honing en bijenwas

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Dennis

Re: honing en bijenwas

Bericht door Dennis » ma mei 24, 2010 21:21

Van bijenwas naar sperma... :)

Zou die Petra deze thread niet ook even kunnen analyseren? ;)

@rno
Leefwijze: veganist

Bericht door @rno » do mei 27, 2010 9:31

Momenteel staan er op tal van producten logo's waaruit blijkt dat het product geschikt is voor vegetariërs. In hoeverre dit bewaakt wordt en welke eisen daaraan gesteld worden, is mij niet bekend.
Stel dat er ooit zo een logo komt voor veganistische producten, dan moet wel duidelijk zijn aan welke eisen dit moet voldoen.

En, hopelijk, gaat hetzelfde gelden voor veganistische menu's in restaurants. Iemand, die specifiek aangeeft een veganist te zijn, kan niet zijn eigen draai aan de definitie geven. Dat wekt alleen maar verwarring en zorgt voor verzwakking van ons streven.

Het lijkt me niet dat de bijen honing verzamelen om ons een plezier te doen. Als we in een natuurlijke omgeving het zouden proberen om het te stelen, dan wagen wij ons leven.
Likken we daarentegen wat honing van een bloem, dan is dat een natuurlijke handeling. Vergeet dan niet wat stuifmeel te verspreiden.

Honing is volgens mij geen levensnoodzakelijk voedingsmiddel, maar alleen voor het "lekkere".
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » vr mei 28, 2010 20:00

@rno schreef:Iemand, die specifiek aangeeft een veganist te zijn, kan niet zijn eigen draai aan de definitie geven.

Honing is volgens mij geen levensnoodzakelijk voedingsmiddel, maar alleen voor het "lekkere".
+1
Eet je wel honing, doe dat dan thuis en zeg niet dat het veganistisch verantwoord is.

Honing is gewoon drie soorten suiker bij elkaar plus wat vitaminen om de winter te kunnen overleven.
Suker genoeg zonder honing. Vitaminen ook.

Chana

Bericht door Chana » wo feb 29, 2012 21:13

Halverwege verzande ik in de discussie, dus ik hoop geen herhaalde dingen te vertellen. Ik merkte dat er veel onduidelijkheid is over bijen houden. Misschien kan je zo’n vraag beter op het bijenforum stellen dan hier.
Fynnya schreef:Ik weet er niet veel vanaf, ik gebruik het zelf niet omdat ik verwacht dat het dierenleed oplevert, en ik geen reden zie het wel te gebruiken (heeft voor zover ik weet geen voedingsstoffen die handig zijn).
Ik heb wel eens verhalen gehoord dat bijen de honing wordt afgepakt en ze in ruil ervoor suiker krijgen, wat slecht voor hun gezondheid is. En dat als de koningin dood is, hun hele nest in kokend water gegooid wordt, inclusief alle bijen die erin leven. Maar ik heb er voor de rest geen verstand van, geen idee of dit klopt en of het gebruikelijk is.
Honing heeft goede voedingstoffen, je kan het ook bij wondgenezing gebruiken. Bijenwas levert milieu vriendelijke (en gezondere dampen) kaarsen op, of kan je voor milieu vriendelijke zalf gebruiken ipv vaseline die anders in zalf zit, gemaakt van petroleum dacht ik.

Het hangt er vanaf wanneer de koningin sterft wat er met het volk gebeurd. Sterft ze op het verkeerde moment dan gaat het volk dood (vaak wordt er een andere koningin ingevoerd). Sterft ze in het voortplantingsseizoen, dan maakt het volk redcellen waaruit weer een koningin ontstaat. Een redcel is een gewone voedstercel van 3 dagen oud, die door extra voedsel een Koninginnecel wordt. Honingbijen leven niet als individu maar als volk. Ik heb nog nooit gehoord dat een nest in kokend water wordt gegooid. Zelfs als je het volk een snelle dood wilt geven i.p.v. een langzame natuurlijke dood zou dit niet zo gebeuren. In kokend water smelt de was van het raat waardoor je die niet meer kan gebruiken. En je emmer of zo vol was zou zitten.
reggie schreef:zelfs bijen worden geinsemineerd
Ze zijn bezig een bij te “fokken” die tegen de varroamijt bestand is, daar wordt misschien mee geïnsemineerd?

