Eendjes voeren is slecht!

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Emiel
Leefwijze: veganist

Eendjes voeren is slecht!

Bericht door Emiel »

Het is algemeen bekend dat het slecht is om eenden en andere (water)vogels brood te voeren. Het veroorzaakt ziektes en hun lichaam is niet geschikt om brood te verteren (duh). Ook verontreinigt brood het water, met botulisme tot gevolg. Toch blijven mensen dit hardnekkig doen, omdat ze het waarschijnlijk gewoon niet weten.

Tijd voor een campagne vind ik. Dit moet bekend worden bij mensen, want door dit wellicht goedbedoelde gedrag zijn deze dieren de dupe. Er zouden bv borden geplaatst kunnen worden. "Nog meer borden?", hoor ik je denken. Ja, maar deze hebben wél echt nut.

Ik zie het vrijwel dagelijks in het park voor mijn deur. Mensen, vrijwel altijd van buitenlandse komaf, gooien grote hoeveelheden brood in het water en in het gras. Hele Turkse broden drijven er soms in de vijvers! Zijn die lui achterlijk of zo? Alsof eenden even lekker een stuk brood af kunnen scheuren. Het is ook nog eens wit brood, dus daar hebben ze helemáál geen reet aan. Dat mensen hun eigen lichaam verzieken moeten ze zelf weten, maar ze vergiftigen ook deze dieren ermee.

Ik sprak vanmiddag een stel aan die een stapel brood in het water aan het flikkeren waren, kinderen waren zelfs keiharde pistoletjes aan het gooien... Maar goed, ze waren niet onaardig of zo en ik sprak ze ook op normale toon aan, maar of het zin heeft gehad betwijfel ik.

Laatst stond een of andere kwibus zelfs brood aan herten te voeren (er is ook een hertenkamp, jippie). Volgens mij was ik toen wel duidelijk genoeg, maar zeker weten doe ik dat niet.

Mensen... *diepe zucht* :wink:
Butternutkin

Re: Eendjes voeren is slecht!

Bericht door Butternutkin »

Weet je wat ik ook echt naar vind? Al die duiven met gezwellen aan hun poten die altijd rond patatkramen hangen :shock: (Niet dat mensen dan het verband leggen en stoppen om die troep te eten natuurlijk)
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney
Emiel

Bericht door Emiel »

Ja inderdaad, die worden vaak ook niet oud hoor. Geloof dat de gemiddelde stadsduif maar een jaar of twee wordt, terwijl ze véél ouder kunnen worden. Veel mensen zien ze als ongedierte, terwijl ze zelf de oorzaak zijn dat die dieren massaal in de stad aanwezig zijn.
Butternutkin

Nee, die mensen die alleen maar frituur vreten worden ook niet zo oud denk ik. Don't get me wrong, je hoeft echt niet alleen maar van sla te leven ofzo, maar kom op zeg.

Overigens verkopen ze op hetzelfde plein in het centrum van de stad waar de meeste kankerduiven rondhangen ook bakjes vers fruit en verse sappen. Dat vind ik een positief teken.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

In Duitsland hebben ze al van die borden:

http://u1.ipernity.com/7/79/54/2497954.e391a95e.560.jpg

In Amsterdam Zuidoost is er een tijdje geleden een campagne geweest waarmee inwoners werden voorgelicht over wat verschillende soorten vogels eigenlijk horen te eten. Alle bewoners kregen een foldertje in de bus met voedertips (sla voor eenden en ganzen etc.) en er zijn borden geplaatst met 'gelieve niet te voeren'. Het voeren van brood werd sterk ontmoedigd omdat het niet goed is voor de vogels en het bovendien veel vervuiling en rattenoverlast veroorzaakt. http://www.zuidoost.amsterdam.nl/@304666/pagina/

Ik zie inderdaad ook wel eens mensen de inhoud van een halve (Turkse) bakkerij in het water dumpen. Moslims mogen geen brood bij het afval gooien heb ik wel eens gelezen...
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!
Violet

Bericht door Violet »

