Haaien vang trips op de Oosterschelde

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Ted
Leefwijze: veganist

Haaien vang trips op de Oosterschelde

Bericht door Ted »

Hoi,
Vanuit mijn duik hobby stuitte ik op onderstaande en wil het jullie niet onthouden...

http://www.vakantieveilingen.nl/dagje-w ... aaien.html

De haaien worden sinds kort in de Oosterschelde gesignaleerd, het is dus nog een zeer brosse populatie. Haaien worden wereldwijd ernstig bedreigt en nu komt er iemand hiermee op de proppen, alles voor een paar extra euro's.

Zen

Re: Haaien vang trips op de Oosterschelde

Bericht door Zen »

Ted schreef:Hoi,
Vanuit mijn duik hobby stuitte ik op onderstaande en wil het jullie niet onthouden...

http://www.vakantieveilingen.nl/dagje-w ... aaien.html

De haaien worden sinds kort in de Oosterschelde gesignaleerd, het is dus nog een zeer brosse populatie. Haaien worden wereldwijd ernstig bedreigt en nu komt er iemand hiermee op de proppen, alles voor een paar extra euro's.
Dank voor de link. Echt te ziek hoe mensen tegen elkaar opbieden om maar een dier te mogen pijnigen. Inmiddels staat er al een bod van 55 euro.

Vissen is een vorm van (plezier)jacht, triest genoeg zien veel minder mensen er erg in. Erger nog; het kent veel meer 'beoefenaars'. Bij haaien krijgen bepaalde mensen helemaal het 'trophy' idee dat je ook terugziet bij de jacht.
Cut cold stone with a warm heart

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Ted schreef: Haaien worden wereldwijd ernstig bedreigt en nu komt er iemand hiermee op de proppen, alles voor een paar extra euro's.
Zijn haaien ook officieel een bedreigde diersoort of 'alleen' in de praktijk? Als ze dat ook officieel zijn, zou dit verboden kunnen zijn, en kan er iets tegen gedaan worden.

Ananas

Bericht door Ananas »

Interessante vraag Fynnya, ik dacht dat het een officiële status had. Maar na even zoeken blijkt dat er twee soorten haaien op de rode lijst staan. Haaien worden wel vaak genoemd worden in onofficiële lijstjes met bedreigde diersoorten, een met de status 'kwetsbaar' en één met de status 'gevoelig'. Zo te zien zijn dat voorstadia van 'bedreigd'.

[offtopic] Tijd voor een lijst met bedreigende diersoorten. Denk dat er maar één soort op komt... [/offtopic]

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Ananas schreef:Interessante vraag Fynnya, ik dacht dat het een officiële status had. Maar na even zoeken blijkt dat er twee soorten haaien op de rode lijst staan.
Ik las ergens anders dat ook haringhaaien bedreigd zijn, of in ieder geval dat het in de hele EU verboden zou zijn om ze te vangen.

Plaats reactie