het eventueel misleiden in elk geval niks met veganisme te maken heeft, en slechts in hele beperkte mate met natuur&milieu. Dus vind ik het geen argument om het op die gronden dan maar niet te doen.

Natuurlijk is het zo dat er niet altijd direct wetenschappelijk aangetoond kan worden hoe het zit met de impact die bepaalde dingen hebben op hun omgeving, maar ik kan me in dit geval bijna niet voorstellen dat die impact werkelijk zo groot is dat het ecosysteem op zijn bek gaat, en de natuur, het milieu kapot gaat op die gronden omdat er iemand is geweest die zijn haar heeft geverfd.....
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico »

Alvorens op 'n aantal dingen die in de laatste edits gesteld zijn in te gaan (als daar tijd voor is), eerst graag de vermelding van nóg een (het vijfde of zo) argument, dat meegewogen kan worden bij de stellingname van bewuste en positief denkende mensen (hoeven niet persé veganist te zijn) aangaande kunstmatige wijzigingen van bepaalde lichamelijke kenmerken, zoals dus de haartint (ook van de wimpers) verven, het wegscheren van de wenkbrauwen en in plaats daarvan aanbrengen van erop lijkende strepen verf, maar dan zodanig dat het gezicht 'n heel andere dan de natuurlijke uitstraling krijgt, en het permanent of tijdelijk verwijderen van lichaamsbeharing, waar deze volgens de geldende normen minder gewenst is (epileren dus).

Met al dit soort dingen is 't m.i. zo dat dit niet alleen nadelen heeft ten aanzien van andere personen en het milieu, maar dat ze ook nog 'ns per saldo min of meer ernstige gevolgen kunnen hebben voor de desbetreffende persoon zelf.

Niet voor niets worden veel cosmetica eerst op dieren getest. Veelal bevatten ze bepaalde stoffen, die op zich slecht zijn voor de gezondheid van de gebruiker. Weliswaar is dan via dierproeven uitgezocht in welke mate die stoffen toegevoegd kunnen worden, zonder dat ze meteen tot gezondheidsproblemen leiden, maar dat laat de mogelijkheid open dat het telkens weer gebruiken van mindere hoeveelheden al bij al uiteindelijk evenzogoed kanker o.i.d. gaat veroorzaken.

Ook psychisch en emotioneel kan het gebruiken van dit soort kunstmatige middeltjes, waarmee bepaalde dingen nu eenmaal heel wat makkelijker bereikbaar zijn voor bepaalde personen (die zich in bepaalde landen bevinden), tot min of meer ernstige gevolgen leiden. Ergens en ooit zal namelijk toch aan de oppervlakte komen, dat men op die manier iets heeft verkregen of bereikt, dat niet voor hem of haar weggelegd was en/of is in het systeem van de natuur. Uiteindelijk kan dat dan toch tot nare gevolgen gaan leiden, zoals overspannenheid, burnout, depressiviteit en noem maar op. Had men daarentegen het stelsel van de natuur gerespecteerd en niet met 'n wijde boog om bepaalde natuurlijke hindernissen heen gedraaid, dan zou men op korte termijn wellicht niet dat felbegeerde bereikt hebben, maar wel heel wat realistischer en in alle opzichten verantwoorder tewerk zijn gegaan, waardoor men per saldo heel wat beter af is, dan nu met al dat kunst en vliegwerk.

Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico »

jet schreef:Sinds ik mijn haar een keer er allemaal heb afgehaald, en een tijdje kaal ging is mijn haar donkerderblond geworden, daarvoor was het rooiig (rossig).
Omdat rood haar gelijk staat aan lichtontvlambaar temperament ben ik blij dat ik nu donkerblond haar heb, want dat betekent dat ik zonder noemenswaardige acties te hebben ondernomen een complete karakterwijziging heb ondergaan..... :mrgreen:
De fout zit ook hier weer in het gebruik maken van niet natuurlijke middelen, om het natuurlijke uiterlijk te veranderen.
In de natuur zijn er geen messen en geen scharen, zodat ook het hoofdhaar er niet deels of helemaal afgehaald kan worden.
Wanneer men dat daarom hoe dan ook achterwege laat, dan loopt men ook niet de kans om naderhand geconfronteerd te worden met het ontbreken van bij de geboorte meegekregen kwaliteiten als een temperament dat fel reageert op verkeerde toestanden en een haartint die nog een charmant kleurtje bevat ook. :thanks:

