vegan honden snoepjes?

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Drawion_Kuda

vegan honden snoepjes?

Bericht door Drawion_Kuda »

Hoi.. voor mijn gerbils koop ik voer met soja.. vroeger kregen ze voer met vlees maar dat vonde ze helemaal niet lekker.. nu koop ik voer waar soja in zt gen geen vlees,vinden ze veel lekkerdr vinden en ook nog eens lekkerder is:D

maar voor mijn hond vind ik het leuk bijv. op der verjaardag en dierendag en gewoon af en toe apart om wat lekkers te kopen..
maar ik zie nooit snoepjes voor honden zonder vlees..

weet iemand of het mischien ergens te koop is? moet wel in winkels zijn..
gewone dieren winkel of supermartkt? want kan het niet vinden en vind het zo leuk me dieren te verwennen maar vind het zo jammer dat dat weer ten koste gaat van andere dieren..

Shantisabine

Bericht door Shantisabine »

Leuk dat je ook gerbils hebt! Ik heb er ook twee namelijk :D .

Onze honden (die eten overigens al Yarrah-vego-voer) krijgen als beloning Melba-toast, af en toe ook brood met pindakaas. Niet heel erg speciaal of feestelijk, maar ach, die honden eten dat graag.

Huhm... ik help je niet echt verder he...

Sabine

Mave niet ingelogd

Bericht door Mave niet ingelogd »

Ja, rot is dat he!
Ik heb 't wel in een natuurwinkel gezien laatst, van die sticks. Van Yarrah geloof ik. En op internet is 't ook te koop.
Maar wel duur :(

Drawion_Kuda

Mave niet ingelogd schreef:Ja, rot is dat he!
Ik heb 't wel in een natuurwinkel gezien laatst, van die sticks. Van Yarrah geloof ik. En op internet is 't ook te koop.
Maar wel duur :(
ja is rot:(
natuurwinkel hier verkoopt het niet.. en internet is geen optie voor mij..

Drawion_Kuda

Shantisabine schreef:Leuk dat je ook gerbils hebt! Ik heb er ook twee namelijk :D .

Onze honden (die eten overigens al Yarrah-vego-voer) krijgen als beloning Melba-toast, af en toe ook brood met pindakaas. Niet heel erg speciaal of feestelijk, maar ach, die honden eten dat graag.

Huhm... ik help je niet echt verder he...

Sabine
ik heb 5 gerbil zusjes:) alleen 1 is overlede.. tijdje terug..

de gewone voedsel van me hond kan ik niet beslissen want dat doet me moeder maar snoep wel.. mag niet te duur zijn enz.. liefst gewoon vegan hondekoekjes als die bestonden?

Mave niet ingelogd

Bericht door Mave niet ingelogd »

Drawion_Kuda schreef:
ja is rot:(
natuurwinkel hier verkoopt het niet.. en internet is geen optie voor mij..
En als je 't vraagt? Misschien kunnen ze 't bestellen voor je.
Ik heb in een natuurwinkel gewerkt en als mensen iets wilden wat niet verkocht werd, kon dat vrij gemakkelijk ingekocht worden voor die persoon.

Drawion_Kuda

het is meer een winkeltje met allemaal zalfjes.. die van kruiden en bloemen worden gemaakt en edelsteentje's,pendels kaarsjes hadden ze ook..
ze verkopen niet echt eten in algemeen..
dus denk niet dat hun gaan verkopen..

Mave
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Mave »

Oh, zo'n winkel meer.
Hm, geen natuurvoedingswinkel in de buurt verder?

Drawion_Kuda

Nop..
woon in een dorp.. deze natuurwinkel die we hebbe is sinds 2 maande nog maar... centrum is uitgebreider geworde mr nogsteeds best klein..
en ik kan nie veel verder weg want ben 14 en me ma vind dat niet goed..
of in lelystad mischien? maar ik heb geen idee of daar er 1 is? nog nooit gezien in elkgeval...

