Dierentuinen?

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Koen
Leefwijze: veganist

Dierentuinen?

Bericht door Koen » ma feb 25, 2013 20:35

Hallo

Ik lees op site dat dierentuinen niet als veganistisch wordt gezien omdat het puur wordt gezien als vermaak voor de mens.

Nu ben ik laatst naar een dierentuin geweest en de dieren zien er gewoon goed verzorgt uit, daarnaast houden de mensen die er werken lijkt mij ook veel van dieren en hebben die dus het beste voor de dieren. Ik ben ook geen stereotyp gedrag tegengekomen, alhoewel ik geen expert ben.

Wat vinden de mensen hier van dierentuinen?

:thanks:

TonyJello

Re: Dierentuinen?

Bericht door TonyJello » ma feb 25, 2013 21:35

Afschaffen! De dieren zitten daar niet vrijwillig!

Het beste voor de dieren is in vrijheid leven in hun eigen omgeving.

We stoppen kinderen toch ook niet in dierentuinen?

Sybine
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sybine » ma feb 25, 2013 21:43

Ook in dierentuinen worden veel dieren afgemaakt. Stel je voor dat er een olifantenstiertje wordt geboren. Die kunnen ze eigenlijk niet kwijt in de huidige dierentuinen. Kijk maar rond in een willekeurige dierentuin: veel meer vrouwtjes dan mannetjes. Geldt voor heel veel diersoorten. En aangezien de natuur nog steeds zorgt voor een fifty-fifty verdeling van mannetjes en vrouwtjes bij de geboorte, zul je dus veel mannetjes moeten afmaken.

En persoonlijk denk ik dat de gemiddelde olifant, hoe lief en zorgzaam de verzorger ook is, liever in Afrika buiten vrij rond loopt in een gebied van ettelijke vierkante kilometers dan in een voor olifanten relatief zeer klein hok en zeer kleine buitenplaats. En ook dat kun je weer op heel veel andere dieren van toepassing laten zijn.

Overigens zie ik bij sommige dieren in dierentuinen echt wel stereotyp gedrag.

Zen

Bericht door Zen » ma feb 25, 2013 21:45

Zeer triest. Dierentuinen zijn er enkel voor mensen. Het is niet in het belang van een dier om opgesloten en tentoongesteld te worden. Het blijft puur vermaak. Probeer je voor te stellen dat we dit met mensen zouden doen en of het dan nog voldoende is voor je dat ze goed verzorgd worden. Simple as that.
Cut cold stone with a warm heart

Koen

Bericht door Koen » ma feb 25, 2013 21:52

Bedankt voor jullie inbreng en snelle reacties :)

Melek

Bericht door Melek » ma feb 25, 2013 21:53

Ik ben het wel met Tony eens. Goed verzorgd of niet, het grootste gedeelte van de dieren in een dierentuin zijn wilde dieren die niet gedomesticeerd zijn en over het algemeen ook niet eens in ons klimaat thuis horen. In het hoogseizoen kunnen sommige van deze dieren ook behoorlijk in de stress raken van de drukte van duizenden mensen die om ze heen lopen te schreeuwen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen expert, maar kan me niet voorstellen dat dit goed is voor de dieren.

En natuurlijk hebben de verzorgers het beste met de dieren voor, die kun je niks kwalijk nemen. Er wordt, in de goede dierentuinen in elk geval, vast wel goed voor ze gezorgd. Het is natuurlijk geen circus o.i.d, dat is echt walgelijk.

