honing en bijenwas

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Renee1137
Leefwijze: veganist

Re: honing en bijenwas

Bericht door Renee1137 »

Butternutkin schreef: Het EKO-keurmerk geeft u de garantie dat:
• de bijen vliegen in natuurgebieden of op land van biologisch werkende imkers.
• de bijen overwinteren op hun eigen honing.
• de eventuele bijenziekten alleen op natuurlijke wijze worden behandeld.
• de raten en kastdelen niet chemisch worden ontsmet.
• de honing wordt onderzocht op residuen van antibiotica, pesticiden en zware metalen.
• de honing wordt koud geslingerd en ook bij het afvullen niet wordt verhit.
• de honing gegarandeerd van niet genetisch gemanipuleerde planten afkomstig is.
• de bijen hun nectar verzamelen in de ongerepte natuur, waar geen bestrijdingsmiddelen worden
gebruikt, minimaal 7 kilometer van industrie of verkeer"
Wow, ik wist niet dat dat een eis was voor EKO-honing... Interessant om te weten, bedankt!
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Butternutkin

Bericht door Butternutkin »

Het komt wel uit een verkooppraatje, dus de negatieve aspecten worden sowieso niet besproken. Dat zeg ik er wel even bij, maar ja, dus wel eigen honing. De pollen die je kan kopen nemen ze af als de bijen naar binnen vliegen (ik denk met een soort borsteltje?). Dit komt neer op 10% per vlucht zeggen ze.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Chana

Bericht door Chana »

Butternutkin interpretatie/vrije vertaling is niet correct zie ook deze site: http://edepot.wur.nl/49594

• de bijen overwinteren op hun eigen honing.

Er staat dat ze 10% van hun eigen honing houden. Deze wordt aangelengd met water. Hierdoor krijg je een suiker/honingwater. Bijen moeten dit dan weer in honing omzetten. Ook suikerwater wordt op deze manier in honing omgezet. Rond deze tijd worden ze bijgevoerd zodat ze nog de tijd hebben om het om te zetten. Wat dat betreft zou je ook kunnen zeggen dat alle bijen op hun eigen honing overwinteren. Het is dus niet zo dat je én honing kan kopen en dat de bijen al hun honing die ze van verzamelde nectar hebben gemaakt mogen houden, het is of het een of het ander. Het is niet zo dat de 10% gewoon blijft zitten en dat dat voldoende zou zijn om te overwinteren. Ik ken geen enkele imker die geen honing afneemt. Het is wel zo dat alleen volle ramen geslingerd worden, niet volle ramen laten ze zitten. Het verschil tussen BD imkers en reguliere imkers is dat BD imkers het wintervoer maken van een verdunde honingwater en reguliere imkers meestal niet denk ik, maar dat laatste weet ik niet zeker. Er zijn zeker reguliere imkers die ook zo werken.

• de eventuele bijenziekten alleen op natuurlijke wijze worden behandeld.

Er staat “alleen organische zuren en etherische olien worden toegestaan”. Dat is dus mierenzuur, oxaalzuur en/of tijmolie. Dit geld voor alle imkers (!!!) in Nederland, tenzij iemand illegaal bezig is en ergens in het buitenland iets zou kopen dat hier verboden is. Ik weet niet of de organische zuren inmiddels al goedgekeurd zijn, werden eerst gedoogd.

De meeste regels gelden dus voor alle imkers:

In de kast zit nooit iets anders dan was, propolis (zonder is onmogelijk ze hebben dit nodig, maken en verzamelen dit zelf). Je behandeld een kast nooit aan de binnenkant. De kasten zijn meestal van hout (sommige imkers werken wel met kunststof).

Er zijn maar twee manieren van voksvermeerdering, of je laat een volk zelf zwermen of je maakt een kunstzwerm. Dit doe je inderdaad als een volk zwermlustig is. Dit doet elke imker dus. Aangezien bijenhouden in NL een hobby is, werken de meeste mensen daarnaast, zodat de meeste mensen met een kunstzwerm werken. Anders moet je je volk binnen een paar uur scheppen en in een kast stoppen. Werk je bij huis dan kan je dit zo doen, tenzij je buren hebt die dit niet op prijs stellen. Overigens het volk vermeerderd zichzelf dus zo, ook als je niet wilt.

