milieubewuster?

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Sabine

milieubewuster?

Bericht door Sabine »

Ik merk dat nu ik meer vegan wil gaan eten dat ik ook milieubewuster word. Ik ga nu ook meer letten op `hoe slecht iets wel niet is voor het milieu`

Bijvoorbeeld niet te lang douche, energiezuinige lampen, niet onnodig het licht laten branden etc. Het is net alsof ik ineens veel meer over allerlei dingen na ga denken en dan kom ik toch op een aantal dingen die ik zelf wil en kan veranderen...

Herkennen jullie dit ook?

Robb

Bericht door Robb »

Hier werd ik me in het begin (van mijn veganisme) ook wel bewust van ja, nu is het meer gewoonte geworden.

Goeie zaak :D

Veganpix
Leefwijze: veganist

Bericht door Veganpix »

Al vóór mijn vegan periode was ik in zoverre milieubewust dat ik glas en oud papier apart hield. Verder ook wat stroom betreft e.d., laat geen lampen aan in vertrekken waar ik niet ben, ook al is het voor een kwartiertje. In mijn koelkast staat niet zo heel veel, dus heb ik de ruimte opgevuld met lege kartonnen drankpakken, zodat minder koude lucht verdwijnt als de deur opengaat. Het afgelopen jaar ben ik wel meer gaan nadenken over mijn autobezit :oops: , en koop ik veel minder nieuwe kleren en andere spullen als daarvoor. Ook de mode is slecht voor onze gezondheid. 25% van alle pesticiden in de wereld wordt gebruikt in de niet-biologische katoenteelt! Als in een winkel iets verkocht wordt, moet dat weer worden aangevuld en daar zijn fabrieken met schoorstenen voor nodig en vrachtauto's met vieze dieselmotoren, die ook nog eens vaak in de file staan. enz. enz.

Vegetariërs en veganisten leven over het algemeen bewuster, maar het is per persoon weer verschillend hoe ver dat gaat.

Shantisabine

Bericht door Shantisabine »

Milieubewust leven is er bij mij ingeslagen :P . Zo ging mijn vader altijd heel boos kijken als je de koelkast naar zijn idee te lang open hield (maar hee, het pak sinasappelsap stond opeens ergens anders :wink: ).

Nu woon ik op een afdeling in een studentenflat en erger me mateloos aan het milieuonbewuste gedrag van de twee Chinezen en de Taiwanees hier. Koelkasten open laten staan, de wasmachine aanzetten voor twee truien, meer water gebruiken bij het wassen van het gezicht dan ik gebruik voor een hele douchebeurt.... zucht....

Dave

Re: milieubewuster?

Bericht door Dave »

Sabine schreef:Ik merk dat nu ik meer vegan wil gaan eten dat ik ook milieubewuster word. Ik ga nu ook meer letten op `hoe slecht iets wel niet is voor het milieu`

Bijvoorbeeld niet te lang douche, energiezuinige lampen, niet onnodig het licht laten branden etc. Het is net alsof ik ineens veel meer over allerlei dingen na ga denken en dan kom ik toch op een aantal dingen die ik zelf wil en kan veranderen...

Herkennen jullie dit ook?
Ja, maar ook producten vrij van kinderarbeid, fairtrade of sweatshopfree. Op een gegeven moment komt er steeds wat bij.

Fontanelle

Re: milieubewuster?

Bericht door Fontanelle »

Dave schreef: Ja, maar ook producten vrij van kinderarbeid, fairtrade of sweatshopfree. Op een gegeven moment komt er steeds wat bij.
Hetzelfde hier.

en bijvoorbeeld producten mijden v Procter & Gamble ivm dierproeven.
of niet met de BBA bussen rijden ivm sponsoring door ABN AMRO etc.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx »

Ik ben niet uitzonderlijk milieubewust, glasbak, papier apart e.d. dat doe ik allemaal wel. Ook koop ik heel erg veel biologisch, en ik koop geen groentes als ze ingevlogen worden.
We hadden eerst overal spaarlampen in maar die gingen echt binnen een week kapot, dus nu overal weer gewone lampen in.
Op sweatshops en kinderarbeid let ik niet echt.
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur »

