Meer samenwerking voor milieu

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Nessa

Meer samenwerking voor milieu

Bericht door Nessa »

Vandaag in het NRC Handelsblad (Zelf vind ik dit kaartje vooral interessant, vreselijk, ik hoop niet dat Nederland er in 2040 zo uit ziet. Kijk toch eens naar al die bebouwing, om depressief van te worden. Zelfs de Veluwe is de lul :cry: ):

http://www.nrc.nl/multimedia/archive/00 ... 50749e.jpg

Den Haag, 26 april. Een schoner milieu bij een aanhoudende economische groei is alleen mogelijk als Nederland veel samenwerkt met andere Europese landen en er ook mondiaal verregaande afspraken over milieu worden gemaakt. Bij meer marktwerking, zonder deze publieke inmenging, en met een hoge economische groei neemt de uitstoot van vervuilende stoffen toe.

Dat concludeert het Milieu- en Natuur Planbureau (MNP) in een gisteren verschenen onderzoek, de Milieuverkenning, die vooruit kijkt tot het jaar 2040.

De afgelopen jaren is het milieu op een aantal punten schoner geworden, terwijl de economie groeide. Ook de komende jaren zal de situatie verbeteren op het gebied van bijvoorbeeld luchtkwaliteit, de kwaliteit van grondwater, en de uitstoot van bijvoorbeeld stikstofoxiden. De normen voor ammoniak worden gehaald, weliswaar een paar jaar later dan de bedoeling was, net als klimaatdoelstellingen die Nederland zich heeft gesteld. Maar nationaal milieubeleid is niet voldoende, aldus het MNP. ?Er is nog veel milieuwinst te halen met technologie en internationale samenwerking.?

De milieuverkenning hanteert twee scenario?s. Het eerste scenario, global economy, gaat uit van een globaliserende wereld waarin de EU zich verder naar het oosten uitbreidt, de overheid zich beperkt tot haar kerntaken, de materi?le welvaart sterk groeit en grensoverschrijdende milieuvraagstukken niet worden aangepakt.

In dit scenario ziet Nederland eruit zoals op het bijgaande kaartje. Er wonen dan 20 miljoen mensen in Nederland, er zijn 3 miljoen huizen bijgebouwd. Tot 2040 zal in totaal 40 miljard worden ge?nvesteerd in het hoofdwegennet, rekeningrijden wordt niet ingevoerd, de melkveehouderij en de glastuinbouw groeit. In het andere scenario, strong Europe, is meer internationale belangstelling voor een ?eerlijke? verdeling van economische groei en voor sociale- en milieuvraagstukken. In dat scenario is de economische groei iets minder uitbundig, zijn er in 2040 19 miljoen Nederlanders en zijn er 1,7 miljoen huizen bij gebouwd.

Staatssecretaris Pieter van Geel (Milieu, CDA) presenteerde gisteren op dezelfde bijeenkomst zijn algemene plannen voor een nieuw milieubeleid, de Toekomstagenda Milieu. Van Geel bepleit een ?schoon, sterk en slim? beleid. Hij wil meer lobbyen in Europa, bijvoorbeeld om te pleiten voor gezamenlijke maatregelen om auto?s en industrie schoner te maken. Ook moet meer verantwoordelijkheid worden gelegd bij het bedrijfsleven.

De oppositiepartijen en de milieubeweging vinden de plannen vaag en algemeen. ?Het lijkt of de staatssecretaris het falende milieubeleid van een rechtvaardiging heeft willen voorzien?, aldus Tweede-Kamerlid Diederik Samsom (PvdA) tegenover het persbureau ANP.

Van Geel meent op zijn beurt dat critici ?de echte problemen niet hebben begrepen? en oude denkbeelden aanhangen. ?Milieu moet uit de links-activistische sfeer worden gehaald. Milieu is niet links of rechts, maar van ons allemaal.?

Van Geel vindt dat in een nieuw kabinet het milieubeleid weer onder verantwoordelijkheid van een minister moet vallen. ?Dat ik geen minister ben, is een weeffout. Dat had wel gemoeten. Het was een verkeerd signaal aan de samenleving, als zou milieu niet in het hart van het beleid staan.? Of hij zelf die minister van milieu zou willen worden? ?Ik ben graag in Den Haag?, aldus Van Geel.