In NL branden de meeste imkers hun kasten “schoon” door verhitten met een gasbrander. In Belgie en Duitsland werken ze ook met met water sterk verdunde NaOHoplossing. Dit wordt ook gebruikt in je drinkwater en om mandarijntjes te ontvellen voor ze een blik ingaan om maar wat te noemen. NaOH lost vet op (zo word bijv zeep gemaakt), bijenwas is vet, je krijgt de ramen dus goed schoon (incl ziektekiemen die in was kunnen zitten) ook in de kieren. Daarna spoel je ze goed af en laat ze nog een tijd staan zodat, mocht er al restante NaOH over zijn, dit met zuurstof wordt afgebroken.

Heidehoning kan er misschien aan voldoen, binnen 7 km kunnen garanderen dat er geen landbouw, tuinen, snelwegen, enz zijn. In welk natuurgebied is er het hele jaar genoeg dracht? En welke imkers plaatsen hun kasten in een gebied met (te) weinig dracht. (ik was ooit imker,woon in natuurgebied en moest ze bijvoeren) Wie ziet er ooit bijenkasten anders dan met de bloei van heide in de natuur staan? Heel misschien in het voorjaar nog bij bloeiende wilgen. Is dat verplaatsen van je kast zo fijn voor bijen? Heidenectar wordt laat verzameld, en daarna moet er nog begonnen worden met wintervoeren, is dit fijn voor de bijen?

• de honing wordt koud geslingerd en ook bij het afvullen niet wordt verhit.
Zoals alle honing van NL imkers.

Kortom veel van de keurmerkregels zijn totaal loze regels

Wil je geen dierlijke producten eten, eet dan geen honing en vooral geen amandelen(producten). En denk eens realistisch na over aardbeien, aubergines dacht ik ook en alle andere kasproducten die bestoven worden door bijen of hommels. Daarbij is honing (misschien wel een stuk) diervriendelijker dan die andere producten!!

Wil je wel honing eten koop dan van je plaatselijke imker, waarbij ik dan zou kiezen voor een imker die met natuurbouw werkt omdat ik dat het meest diervriendelijk vind. Vervolgens kan je nog vragen of je imker 10% van de honing terug geeft. Juist als je rechtstreeks van de imker koopt kan je stimuleren om op deze manier met bijen om te gaan. Je stimuleert de lokale productie, minder foodmiles en honing uit je eigen omgeving werkt goed tegen allergie.
Informeer bij je plaatselijke imkervereniging, of doe een oproep op het bijenforum.

Ik vind het apart dat niemand reageert op amandelen en hardnekkige vooroordelen van (biologische) honing blijven hangen.

Ooit was ik imker, met natuurbouw en teruggeven van honing, ik woonde in natuurgebied. Ik woonde BD-imkerij lezingen bij. Deed diverse cursussen, o.a. bijengezondheid en leerde over voortplanting enz. Ik geloof niet in zogenoemde BD honing, wel dat je diervriendelijk met bijen om moet gaan. Daarom geloof ik in natuurbouw en anders kunstraat maken van de was van je eigen bijen ipv kant en klaar kopen van kunstraat uit het buitenland. BD imkers gebruiken ook kunstraat in de honingkamers.

Ik zou nooit pollen kopen en afnemen, dit is het voedsel van de bijen samen met de honing en daar wordt dan niets voor terug gegeven.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin »

OK duidelijk. Zoals ik al zei, ik geef geen waardeoordeel, dit stond in de tekst waar ik mee moest werken. I'm not touching this one (of amandelen, of aubergines) with a ten foot pole.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Chana

Bericht door Chana »

Butternutkin schreef:De pollen die je kan kopen nemen ze af als de bijen naar binnen vliegen (ik denk met een soort borsteltje?). Dit komt neer op 10% per vlucht zeggen ze.

Allereerst ik zou dit nooit kopen. Bijen zelf hebben dit heel hard nodig. Ik heb nog nooit in NL gezien dat dat gedaan werd.

Ze nemen dit af door te zorgen dat de stuifmeelklompjes van de pootjes afvallen bij het vlieggat dat is dus het hele klompje, niet 10% per vlucht.

Ze zullen dit niet blijvend doen dan gaat het volk dood.

Het is prachtig om te zien hoe de bijen terug komen vliegen met gekleurde klompjes aan hun achterpoten.

Plaats reactie