Normaal gaat een koningin 1x in haar leven een bruidsvlucht in de omgeving maken. Ze paart dan met meerdere darren en dit sperma blijft de rest van haar leven (4 tot 6 jr) in haar. Als je raszuivere Carnica’s wilt hebben, ga je met de koningin naar Schiermonnikoog. Daar worden Carnica’s gehouden, waardoor de koningin paart met Carnica’s darren die daar rondvliegen. Op dit eiland mag je geen andere bijen houden.
Raszuivere bijen houden moet soms om geen agressieve bijen te houden als je dicht bij andere mensen in de buurt woont bijv. Dichtbij is een cirkel van 6 km rond de kast.
forisma schreef:Ik heb in Vegan Freak gelezen, dat omdat de honing door de commerciele bijenhouders helemaal afgepakt wordt, bijen de winters niet kunnen overleven.
Honing wordt niet helemaal afgenomen, na een bepaalde datum wordt er geen honing meer geslingerd. En uitgeslingerde ramen worden terug gegeven waar nog wat honing in zit. Er wordt wel honing afgenomen en suikeroplossing bijgevoerd. In de suikeroplossing kan weer een deel van de honing worden teruggegeven. Een imker heeft er ook belang bij dat de bijen de winter overleven. Imkers hebben sowieso hart voor hun bijen. Wat bedoel je met commerciële imkers? Er zijn geen beroepsimkers voor de honing. Je krijgt geld voor bestuiving. Je verhuurt dan je kasten zeg maar. Dan moet je dus geen groente en fruit meer uit kassen eten die door bijen worden bestoven. Bijen voor de bestuiving is niet het beste voor bijen.
Anna schreef:een paar dagen geleden op het nos journaal een stukje over de negatieve effecten van honing vervangen door suiker: http://nos.nl/video/153393-vervuild-sui ... bijen.html
Dit is 1x gebeurd. Je kan bijen zelf suiker geven opgelost in water of kruidenwater. Of je kan kant en klare suikerwater kopen. Als je veel bijen houdt scheelt dat in werk. En dat jaar was er wat mis gegaan met de kant en klare oplossing.
Lianne schreef:Hier in de streekproductenwinkel verkopen ze honing die naar mijn idee prima wordt geproduceerd. Het is niet biologisch maar dat komt omdat ze hun bijen bijvoorbeeld in kunststof kisten vervoeren in plaats van in houten, waardoor ze geen biologisch keurmerk kunnen krijgen.
De bijen worden bijv. vervoerd om in de boomgaarden te zetten of in de kassen. Dit wordt voor de bevruchting gedaan, niet voor de volken zelf. Of ze worden vervoerd als je in een slecht drachtgebied woont, bijv. naar de wilgen in het voorjaar. Of naar de heide als je heidehoning wilt. Als bijen vervoerd worden gebeurd dit in hun eigen kast, niet in kisten. Deze kasten zijn meestal van hout, soms van kunststof.

Honing kan nooit biologisch zijn!!!

Een bij haalt zijn voedsel (nectar en stuifmeel) uit de omgeving en kan 3 km vliegen. Er is binnen een cirkel van 6 km niet alleen biologisch verbouw, niet in NL in ieder geval. Daarom mag het niet zo genoemd worden. Het kisten verhaal is onzin.

Het meest bijvriendelijk is een imker die bijen houdt op natuurbouw. Dwz dat de bijen geen kustraat krijgen (komt uit het buitenland met residuen van bestrijdingsmiddelen uit het buitenland) maar dat ze zelf hun raten mogen bouwen. Je hebt ook imkers die van hun eigen raat weer kunstraat maken nadat ze dit hebben schoongemaakt. Natuurbouw gaat een beetje ten kosten van de honingoogst omdat ze eerst vooral was produceren. Het is dan ook eerlijk er meer voor te betalen. Er zijn ook imkers die hun bijen natuurlijk laten zwermen, en dan de zwerm vangen en in een kast zetten. Je kan ook kunstzwermen maken waardoor je voorkomt dat de bijen zwermen, om dat mensen vaak bang zijn voor een zwerm bijv. Er zijn in Nederland geen beroepsimkers, dus als je werkt kan je bijv. ook geen zwerm vangen overdag. De enkele beroepsimkers die er zijn, ik ken 1 bedrijf, leeft vooral van de verkoop van imkerspullen.
BD imkers houden hun bijen op natuurraat en laten ze zelf zwermen, maar andere imkers kunnen dat ook doen.

