Veganistische land-en tuinbouw

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
SANO
Contacteer:

Veganistische land-en tuinbouw

Bericht door SANO » vr sep 03, 2004 15:36

Deze maand wordt er door een aantal veganisten een stichting opgericht:
Stichting Proeftuin.

De stichting heeft tot doel:

1. Opzetten en stimmuleren van biologische land-en tuinbouw, die op geen enkele wijze gebruik maakt van bemesting met dierlijke stoffen.
2. Mensen kennis laten maken met deze veganistische vorm van biologische landbouw door het organiseren van allerlei activiteiten.
3. Zinvolle dagbesteding geven aan mensen die in de maatschappij niet mee kunnen komen.

De stichting wil haar doelen verwezelijken door:

1. Aankoop van grond en gebouwen
2. Door samen te werken met organisaties die zich bezig houden met biologische landbouw,
natuur & milieu, gehandicaptenzorg, gezondheidszorg & maatschappelijke dienstverlening.

De stichting i.o. wil hierbij in contact komen met mensen die ervaring hebben met veganistische landbouw.
Het kalf schreeuwt om zuivel!

Wanda
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Wanda » vr sep 03, 2004 18:05

Tenzij het groentetuintje in mijn achtertuin meetelt als ervaring kan ik jullie helaas niet helpen. :)

Ik wou wel even zeggen dat ik het geweldig vind wat jullie van plan zijn en wens jullie heel erg veel sterkte!

netwalker

Bericht door netwalker » za sep 04, 2004 22:54

Ik heb hier enkele links met meer informatie:

Vegan Organic Network
http://www.veganorganic.net/

Center for Vegan Organic Education
http://www.veganorganiced.org/

Institute for Plant Based Nutrition
http://www.plantbased.org/

“Vegetarian” Organic Gardening
http://www.trianglevegsociety.org/prese ... /index.htm

Miranda

Bericht door Miranda » zo sep 05, 2004 1:08

Ha, da's mooi nieuws. Ik zat er al een tijdje mee dat het wel inconsequent is om wel groenten te eten die bemest zijn met dierlijke mest ...

Ed(uard)

Bericht door Ed(uard) » vr nov 26, 2004 13:53

Ik wil nou eigenlijk wel eens weten hoe het zit met de strukturele exploitatie van alle dieren die nodig zijn om die zogenaamde niet dierlijke mest te produceren.

Dit ook in het licht van het gezeur over het gebruik van cochenille.

:twisted:

reggie

Bericht door reggie » vr nov 26, 2004 16:36

voortaan maar weer mensenpoep gebruiken om te bemesten

Joop

Bericht door Joop » do aug 03, 2006 8:15

reggie schreef:voortaan maar weer mensenpoep gebruiken om te bemesten
Ik heb een kat die het in de plantenbakken op mn balkon doet. Maar dit doet ze vrijwillig. Aan het enthousiasme achteraf denk ik zelfs dat ze het krek vindt.

Jasmijn

Re: Veganistische land-en tuinbouw

Bericht door Jasmijn » wo sep 23, 2009 0:53

Weet iemand hoe het momenteel zit met veganistische landbouw (in Nederland)?
Wie doet daaraan?
Ik weet dat Othala-de Godin (in Weenermoor, Duitsland) daarmee bezig is, en Joop Boer, maar verder? Iets grootschaliger zou ook wel tof zijn.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » wo sep 23, 2009 7:14

Jasmijn schreef:Weet iemand hoe het momenteel zit met veganistische landbouw (in Nederland)?
Wie doet daaraan?
Ik weet dat Othala-de Godin (in Weenermoor, Duitsland) daarmee bezig is, en Joop Boer, maar verder? Iets grootschaliger zou ook wel tof zijn.
http://www.plentyfood.nl/index.php?pageid=116" target="_blank
Even naar beneden scrollen.

Dave

Bericht door Dave » wo sep 23, 2009 12:44

Ik doe aan veganistische permacultuur in mijn achtertuin dus lokaal, seizoengebonden en weinig transport. Ik maak geen gebruik van bestrijdingsmiddelen, ook geen biologische. Met bestrijdingsmiddelen zoals een overdaad aan natuurlijke vijanden los je weliswaar 1 probleem op, maar dan heb je vaak weer een nieuw probleem. Ik probeer de natuurlijke vijanden zoveel mogelijk op natuurlijke wijze aan te trekken door wat prooi te laten zitten. Bovendien ben ik ook tegen het kopen van natuurlijke vijanden zoals aaltjes e.d. omdat het ook dierenhandel is. Teveel slakken verplaats ik met de hand. Onkruid mulch ik, in het begin toen mijn tuin overwoekerd was mulchte ik met karton en stro. Hierdoor ontstaan ook schuilplaatsen en microklimaten die de wat grotere dieren aantrekken. De bodem is al een stuk losser dan aan het begin en het onkruid is gemakkelijker eruit te trekken dan aan het begin. Ik maak gebruik van groenbemesting van uitgetrokken onkruid en gft bokashi(gefermenteerde gft mbv EM: effectieve micro-organismen). Tegen katten leg ik gesnoeide bramentakken op de bodem. Als ze toch te veel poepen schep ik het weg anders stinkt het te erg. Ik heb een goede oogst gehad wat betreft courgettes en radijs. Ik zag ook een tomatenplantje. Hopen dat ik daar nog een tomaat van krijg. Ik heb wel meer gezaaid, maar dat is helaas niet uitgekomen of de slakken hebben er van gegeten. Hopelijk volgend jaar.

Overigens is te grootschalig tegen de principes van permacultuur. Je kunt beter meerdere kleine tuinen hebben dan een groter omdat als 1 tuin mislukt je nog andere tuinen hebt.

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur » di sep 29, 2009 12:06

Nu word ik toch wel even nieuwsgierig Dave: wat versta je onder onkruid?

Dave

Bericht door Dave » di sep 29, 2009 12:12

Valkyrjur schreef:Nu word ik toch wel even nieuwsgierig Dave: wat versta je onder onkruid?
Onkruid bestaat eigenlijk niet. Het is meer ongewenst kruid. Bij mij is het zevenblad, een schermbloemige. Je kunt het wel eten als een soort spinazie, maar het was bij mij wel veel en het verdringt andere kruiden en planten.

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur » di sep 29, 2009 12:16

Ah fijn :) Ik was al bang dat je weegbree ritueel aan het verbranden was (en dat is zonde!).

Plaats reactie