Dierenactivisme en de AIVD

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Brent
Leefwijze: flexanist

Dierenactivisme en de AIVD

Bericht door Brent » vr sep 10, 2010 17:32

http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... nactivisme" target="_blank

De AIVD bemoeit zich nu actief met voorlichtingen op scholen over dierenmishandeling.
Het wordt steeds duidelijker welke mensen het in Nederland werkelijk voor het zeggen hebben dat ze nu zelfs dit soort dingen wagen te doen.
Alles mag zogenaamd, mits het maar niet conflicteert met geld verdienen.

Zen
Leefwijze: veganist

Re: Dierenactivisme en de AIVD

Bericht door Zen » vr sep 10, 2010 19:10

Dit zat er natuurlijk wel aan te komen. Al in het genoemde rapport uit 2009 werd openlijk gesuggereerd dat legale groeperingen met aangemelde informatiestands (en dus bij de gemeente bekend) 'geld zouden ophalen' om ondergrondse acties te financieren. Een bewering die niet met feiten werd onderbouwd.
Cut cold stone with a warm heart

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » vr sep 10, 2010 19:37

pffff maar reclame maken voor vlees en melk op school is wel goed :?

Anatis
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Anatis » vr sep 10, 2010 21:33

Zen schreef:Dit zat er natuurlijk wel aan te komen. Al in het genoemde rapport uit 2009 werd openlijk gesuggereerd dat legale groeperingen met aangemelde informatiestands (en dus bij de gemeente bekend) 'geld zouden ophalen' om ondergrondse acties te financieren. Een bewering die niet met feiten werd onderbouwd.
Probleem is dat de AIVD zo'n bewering meestal niet kan onderbouwen vanwege uiteenlopende redenen. Dus zul je ze op hun blauwe ogen moeten vertrouwen.
Annika schreef:pffff maar reclame maken voor vlees en melk op school is wel goed :?
Als er gronden zouden zijn om te vermoeden dat dat geld naar illegale/gewelddadige acties zou gaan dan trekt de AIVD hopelijk ook aan de bel.

Zen

Bericht door Zen » vr sep 10, 2010 22:42

Anatis schreef:
Zen schreef:Dit zat er natuurlijk wel aan te komen. Al in het genoemde rapport uit 2009 werd openlijk gesuggereerd dat legale groeperingen met aangemelde informatiestands (en dus bij de gemeente bekend) 'geld zouden ophalen' om ondergrondse acties te financieren. Een bewering die niet met feiten werd onderbouwd.
Probleem is dat de AIVD zo'n bewering meestal niet kan onderbouwen vanwege uiteenlopende redenen. Dus zul je ze op hun blauwe ogen moeten vertrouwen.
Als je goedgelovig bent wel ja. ;)

Logischer is dat de AIVD een agenda heeft anders dan het verkondigen van de feiten. Nu stond ik destijds heel dichtbij de betreffende infostands en weet ik dus heel goed waar dat geld (donaties) wel aan besteed werd. En dat had niets met 'heimelijke nachtelijke activiteiten' (zoals dat werd genoemd) te maken. Integendeel.

Anatis
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Anatis » za sep 11, 2010 10:27

Zen schreef:Als je goedgelovig bent wel ja. ;)

Logischer is dat de AIVD een agenda heeft anders dan het verkondigen van de feiten. Nu stond ik destijds heel dichtbij de betreffende infostands en weet ik dus heel goed waar dat geld (donaties) wel aan besteed werd. En dat had niets met 'heimelijke nachtelijke activiteiten' (zoals dat werd genoemd) te maken. Integendeel.
Maar jou moet ik dus wel geloven op je blauwe ogen? ;)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za sep 11, 2010 16:15

Het is wel schadelijk dat de AIVD dat zegt. Ik vind dat de AIVD duidelijk moet aangeven op welke organisaties de verdenking dan ligt. Hiermee brengen ze organisaties in de problemen.
En organisaties die aangemerkt worden kunnen het tegendeel bewijzen door openheid te geven etc.