Mave
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Mave »

Drawion_Kuda

Dan moet ik toch een keer beter rond kijken!.

zodra ik kan ga ik maar weer een keer opzoek naar die natuur winkels in lely dan:D

M@rco
Contacteer:

Bericht door M@rco »

Ik hoor mensen over vegan hondenvoer. Ik ben zelf ook veganist en heb een hond. Ik voer mijn hond toch vers vlees. Ik ben van mening dat je een hond tekort doet als hij/zij geen vlees krijgt, aangezien een hond een carnivoor is.
Voor mensen is dat natuurlijk anders.

Hoe denken jullie (hondenbezitter of niet) daarover?

Groetjes,
Marco

Kirsty xvx
Leefwijze: veganist

Bericht door Kirsty xvx »

Een hond is helemaal geen carnivoor, een kat is een carnivoor.
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

M@rco
Contacteer:

Bericht door M@rco »

Kirsten schreef:Een hond is helemaal geen carnivoor, een kat is een carnivoor.
Wat is een hond dan volgens jou een omnivoor?? Nee hoor, een hond is van oorsprong echt een vleeseter!

Groetjes,
Marco

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

M@rco schreef:
Wat is een hond dan volgens jou een omnivoor?? Nee hoor, een hond is van oorsprong echt een vleeseter!

Groetjes,
Marco
Een hond is een opportunist.
En een omnivoor, omdat deze niet bepaalde stoffen benodigd heeft uit vlees.
Het is wel een carnivorische omnivoor. Van nature vleesetend vooral.

Daarnaast.. so what als het dier carnivoor is.. als het dier gezond kan leven zonder dat er dieren op zeer slechte wijze er voor gedood moeten worden dan is dat toch alleen maar goed? Vers vlees, blik voer enzo.. dat is allemaal iets opleggen aan het dier. Het dier krijgt de voeding die men geeft aan het dier. Het dier heeft daar niets over te kiezen.
Dus of je dan onnatuurlijk al kant en klaar vlees geeft, blikvoer geeft of veganistische hondenvoer (waarin alle stoffen zitten die nodig is), dat maakt naar mijn mening niet uit. Het gaat vooral om of het dier niet de dupe wordt. En zolang die alle voedingsstoffen binnenkrijgt, gezond is e.d. vind ik het geen probleem.

M@rco
Contacteer:

Bericht door M@rco »

Alex schreef:Last quote does not exists!
Natuurlijker voer dan vers vlees bestaat voor een hond niet. Het vlees heeft geen kunstmatige processen ondergaan, het is helemaal puur. En als je het dan toch hebt over het opleggen van wat een dier eet, dan geldt dat natuurlijk net zo goed voor veganistisch voer.

Ik blijf bij mijn mening dat carnivoren vlees nodig hebben om gezond te blijven. Anders zouden ze inde natuur ook wel plantaardig voedsel eten. En daar wordt ze niet opgelegd wat ze te eten krijgen.

Groetjes,
Marco

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

M@rco schreef:Natuurlijker voer dan vers vlees bestaat voor een hond niet. Het vlees heeft geen kunstmatige processen ondergaan, het is helemaal puur. En als je het dan toch hebt over het opleggen van wat een dier eet, dan geldt dat natuurlijk net zo goed voor veganistisch voer.
Ja.. dat zeg ik ook. Dus daarom geef ik ook aan dat het niet uitmaakt wat een hond krijgt zolang deze gezond blijft.
Ik blijf bij mijn mening dat carnivoren vlees nodig hebben om gezond te blijven. Anders zouden ze inde natuur ook wel plantaardig voedsel eten. En daar wordt ze niet opgelegd wat ze te eten krijgen.
Nee, dan ga je voorbij aan de feiten lijkt me. In de natuur zouden ze ook opportunistisch plantaardig voer eten. Maar zoals ik zei zijn ze een carnivorische omnivoor, dus hun voorkeur is dan gewoon vlees. Maar ze gaan wel voor de magen waar ook plantaardig voer in zit dat dieren gegeten hebben en ook bepaalde enzymen enzo.
Een goed voorbeeld is ook de vos. Dank denk je ook dat het vleeseter is, maar in de natuur is die weleens lui en gaat dan fruit eten.
Ook een carnivorische omnivoor.