*Eva*
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door *Eva* »

Het is inderdaad niet te hopen dat het er dan echt zo uit ziet inderdaad... 20 miljoen mensen, dat is toch ook veel te veel! :shock:

Gast

Bericht door Gast »

*Eva* schreef:Het is inderdaad niet te hopen dat het er dan echt zo uit ziet inderdaad... 20 miljoen mensen, dat is toch ook veel te veel! :shock:
ja, maar ja.. wat doe je daa rnu tegen..

Aiko
Contacteer:

Bericht door Aiko »

Terrorisme?

Gast

Bericht door Gast »

tja... ?een beter milieu, begin bji jezelf? kan je natuurlijk op verschillende manieren uitleggen...

Daniel
Contacteer:

Bericht door Daniel »

weet je wat je er tegen kunt doen acties
maar ja dat zeg ik natuurlijk weer veel te makkelijk maar je kan het toch wel proberen
:govegan: :govegan: :govegan: :govegan: :govegan:

vegalan

Bericht door vegalan »

Daniel schreef:weet je wat je er tegen kunt doen acties
maar ja dat zeg ik natuurlijk weer veel te makkelijk maar je kan het toch wel proberen
:govegan: :govegan: :govegan: :govegan: :govegan:

Ja maar toch wel met milieuvriendelijke borden Daniel! :wink:

Heel wat activisten laten ook wel troep achter!

Dennis

Bericht door Dennis »

Er zijn steden op de wereld met alleen al 20 miljoen mensen. Volgens mij is het doemdenkerij.

Verder is het natuurlijk logisch dat de bevolking zich uitbreidt. Wat wil je er aan doen? 1-kind politiek, zoals in China? Ik denk dat dit probleem zichzelf oplost.

herwin
Contacteer:

Bericht door herwin »

Er zijn steden op de wereld met alleen al 20 miljoen mensen
er zijn ook kleine dorpjes met nauwelijks honderd mensen!
Verder is het natuurlijk logisch dat de bevolking zich uitbreidt.
niks logisch! er zijn namelijk ook landen waar de bevolking afneemt, zoals in japan.
Wat wil je er aan doen? 1-kind politiek, zoals in China?

herwin
Contacteer:

Bericht door herwin »

Er zijn steden op de wereld met alleen al 20 miljoen mensen
er zijn ook kleine dorpjes met nauwelijks honderd mensen!
Verder is het natuurlijk logisch dat de bevolking zich uitbreidt.
niks logisch! er zijn namelijk ook landen waar de bevolking afneemt, zoals in japan.
Wat wil je er aan doen? 1-kind politiek, zoals in China?
Dat is wel verstandig van China....

Viking

Bericht door Viking »

Dennis schreef:Er zijn steden op de wereld met alleen al 20 miljoen mensen. Volgens mij is het doemdenkerij.

Verder is het natuurlijk logisch dat de bevolking zich uitbreidt. Wat wil je er aan doen? 1-kind politiek, zoals in China? Ik denk dat dit probleem zichzelf oplost.
In landen die 1000 keer groter zijn dan Nederland, je vergeet dat Nederland 1 van de kleinste landen van de wereld is met kwa verhouding al teveel mensen.

Zins wanneer lossen problemen zichzelf op !!!

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- »

Ha, Mo is er ook weer eens! :twisted:

Styx

Bericht door Styx »

D'r is vergrijzing, en deze generatie zal moeten betalen, en ze zullen d'r van leren, dit doe ik anderen niet aan.

Dus, het lost zich idd zelf wel op.

Viking

Bericht door Viking »

meer dan de helft van de jongeren in Amsterdam en Rotterdam is van niet-westerse afkomst, dus welke vergrijzingen, hun nemen 5-10 kinderen per vrouw.

Niels

Bericht door Niels »

Morghje, vriend, ben jij het weer?

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx »

jeeej hij is terug
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Niels

Bericht door Niels »

yeeessssssssssss zie het nu ook in dat andere topic :treehugger:

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- »

Ja, hij is terug, en natuuuuurlijk gaat het weer over moslims en/of allochtonen.... :roll:

Viking

Bericht door Viking »

:rendier:

Viking

Hoe blanker hoe linkser

Bericht door Viking »

Maar wie weet mensen, als ik EINDELIJK uit het multikullie Rotterdam ben verhuisd naar waar de meeste linksen wonen (ergens Groen en Wit dus) word ik misschien ook wel links gezien ik er dan geen last meer van heb :roll:

Plaats reactie