Informeer eens bij je plaatselijk imkervereniging, of er binnen hun vereniging imkers zijn die op die manier bijen houden. Als je van een imker in je nabije omgeving honing koopt kan dat ook tegen allergie helpen.
Fynnya schreef:Ik snap het argument van 'bijen zijn nodig voor de natuur, dus honing eten is goed voor de natuur' eigenlijk niet.
Hoe komt het dat er meer bijen zijn door honing? Ik heb namelijk geen idee hoe dat precies zit.
"Fokken" bijenhouders bijen en zijn er daardoor meer? Of is het meer dat bijen soms moeite hebben te overleven en ondersteunen bijenhouders hen dan? En hoe dan? Hebben ze een slaapplek nodig, of warmte, of aanvullend voedsel, of afwezigheid van natuurlijke vijanden?

En zou je al die dingen niet aan bijen kunnen bieden zónder honing van hen af te pakken? Gewoon om hen en de natuur te steunen? Want dat lijkt mij dan een betere oplossing als veganist: wel ze helpen, niet ze bestelen.
Bijenhouders vangen de zwermen op en zetten ze in een kast. Na 1 of 2 zwermen voorkom je nieuwe zwermen. Als je de bijen door laat zwermen dan zwermt een volk zich dood. Ook een BD imker laat een volk geloof ik 2x zwermen, daarna niet meer, de volken zouden zo klein zijn dat ze geen kans maken om te overleven. De bijen krijgen een kast, en vaak raat en middelen tegen ziekten. Je hebt vast wel eens van varroamijt gehoord. Behandel je de bijen niet dan wordt het volk zo zwak dat het de winter niet overleefd, of al eerder.

Ze houden zichzelf warm, in de winter gaan ze in rust, ze maken een klomp bijen zeg maar, de buitenste bijen bewegen hun vleugels en geven zo warmte af, en ze wisselen elkaar steeds af. Ze hebben misschien geen aanvullend voedsel nodig als je de honing niet afneemt. Tenzij er niet genoeg dracht is wat tegenwoordig vaak het geval is, dan moet je ze bijvoeren, of ze steeds naar een goede plek verhuizen. Ik weet geen imker die niet honing afneemt. Het dekt ook weer een deel van de kosten.

Het vlieggat wordt in de winter verkleind zodat er geen muizen bij kunnen.

Ja, je kunt bijen helpen. Door drachtplanten in je tuin te zetten.
Google eens op solitaire bijen en bijenhotel of zo. Je kan conservenblikjes ophangen met holle bamboestokjes erin. Of een stuk hout of steen met gaten boren. Ik heb metselbijen tussen het kozijn van mijn zolder zitten. Deze wil ik niet meer openen zodat ze blijven leven.

Verdiep je eens in bijen. Bezoek eens een imker. Elk jaar is er een landelijke open dag, maar elke imker vind het vast leuk om iemand er mee kennis te laten maken.

Honing uit de supermarkt wordt aangelengd met suiker en komt uit het buitenland waar bestrijdingsmiddelen worden gebruikt die in NL verboden zijn. In de USA worden er bijen gehouden om hele boomgaarden amandelen te bestuiven. Dat gaat er niet bijvriendelijk aan toe. Dan zou je de amandelen moeten laten staan als je dat niet wilt. Kijk eens op het bijenforum en zoek op amandelen bijv. voor een link.

Als je niets wilt van dieren, zou je geen honing moeten gebruiken, geen bijenwas kaarsen, geen vaseline, bij andere zalf de ingrediënten checken. Crème kan vaak wel. Waarschijnlijk ook geen lippenbalsem. Ook geen propolis gebuiken. Geen bijenwas voor meubels. Geen bijenwas om je schoenen waterdicht te maken. Geen amandelen eten, geen fruit of groente uit de kas die door bijen (of hommels) worden bestoven, zoals aardbeien om maar wat te noemen. Ook biologische aardbeien kunnen nog steeds door bijen bestoven zijn.

