Gezocht: stichting die kippen uit industrie redt van slacht

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Gnoe
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Gezocht: stichting die kippen uit industrie redt van slacht

Bericht door Gnoe » za dec 24, 2011 17:15

Een poosje geleden kwam ik op de site van een stichting die kippen uit de industrie opkoopt tegen het bedrag dat ook door de slachterij wordt betaald, waarna de kippen worden opgevangen en herplaatst. Wow dacht ik, die moet ik komend jaar gaan steunen in plaats van de adoptiekip die we tot nu toe 'hadden' (ik ben pas dit jaar veganistisch gaan eten).

Afijn, opzegging is de deur uit en nu wil ik dus een donatie aan die andere instelling overmaken... Kan ik hem nergens meer vinden! Ben vergeten hoe hij heet en via google lukt het niet. Kent iemand van jullie 'm?

Ik bedoel niet http://www.adopteereenhaan.org/ (ook een heel goed doel maar €6,50 per maand is op dit moment iets boven budget).
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Re: Gezocht: stichting die kippen uit industrie redt van sla

Bericht door Fynnya » za dec 24, 2011 18:13

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » za dec 24, 2011 19:04

:thanks:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo dec 25, 2011 2:44

Je kan m.i. dan beter los doneren aan een opvang, omdat kippen opkopen bij boeren m.i. steunen van die sector is, hoe klein het bedrag wellicht ook is. Voor boeren kan het een leuke bijverdienste zijn als dierenvrienden de dieren kopen en als dat regelmatig is, dan gaan ze vast een paar extra kopen.

M.i. dus beter om een opvang direct te steunen of een organisatie die strijd tegen die industrie.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » zo dec 25, 2011 11:02

Vegantastic schreef:Je kan m.i. dan beter los doneren aan een opvang, omdat kippen opkopen bij boeren m.i. steunen van die sector is, hoe klein het bedrag wellicht ook is. Voor boeren kan het een leuke bijverdienste zijn als dierenvrienden de dieren kopen en als dat regelmatig is, dan gaan ze vast een paar extra kopen.

M.i. dus beter om een opvang direct te steunen of een organisatie die strijd tegen die industrie.

Ik denk niet dat een boer extra kippen inkoopt om aan een dierenopvangorganisatie te kunnen verkopen. Hij gooit zijn stal gewoon maximaal vol en hem maakt het niet uit waar de kippen belanden. Het is juist vreemd dat hij zijn kippen verkoopt aan zo'n organisatie, want die organisatie heeft als doel zijn bedrijfstak naar de klote te helpen en daar draagt hij zo dus direct aan bij. Tot nu toe zijn deze vorm van opvang alleen maar symbolisch, want van die miljoenen dieren die jaarlijks geproduceerd worden is dit nog minder dan een druppel op een gloeiende plaat. Het lijkt mij niet meer dan een actie om andere mensen bewust te maken van wat er gaande is.

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » zo dec 25, 2011 11:43

Rick schreef:[Tot nu toe zijn deze vorm van opvang alleen maar symbolisch, want van die miljoenen dieren die jaarlijks geproduceerd worden is dit nog minder dan een druppel op een gloeiende plaat. Het lijkt mij niet meer dan een actie om andere mensen bewust te maken van wat er gaande is.
Tja, in mijn optiek is ieder leven er één. Dat mijn individuutje van vegetarisme is overgestapt naar veganistisch eten is immers ook een druppel op een gloeiende plaat?
Vegantastic schreef:Je kan m.i. dan beter los doneren aan een opvang, omdat kippen opkopen bij boeren m.i. steunen van die sector is, hoe klein het bedrag wellicht ook is. Voor boeren kan het een leuke bijverdienste zijn als dierenvrienden de dieren kopen en als dat regelmatig is, dan gaan ze vast een paar extra kopen.
Net als Rick denk ik niet dat ze *extra* gaan kopen want dit zijn legkippen die 'uitgerangeerd zijn' :( en dus voor de boer als laatste waarde 'verkoop' hebben. Als de boer grotere productie wilde draaien dan deed z/hij dat nu ook wel.

