honing en bijenwas

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
vegalicious
Leefwijze: veganist

honing en bijenwas

Bericht door vegalicious » za apr 10, 2010 18:41

Hallo,

Ik ben nieuw hier, was al jaren vegetarier en sinds eind november vorig jaar veganistisch gaan leven,
dit bevalt mij ontzettend goed!!!
Nog steeds leer ik nieuwe dingen over het welzijn van dieren en milieu ed,
maar er zijn een paar dingen waar ik te weinig duidelijkheid over kan krijgen.
Kan iemand mij bij voorbeeld vertellen of ik honing en bijenwas nou wel of niet met een gerust hart
kan consumeren? (via google kom ik er niet echt wijs uit.)
Ik ben voornamelijk veganist geworden om het welzijn van de dieren,
dus voor de zekerheid eet ik het gewoon niet,
maar het is nu meer uit nieuwsgierigheid.
Hopelijk wil/kan iemand mij hier opheldering over geven?

Groetjes, Desiree :govegan:

rik23

Re: honing en bijenwas

Bericht door rik23 » za apr 10, 2010 22:30

bijen moeten enorm hard werken om een beetje honing te krijgen en die honing is hun wintervoorraad en niet voor een stel zelfingenomen kwasten die zich homo sapiens noemen lijkt me. :mrgreen:

Anatis
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Anatis » zo apr 11, 2010 10:31

rik23 schreef:bijen moeten enorm hard werken om een beetje honing te krijgen en die honing is hun wintervoorraad en niet voor een stel zelfingenomen kwasten die zich homo sapiens noemen lijkt me. :mrgreen:
Eet je ook geen fruit dat bestuifd is met behulp van bijen?

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » zo apr 11, 2010 19:05

Ik weet er niet veel vanaf, ik gebruik het zelf niet omdat ik verwacht dat het dierenleed oplevert, en ik geen reden zie het wel te gebruiken (heeft voor zover ik weet geen voedingsstoffen die handig zijn).
Ik heb wel eens verhalen gehoord dat bijen de honing wordt afgepakt en ze in ruil ervoor suiker krijgen, wat slecht voor hun gezondheid is. En dat als de koningin dood is, hun hele nest in kokend water gegooid wordt, inclusief alle bijen die erin leven. Dat laatste las ik dacht ik in een column van Midas Dekkers.
Maar ik heb er voor de rest geen verstand van, geen idee of dit klopt en of het gebruikelijk is.

rik23

Bericht door rik23 » zo apr 11, 2010 20:56

Anatis schreef: Eet je ook geen fruit dat bestuift is met behulp van bijen?
sterker nog, ik ben dol op fruit maar de honing mogen ze van mijn houden.

Wel een beetje bijdehante opmerking.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » zo apr 11, 2010 21:17

De NVV heeft hier een folder van. Althans een jaar geleden heb ik ze nog gezien. Mailtje sturen naar de NVV, misschien is er nog een folder te bestellen.

reggie

Bericht door reggie » ma apr 19, 2010 18:33

zelfs bijen worden geinsemineerd
uiteraard eet je het fruit,groente als het gegroeid is nadat de bij het bestoven heeft,alleen neem je de bij zijn voeding niet af.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » vr apr 23, 2010 9:42

Ik heb in Vegan Freak gelezen, dat omdat de honing door de commerciele bijenhouders helemaal afgepakt wordt, bijen de winters niet kunnen overleven.
Ik had eergisteren een discussie met een veganistische weblog kennis. De oom van haar houdt bijen.
Zij vertelde dat hij het wel op een normale manier doet, zonder de honing helemaal af te pakken. Op deze manier leven de bijen lang en gelukkig, zegt ze :)

Ik ken zulke bijenhouders niet, dus ja... Die commerciele honing wil ik niet.
Het is alleen jammer dat die lekkere chocolade pasta uit de natuurwinkel honing bevat :(
Maar misschien vind ik wel een andere lekkere chocopasta.

Anna

Bericht door Anna » ma mei 03, 2010 8:38

een paar dagen geleden op het nos journaal een stukje over de negatieve effecten van honing vervangen door suiker: http://nos.nl/video/153393-vervuild-sui ... bijen.html
een ramp voor zowel de bijen zelf als het milieu.

Fynnya

Bericht door Fynnya » ma mei 03, 2010 10:39

Anna schreef:een paar dagen geleden op het nos journaal een stukje over de negatieve effecten van honing vervangen door suiker: http://nos.nl/video/153393-vervuild-sui ... bijen.html
een ramp voor zowel de bijen zelf als het milieu.
Hoe heeft dat vervangen door suiker dan invloed op het milieu? Omdat de bijen eraan sterven en de natuur de bijen nodig heeft, of iets anders?
Want als het dat is, vraag ik me af of zonder de honingindustrie er niet veel minder bijen zouden zijn, en dus een nog groter probleem, en honing kopen dan juist goed is voor het milieu.

Lianne

Bericht door Lianne » do mei 13, 2010 19:56

Hier in de streekproductenwinkel verkopen ze honing die naar mijn idee prima wordt geproduceerd. Het is niet biologisch maar dat komt omdat ze hun bijen bijvoorbeeld in kunststof kisten vervoeren in plaats van in houten, waardoor ze geen biologisch keurmerk kunnen krijgen. Dus dat zou ik liever kopen dan honing uit de winkel, maar in principe zie ik niet echt reden om het niet te kopen.