Als je wel honing wilt gebruiken zou ik gaan voor een bijvriendelijke bijenhouder in de omgeving. Vraag binnen de plaatselijke vereniging wie er aan natuurbouw doet.

Ik hoop dat ik meer duidelijkheid heb kunnen geven.

veggie84

Bericht door veggie84 » zo apr 22, 2012 16:25

een niet vegetarische veganistische kameraad van me die heeft altijd van die kleine potjes bio honinkjes

dan zegt die altijd, ja je moet elke dag 1 lepen van een potje nemen en potjes dagelijks afwisselen :D

, maar ik gebruik geen honing

Eef

Bericht door Eef » ma apr 23, 2012 12:38

Honing (en andere producten door bijen gemaakt) zijn niet veganistisch omdat het werk door dieren is gedaan.

Honing van de supermarkt komt vaak uit het buitenland en daar verbranden ze de bijen aan het eind van het seizoen. In het voorjaar starten ze dan een nieuwe colonie. Dat is lekker goedkoop.
Daarbij moeten bijen gewoon knetterhard werken voor de honing, die ze daarna wordt afgenomen. Dat is niet echt veganistisch te noemen lijkt me.
En bij niet-biologisch honing wordt de honing inderdaad vervangen door suiker, zodat de bijen daarvan moeten leven. Dat is natuurlijk geen gezond alternatief, waardoor ze ook niet goed bestand meer zijn tegen mijten etc.

Overigens schijnt het ook zo te zijn dat de bijen die gehouden worden voor de honingverkoop de inheemse/wilde bijen tot last zijn.

Baukje

Bericht door Baukje » ma apr 23, 2012 13:27

Goed antwoord van Chana.
Daaruit blijkt gelijk weer dat je als veganist GEEN honing moet eten.
Als eerste neem je voedsel af van beesten die ervan de winter moeten doorkomen.
Zij hebben die honing voor zichzelf gemaakt en niet voor de mensen, om dan vervolgens bijgevoerd te worden met suiker.
Ten tweede is het gewoon dierlijk, dus eet een veganist het niet. Het is braaksel van een bij voor een bij.

Als onze gewassen worden opgegeten door insekten en dieren, springen we hoog en laag.
Uitroeien die handel, ons eten!
Ach, denken die insekten. De mensen kunnen ook wel tulpenbollen eten..............

Je hebt uitstekende plantaardige vervangers voor honing.

veggie84

Bericht door veggie84 » ma apr 23, 2012 17:49

die bio canadese ahornsiroop van de jumbo, ik kan me de merk zo niet meer herinneren shit, maar die is lekker, goede vervanger voor honing :P

en anders nog wat ik nu zo kan bedenken, is dat wat in me amandelmelk zat tijdje terug, euh sit, jah avagestroop! \
\
inderdaad. de redenen voor waarom ik zelf geen honing gebruik zijn hierboven genoemd!

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » ma apr 23, 2012 20:31

veggie84 schreef:avagestroop!
agavestroop ;)

veggie84

Bericht door veggie84 » ma apr 23, 2012 21:19

Fynnya schreef:
veggie84 schreef:avagestroop!
agavestroop ;)
;)

Eef

Bericht door Eef » do apr 26, 2012 14:56

Ik kwam nog wat info tegen waaruit weer blijkt dat honing echt niet vegan verantwoord is:

Bijen moeten voor 1 kg honing wel 200.000 vluchten maken.
En bijen worden slechts 6 weken oud, terwijl winterbijen - die minder hard hoeven te werken - 6 maanden oud worden. De bijen werken zich dus een vroege dood in.

En je kunt de honing niet weghalen zonder een pak aan te doen en/of de bijen te bedwelmen, de bijen beschermen hun voedsel, ze willen het niet kwijt. Als je iets met dwang van dieren af moet pakken, lijkt het me niet erg veganistisch.

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » do apr 26, 2012 17:33

En wormen voeren aan een terrariumdier, is dat wel veganistisch?
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Eef

Bericht door Eef » vr apr 27, 2012 8:36

Vind ik niet, maar dat is weer een hele andere discussie.