Maar toch ben ik tegen dierentuinen. Het hoort gewoon niet. Hieronder een filmpje dat ik toevallig op facebook zag.

https://www.youtube.com/watch?v=7JzbLY5 ... detailpage

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » di feb 26, 2013 0:20

Ik ben wel voor reservaten en opvangen(of s?) waar het publiek de dieren kan bekijken. Zo'n apenheul of safari-achtig concept hangt er tussenin: de dieren zitten niet in een kooi. Toch is er vaak geen noodzaak dat ze er zijn en zijn ze hier vaak gebracht of gefokt voor het vermaak van mensen. Dat is niet de bedoeling omdat de gezondheid van het dier dan gewoon niet voorop staat, maar het vermaak van het publiek (= geld).
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di feb 26, 2013 1:41

Koen schreef:Nu ben ik laatst naar een dierentuin geweest en de dieren zien er gewoon goed verzorgt uit, daarnaast houden de mensen die er werken lijkt mij ook veel van dieren en hebben die dus het beste voor de dieren. Ik ben ook geen stereotyp gedrag tegengekomen, alhoewel ik geen expert ben.
Naar welke dierentuin ben je laatst geweest? Wellicht dat daar nog wat specifieks over te zeggen valt.

Maar verder is een dierentuin inderdaad alleen vermaak. Ze gooien het nog weleens op educatieve waarde om het zo een beetje acceptabel te houden, maar dat stelt niet veel voor. Het blijven 'bedrijven' die dus winst moeten maken om open te blijven. Deze zullen dus niet verblijven bouwen waarbij de dieren echt kunnen verschuilen voor de mens de hele dag, zoals sommige dieren eigenlijk het liefst zouden willen.

Daarnaast wordt er nogal gefokt met dieren door dierentuinen.. zogenaamd om de dieren te behouden. Je hoort ze dan ook vaak over projecten voor behoud van dieren, maar van de dieren die gefokt worden is maar echt een heel heel klein percentage bedoeld voor uitzetten terug het wild in. De rest is voor ruilhandel tussen dierentuinen in. En soms komt er een overschot.. en die dieren worden dan afgemaakt.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di feb 26, 2013 1:43

Melek schreef:En natuurlijk hebben de verzorgers het beste met de dieren voor, die kun je niks kwalijk nemen. Er wordt, in de goede dierentuinen in elk geval, vast wel goed voor ze gezorgd. Het is natuurlijk geen circus o.i.d, dat is echt walgelijk.
Dat wil ik niet zo hard stellen. Ik denk idd dat er personen zijn die dat doen vanuit dierenliefde, maar het is echt niet zo dat verzorgers per definitie het beste voor hebben.

Zen

Bericht door Zen » di feb 26, 2013 10:19

En ook al doen dierverzorgers hun werk met de beste intentie dan nog betekent dat niet dat ze handelen in het belang van dieren. Ze werken helaas mee aan hun opsluiting en tentoonstelling.

Voor zover dierentuinen zich bezig houden met 'educatie' is dat enkel gericht op hoe dieren zich gedragen in gevangenschap onder tal van beperkingen en stressvolle omgevingsfactoren. Ook dragen dierentuinen juist bij aan de objectificatie van dieren, iets waar goede educatie juist tegenin zou moeten gaan door het erkennen van de inherente waarde van een dier als individu. Een voelend wezen met pijnvermogen en de capaciteit om tal van andere emoties (zoals plezier, verveling, woede, angst en verdriet) te ervaren. Soortgelijk de mens dus.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » di feb 26, 2013 10:43

Ik heb me niet verdiept in in hoeverre dieren het verblijf daar erg vinden. Maar moeten we niet één nut erkennen, namelijk dat van soortbehoud? Worden er geen bedreigde dieren ook gefokt?
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di feb 26, 2013 11:11

DeVegetarische schreef:Ik heb me niet verdiept in in hoeverre dieren het verblijf daar erg vinden. Maar moeten we niet één nut erkennen, namelijk dat van soortbehoud? Worden er geen bedreigde dieren ook gefokt?
Ja, maar dat nut dient alleen het in stand houden van het bestand binnen de dierentuinen. Het dient niet ten doel van behoud van dieren in het wild. Als er een fokprogramma waarbij dieren terug uitgezet gaan worden, dan valt daar nog over te discussieren, maar nu wordt vrijwel geen enkel gefokt dier uitgezet.

