Ik vraag me af wat iedereen hier doet om gas, water en energie te besparen? Ik houd zelf wekelijks ons verbruik bij en ben niet erg tevreden maar ik weet niet zo goed wat we nog kunnen doen. Hopelijk heeft iemand dus de gouden tip

Wat stroom betreft: we moesten zo'n beetje alles nieuw kopen toen we in dit huis gingen wonen, en waar mogelijk hebben we voor een zuinige variant gekozen. We hebben dus een van de meest zuinige wasmachines die er is, een Led TV, en zelfs een 'groene' stofzuiger (ja ik ben een beetje een sucker voor dat soort kreten, maar in het geval van de wasmachine scheelt het wel echt veel). De TV, PC en alle randapparatuur zijn aangesloten op stekkerblokken met een schakelaar, dus als we die niet gebruiken staat alles echt uit (dus niet op stand-by). Over het algemeen gebruiken we allebei een laptop dus de PC staat niet heel veel aan, behalve als we iets aan het downloaden zijn, dan staat hij wel soms dagen aan.
We hebben bijna overal spaarlampen, alleen zitten er in de keuken en de badkamer spotjes (halogeen vermoed ik, zat er al toen we de woning kochten). De keuken zat er al in, inclusief inbouwapparatuur, en ik denk dat we daar nog wel op zouden kunnen besparen. Er zit een vaatwasser bij maar die gebruiken we niet zoveel (zeker niet nadat ik zag hoeveel stroom en water dat ding nog verbruikt op de eco-stand).
Wat gas betreft: we hebben een vrij zonnige woning die goed geïsoleerd is. De afgelopen weken staat de verwarming dus al uit, en het is nog steeds een graad of 20-21 in huis. Gas wordt nu dus alleen voor koken, douchen en afwassen gebruikt. We douchen elk zo'n 5 minuten dus dat zou niet zoveel voor moeten stellen, en toch zou (volgens nuon) ons gasverbruik hoger liggen dan bij vergelijkbare huishoudens. Ik zou echt niet weten waar dat dan in zit, kunnen we iets in huis hebben dat stiekem gas verbruikt?