Brent

Bericht door Brent » vr apr 27, 2012 9:56

Eef schreef:Vind ik niet, maar dat is weer een hele andere discussie.
Even "erg" wat jou betreft als het stelen van honing van bijen?
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Eef

Bericht door Eef » za apr 28, 2012 9:51

Brent schreef:
Eef schreef:Vind ik niet, maar dat is weer een hele andere discussie.
Even "erg" wat jou betreft als het stelen van honing van bijen?
Ik vind dat los van elkaar staan, het houden en vlees-voeren van huisdieren valt onder een andere discussie en daar meng ik me liever niet in, omdat je dat eigenlijk niet helemaal zwart wit kunt zien. Maar sowieso het houden van dieren in een (glazen) hokje voelt voor mij niet goed.

Maar het stelen van honing - en dat heb je heel goed verwoord :) - is voor mij wel heel duidelijk not done.

Chana

Bericht door Chana » ma aug 06, 2012 23:04

“een niet vegetarische veganistische kameraad van me die heeft altijd van die kleine potjes bio honinkjes”

Dan zou ik tegen die kameraad zeggen dat hij opgelicht wordt. Biologische honing bestaat niet uit Nederland. En honing niet uit Nederland lijkt mij sowieso niet biologisch (gezien de bestrijdingmiddelen die hier verboden zijn en daar gebruikt worden)en niet ecologisch (foodmiles).
Stop het in kleine verpakking plak er een biologisch etiket op (is in NL verboden trouwens) en je kan er meer geld voor vragen.

“Honing van de supermarkt komt vaak uit het buitenland en daar verbranden ze de bijen aan het eind van het seizoen. In het voorjaar starten ze dan een nieuwe colonie. Dat is lekker goedkoop.”

Ik zou willen weten hoe je aan dit soort informatie komt. Het lijkt mij onzin. De koningin legt in het voorjaar weer eitjes. De koningin kan niet leven zonder volk. Hoe wil je een nieuwe colonie maken? Je kan een nieuwe koningin inbrengen in een bestaand volk. Zo krijg je uiteindelijk een nieuw volk want de oude bijen sterven.

Tuurlijk je kan een nieuw volk kopen, maar waarom zou je en “lekker goedkoop” is dat zeker niet.
En hoe doe je dat een volk verbranden, zonder kast (dat zou niet goedkoop zijn) en zonder dat ze wegvliegen. Er is een bijenziekte waarbij je volk met kast moet verbranden. “Moet” in de zin dat dat in NL verplicht is, ik weet niet of die ziekte in NL nog voorkomt.

“Dat is natuurlijk geen gezond alternatief, waardoor ze ook niet goed bestand meer zijn tegen mijten etc.”

Dus als bijen de honing mogen houden hebben ze geen varroamijt? Was het maar zo simpel…
Ook BD imkers die een deel van de geslagen honing terug geven hebben mijten.

“Ik kwam nog wat info tegen waaruit weer blijkt dat honing echt niet vegan verantwoord is:
Bijen moeten voor 1 kg honing wel 200.000 vluchten maken.
En bijen worden slechts 6 weken oud, terwijl winterbijen - die minder hard hoeven te werken - 6 maanden oud worden. De bijen werken zich dus een vroege dood in.
En je kunt de honing niet weghalen zonder een pak aan te doen en/of de bijen te bedwelmen, de bijen beschermen hun voedsel, ze willen het niet kwijt. Als je iets met dwang van dieren af moet pakken, lijkt het me niet erg veganistisch.”

Ja winterbijen leven langer dan zomerbijen (de koningin leeft jaren). Of je nu wel of niet honing afneemt dat zal niet veranderen, dat heet de natuur...
Er zijn ook dieren die na paring dood gaan.

Bijen beschermen hun volk, dus als je in de kasten kijkt kunnen ze die willen beschermen. Als je iets moet doen dat lang duurt, zijn ze aan het einde niet zo aardig meer. De kast is hun huis.
En het ene volk is agressiever dan het andere. Hoe meer je de natuur de gang laat gaan (geen rasbijen, geen moer vervangen), hoe agressiever de bijen.

Honing echter wordt opgeslagen in aparte honingkamers. De dag voordat je de honing eruit wilt halen zet je een dekplank met opening ertussen dat ze wel eruit kunnen lopen maar niet erin. De dag erop kan je zo de honingkamers die helemaal vol zitten eruit halen. Die niet compleet vol zijn laat je zitten. De uitgeslagen honingramen geef je terug met nog honing erin. Hoewel je daarmee moet oppassen omdat buurvolken kunnen gaan roven in een kast.