En als de mannetjes in de winter volgevreten zijn verkrachten ze in het voorjaar massaal en onvermoeibaar de vrouwtjes, tot sterven van de vrouwtjes aan toe door uitputting en verdrinking!
Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Martine schreef: Ik zie inderdaad ook wel eens mensen de inhoud van een halve (Turkse) bakkerij in het water dumpen. Moslims mogen geen brood bij het afval gooien heb ik wel eens gelezen...
Van wat ik begrijp van een snelle Google-search is het idee inderdaad: Moslims mogen eigenlijk niets nuttigs weggooien, zeker geen eten, want je moet dankbaar zijn voor wat je hebt en als je het zelf niet meer nodig hebt, aan anderen geven die het wel kunnen gebruiken. Dat is op zich natuurlijk een ontzettend goede instelling waar de gemiddelde Nederlander nog wel wat van mag leren. Maar niet zo handig als 'hele broden in sloten donderen' als uitzondering daarop wordt gezien :)

Ik wist eerlijk gezegd zelf ook niet dat brood voeren aan eenden zo slecht was, al had ik het natuurlijk wel moeten kunnen beredeneren :P Toch goed om te weten. Ik denk inderdaad dat dit erg onbekend is. Allemaal onze oma's waarschuwen!
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce
Emiel

Bericht door Emiel »

Renee1137 schreef:
Martine schreef: Ik zie inderdaad ook wel eens mensen de inhoud van een halve (Turkse) bakkerij in het water dumpen. Moslims mogen geen brood bij het afval gooien heb ik wel eens gelezen...
Van wat ik begrijp van een snelle Google-search is het idee inderdaad: Moslims mogen eigenlijk niets nuttigs weggooien, zeker geen eten, want je moet dankbaar zijn voor wat je hebt en als je het zelf niet meer nodig hebt, aan anderen geven die het wel kunnen gebruiken. Dat is op zich natuurlijk een ontzettend goede instelling waar de gemiddelde Nederlander nog wel wat van mag leren. Maar niet zo handig als 'hele broden in sloten donderen' als uitzondering daarop wordt gezien :)

Ik wist eerlijk gezegd zelf ook niet dat brood voeren aan eenden zo slecht was, al had ik het natuurlijk wel moeten kunnen beredeneren :P Toch goed om te weten. Ik denk inderdaad dat dit erg onbekend is. Allemaal onze oma's waarschuwen!
Op papier is het een mooie instelling, maar in de praktijk kun je het beter laten composteren ofzo. Nu worden er dieren ziek van.

Trouwens als het mooi weer is zit 's zomers het Zuiderpark tjokvol bbq-ende mensen, veelal moslims. Als je ziet wat ze allemaal achterlaten aan afval wordt je niet goed. De vogels eten dat ook weer op. Ze hebben dus sowieso een probleem met dingen in de prullebak gooien.

Die paar kruimels van oma zullen trouwens niet zoveel uitmaken hoor :wink:
Butternutkin

Martine schreef:
Ik zie inderdaad ook wel eens mensen de inhoud van een halve (Turkse) bakkerij in het water dumpen. Moslims mogen geen brood bij het afval gooien heb ik wel eens gelezen...
Ik vroeg me altijd al af waarom mijn buurtjes zo vaak de duiven voeren (lees: brood van het balkon flikkeren) waar iedereen last van heeft omdat ze de hele boel onder poepen. Nu snap ik het :D
Linda mcCartney
Emiel

Bericht door Emiel »

Je kunt vogels best een beetje bijvoeren, in de winter met name, maar geef dan groente, fruit en noten/zaden. Daar hebben ze echt wat aan. Maar goed, als de meesten niet eens snappen welk voedsel voor hunzelf wel en niet gezond is, hoe kunnen ze dat dan snappen van dieren?
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Vogels hebben dacht meer aan vet tijdens de winter. Vandaar die vetbollen. Echter die zijn weer slecht als het geen winter is.

