269 life

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Renee1137
Leefwijze: veganist

Re: 269 life

Bericht door Renee1137 »

Emiel schreef:
Renee1137 schreef:Reactie op 269, waaruit blijkt dat Barbera wel een punt heeft over wat voor beeld het niet-vegans geeft...
http://www.telegraph.co.uk/foodanddrink ... ntils.html
Tsja, maar dit is wel geschreven door iemand die alles aangrijpt om haar vleesje maar niet op te hoeven geven..
O ja, dat spreek ik ook niet tegen, echt een belachelijk idee überhaupt om je ethische keuzes te laten bepalen door wat andere mensen doen. Heb ik ook gezegd in de comments :P
Maar goed, ik ben ook niet echt voor dit soort acties. Volgens mij werkt het alleen maar averechts en wordt je al snel in het extremisten-hoekje geplaatst. Op facebook heb ik ze alweer verwijderd, want ik vind geweld tegen mensen, al is het alleen in woorden, niet ok.
Ik zit denk ik een beetje op dezelfde lijn. Ik was eens lid van de FB-groep 'Veganisten Benelux', maar toen bleek dat een deel van de leden het maar al te interessant vond dat één van hen een Unox-reclame had gephotoshopt met een mensenfoetus i.p.v. een worst, dacht ik... dat hoeft nou ook weer niet van mij.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Emiel

Bericht door Emiel »

Nee, daar ga je mensen echt niet mee overtuigen inderdaad :wink: .

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Shockeren kan werken, maar probleem met activisten is soms dat ze vergeten te monitoren of het effect heeft of niet ;) Dus het is niet zo zwart-wit.

Met Bite Back shockeren we met diverse acties en we krijgen mensen dus te veranderen. We hebben ook acties (zowel soft als hard) gedaan, waarbij bleek dat het geen effect had. Dan weet je dus dat je moet aanpassen of andere soort acties moet bedenken.

Ikzelf zie ook niet zoveel nut in dat 269... vooral ook omdat het niets zegt. Het is vooral interessant 'intern' en dan bereik je de mensen niet.

Met softe acties bereik je ook niet altijd alles overigens. Sommige softe campagnes hebben juist een averechts effect. En zorgen dat er geen vooruitgang is, zoals het probleem is bij diverse dierenwelzijnsorganisaties.

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Vegantastic schreef: Met softe acties bereik je ook niet altijd alles overigens. Sommige softe campagnes hebben juist een averechts effect. En zorgen dat er geen vooruitgang is, zoals het probleem is bij diverse dierenwelzijnsorganisaties.
Lijkt me waar. Het is net een tussenweg vinden... Dat mensen niet afgeschrikt maar wel opgeschrikt raken.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

TonyJello

Bericht door TonyJello »

21 maart is 269 life 3e worldwide event.

Een mooie dag om de tattoo te laten zetten.
The 21st of March is the UN’s International Day for the Elimination of Racial Discrimination. We have chosen this day to continue spreading our message of animal liberation.
We are acting in unity with the UN’s intention for this day. The following excerpt is taken from their website:
"The theme for this year's event is ‘Racism and Conflict,’ highlighting the fact that racism and discrimination often are at the root of deadly conflict"

We at 269life ask: How does one claim to peacefully call for the end of racism while brutally murdering and oppressing other sentient beings?

How does one act against violent discrimination with a stomach coated with the bloody remains of non human infants and their mothers’ stolen milk?
We believe that there cannot be peace, nor an end to human prejudice while our hands are wet with the blood of billions of innocent animals!
Speciesism IS Racism. Go vegan - Free 269
Join us in solidarity as we have the number 269 tattooed/branded on our bodies as a political statement in protest to the global animal holocaust.

This event is about committing ourselves for life to actions that dismantle the animal holocaust. We take this action in an attempt to move the animal liberation agenda to the forefront of the public conscience.

How and Where?

If you can, organize a group of willing tattooees and a reputable tattooist, and make it into an open-air public event. Invite the media to film it, prepare a media release (we will provide one) and post the event on YouTube. Before choosing a tattooist, do your homework and consult those with tattoos for firsthand recommendations. Please ask your tattooist to provide vegan inks, which are not derived from animal products.
In addition to still photos, please take some videos. Even mobile phone videos will do.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Vanmorgen kreeg ik via facebook de onderstaande informatie als waarschuwing.
Hierdoor zie ik af van de tattoo.

Info

Zelf heb ik in het begin van dit topic het volgende geschreven:
Tony Jello schreef:Op zich zou ik wel mee willen doen aan een massale tatoeage, maar als er op een of andere manier smet op komt of het heeft ineens ook een andere betekenis, dan zit je er maar mooi mee.

Emiel

Bericht door Emiel »

TonyJello schreef:Vanmorgen kreeg ik via facebook de onderstaande informatie als waarschuwing.

