Dieren opzetten?

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Nox
Leefwijze: veganist

Dieren opzetten?

Bericht door Nox »

Ik ben erg benieuwd over jullie gedachtes over het prepareren van dieren. Ik ben zelf namelijk opgeleid als preparateur. Als er bijvoorbeeld een konijn aangereden is, neem ik het mee en maak ik hem weer 'heel'. Ik deel graag mijn fascinatie voor de pracht van dieren met anderen, de meeste mensen hebben geen idee hoe zo'n dier en nu echt van dichtbij uitziet of hoe het heeft geleefd.

Wat vinden jullie eigenlijk van het opzetten van dieren?
Laatst gewijzigd door Nox op ma jul 08, 2013 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.

MBVegan31

Re: Dieren opzetten?

Bericht door MBVegan31 »

Enigszins luguber. En dan met name huisdieren.
Ik zag een plaatje van een dame die had al haar honden e.d. opgezet en in huis staan en zitten en die aaide ze zelfs... het spoor bijster lijkt me dat.
Ik zou geen opgezet dier in mijn huis willen hebben.

Ik vind het voor educatieve doeleinden wel ok, zoals bij bezoekerscentra. Bij ons hebben ze van Staatsbosbeheer bv een bezoekerscentra met enkele opgezette dieren.

Nox

Bericht door Nox »

Ik zou mijn eigen huisdier ook niet op kunnen zetten. Laat staan dat ik dat een ander zou adviseren.
Een dier kun je toch nooit helemaal meer 'goed' krijgen.

Zelf hoef ik ook geen opgezette dieren in huis. Ik heb er wel een paar staan, van de opleiding, maar het proces van het prepareren vind ik het mooiste. Zien hoe een dier in elkaar zit: goed bestuderen en reconstrueren.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische »

Lijkt me eng en raar, een opgezet huisdier. Maar dat is niet wat je doet, Nox. In jouw geval zie ik er geen probleem mee, wél in het geval als het beest ''gedood'' is, actief dus, maar dat is niet aan de orde.

Mensen opzetten vind ik dan weer heel heel griezelig en luguber, maar met een dier is het toch anders. Ik zie er geen kwaad in. Maar ik ben dan ook vrij ''praktisch'' ingesteld, en niet zo super gericht op ''principes''.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Liever gewoon karkassen terug in natuur. Maar kan mij voorstellen dat een aangereden dier of natuurlijk gestorven dier opzetten en voor educatieve gebruiken een bepaald nut kan hebben.. maar toch... liever teruggeven aan de natuur :)

Nox

Bericht door Nox »

Ik vind het ook jammer als het alleen maar trofee-stukken worden. En ik snap het ook als mensen zeggen dat ze het liever in de natuur terug zien. Soms zet ik ook dieren op alsof ze net dood zijn, net aangereden zijn.
Ik denk zeker dat preparaten een goede educatieve functie kunnen hebben.

Wat betreft kattentassen, denk ik dat je Tinkebell bedoelt? Ik denk dat kunst ook een educatieve functie kan hebben en mensen de ogen kan openen. De meeste mensen vereren het ene dier en eten het andere dier. Als veganist zie je vaak wel hoe het zit, maar de meeste mensen kun je zo wel wakker schudden.

Nox

Bericht door Nox »

Het verhaal van Tinkebell ligt nog wat genuanceerder, maar ze brengt het zelf zo, dat is aan de ene kant jammer, maar aan de andere kant past het bij het imago wat ze neer wil zetten.

Als het dier voor de sier alleen is, of alleen maar om te shockeren en niets anders, dan ben ik er ook geen voorstander van. Maar als mensen echt er door worden aangezet om na te denken over eigen handelen of over hoe we het dier zien, kan het werken. Maar als er leer wordt gebruikt in een kunstwerk, hoor je de mensen niet, maar o wee als er een opgezet dier tussen zit. Dan herkennen ze het pas.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Tinkebell is een doos die alleen maar uit is op eigen aandacht voor haar ego. Wat mij betreft gewoon negeren. Dat is de beste oplossing.

Iejoor

Bericht door Iejoor »

Ik moest eens met de dierenambu een dier op halen bij een meneer die allerlei opgezette dieren had.
Het was een erg aparte meneer. Hij wees vol trots z'n opgezette kat aan, maar zei daarnaast ook dat hij zo toch niet helemaal meer op zijn echte kat leek. Hij had de vriezer ook vol liggen met dode dieren en had de kop van een koe die hij gekend had aan z'n hondje gegeven zodat die de kop kaal kon knagen...