Bijvoeren kan juist averechts werken, dus eigenlijk kan je beter niet dieren voeren.
Emiel

Bericht door Emiel »

Een beetje bijvoeren, zeker als er een pak sneeuw ligt mag best. Vetbollen zijn alleen goed voor ze als ze ook van goede kwaliteit zijn.
Butternutkin

Als je eendjes wel wil voeren, wat kun je ze dan het beste geven? Ik weet nog dat ik vroegâh bij mijn ouders in de tuin de eendjes gewoon zaadjes voerde wat voor het vogelhuisje bestemd was. Dan vroor het dat het kraakte dus kwamen ze maar al te graag je tuin in en kwamen ze op schoot zitten om uit je handen te eten :o
Maar vogelzaad, als dat al goed voor ze is, is een beetje moeilijk in de sloot te gooien. Zou bruin/volkorenbrood voor eenden ook gezonder zijn net als voor mensen? Of is brood sowieso een absolute no-no?

Er zat ook een winter lang een ziek eendje bij ons in de tuin, toen heb ik de hele winter lauwe broodpapjes voor hem gemaakt. Niet zo goed dus, maar hij is er wel weer bovenop gekomen. Nu zou ik voor zo'n geval overigens gewoon dierenambulance/vogelopvang bellen hoor, maar mijn ouders... :roll: Ik heb nog steeds nachtmerries over het jonge eendje dat ik helemaal alleen had gevonden en die ik maar moest terugzetten in de vaart.

EDIT: ik bedenk me ook ineens iets positiefs: de kinderboerderij waar ik als kind heen ging (en waar ik hele pakken brood in de geiten en konijnen stopte...) heeft tegenwoordig een niet voeren policy. Je kan wel voor 50 cent of een euro een klein bakje met maiskorrels kopen om de dieren te voeren. Ik vond dit echt slim bedacht van ze.
Linda mcCartney
Emiel

Bericht door Emiel »

Brood is eigenlijk gewon niet goed voor ze en het zorgt voor watervervuiling. Je kunt ze bepaalde groenten voeren of speciaal voer, maar ik las dit op een forum:
Wilde eenden zou ik niet voeren. Twee redenen: Door bijvoeren van eenden eten ze niet meer de algen in de vijver. Gevolg is dat de vissen in de vijver door zuurstofgebrek niet overleven. Verder worden de eenden lui en gaan ze andere hobbies zoeken: de mannetjes gaan dan en masse de vrouwtjes verkrachten. Is geen grapje.
dus hoe leuk, wilde eenden nooit bijvoeren, behalve als het zo enorm vriest dat ze hun eigen voer niet meer kunnen vinden.
Dus eigenlijk als het niet echt nodig is, kun je ze beter gewoon lekker hun eigen eten laten zoeken.
Violet

Bericht door Violet »

Nou, als er weken lang dik ijs op het water ligt vind ik het wel een goed idee om wat voer te geven.
Butternutkin

Ja precies, die beestjes waren echt uitgehongerd. Zo zielig als het een strenge winter is. Maar misschien zijn bladgroenten of speciaal voer wel een goed alternatief voor het voeren van eendjes dan.
Linda mcCartney
Emiel

Bericht door Emiel »

Violet schreef:Nou, als er weken lang dik ijs op het water ligt vind ik het wel een goed idee om wat voer te geven.
Precies, dus dan is het écht nodig :wink:

Ik las ook ergens dat doperwtjes kunnen... en kikkervisjes, maar dat is niet echt veganisties.
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Ik vind het toch wel lastig om te kiezen wanneer je wel moet bijvoeren en wanneer niet. Het kan ook negatief werken voor de dieren en populatie.
Emiel

Bericht door Emiel »

Als er veel sneeuw ligt lijkt het me dat ze minder voedsel kunnen vinden. Ze hebben daarentegen vast wel grote vetreserves, dus wat is wijsheid? Ze worden ook kwetsbaarder als je ze voert, want dan zullen ze waarschijnlijk eerder geneigd zijn risico's te nemen.
Violet

Bericht door Violet »

:offtopic: maar nu het over sneeuw, ijs en eendjes gaat moet ik denken aan het vuurwerk met de jaarwisseling...
Ik ben altijd zo bang dat ze uit angst gaan vliegen en dat ze dan juist tussen het vuurwerk komen. En in de dagen rondom de jaarwisseling dat jongeren rotjes naar de eenden en zwanen gaan gooien!
Plaats reactie