Het gefok betekent ook dat er veel surplus is en dieren nergens meer kwijt kunnen. Of dat het met moeite gaat. Zoals bv. die olifanten in Emmen. Ze hebben nu plek gevonden, maar het koste enorm veel moeite.

En.. ik denk dat dieren beschermen in het wild de focus moet hebben. Als ze daar uitgestorven zijn, dan zie ik geen nut om ze te fokken in dierentuinen om ze daar binnen te willen behouden in het kader van soortbehoud.

Dieren moeten in wild beschermd worden.

Zen

Bericht door Zen » di feb 26, 2013 11:33

Maar voor wie doen we dat, dat soortbehoud? Omdat mensen het erg vinden als ze straks niet meer kunnen kijken naar een bepaalde soort? Individuele dieren zijn helemaal niet bewust bezig met het behoud van hun soort volgens mij. Mensen ook niet trouwens. Een kinderwens heeft, zeker primair, hele andere achtergronden dan het willen doorgeven van genen naar een nieuwe generatie. De bewuste keuze voor kinderen komt veel eerder voort uit een bepaald geluk dat men zoekt in een gezin of iets in die geest. Dat mensen graag eigenschappen van zichzelf terugzien heeft ook meer te maken met het plezier wat men daaruit ontleent dan uit de wens om de soort in stand te houden als doel op zich. In dat laatste is alleen evolutie zelf 'geïnteresseerd' so to speak.

That said, het redden van individuele dieren heeft altijd zin, ongeacht of de soort bedreigd wordt of niet. Zolang je in het belang van het dier handelt dan. Voor zover mensen zich zo nodig specifiek willen inzetten voor 'soortbehoud' zal dat moeten gebeuren door hen leefruimte (terug) te geven. Natuurlijk habitat, geen attractiepark in een stad. Zou jij een leven in gevangenschap prefereren boven niet bestaan? Een leven waarin je voortdurend bezichtigd wordt en nauwelijks ruimte hebt om je terug te trekken? Ik niet. Nu zullen dieren mogelijk niet (kunnen) reflecteren over een dergelijke keuze, maar het is zeer aannemelijk dat ze ook op soortgelijke wijze als mensen gebukt gaan onder gevangenschap en stress. Ik geloof ook dat het als een vernedering voelt voor sommige dieren om zo vastgehouden en bekeken te worden.

Koen

Bericht door Koen » di feb 26, 2013 13:53

Vegantastic schreef:
Koen schreef:Nu ben ik laatst naar een dierentuin geweest en de dieren zien er gewoon goed verzorgt uit, daarnaast houden de mensen die er werken lijkt mij ook veel van dieren en hebben die dus het beste voor de dieren. Ik ben ook geen stereotyp gedrag tegengekomen, alhoewel ik geen expert ben.
Naar welke dierentuin ben je laatst geweest? Wellicht dat daar nog wat specifieks over te zeggen valt.

Maar verder is een dierentuin inderdaad alleen vermaak. Ze gooien het nog weleens op educatieve waarde om het zo een beetje acceptabel te houden, maar dat stelt niet veel voor. Het blijven 'bedrijven' die dus winst moeten maken om open te blijven. Deze zullen dus niet verblijven bouwen waarbij de dieren echt kunnen verschuilen voor de mens de hele dag, zoals sommige dieren eigenlijk het liefst zouden willen.

Daarnaast wordt er nogal gefokt met dieren door dierentuinen.. zogenaamd om de dieren te behouden. Je hoort ze dan ook vaak over projecten voor behoud van dieren, maar van de dieren die gefokt worden is maar echt een heel heel klein percentage bedoeld voor uitzetten terug het wild in. De rest is voor ruilhandel tussen dierentuinen in. En soms komt er een overschot.. en die dieren worden dan afgemaakt.
Artis, verder ben ik in mijn leven vrijwel nooit naar een dierentuin geweest; misschien 2x eerder.
En ze draaien daar zeker niet alleen op winst, sterker nog, het draait op subsidies en sponsoren.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di feb 26, 2013 14:14