In een onderzoek in duitsland oid kwam versvlees dieet wel als beste naar boven. Vega als tweede. En blikvoer minder goed.
Is ook eens in de VEGA! geweest over veg. hondenvoer.

Joop

Bericht door Joop »

Thirza de poes eet het liefst sperzieboontjes, vind ze helemaal krek!

Sanne

Bericht door Sanne »

Ad Marco:

O nee, alles moet natuurlijk geheel natuurlijk en 'echt' ofzo zijn voor je hond. Daarom ben jij ook zijn baas, in plaats van dat hij in het bos woont met zijn roedel. Ben je soms ook veganist omdat je gelooft dat mensen eigenlijk herbivoren zijn ofzo? Of wil je alleen je hond niets opleggen? Nu leg je hem in ieder geval op om iets te eten waar een hoop leed aan vooraf is gegaan. I dat eerlijk dan? Als je een dier in gevangenschap hebt leg je hem altijd dingen op, waar je ook voor kiest. Dus zorg gewoon dat je dier zich fijn voelt, geen pijn heeft en dat als het even mogelijk is zonder daarbij andere wezens pijn te doen. Tis toch te zot voor worden dat je om je hond niet een wijziging in zijn eetpatroon op te willen leggen, je eigenlijk veel meer dieren oplegt om maanden in kleine hokken door te brengen en vervolgens geslacht te worden?!

*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* »

Natuurlijker voer dan vers vlees bestaat voor een hond niet. Het vlees heeft geen kunstmatige processen ondergaan, het is helemaal puur.
Even van een ander forum, waar ik er ook een discussie over had, door iemand die in haar laatste jaar diergeneeskunde zit:
In vlees zit relatief weinig calcium en veel fosfor, in een verkeerde verhouding, en ook nog veel stoffen die de opname van calcium remmen. Dieren die alleen maar vlees te eten krijgen kunnen daardoor erstiige problemen krijgen met de stofwisseling en met de botten, doordat de bijschildklier door het lage Ca en hoog fosfaat gestimuleerd wordt om harder te werken. Deze wil dan het Ca in het bloed op peil houden, (als dat te laag wordt krijg je pproblemen met spier en hartspier werking) en gaat daarvoor calcium uit het bot halen. Waardoor je weer broze, ontkalkte botten krijgt, met mogelijk vormafwijkingen, breuken, indrukken van de wervelschijven, en zelfs verlamming van de achterhand. Zeker bij jonge groeiende dieren kun je hele ernstige problemen krijgen.
Als je een hond/kat vers vlees wilt geven, moet je dit dus ook altijd aanvullen met andere dingen, om de Calcium en fosfor hoeveelheden en de verhouding daar tussen normaal te houden.
Alleen vers vlees is dus ook niet alles.
Een huisdier kan nooit kiezen wat hij eet tegenwoordig en dat is ook een argument dat ik regelmatig te horen krijg, dat je je huisdier dingen oplegt. Als je hem vlees geeft doe je dat natuurlijk net zo goed. De meeste honden in Nederland krijgen goedkope hondenbrokken met een paar procent slachtafval, daar zegt niemand wat van. Vertel je dat je, na gepraat te hebben met voedingsdeskundigen en jezelf heel goed ge?nformeerd te hebben, je honden duur vegetarisch, biologisch voer geeft dan begint iedereen daar meteen over te zeiken want honden zijn vleeseters (volgens veel mensen dan h?)! :roll:
Ze doen het er nog steeds goed op hoor. En altijd een lekker papje van gistvlokken, oli?n, soms pindakaas en soja/karnemelk (een van de weinige niet-vegan dingen die hier nog in huis is, voor m'n vader en broer, 't is wel van de groene koe trouwens (maar dat is nog steeds slecht, weet ik :P )) Met af en toe wat afwisseling blijven ze van hun voer smullen, ze eten het gewoon op, in tegenstelling tot de vorige brokjes en blikvoer.

Plaats reactie