Info

Tony Jello schreef:Op zich zou ik wel mee willen doen aan een massale tatoeage, maar als er op een of andere manier smet op komt of het heeft ineens ook een andere betekenis, dan zit je er maar mooi mee.
Ik zit het stuk net zelf te lezen en wilde het hier plaatsen. Ik vond het groepje op FB al een beetje een eng geheel en heb het weer heel snel verwijderd. Ik ben blij dat je er van afziet Marja :)

Iejoor

Bericht door Iejoor »

Een hele club angry vegans dus...
Jammer... Zo ga ik er ook niet aan beginnen...
When the world says give up, hope whispers try it one more time..
Elpida Shelter of Hope

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Emiel schreef:...Ik ben blij dat je er van afziet Marja :)
:thanks: :)

Nee, Iejoor, dat willen we niet, he?

Iejoor

Bericht door Iejoor »

Nee.. Daarmee informeer je niemand maar dan vervreemden ze alleen maar van je...
When the world says give up, hope whispers try it one more time..
Elpida Shelter of Hope

Mystique

Bericht door Mystique »

Ik heb niet het hele artikel gelezen, maar jemig, iemand voor pedofiel uitmaken en weet ik veel wat. Dat gaat zelfs voor mij te ver en ik ben toch best wel een angry vegan! :P

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische »

Verder in het artikel staat hoe deze Sasha steeds meer een ''scheiding'' schiep tussen de Moreel Juisten en de Verschrikkelijke Infidels. Wil je bij de club horen, moet je het volledig met de leider eens zijn en ja en amen zeggen. Ondertussen moet je ook een hekel aan mensen krijgen anders ben je moreel zwak ofzo. Het begon nogal sektarisch aan te doen.

Misschien dat 'angry vegans' of 'angry wat dan ooks' makkelijker te verleiden zijn tot elitevorming en sektegedoe? (vraag ik me ineens af)
Frustratie met de ''wereld''/buitenwereld, weten dat wat jij doet iedereen beter ook zou moeten doen, het gevoel dat er iets vreselijks gebeurt en dat iedereen meedoet en er nauwelijks wordt ingegrepen, het gevoel dat de meeste mensen ''onwetend'' zijn over de feiten (zoals bijv de zuivelindustrie), ik kan me voorstellen dat sommige lui dat bewust of onbewust kunnen gaan uitbuiten. Interessant. Misschien werkt dat wel ook zo bij gelovigen, soortgelijke frustraties en gevoelens die dan worden aangegrepen door een heiland. Jammer dat dit dan in zoiets eindigde.

Ik zie veel in voorlichting aan de mensen over hun eten. Of dit soort acties goed zou zijn om veganisme te promoten betwijfel ik persoonlijk wel. Maar heb ook nooit een actie op touw gezet en heb dus ook geen ervaring met publieksreacties :wink:
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

jet
Moderator

Bericht door jet »

Angry wat dan ooks zijn altijd makkelijk te verleiden. :wink:
Kijk de geschiedenisboeken er maar eens op na :mrgreen:
Al zolang er mensen bestaan is het zo dat in tijden dat het slecht gaat of slechter dan ervoor *) er altijd wel iemand op staat die het 'beste met iedereen voorheeft' en door veel mensen gevolgd wordt (klinkt twitterig :mrgreen: ). Dat zit in de menselijk natuur. We willen graag een doel hebben, iets om na te streven. En ook kijken 'we' graag op mensen neer, en kijken 'we' graag naar mensen op..... Zit in onze natuur....

groet'n
jet

*) Er wordt beweerd dat we momenteel in een 'crisis' zitten. Dat is volstrekte onzin. We hebben al sinds jaren een stijging in koopkracht, alleen die stijgende lijn daar zit soms even een klein dipje in. En zo'n dipje, daar zitten we nu in. Desondanks heeft iedereen het erover dat het zo slecht gaat en noem maar op, en dat is de aanleiding dat mensen opeens gaan geloven in allerlei louche figuren die 'het beste met ons voorhebben'..... *zucht*
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Emiel

Bericht door Emiel »

jet schreef:*) Er wordt beweerd dat we momenteel in een 'crisis' zitten. Dat is volstrekte onzin. We hebben al sinds jaren een stijging in koopkracht, alleen die stijgende lijn daar zit soms even een klein dipje in. En zo'n dipje, daar zitten we nu in. Desondanks heeft iedereen het erover dat het zo slecht gaat en noem maar op, en dat is de aanleiding dat mensen opeens gaan geloven in allerlei louche figuren die 'het beste met ons voorhebben'..... *zucht*
Deze 'dipjes' worden expres veroorzaakt en door de combi media-overheid-banken in stand gehouden. Het is een leugen, er is overvloed en genoeg voor iedereen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Emiel schreef:
TonyJello schreef:Vanmorgen kreeg ik via facebook de onderstaande informatie als waarschuwing.