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » zo dec 25, 2011 11:44

Schattig trouwens, die kippen die van blijkbaar agressieve 'sla' gered moeten worden ;)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo dec 25, 2011 15:41

Rick schreef:Ik denk niet dat een boer extra kippen inkoopt om aan een dierenopvangorganisatie te kunnen verkopen.
Zei een boer eens op een fora met boeren. Er zijn zo nu en dan weleens van die dierenvrienden die hun geweten willen afkopen. Verdienen ze soms een extraatje aan.
Het lijkt mij niet meer dan een actie om andere mensen bewust te maken van wat er gaande is.
Ik denk dat het zijn doel voorbij schiet. Voor het individuele dier zeker prachtig als die een beter leven kan krijgen. Maar de symboliek bij deze actie leidt denk vooral tot afkopen van schuldgevoelens en wederom een excuus voor mensen om zelf geen actie te ondernemen. Daarnaast is het voor een groep bewuste mensen (vegans etc.) beter om de opvangcentra te steunen die het vaak al moeilijker hebben. Elke euro is daar 1, en als dan geld gaat naar de industrie is dat niet handig voor die opvangcentra, die vaak al allerlei dieren uit die industrie opvangen. Bv. dieren die ontsnapt zijn of gedumpt zijn omdat ze niets meer waard waren bij de slacht e.d.

TonyJello

Bericht door TonyJello » za apr 21, 2012 6:43

Anita vangt kippen op uit de legbatterij.

De kippen zijn er verschrikkelijk aan toe. Sommigen redden het niet.
Van degenen die het redden vraag je je zelfs af hoe het mogelijk is!

Deze tekst kreeg ik vanmorgen in de mail van Anita.
Anita schreef: ...EN VOOR DE MENSEN DIE DAN ALSNOG KIP EN EIEREN WILLEN ETEN ,,,, DIT WAS EEN SCHARRELKIP EN HIER KOMEN SCHARRELEIEREN VANDAAN

SMAKELIJK ETEN !!

KIP HET MEEST MISHANDELT STUKJE DIER

VRIENDELIJKE GROET ANITA
Het lukt me niet om de fotos hieronder te zetten die Anita mij gestuurd heeft, maar ja, er zit hier ook niemand te wachten op ellendige fotos.

Dus hier dan maar een foto van een gezonde kip:

https://encrypted-tbn1.google.com/image ... i84omGprwA
Laatst gewijzigd door TonyJello op za apr 21, 2012 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.

TonyJello

Bericht door TonyJello » za apr 21, 2012 11:01

Anita zoekt dringend opvangadressen voor legbatterijkippen. Nu heeft ze ze allemaal thuis!
Laatst gewijzigd door TonyJello op zo apr 22, 2012 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.

TonyJello

Bericht door TonyJello » za apr 21, 2012 11:31

hierbij is Anita betrokken De vrachtwagen is van haar man, Jean-Louis .

Wie neemt contact op met Anita en redt een kip?

Anita in Nieuwsblad BE

TonyJello

Bericht door TonyJello » za apr 21, 2012 11:41

Toch nog een foto, gemaakt door Anita.
KIPJE na 2 dagen.jpg

Wen

Bericht door Wen » zo apr 22, 2012 8:56

Ik vind het een geweldig initiatief.
Wij hebben onze handen echter al vol met onze 4 kipjes :)

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » zo apr 22, 2012 9:33

Er wordt geen enkele kip minder geslacht en mishandeld door dit soort acties, dus het is volkomen zinloos.
Mogelijk zet het via publiciteit enkelen aan het denken om af te zien van vleesconsumptie, maar of dat effectief is? Het zou kunnen.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo apr 22, 2012 12:00

Wat ik begrepen heb is dat er in Nederland gestopt gaat worden met legbatterijen, dus komen er hierna geen nieuwe kippen meer op die plaatsen.

TonyJello

Bericht door TonyJello » di apr 24, 2012 7:31

Anita vraagt ons de Plus supermarkten positief te mailen over de vrije uitloop-kippeneieren. :good:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di apr 24, 2012 10:25

TonyJello schreef:Anita vraagt ons de Plus supermarkten positief te mailen over de vrije uitloop-kippeneieren. :good:
Ik zie niet waarom ik dat zou doen. Die stap van Plus is vooral consumentenmisleiding. Sorry als dit hard overkomt maar dierenvrienden zouden eens wat verder moeten kijken dan hun neus lang is. Voorbij deze PR stunt, dan wordt duidelijk dat Plus nog veel dierenleed steunt en het ze niet veel boeit. Er wordt nu te vroeg gejuicht. En de Plus mailen dat ze goed bezig zijn, terwijl andere mailactie gaande is tegen dierenleed bij Plus zal de plus alleen maar die andere mailactie doen negeren. Want als een deel van de dierenvrienden blij is kunnen ze de hele tijd daar naar verwijzen in de zin van 'maar kijk eens wat we doen voor dieren en dierenvrienden zijn blij met de Plus'. Dat kunnen ze niet doen als meer mails negatief zijn.

Kellie

Bericht door Kellie » di apr 24, 2012 16:04

Vegantastic,

Natuurlijk kan alles nog velen malen beter! Duizend keer beter, of nog miljoen keer beter: helemaal geen dierlijke producten meer in de schappen van de winkel.

