Morele schizofrenie van mensen t.o.v. dieren

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Emiel
Leefwijze: veganist

Morele schizofrenie van mensen t.o.v. dieren

Bericht door Emiel » vr feb 01, 2013 18:18

Dit is weer een mooi voorbeeld van de morele schizofrenie van de mens als het op dieren aankomt.

De term 'moral schizophrenia' wordt veel gebruikt door Gary Francione. Een goed voorbeeld is de American Football-speler Michael Vick, die jaren terug werd veroordeeld voor het organiseren van hondengevechten. Dezelfde mensen die moord en brand schreeuwden, hadden geen moeite om hun vork in een ander mishandeld dier te prikken. En zo gaat het natuurlijk veel vaker.

De oorzaak is door Melanie Joy mooi uitgelegd in 'Why We Love Dogs, Eat Pigs and Wear Cows'. Het ene dier is om te eten en het ander om te aaien.

Het is werkelijk interessant waarom men een burger van koeien zonder probleem opeet, maar in de stress schiet en zelfs 'disgusted' is, als er een paar stukjes paardevlees in blijken te zitten...

TonyJello

Re: Morele schizofrenie van mensen t.o.v. dieren

Bericht door TonyJello » vr feb 01, 2013 19:29

Ja, dat klopt.

Dieren die we aaien zien we, hebben een naam en zijn er meestal maar een paar.

Dieren die mensen eten zien die meestal niet levend en in zijn geheel, hebben geen naam en gaan op in een gigantische anonieme massa.

Uit het oog uit het hart. Nooit in het oog geweest, dus ook nooit in het hart geweest.

http://imageshack.us/a/img221/9871/cdfia.jpg

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » vr feb 01, 2013 23:26

Ik snap dat echt niet hoor, je weet toch dat er shit in zo'n burger zit. Wat maakt het dan nog uit van welk dier het gemaakt is, al zit er zebra in. Een dier is een dier.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Emiel

Bericht door Emiel » za feb 02, 2013 7:46

Nee, maar de meeste mensen zitten wel vast in die denkwijze helaasch..

Sybine
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sybine » za feb 02, 2013 10:26

Niet voor niets hebben we het dan ook over productiedieren.

Dan wordt het een soort van productielijn waar je geen emotionele verbondenheid mee voelt.

Apraxia

Bericht door Apraxia » za feb 02, 2013 12:06

Ik begrijp niet waarom de term schizofrenie na al die jaren nog steeds verkeerd wordt gebruikt ;)
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Eleonora
Contacteer:

Bericht door Eleonora » vr feb 08, 2013 23:55

Kennen jullie dit filmpje al? Sluit mooi aan op wat hier boven allemaal wordt benoemd.

https://www.youtube.com/watch?feature=p ... 5Hepli81tM#!

Ik spreek deze taal niet.. maar dit spreek boekdelen.
Hartelijke groet,
Eleonora

)O( Vegan-pagan )O(

http://www.eleoflora.nl
https://etenvanmoederaarde.wordpress.com/

TonyJello

Bericht door TonyJello » za feb 09, 2013 10:26

Ja, die is goed! Ik ken hem, kijk maar rechts onder.

Eleonora
Contacteer:

Bericht door Eleonora » za feb 09, 2013 11:44

ohw ja :) ik zie het.. blijft een leuk "wakkermakend" filmpje :)
Hartelijke groet,
Eleonora

)O( Vegan-pagan )O(

http://www.eleoflora.nl
https://etenvanmoederaarde.wordpress.com/

TonyJello

Bericht door TonyJello » za feb 09, 2013 12:59

Ja, super! :D

Mystique

Bericht door Mystique » za feb 09, 2013 13:01

Helaas waarschijnlijk alleen wakkermakend voor de personen die er al over na aan het denken waren. Ik durf te wedden dat er nog genoeg mensen zijn uit dat filmpje die de volgende dag gewoon weer een karbonaadje in hun karretje leggen...

TonyJello

Bericht door TonyJello » za feb 09, 2013 13:09

Zeker, maar je weet nooit wat er bij wie blijft hangen en wat die persoon weer gaat uitdragen.

Emiel

Bericht door Emiel » za feb 09, 2013 16:25

Mensen worden pas wakker als het tijd voor ze is om wakker te worden. En zelfs dan zijn er nog momenten waarop je de spreekwoordelijke knop om kunt zetten. Ik weet dat ik die knop heb en hem ook nog steeds om kan zetten.

KL8

Bericht door KL8 » wo jul 24, 2013 11:42

Emiel schreef:Dit is weer een mooi voorbeeld van de morele schizofrenie van de mens als het op dieren aankomt.

De term 'moral schizophrenia' wordt veel gebruikt door Gary Francione. Een goed voorbeeld is de American Football-speler Michael Vick, die jaren terug werd veroordeeld voor het organiseren van hondengevechten. Dezelfde mensen die moord en brand schreeuwden, hadden geen moeite om hun vork in een ander mishandeld dier te prikken. En zo gaat het natuurlijk veel vaker.

De oorzaak is door Melanie Joy mooi uitgelegd in 'Why We Love Dogs, Eat Pigs and Wear Cows'. Het ene dier is om te eten en het ander om te aaien.

Het is werkelijk interessant waarom men een burger van koeien zonder probleem opeet, maar in de stress schiet en zelfs 'disgusted' is, als er een paar stukjes paardevlees in blijken te zitten...
Melanie Joy heb ik niet gelezen (gezien?), maar Hal Herzog wel: Some we love, some we hate, some we eat. Ik heb het op aanraden van een omnivore vriendin gelezen en ik vond het wonderbaarlijk dat zij zich niet (zichtbaar voor mij althans) anders is gaan gedragen na het lezen van het boek. Vervolgens zelf gekocht en aan mijn vader uitgeleend die zich in het begin echt verwonderde en ook verontwaardigd was over onze relatie met dieren, maar hij heeft het boek weggelegd en deelt ook weer bijna elke avond zijn stukje vlees met de hond..

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo jul 24, 2013 13:47

Melanie Joy staat in mijn onderschrift.

KL8

Bericht door KL8 » di jul 30, 2013 12:58

Dank je! Ik heb haar presentatie vorig jaar gezien, maar was vergeten hoe ze heette. Heb hem nu weer opstaan.

Edit: Jezus.. Vorige keer heb ik het stuk waarin je ziet hoe varkens gecastreerd worden en kalfjes doodgemaakt worden blijkbaar overgeslagen. Misschien off-topic, maar hoe kan je in godsnaam nog dierlijke producten consumeren als je dit ziet?! Ik word er boos en heel erg verdrietig van.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » di jul 30, 2013 20:32

Nog een voorbeeld van morele schizofrenie: Zeggen dat vegans dierenmishandelaars zijn als ze hun huisdieren ook vegan laten eten. Kijk, ik snap dat het een complex onderwerp is, en de vraag is bij welke dieren het kan en hoe dan precies, etc. etc... Maar compleet óver de koeien en kippen heen kijken die in dat voer zitten, terwijl je er op gewezen wordt (want het gaat over waarom vegans dat doen), dat is toch dubbel?

Ik kan me nog voorstellen dat iemand beargumenteerd, dat hij om zijn huisdier geeft en niet om andere dieren, omdat hij er zelf waarde aan toehecht. Een soort egoïstische liefde. Maar om dan vervolgens medelijden te tonen met een huisdier van een veganist en boos te worden omdat die veganist dat dier weigert te voeren mét andere dieren... dat is een soort van driedubbele schizofrenie!
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Plaats reactie