Dennis

Bericht door Dennis » do mei 13, 2010 20:13

Ik heb me laten vertellen dat het sowieso slecht gaat met de bijen. Bijen hebben een unieke plek in het eco systeem, omdat ze zorgen voor verstuiving en er zijn geen andere dieren die dat doen. Er zijn veel planten (gewassen) die zonder bijen zouden uitsterven en dit zou voor grote problemen kunnen zorgen.

Ik heb geen officiele bron, maar ik hoorde het wel een veganist ;).

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » do mei 13, 2010 20:39

Ik vond een Engelstalige site met veel informatie over dit onderwerp (link). Er staat ook informatie op over het belang van bijen in het bestuiven van planten (link). Ik kan niet inschatten hoe betrouwbaar deze informatie is.

rik23

Bericht door rik23 » do mei 13, 2010 21:48

Lianne schreef:maar in principe zie ik niet echt reden om het niet te kopen.
Ik wel omdat de bijen de honing niet voor mij maken maar voor hunzelf om de winter door te komen...

Bij mij in de buurt en in mijn tuin worden de bloemen bestoven door hommels en zweefvliegen dus helemaal stoppen zal het ecosysteem denk ik niet als de bijen er niet meer bij zijn.

Fynnya

Bericht door Fynnya » vr mei 14, 2010 14:42

rik23 schreef: Bij mij in de buurt en in mijn tuin worden de bloemen bestoven door hommels en zweefvliegen dus helemaal stoppen zal het ecosysteem denk ik niet als de bijen er niet meer bij zijn.
Maar stel dat 80% door bijen wordt gedaan en 20% door die hommels en zweefvliegen (ik noem maar een getal), dan hebben we wel echt een probleem als er geen bijen meer zijn. En natuurlijk zijn er dan nog bloemen die bestoven worden, maar of er genoeg zullen zijn?

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » vr mei 14, 2010 15:03

Volgens Noah Lewis zijn de bijen die voor (commerciële) bestuiving zorgen niet dezelfde bijen die voor (commerciële) honing zorgen. Onafhankelijk onderzoek suggereert dat honingbijen de meest belangrijke bestuivers zijn voor slechts 15% van de landbouwprodukten in de wereld. Honingbijen bestuiven slechts 16-22% van alle wilde planten die bestuiving nodig hebben.

Fynnya

Bericht door Fynnya » vr mei 14, 2010 15:19

*Martijn* schreef:Volgens Noah Lewis zijn de bijen die voor (commerciële) bestuiving zorgen niet dezelfde bijen die voor (commerciële) honing zorgen. Onafhankelijk onderzoek suggereert dat honingbijen de meest belangrijke bestuivers zijn voor slechts 15% van de landbouwprodukten in de wereld. Honingbijen bestuiven slechts 16-22% van alle wilde planten die bestuiving nodig hebben.
Dat vroeg ik me ook al af, dat verandert de zaak wel flink!

Fynnya

Bericht door Fynnya » vr mei 14, 2010 15:25

Ik snap het argument van 'bijen zijn nodig voor de natuur, dus honing eten is goed voor de natuur' eigenlijk niet.
Hoe komt het dat er meer bijen zijn door honing? Ik heb namelijk geen idee hoe dat precies zit.
"Fokken" bijenhouders bijen en zijn er daardoor meer? Of is het meer dat bijen soms moeite hebben te overleven en ondersteunen bijenhouders hen dan? En hoe dan? Hebben ze een slaapplek nodig, of warmte, of aanvullend voedsel, of afwezigheid van natuurlijke vijanden?

En zou je al die dingen niet aan bijen kunnen bieden zónder honing van hen af te pakken? Gewoon om hen en de natuur te steunen? Want dat lijkt mij dan een betere oplossing als veganist: wel ze helpen, niet ze bestelen.

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » vr mei 14, 2010 15:30

In Veganismen nr. 2 van zomer 1986 schrijft Ben [Klok?]
Ben schreef:Resumerend kunnen we stellen dat:
-De wonderbaarlijke werking van honing en het te pas en te onpas aanprijzen ervan als de ideale vervanging van suiker, met een korreltje zout moeten worden genomen.
-Er langzamerhand een, zij het niet duidelijk zichtbare, bijen-bio-industrie ontstaat, waarbij met nogal wat kunst en vliegwerk een steeds grotere produktie wordt verkregen.
-Als we ons een veganistiese wereld met de huidige hoeveelheid mensen voorstellen, zouden er veel méér groenten en fruit nodig zijn dan nu het geval is. Zonder gebruikmaking van bijen als kruisbestuivers, zou dat ondenkbaar zijn.

Bijen 'houden' uit ekologiese overwegingen, waarbij de producentjes hun voedsel zélf gebruiken, lijkt een redelijk kompromis.
De mens zorgt voor de behuizing en bepaalt de plek waar de bijen nodig zijn, maar bemoeit zich verder nergens mee. Dit is een mogelijke vorm van symbiose, maar ze zal voorlopig nog wel een utopie blijven.

Dennis

Bericht door Dennis » vr mei 14, 2010 16:28

Fynnya schreef:
*Martijn* schreef:Volgens Noah Lewis zijn de bijen die voor (commerciële) bestuiving zorgen niet dezelfde bijen die voor (commerciële) honing zorgen. Onafhankelijk onderzoek suggereert dat honingbijen de meest belangrijke bestuivers zijn voor slechts 15% van de landbouwprodukten in de wereld. Honingbijen bestuiven slechts 16-22% van alle wilde planten die bestuiving nodig hebben.
Dat vroeg ik me ook al af, dat verandert de zaak wel flink!
Klopt, maar dan heb je het specifiek over de honingbijen. Er zijn nog meer bijensoorten natuurlijk en gesamenlijk bestuiven die nog al wat meer dan die 15%!

Plaats reactie