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes »

Haarkleur zegt ontzettend weinig over temperament, ben ik bang. Om huiselijk geweld, depressies, overspannenheid, scheidingen etc. aan haarverf te wijten vind ik op z'n minst vergezocht. Waarom is haarverf zo anders dan kleding? Omdat het moeilijker aanpasbaar is?

Het argument 'het is natuurlijk' houdt geen stand. Dat is een argument dat vleeseters ook aandragen, en gelijk hebben ze, want in de natuur zouden we niet zomaar zonder dierlijke producten kunnen leven. Daar zijn ook geen B12-pillen, om het maar zo te noemen. We leven niet in de natuur, en dat betekent niet dat we zomaar alles mogen doen, maar haarverf is nog wel een van de minst schadelijke dingen die ik me kan voorstellen.

Dat er dierproeven gedaan worden keurt iedereen op dit forum denk ik wel af. Dat het slecht is voor de gezondheid is ieders eigen keuze. De meeste producten kunnen echt geen kwaad.

jet
Moderator

Bericht door jet »

De tot nu toe genoemde 'argumenten' tegen haarverven zijn deze:
1. watervervuiling (bij aanbrengen en uitspoelen), schade aan het milieu
2. dierproeven die voor de verf gedaan zijn
3. plantmishandeling
4. uiterlijke verandering, misleiding, pronken met andermans veren

@1:
Watervervuiling krijg je ook door andere 'niet-natuurlijke' dingen te doen, bijvoorbeeld je haar 'gewoon' wassen, je kleren wassen, kleren kopen (vrijwel geen enkel kledingstuk heeft zijn originele kleur), gekookt voedsel eten (je pas gekookte rijst/groente etc afgieten)
=> mijns inziens dus niet een argument dat specifiek alleen tegen haarverven is in te brengen, maar tegen een heleboel dagelijks dingen die we als veganist ook doen of ook gebruiken. Maar desondanks wel één van de sterkste argumenten, want het is minder noodzakelijk om je haar te verven dan om bijvoorbeeld in kleding te lopen of iets dergelijks.

@2:
Dierproeven vind ik schandalig als het voor iets cosmetisch gedaan wordt. Maar wanneer de haarverf dierproefvrij is zou dit geen argument meer zijn.

@3:
Planten hebben niet een zo geëvolueerd zenuwstelsel als dieren, voor zover bekend kunnen ze geen pijn voelen en/of andere eigenschappen die dierlijk zijn.
Verder is het zo dat je ook moet eten om te overleven, en dit dus weer niet een argument is dat voorbehouden is aan haarverf, maar ook aan alle andere dingen die je dagelijks gebruikt.
En het eten van alleen fruit is ook plantmishandeling, want je eet dan hun kinderen op....

@4:
We kunnen eindeloos blijven discussiëren of uiterlijke veranderingen impact hebben op het milieu of de natuur. Hetzelfde geldt voor het pronken met andermans veren, waarmee iets anders onder woorden gebracht hetzelfde wordt bedoeld.
Met onze dagelijkse uiterlijkheden (het dragen van kleding) misleiden we al mensen als je dat niveau misleiden wilt noemen, maar dat is inherent aan het leven in een maatschappij. Zolang je in een maatschappij wilt functioneren ben je gebonden aan de regels die die maatschappij aan je stelt. Dat betekent dat we niet naakt kunnen rondlopen, en dus met kleding mensen afleiden van ons 'echte' uiterlijk. Hetzelfde geldt uiteraard voor zaken als make-up die hetzelfde effect teweeg brengen, namelijk een uiterlijke verandering (verbetering zo je wil). Maar ook hierbij geldt dat dit niet een specifiek argument is tegen haarverf alleen, maar dan tegen kleding, haarknippen, haar wassen, etc etc

Kortom, behalve (de extra) watervervuiling zijn er nog geen argumenten genoemd die specifiek voor haarverf gelden (en niet ook voor honderden andere dingen die we ons dagelijks wel permiteren).

