waarom dieren redden?

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
dorus
Leefwijze: veganist

waarom dieren redden?

Bericht door dorus »

Daarom heb ik dieren en het is tergelijkertijd een dank aan iedereen die op één of andere manier dieren uit de miserie haalt en een goed leven geeft.

:thanks:

http://www.youtube.com/watch?v=9qytqe3i ... r_embedded
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

MBVegan31

Re: waarom dieren redden?

Bericht door MBVegan31 »

Mooi filmpje Dorus (y)

Iejoor

Bericht door Iejoor »

Moooi!!!!!
When the world says give up, hope whispers try it one more time..
Elpida Shelter of Hope

Bowlertje

Bericht door Bowlertje »

Mooi filmpje!

Yamcha

Bericht door Yamcha »

Super!

Iejoor

Bericht door Iejoor »

Waarom zou je ook eigenlijk géén dieren redden? Mensen zeggen vaak; 'dat is de natuur', maar daarom zijn opvangcentra en dierenambulances toch uitgevonden? (Collega vond het raar dat ik een meesje uit de tuin had geplukt die niet meer door ouders gevoerd werd en voor mijn raam zat en langzaam dood zou zitten gaan...)
When the world says give up, hope whispers try it one more time..
Elpida Shelter of Hope

TonyJello

Re: Waarom dieren redden?

Bericht door TonyJello »

Tja, waarom mensen redden? Logisch toch?

Wen

Bericht door Wen »

vegalan

Bericht door vegalan »

Het ene dier wordt gered en het andere dier wordt er voor vermoord. De illusie van het goed doen.

.

Yamcha

Bericht door Yamcha »

Ja, het lijkt me echt veel beter om dan alles maar te laten stikken.

dorus

Bericht door dorus »

vegalan schreef:Het ene dier wordt gered en het andere dier wordt er voor vermoord. De illusie van het goed doen.
als je niets doet kun je geen slecht doen maar vooral ook niets goeds :wink:
wie zegt dat ze er een dier voor vermoord hebben voor hetzelfde geld wordt die volledig vegan gevoed :grin:
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

vegalan

Bericht door vegalan »

dorus schreef:als je niets doet kun je geen slecht doen maar vooral ook niets goeds
Het ene heft het andere op en kan uiteindelijk slechter resulteren. Bijv tien kippen voor een vos.

dorus schreef:wie zegt dat ze er een dier voor vermoord hebben voor hetzelfde geld wordt die volledig vegan gevoed :grin:
Dat gebeurd dus maar zelden en zien sommigen niet als een oplossing. :grin:

.

dorus

Bericht door dorus »

vegalan schreef: Het ene heft het andere op en kan uiteindelijk slechter resulteren. Bijv tien kippen voor een vos.
Dat gebeurd dus maar zelden en zien sommigen niet als een oplossing. :grin:
het ene "kan" het andere opheffen maar dat hoeft niet, is niet de "regel"

wat is dan volgens jou de oplossing?
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

vegalan

Bericht door vegalan »

Verantwoordelijk handelen of niet handelen. Niet alleen (blindelings) handelen van wegen een goede intentie, maar ook rekening houdend met het gevolg, met daarbij het besef van bepalende betrokkenheid, waarop die verantwoordelijkheid berust. Verminderen, oplossen en niet verergeren.

Bijv geen melk geven aan vogels die dorst hebben of denken dan een kan met antivries na wat spoelen schoon genoeg is om daarmee water aan kippen te geven etc. Mensen maken ondanks hun goede intentie dit soort fouten. Dus weet wat je doet.

.

Yamcha

Bericht door Yamcha »

Met niet handelen veroordeel je een dier tot de dood.

Niet handelen is in dit geval naar mijn mening net zo verkeerd als het dier eigenhandig ombrengen.
En ja, ik weet dat heel veel mensen met de beste intenties hele domme dingen doen, maar niets doen is geen alternatief!
Bijleren, zorgen dat je het wel goed doet, dat is imo het enige alternatief. Ook als sommige mensen vinden dat dat verkeerd is.

vegalan

Bericht door vegalan »

Je preciseert een denkbeeldige situatie, zonder waardevol referent. ''In dit geval'' heeft hier geen betekenis
Anderzijds: is het beter om een dier te laten leven voor de dood van duizend anderen? Je mag natuurlijk een eigen mening hebben, maar waarop berust je conclusie dat niet handelen altijd gelijk is aan verkeerd handelen? Er is in het eerste geval niet en tweede geval (door het gevolg) wel sprake van een handelende betrokkenheid. Soms is het beter om een dier met rust te laten, dan met zijn leven te bemoeien, want de kans bestaat dat je de toestand alleen maar verergert en nodeloos extra leed induceert. Je moet gezien het verwachte resultaat, weten wat je doet. Dus kun je nooit zomaar stellen dat niet handelen verkeerd is en handelen niet.

Als je zegt dat niet handelen je het dier veroordeeld tot de dood, dan zou vleesonthouding (wat niet handelen betekent) toch een verkeerde status hebben?

Als je werkelijk zo consequent wil zijn waarom ga je niet flink tekeer tegen als die slachters (dieren moordenaar) waarvan je die stukjes lichaam voor je hond krijgt? Ik denk dat als je niet zo braaf zou zijn, je niets krijgt en vindt je dit dan niet een beetje hypocriet?
Hier is handelen ten behoeven van dieren juist op zijn plaats, maar dat laat je volgen mij voor de hond na.
Kan me natuurlijk vergissen en dat je ze wel flink uitscheld en vervolgens wat vlees mee pikt, maar dan is het in hun ogen eveneens hypocriet. Het blijft hypocriet als je dat verzet nu nalaat.

Ik heb daar geen probleem mee, maar ik zou me in jouw geval wel ongemakkelijk voelen.

.
Laatst gewijzigd door vegalan op wo mei 29, 2013 5:03, 1 keer totaal gewijzigd.

dorus

Bericht door dorus »

even helpen :

"in dit geval" verwijst naar de zin daarboven nl "met niet handelen veroordel je een dier tot de dood"
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

vegalan

Bericht door vegalan »

dorus schreef:even helpen :

"in dit geval" verwijst naar de zin daarboven nl "met niet handelen veroordel je een dier tot de dood"
Het heeft geen bepalende inhoud en is slechts een verwijzing. Welk dier en in welke situatie?

.

dorus

Bericht door dorus »

vegalan schreef:
dorus schreef:even helpen :

Het heeft geen bepalende inhoud en is slechts een verwijzing. Welk dier en in welke situatie?

.
laat me raden : elk dier dat nood heeft aan hulp, de hond in het youtubefilmpje uit een hogere post
just a wild guess, we zitten in het topic "waarom dieren redden?" zou het daar iets mee te maken kunnen hebben

even off topic
waarom verleng jij steeds nodeloos al je posts door enkele lijnen open te laten en dan een punt te zetten?
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

vegalan

Bericht door vegalan »

dorus schreef: laat me raden : elk dier dat nood heeft aan hulp, de hond in het youtubefilmpje uit een hogere post
just a wild guess, we zitten in het topic "waarom dieren redden?" zou het daar iets mee te maken kunnen hebben
Klopt, maar dit zegt niets over andere situaties. Als ik een dier kan reden zal ik dat niet laten, maar nooit andere dieren voor laten doden.
dorus schreef: even off topic
waarom verleng jij steeds nodeloos al je posts door enkele lijnen open te laten en dan een punt te zetten?
Omdat ik van ruimte hou en niet van op elkaar geprakte zinnen. Een bladzij van een boek eindigt ook vaak met wat ruimte, dat schept rust.

.

Plaats reactie