Maar zo werkt de samenleving nu eenmaal (nog) niet, ik vind het al bijzonder fijn om te zien dat er uberhaupt stappen worden gezet voor een diervriendelijkere supermarkt door een mainstream-keten. Daarom vind ik het juist wel goed dat Plus nadenkt over waar de eieren vandaan komen. Wie weet waar deze nieuwe richting uiteindelijk toe leidt?

Ik vind het altijd jammer dat dergelijke initiatieven worden ondergesneeuwd door negativisme, in plaats van ze toe te juichen en ondernemers te motiveren voor diervriendelijk te gaan.
The greatness of a nation can be judged by the way its animals are threated--Ghandi

TonyJello

Bericht door TonyJello » di apr 24, 2012 16:20

Mee eens, Kellie.

We kunnen wel altijd petities tekenen tégen van alles en supermarkten mailen om negatieve dingen (vaak ook om voedingsmiddelen en dat is neutraal positief), maar het is ook goed om ons positief te laten horen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di apr 24, 2012 23:43

Kellie schreef:Vegantastic,

Natuurlijk kan alles nog velen malen beter! Duizend keer beter, of nog miljoen keer beter: helemaal geen dierlijke producten meer in de schappen van de winkel.

Maar zo werkt de samenleving nu eenmaal (nog) niet, ik vind het al bijzonder fijn om te zien dat er uberhaupt stappen worden gezet voor een diervriendelijkere supermarkt door een mainstream-keten. Daarom vind ik het juist wel goed dat Plus nadenkt over waar de eieren vandaan komen. Wie weet waar deze nieuwe richting uiteindelijk toe leidt?

Ik vind het altijd jammer dat dergelijke initiatieven worden ondergesneeuwd door negativisme, in plaats van ze toe te juichen en ondernemers te motiveren voor diervriendelijk te gaan.
Ik snap je punt, maar het is zeker geen negativiteit, maar realisme. Ik wil graag voor het gevaar waarschuwen dat er een gevoel ontstaat dat iets diervriendelijk zou zijn, dat de consument denkt dat het ok is en dan weer de oogkleppen opzet, want dat is een beetje wat het geval is. In de VS heeft de boerenorganisatie al eens ergens gezegd dat het goed is om 'dierenactivisten' soms een succesje te geven, omdat dat enerzijds de 'dierenactivisten' even tevreden stellen en anderzijds de consument weer meer vertrouwen geeft in het merk/product. Daarmee wordt voorkomen dat een daling van bepaalde producten doorgaat/ingezet gaat worden.

Dit is puur misleiding ook van de consument. Plus brengt dit nu als een zeer diervriendelijke keuze van het bedrijf, maar anderzijds is er nog 1001 dingen aan te merken op dit bedrijf. Even ter voorbeeld, ondanks duidelijkheid dat er grondig iets mis is met circus Herman Renz steunt Plus dit circus. Dat dit circus betrapt is op leugens e.d. boeit ze niet. Als je ze mailt dan zeggen ze het circus zegt dat het goed met de dieren gaat, dus dan is het prima. Hiermee tonen ze m.i. aan dat ze helemaal niet vanuit een ethische 'maatschappelijk verantwoorde' manier naar deze zaken kijken, maar dat de stunt rondom de scharreleieren niet meer dan een PR-stunt is en geen direct bewuste keuze. Daarnaast verschuift de markt, waardoor scharreleieren voor meer de verwerkte producten gebruikt gaan worden en daardoor minder scharreleieren voor de losse verkoop. Hierdoor is het logisch dat het aanbod voor losse verkoop meer ingevuld wordt door de vrije uitloop. Dus het is denk ook een klein stapje voor de supermarkt, terwijl het niet echt een grote marktverandering inhoud.

Dit soort gedrag is een beetje vergelijkbaar met een vervuilend bedrijf die de lampen vervangt met spaarlampen en dan zich als bewust en groen bedrijf presenteert. Milieuorganisaties doen dit steeds af als 'greenwashing', maar als het om dierenorganisaties gaat presenteren die dit als succes. Ik snap dat niet zo. Laten we ons niet afleiden.

Daarnaast vergeet je in te gaan denk op het belangrijke punt ook nog dat positieve mailtjes naar plus juist negatief kan werken op de lopende campagne naar Plus vanwege steunen van circusleed. Dat is toch iets wat een risico is. Is zonde als dat vals gevoel van de PR-stunt van de plus de campagne tegen Plus benadeeld. Bedrijven als de Plus maken nl. notitie van sentiment van de mails en als dat overwegend positief is, dan hoeven ze minder te doen met de negatieve. En dit gaat om een zelfde soort doelgroep.

Plaats reactie