Maar laatst waren we bij zo'n bezoekerscentrum van Staatsbosbeheer en daar stonden een wild zwijn en een edelhert, daar heeft het ook een doel dus dan is het al weer anders.
Maar goed, als mensen hun eigen dier opgezet willen hebben, moeten ze dat vooral doen natuurlijk. Als ze daar blij van worden.

Overigens ben ik ook naar Bodyworlds geweest, opgezette mensen, was erg fascinerend. :mrgreen:
When the world says give up, hope whispers try it one more time..
Elpida Shelter of Hope

Nox

Bericht door Nox »

Zie die hond al knagen... dat is best raar inderdaad om te zien. :|

Ik heb die geconserveerde dieren van Gunther von Hagens gezien. Wist niet wat ik er van moest vinden. Of het heel erg educatief is, voor een deel, maar al die spieren zijn heel plat geworden. Ze zijn wel gemodelleerd, en dat is knap gedaan, maar het druipt echt van de siliconen. Ik vind dat hij het wel heel erg presenteert als trofeestukken. En de entreegelden zijn ook niet mis.
Vegantastic schreef:Tinkebell is een doos die alleen maar uit is op eigen aandacht voor haar ego. Wat mij betreft gewoon negeren. Dat is de beste oplossing.
Dat ben ik het niet met je eens. Ze is heel slim, en ze doet het niet voor haar eigen ego. Ik volg haar al een tijdje.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

Opzetten van dieren alleen wanneer het niet voor die reden gedood is (of natuurlijk sowieso niet ergens voor moedwillig gedood is).
Ikzelf ervaar het overigens niet als prettig om te zien, ik wil er het liefste zo ver mogelijk vandaan.
Nox schreef:Wat betreft kattentassen, denk ik dat je Tinkebell bedoelt? Ik denk dat kunst ook een educatieve functie kan hebben en mensen de ogen kan openen. De meeste mensen vereren het ene dier en eten het andere dier. Als veganist zie je vaak wel hoe het zit, maar de meeste mensen kun je zo wel wakker schudden.
Ik snap Tinkerbell wel inderdaad. Niet dat ik haar methodes goedkeur. Maar waarom de helft van Nederland over de rooie gaat van een tas van een kat, maar wel tassen van koeien, slangen en geitenvachten goedkeuren is uiterst hyporcriet.
Ben alleen bang dat juist die doelgroep dat niet inziet.
Iejoor schreef:Overigens ben ik ook naar Bodyworlds geweest, opgezette mensen, was erg fascinerend. :mrgreen:
Dat was inderdaad zeer indrukwekkend maar ook erg leerzaam.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Nox schreef:
Vegantastic schreef:Tinkebell is een doos die alleen maar uit is op eigen aandacht voor haar ego. Wat mij betreft gewoon negeren. Dat is de beste oplossing.
Dat ben ik het niet met je eens. Ze is heel slim, en ze doet het niet voor haar eigen ego. Ik volg haar al een tijdje.
Mag je vinden hoor, maar klopt niet m.i. Ik volg haar ook al zo lang. Ook allerlei info via...
Ze vind anderen problemen geven ook niet zo erg, want haar kunst is belangrijker.

Los daarvan reageren mensen te overdreven en snapt men niet dat negeren het beste helpt tegen haar.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Zou je een aangereden kind opzetten? Zou je je overleden opa of beste vriendin opzetten?
Wat voel je daarbij, Nox?

Hebben de overledenen je toestemming gegeven hen op te zetten?

Nox

Bericht door Nox »

Familie en huisdieren zou ik niet zomaar opzetten, dan ontken je de emotionele band die je hebt met het lichaam. Mensen vind ik ook niet zo mooi om op te zetten.
Maar zonder gekheid. Het is niet hetzelfde voor mij. En dieren zijn niet hetzelfde als mensen voor mij. Wel gelijkwaardig, maar niet hetzelfde. Een dier kan geen toestemming geven, dat klopt. En we zullen niet kunnen weten wat ze er van vinden. Maar als ik met hun dood iets kan bereiken, mensen in laten zien hoe bijzonder zo'n dier is, dan doe ik dat.

@Vegantastic. Ik ben het met je eens dat de meeste mensen niet zullen begrijpen wat Tinkebell probeert te zeggen. En doordat ze een karakter neerzet, gaat ze haar doel wat voorbij.
Een mening is een mening, geen feit. Ik heb respect voor haar, jij niet, dat kan.