Info

Ik zit het stuk net zelf te lezen en wilde het hier plaatsen. Ik vond het groepje op FB al een beetje een eng geheel en heb het weer heel snel verwijderd. Ik ben blij dat je er van afziet Marja :)
Zeker interessant punt, maar ik ben wel eens met 269 dat 'welfarist' een 'enemy within' zijn, omdat zoals ik al eens eerder heb uitgelegd beperken clubs als wakker dier en vegans die biovlees promoten de vooruitgang van veganisme

Zen

Bericht door Zen »

Het lijkt me duidelijk dat een agressieve benadering vrijwel altijd contraproductief werkt, zeker wanneer je sterk in de minderheid bent (en dat zijn 'we' als vegans).

Wel is het rationeel zeer eenvoudig te verdedigen dat de dierindustrie nog erger is dan de Holocaust als je speciesisme verwerpt op dezelfde wijze als racisme, homofobie en seksisme. Alles wat met de Joden is uitgespookt door de Nazi's is ook ergens wel eens uitgespookt met dieren. En erger. En vaker. En op grotere schaal.

Dierproefnemers of mensen die een slachthuis werken zijn ook zeker niet 'beter' dan pedoseksuelen. Ik zou niet weten waarom je aanstoot zou nemen aan zo'n vergelijking tenzij je vindt dat het erger is om kinderen te kwellen dan om dieren te pijnigen. Vleeseters die willens en wetens door blijven gaan met het laten kwellen van dieren in hun naam zijn niet veel beter. Het is misschien niet sociaal geaccepteerd om zo te denken maar rationeel gezien zijn er voldoende steekhoudende argumenten voor aan te voeren.

Tegelijkertijd mogen we als vegans ook best accepteren dat we nog steeds verre van cruelty free leven en dus zeker geen heiligen zijn (toen niet, nu niet en nooit niet). Veganisme is wat mij betreft het minimale eigenlijk, niet het ultieme streven. Daarbovenop kun je nog op veel andere manieren proberen om je bijdrage aan leed in de wereld te verminderen.

Verder sta ik op het punt dat het logisch is dat wanneer je vegan bent, het je wens is dat iedereen ooit vegan wordt (los van hoe realistisch het is). Je hoeft het niet te zien als je verantwoordelijkheid om dit allemaal (in je eentje) te bewerkstelligen, maar het ligt wel voor de hand dat je je best doet om er aan bij te dragen. Waarom zouden er andere standaarden gelden voor anderen mbt de manier waarop ze dieren behandelen? Voor de dieren maakt het niet uit of ze voor/door jou of je buurman gepijnigd worden.
Cut cold stone with a warm heart

TonyJello

Bericht door TonyJello »

DeVegetarische

Sowieso vind ik het verknipt om misdaden te vergelijken.

Zen

Bericht door Zen »

DeVegetarische schreef:Sowieso vind ik het verknipt om misdaden te vergelijken.
Waarom?

Onze rechtssystemen zijn doordrongen van dergelijke vergelijkingen. Hoe anders bepaal je een sanctie, een strafmaat als je geen rekening houdt met hoe deze misdaden zich tot elkaar verhouden? Ik neem aan dat je dit dan ook afwijst (want verknipt).

Er zijn nu eenmaal gradaties in misdaden en wat mij betreft hangen die sterk samen met de mate waarin er leed wordt veroorzaakt en bijvoorbeeld de periode waarover dat gebeurd. Omstandigheden kunnen ook een (belangrijke) rol spelen.

Het typische met betrekking tot de Holocaust is overigens dat dit juist de misdaad (eigenlijk een heel scala aan misdaden) is die voortdurend vergeleken wordt met andere misdaden. Niets in de geschiedenis van de mensheid is erger, zo wordt immers veelvuldig beweerd (en zo wordt het vaak ook gebruikt in discussies). Dit is ook de reden dat Godwin's Law bestaat.
Cut cold stone with a warm heart

DeVegetarische

Vragen als ''hoeveel verkrachte kinderen is een moord 'waard'?'' Ik zag iemand zoiets eens stellen. Een verkracht kind is even erg als openbaar geraakte patientgegevens. Sommige dingen zijn niet te vergelijken; hoe wil je bepalen hoeveel ''moordenaars'' Robert M is? Als je 3 moorden pleegt, ben je dan net zo slecht als Robert M? Was Hitler of Stalin nou beter, afhankelijk van het aantal veroorzaakte doden?

Zoals geld zegmaar. Hoeveel 5 cent-muntjes is een euro. Die manier van vergelijken vind ik ziek. Natuurlijk is een winkeldiefstal minder erg dan een gewelddadige beroving :P

Plaats reactie