Shantisabine schreef: Nu woon ik op een afdeling in een studentenflat en erger me mateloos aan het milieuonbewuste gedrag van de twee Chinezen en de Taiwanees hier. Koelkasten open laten staan, de wasmachine aanzetten voor twee truien, meer water gebruiken bij het wassen van het gezicht dan ik gebruik voor een hele douchebeurt.... zucht....
.... kranen niet goed dicht draaien, altijd overal alle lampen laten branden, alle elektrische apparaten lekker in het stopcontact laten zitten als je ze niet gebruikt, tegelijkertijd computeren, radio luisteren èn tv kijken, glas en oud papier gewoon in de prullenbak flikkeren, je er niks van aantrekken als je huisgenoten je op iets van bovenstaande aanspreken........ jouw huisgenoten lijken op die van mij

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- »

Voor ik veganist werd hield ik al zoveel mogelijk rekening met het milieu, en dat doe ik nu dus nog steeds. Glas, papier en tuinafval oud ik altijd gescheiden van het overige afval, ik trek liever een trui of vest aan dan dat ik de kachel een graadje hoger zet en ik loop altijd overal overbodig brandende verlichting uit te doen. Verder heb ik wel een auto, maar dan wel de zuinigste niet-hybride auto die er is, en ik gebruik hem zo goed als nooit voor korte stukjes (ik ga naar mijn werk met de trein en boodschappen doe ik op de fiets, de kilometers die ik er tot nu toe mee gereden heb zijn vooral op lange afstanden van meer dan 100 km). Ik koop weinig nieuwe kleding en ben altijd zó uitgedoucht (en aan in bad liggen heb ik zelfs een hekel). Op mijn werk print ik zo min mogelijk, en als ik dan toch moet printen doe ik dat dubbelzijdig en met 2 pagina's per bladzijde (en ik merk dat een aantal collega's dat al van me hebben overgenomen! :D). Ik zou nog wel dingen kunnen verbeteren natuurlijk, maar ik denk dat ik het al heel wat beter doe dan de gemiddelde Nederlander.

Ivy

Bericht door Ivy »

Ik ben dan geen veganist, wel vegetariër.
Maar wordt me altijd bewuster van wat er gebeurd.
Sowieso ben ik behoorlijk milieu bewust opgevoed, al het afval scheiden, lampen uitdoen, en veel de fiets gebruiken.

Ik ben nu nog steeds wle milieu bewust, maar het kan beter. Afval scheiden doe ik wel, maar groen en grijs moet helaas bij elkaar.. we hebben geen aparte container.
Douchen idd ook maar kort, niet langer dan nodig. Bad hebben we niet eens.
Lichten altijd uit als ik er niet ben.
Printen moet helaas voor mn studie soms veel, maar wel altijd dubbelzijdig en op kladversie zodat er minder inkt geruikt hoeft te worden.

Maar ja sommige dingen vind ik erg moeilijk. Ik heb namelijk geen idee waar je goede kleding kan kopen. Ben die bewuste blauwe knoop nog nooit tegen gekomen.

wat is er trouwens met de Abn Amro.. das namelijk wel mijn bank...

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Ivy schreef:wat is er trouwens met de Abn Amro.. das namelijk wel mijn bank...
De bank van het BPRC (dierproefcentrum). En hoop deals mbt oorlogtuig enzo.

Joop

Bericht door Joop »

Alex schreef:
De bank van het BPRC (dierproefcentrum). En hoop deals mbt oorlogtuig enzo.
Gelukkig verdienen ze nix met een gewoon rekeningetje. Gewoon geen hypotheek/lening afsluiten of verzekering of er gaan beleggen. Dan verdienen ze ook nix aan je.

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika »

Ivy schreef:Ik ben dan geen veganist, wel vegetariër.
Beetje doorzetten hoor Ivy, je hebt inmiddels al een kookboek :wink:

Ivy
Contacteer:

Bericht door Ivy »

nee die is nog niet binnen ;)
haha maar helemaal zal ik het toch niet worden.

ik heb bij de abn wel een effecten rekening.. dan verdienen ze misschien wel iets aan me of niet?
Whatever you do will be insignificant, but it is very important that you do it.