En als we dan toch aan het discussiëren zijn. Mijn sterrenbeeld is leeuw, en mijn chinees sterrenbeeld is waterbuffel. Als veganist stoort het mij danig dat dieren gebruikt worden om mensen te personificeren wat in mijn ogen gelijk staat aan psychische dierenmishandeling. Verder is het gebruik van elke vorm van kunststof mij ook een doorn in het oog, daar vrijwel alle kunststof producten vervaardigd worden uit olie, wat uiteindelijk leidt tot oorlogen!!!, en bovendien ook nog eens geheel niet veganistisch is (olie zijn miljoenen jaren ouder dieren èn planten).
Buiten het feit dat er olie verstookt wordt voor de electriciteit nodig om te internetten en achter de computer te zitten, is er dus ook nog een heel proces met veel olieverbruik aan voorafgegaan om de computer te produceren, en niet alleen de computer...... Maar ook het mesje waarmee je je appel schilt, de zolen onder je schoenen, de afvoer van water in je huis en noem maar op.....

Persoonlijk ben ik van mening dat als je je veganisme wilt perfectioneren (vooropgesteld dat je dat wilt natuurlijk) je beter kunt beginnen met het stoppen met het gebruiken van kunststof. Vergeleken met de impact die haarverf heeft op het milieu, de natuur en het veganisme lijkt me dat kunststof daar toch een tikje (zeg maar gerust een heleboel) boven zit......

Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico »

Appelmoes schreef:Haarkleur zegt ontzettend weinig over temperament, ben ik bang.
Het principe is: hoe dichter bij de evenaar de oorsprong van mensen gelegen is, hoe meer pigment men in huid haren en ogen heeft, omdat de zonnestralen intenser zijn naarmate landen dichter bij de evenaar gelegen zijn, zodat daar des te meer pigment nodig is ter bescherming tegen bepaalde elementen in die zonnestralen. Meer pigment betekent donkerder (zwart haar, bruine tot zwarte huid en bruine ogen). Hoe verder van de evenaar af, hoe minder pigment en dus hoe lichter de tint van huid, haren en ogen (blanker, blonder en blauwogig vanaf ongeveer de 50e breedtegraad). Daarmee correspondeert ook het temperament van de verschillende volkeren; hoe dichter bij de evenaar de origine, hoe intenser en sanguinistischer het temperament, hoe verder van de evenaar af, hoe gematigder, rustiger en rationeler de inslag.
Het is dus, zeker nu de verschillende rassen al zo door mekaar heen leven, belangrijk dat men goed kan zien welk temperament men van iemand anders kan verwachten.
Waarom is haarverf zo anders dan kleding? Omdat het moeilijker aanpasbaar is?
Haarverf betreft een verandering van de lichamelijke kenmerken. Die is niet altijd duidelijk waar te nemen; veel mensen zijn er zich zelfs helemaal niet van bewust dat er verf in het spel kan zijn en reageren daardoor heel spontaan op een bepaalde tint, zonder zich eerst af te vragen of dat wel echt is.
Van kleding weet eenieder dat het maar 'n omhulsel van textiel is.
.....want in de natuur zouden we niet zomaar zonder dierlijke producten kunnen leven. Daar zijn ook geen B12-pillen, om het maar zo te noemen
.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fruitarier
Dat het slecht is voor de gezondheid is ieders eigen keuze.

Bijna niemand is zich daarvan bewust en dus is er geen sprake van 'n (bewuste) keuze. Daarom ook is het belangrijk dat deze aangelegenheid hier eens ter discussie staat.
De meeste producten kunnen echt geen kwaad.
Zou graag vernemen uit welke wetenschappelijke bron deze informatie afkomstig is.

Gesloten