Er zijn ook imkers die zonder pak en rook werken.

Ik zeg niet dat je honing moet gaan eten bij een veganistische leefstijl. Maar dan wel met de juiste argumenten.

Imkers in Nederland houden bijen als hobby en hebben liefde voor hun beesten. Net zoals een ander een kat houd. Er zijn imkers die naast hun bijenkast koffie drinken om alles gade te slaan. Andere maken weer heel veel foto’s, enz.

Daarentegen worden bijen in Amerika wel commercieel gehouden. Op een totaal niet bijvriendelijke manier behandeld. Daarbij gaat het niet om de honing maar om de bevruchting.

Als je vegan en diervriendelijk wil eten is het mijns inziens kwalijker om amandelen te eten en amandelmelk te gebruiken dan honing.

http://imkers.blogspot.nl/2012/03/de-am ... ie-75.html

Redenen waarom dat (amandelbestuiving) dieronvriendelijk is:

- Het kunstmatig wakker en grootmaken van de volken in de wintertijd (=Stress)

- Het transporteren van volken, dagenlang, over duizenden van kilometers op vrachtwagens (=Stress)

- 75% van de totale bijenstand van de VS op 1 locatie samengebracht en de daaruit voortvloeiende risico's op verspreiding van ziekten en parasieten en de noodzakelijke medicatie die hierom wordt toegepast op hun volken met Terramycine en na de dracht een directe 1ste behandeling tegen de mijten (=Stress)

- Het laten vliegen op amandelbomen die tot zeer kort daarvoor nog met herbiciden en pesticiden zijn bespoten. (=Stress)

- Het invoeren van buitenlandse (Australische) koninginnen omdat er zoveel sterfte is dat ze zelf niet meer genoeg/goede koninginnen hebben om hun eigen bijenstand optimaal te kunnen houden. (bijen/koninginnen uit ander ander gebied moeten zich aanpassen aan nieuwe omgeving en kunnen in theorie ziekten meebrengen) (=Stress)

- Veel konninginnen moeten in de VS na 11 maanden intensieve bestuiving al worden vervangen omdat ze dan gewoon compleet zijn uitgeput en op zijn.

Ook in NL worden er bijen gehouden en hommels voor de bestuiving. Ze krijgen zo eenzijdig te eten in afgesloten kassen. Je zou dan niet die groente en vruchten moeten eten. En hoe kom je daarachter?

Emiel

Bericht door Emiel » wo aug 29, 2012 18:23

Het is slavernij en onnodig, dus niet eten.

Violet

Bericht door Violet » wo aug 29, 2012 21:29

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » do aug 30, 2012 6:46

En dit was in de jaren '90 al bekend...

In onze tuin hebben we veel bijen en hommels. Ze komen af op de fruitbomen/struiken en op de wingerd die langs één van de muren groeit. Als de wingerd bloeit is het net alsof er een bijennest in zit. Het gonst dan de hele dag. Ik geniet altijd van die weken.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » ma sep 03, 2012 10:34

Zonder ook maar een enkel waardeoordeel aan deze draad toe te voegen. Ik was net bezig met werk en kreeg toevallig een tekst over biologische honing onder mijn neus. Misschien is dit handige informatie:

"Het EKO-keurmerk en het Europees biologisch keurmerk voor biologische honing.

Het EKO-keurmerk geeft u de garantie dat:
• de bijen vliegen in natuurgebieden of op land van biologisch werkende imkers.
• de bijen overwinteren op hun eigen honing.
• de eventuele bijenziekten alleen op natuurlijke wijze worden behandeld.
• de raten en kastdelen niet chemisch worden ontsmet.
• de honing wordt onderzocht op residuen van antibiotica, pesticiden en zware metalen.
• de honing wordt koud geslingerd en ook bij het afvullen niet wordt verhit.
• de honing gegarandeerd van niet genetisch gemanipuleerde planten afkomstig is.
• de bijen hun nectar verzamelen in de ongerepte natuur, waar geen bestrijdingsmiddelen worden
gebruikt, minimaal 7 kilometer van industrie of verkeer"
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Plaats reactie