Koen schreef:Artis, verder ben ik in mijn leven vrijwel nooit naar een dierentuin geweest; misschien 2x eerder.
oh Artis... dat is nou net een goed voorbeeld van een dierentuin die weinig kan bieden voor de dieren, omdat ze niet echt kunnen uitbreiden (of lastig..). Daardoor zeer beperkt voor dieren. Als je vanuit dierenwelzijn kijkt en er een meetlat bij legt, dan staat artis toch wel erg onderaan. Niet dat ik zo wil kijken, want allemaal zouden ze moeten verdwijnen m.i.
En ze draaien daar zeker niet alleen op winst, sterker nog, het draait op subsidies en sponsoren.
Ja, maar het is bedrijfscultuur. Doel is winst maken. Dat staat los van subsidies enzo.

TonyJello

Bericht door TonyJello » di feb 26, 2013 15:42

Ohw Artis... Heb je de ijsbeer wel eens gezien?

IJsberen in Artis

Zen

Bericht door Zen » di feb 26, 2013 16:41

So sad... :(

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo feb 27, 2013 20:32

Een probleem in dierentuinen dat je in de veehouderij niet hebt is ook dat de dieren (genetisch) wild zijn. Ik bedoel niet, dat ze niet gewend zijn aan mensen, maar de voorouders van de dieren in de veehouderij hebben al duizenden jaren bij mensen geleefd en zijn daarin evolutionair aangepast. Alleen de minst angstige, minst gestresste, rustige dieren werden doorgefokt. Bij de dieren in de dierentuin heeft die selectie niet plaatsgevonden, dus ze hebben nog alle instincten die hun voorouders in het wild hadden, ook al zijn ze in gevangenschap geboren. Dus, afhankelijk van de soort, bijvoorbeeld het instinct om vele kilometers per dag af te leggen over uitgestrekte graslanden, het instinct niet te dicht bij andere dieren te komen, et cetera.

Los van de specifieke omstandigheden in specifieke dierentuinen, denk ik ook dat het omvattende probleem is, dat je altijd een conflict tussen de belangen van het dier en de belangen van de mens (in dit geval de bezoeker) zult houden. En dan wordt er als het even kan gekozen voor de belangen van de laatste.

Ik denk ook dat het moeilijk is in te schatten hoe 'gelukkig' de dieren in de dierentuin zijn zonder specifieke training, of zonder op wetenschappelijke rapporten hierover te vertrouwen. En ook niet in een tijdsspanne van 10 minuten. Als leken zullen ons een paar dingen kunnen opvallen, zoals bepaalde duidelijke stereotyperingen (het ijsberen bijvoorbeeld) maar omdat wij van een andere soort zijn kun je niet in 1 oogopslag zien hoe een dier zich voelt (ook al denken sommige vegans er anders over...)
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » wo feb 27, 2013 21:26

Ik hoop dat we over 100 jaar net zo naar dierentuinen kijken zoals 100 jaar geleden naar mensentuinen werd gekeken. Het is echt allemaal nog niet zo lang geleden:
http://www.only-apartments.nl/nieuws/me ... ierentuin/

De laatste alinea is wel een beetje jammer van het artikel, maar toch, informatief in ieder geval.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » do feb 28, 2013 11:22

Een van de bekendste verhalen is dat van de Zuid-Afrikaanse Saarjite Baartman. Ze kwam naar Europa op een Engels schip in 1810, en had steatopygia: een grote en ver uitstekende kont, een genetisch kenmerk van de vrouwen die tot de Khoisan stammen behoren. Verder had ze ook nog eens extreem grote schaamlippen, en ze werd naakt te kijkt gezet in een kooi. De toeschouwers maakten haar uit voor alles wat mooi en lelijk was. Ook na haar dood op 26-jarige leeftijd kreeg ze geen rust, want haar intieme delen werden gedissecteerd en tentoongesteld in een Frans museum.
Dat arme mens :?
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Plaats reactie