Mahatma Gandhi

Joop

Bericht door Joop »

Ivy schreef:nee die is nog niet binnen ;)
haha maar helemaal zal ik het toch niet worden.

ik heb bij de abn wel een effecten rekening.. dan verdienen ze misschien wel iets aan me of niet?
Een beetje, maar als ik dan als insider toch een tip mag geven, beleg NOOIT in de beleggingsfondsen van een bank/verzekeraar. Als particulier wordt je genaaid tot je een ons weegt. Want naast commissie op de aan en verkopen pakken ze je ook nog een met een flinke management fee (die je dus elk jaar betaalt), waar je geen weet van hebt omdat ze het verwerken in de koers (NAV).

blauw

Bericht door blauw »

Insider? Weet je iets van beleggen af? Dan zou je me kunnen helpen!
Het is namelijk zo dat ik een spaarrekening heb waar ik ieder jaar geld op krijg van mn vader, maar daar mag ik pas aankomen als ik 28 ben. Hij wil dat geld nu gaan beleggen omdat ik maar 1,8% rente krijg en vroeg maandag aan me of ik nog ideeën had waarin en toen zei ik alleen iets van eeeh groenfonds? Maar dat vond ie geen goed idee omdat weinig rendabel etc. Dus wat zijn nu goede bedrijven die geen stoute dingen doen en toch voor een goed rendement zorgen?
Sorry, beetje off topic, ik weet het, maar ik probeer hier milieubewust te beleggen... :P

Joop

Bericht door Joop »

Dan kom je snel bij groenfondsen uit (--> ASN of Triodos bank).
Als je gewoon op goedkope manier wil beleggen moet je index trackers kopen (dan volg je de index tegen redelijke kosten), maar dan koop je als het ware het hele mandje, zonder dat er verder moeite gedaan wordt om de juiste aandelen te pikken.

Bij ASN kan je trouwens 4% krijgen op een spaarrekening, als je iedere maand minimal 50 uiro ophoest.

blauw

Bericht door blauw »

Hmm, dus toch groenfondsen? Ik zal proberen mn vader te overtuigen, maar denk niet dat ie daar erg blij mee is. Naar een andere bank gaan wil hij vast ook niet want hij heeft geloof ik al rekeningen bij drie verschillende banken. Want ook al staat het op mijn naam, hij is de baas erover tot ik 28 ben. Ik geloof dat hij van plan was aandelen te kopen van specifieke bedrijven, maar ja, ik wil natuurlijk niet dat hij aandelen koopt van bedrijven die betrokken zijn bij mileuvervuiling, dierproeven, bio-industrie etc.

Joop

Bericht door Joop »

blauw schreef:Hmm, dus toch groenfondsen? Ik zal proberen mn vader te overtuigen, maar denk niet dat ie daar erg blij mee is. Naar een andere bank gaan wil hij vast ook niet want hij heeft geloof ik al rekeningen bij drie verschillende banken. Want ook al staat het op mijn naam, hij is de baas erover tot ik 28 ben. Ik geloof dat hij van plan was aandelen te kopen van specifieke bedrijven, maar ja, ik wil natuurlijk niet dat hij aandelen koopt van bedrijven die betrokken zijn bij mileuvervuiling, dierproeven, bio-industrie etc.
Probleem is denk ik dat je al heel snel een fout bedrijf koopt. En als je dan toch (indirect) in dat spul moet beleggen kan je maar het beste zo goedkoop mogelijk doen. Index Trackers!

Van individuele aandelen weet ik niet zo gek veel, aangezien ik op een bedrijfsobligatie afdeling werk. Misschien kan je nog eens zoeken naar "social responsible investing", dan zuiver je iig wapenhandel, milieuvervuiling etc. eruit. Dr zijn wel fondsen die volgens dit principe beleggen. Mocht je in een fonds gaan belggen vraag dan expliciet hoe hoog de beheer fee is (en die is er ALTIJD, ook al ontkennen ze dat vaak).

blauw

Bericht door blauw »

Index trackers, social responsible investing, beheer fee... ik sla het allemaal op :)
Mijn vader heeft een afspraak bij de bank om het allemaal te regelen, misschien kan ik vragen om mee te gaan. Heel erg bedankt voor alle info iig, zal zelf ook nog wel wat zoeken.

Plaats reactie