Eef

Bericht door Eef »

Ik vind het opzetten van dieren vreselijk :(

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Ik vind het eigenlijk niet zo'n probleem. Ethisch gezien zou het voor mij natuurlijk belangrijk zijn dat ik de dieren niet zelf dood maak of indirect hun dood veroorzaak/daar deel aan heb. Maar verder, nee. Het dier is al dood als je het opzet.

Natuurlijk ga je in theorie wel mee met het idee dat in onze maatschappij bestaat dat dieren 'gebruikt' kunnen/mogen worden. Maar in de praktijk denk ik dat we nog in zó'n vroeg stadium zitten dat dit eigenlijk geen reeël effect heeft.

Ik ben het ook niet eens met Tony, omdat het opzetten van een mens wat mij betreft anders is dan het opzetten van bijv. een vos. Het verschil is
a) een kind kan dat eventueel niet gewild hebben (als je het vantevoren had kunnen vragen) terwijl een vos het niet uitgemaakt had (nee, vossen kunnen zich niet bedenken hoe het zal zijn om dood en opgezet te zijn, die hebben wel wat anders aan hun hoofd)
b) het feit dat bijna alle (nog levende) mensen zich gekwetst zullen voelen, maar de levende vossen het alweer niets uitmaakt. In het bijzonder: De familie van het kind zal het niet willen, maar de familie van de vos heeft er geen mening over.

Qua eventuele luguberheid: Het is zo dat veel mensen, vegan of niet, dit hebben. Ik heb het zelf niet. En ik denk niet dat het een argument moet zijn, ik denk dat we ons moeten baseren op rationele en niet sentimentele argumenten.

Ik heb zelf ook een gevonden wilde zwijnschedel in een vitrinekast liggen, en één van een muskusrat. Als iemand een botje vind, ben ik altijd erg geïnteresseerd in wat het is, en ga ik het determineren. Ethisch vind ik dat eigenlijk hetzelfde.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Nox

Bericht door Nox »

Je verwoordt het heel goed Renee. Ik denk dat het met opgezette dieren zo is: you love it or you hate it.
Ik zou zelf geen dier doodmaken om het op te kunnen zetten. In het verleden heb ik wel dieren uit de fok gekregen, van een school bijvoorbeeld toen het zomervakantie was en de vriezer leeg moest. Anders werden ze weg gegooid.
En over het gebruiken van dieren, ja natuurlijk is het ook wel zo. Maar ze lijden niet doordat ik ze opzet, ze zijn al dood. Zolang ik er mensen dingen mee kan leren over dieren, vind ik het wel waard.

Mystique

Bericht door Mystique »

Ik vind een dier mooier dan een mens, dus ik kan begrijpen dat iemand het dier wilt bewaren. En ik denk dat het ook handig kan zijn voor de wetenschap (misschien met opzetten wat minder, maar toch).
Kijk maar naar de mummies, daar hebben we ook aardig wat van geleerd. Maar goed, dat is dus geen opzetten, maar ik denk dat ik het wel gaaf had gevonden als de dinosaurussen waren opgezet. Nu is het maar speculeren hoe ze eruit hebben gezien en welke kleur ze hadden...

Eef

Bericht door Eef »

Nox schreef: En over het gebruiken van dieren, ja natuurlijk is het ook wel zo. Maar ze lijden niet doordat ik ze opzet, ze zijn al dood. Zolang ik er mensen dingen mee kan leren over dieren, vind ik het wel waard.
Er gebeuren heel veel dingen die niet door de beugel kunnen onder de noemer 'wetenschap' en om 'er wat van te leren'. Voor veel dingen die we over dieren weten, heeft men dieren gedood of mishandeld. Dat lijkt me het niet waard.

Daarbij vind ik het ook voor kinderen niet gezond dat zij opgroeien met het idee dat het normaal is dat dieren worden opgezet als museum- of decoratiestuk...

Mystique

Bericht door Mystique »

Eef schreef: Daarbij vind ik het ook voor kinderen niet gezond dat zij opgroeien met het idee dat het normaal is dat dieren worden opgezet als museum- of decoratiestuk...
En als ze opgroeien met de kennis dat de dieren een 'normale' dood (uiteindelijk is aangereden natuurlijk ook alles behalve normaal, maar dan is het in ieder geval meestal niet expres gebeurd) zijn gestorven? Ik denk dat ik kinderen liever een 'natuurlijk gestorven' dier zie aaien dan een dier op de kinderboerderij...

Plaats reactie