Eigenlijk is deze actie van de AIVD een vorm van democratie en rechten van burgers ondermijnen.

Stel dat de AIVD zegt dat je geen geld moet investeren in een bank of in banken, want het kan verduisterd worden, dan zou dat echt niet kunnen.. en dit kan weer wel.

Zen

Bericht door Zen » za sep 11, 2010 17:33

Vegantastic schreef:Het is wel schadelijk dat de AIVD dat zegt. Ik vind dat de AIVD duidelijk moet aangeven op welke organisaties de verdenking dan ligt. Hiermee brengen ze organisaties in de problemen.
En organisaties die aangemerkt worden kunnen het tegendeel bewijzen door openheid te geven etc.
Dus organisaties moeten achteraf -als de negatieve berichtgeving al de wereld in is geholpen- zelf met de bewijslast komen? Dat lijkt me de omgekeerde wereld. Het punt is dat de AIVD niets hoort te roepen dat het niet kan bewijzen. Alleen al gelet op de woordkeuze blijkt dat het gaat om allerlei vage vermeende verbanden waarvan met vermoed dat het mogelijk wel eens zou kunnen dat... Het is gewoon de trieste constatering dat een overheidsinstantie haar macht weer eens misbruikt.

Dat ze hiermee organisaties in de problemen brengen is precies de bedoeling. It isn't supposed to be fair play.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » za sep 11, 2010 18:27

Een zeer trieste en onrechtvaardige zaak. De AIVD zou zich moeten schamen. Waar zijn hun zogenaamde bewijzen? Hoepel toch op, stelletje spionnen. Wij zijn zo vreedzaam als de pest.
Er stonden prachtige gastlessen voor middelbare scholen op stapel, alles was al geregeld, de eerste presentaties zouden binnenkort gegeven worden.
Ik vind het een blamage.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za sep 11, 2010 21:15

Zen schreef:
Vegantastic schreef:Het is wel schadelijk dat de AIVD dat zegt. Ik vind dat de AIVD duidelijk moet aangeven op welke organisaties de verdenking dan ligt. Hiermee brengen ze organisaties in de problemen.
Dus organisaties moeten achteraf -als de negatieve berichtgeving al de wereld in is geholpen- zelf met de bewijslast komen? Dat lijkt me de omgekeerde wereld. Het punt is dat de AIVD niets hoort te roepen dat het niet kan bewijzen. Alleen al gelet op de woordkeuze blijkt dat het gaat om allerlei vage vermeende verbanden waarvan met vermoed dat het mogelijk wel eens zou kunnen dat... Het is gewoon de trieste constatering dat een overheidsinstantie haar macht weer eens misbruikt.

Dat ze hiermee organisaties in de problemen brengen is precies de bedoeling. It isn't supposed to be fair play.
Het gaat me om als ze iets zeggen dat het wel controleerbaar is. Beter natuurlijk gewoon dat ze hun mond houden.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za sep 11, 2010 22:19

Zit even de interessante flyer door te lezen van de AIVD. Apart sowieso dat de AIVD zich bezig houdt met aanbevelingen voor gemeenten om lokale wetgevingen (APV) te wijzigen.

Maar ze bieden in hun flyer ook hele goede informatie voor de zogenoemde dierenrechtenextremisten hoe ze info kunnen vinden over personen van bedrijven. Denk dat hun doel daar een beetje gemist wordt.

En wat doet een activist met leren jack met alf ding erop in de AIVD publicatie? Lijkt echt of zie ik dat verkeerd... ;)

Stein

Bericht door Stein » di sep 14, 2010 7:59

Die folder van de AIVD spreekt zichzelf tegen... ach, mensen geloven het toch wel. Op het ene moment 'radicalen' als 'agressief' en 'illegaal' bestempelen en onderscheid maken tussen hen en de 'gematigden' die zich vastketenen maar tenminste binnen de kaders van de wetgeving blijven, het volgende moment lawaaiacties al radicaal noemen... geloofwaardig, heel geloofwaardig! Schandalig ook dat de AIVD zich op deze manier politiek manifesteert, zonder enige grond. Het spionage-apparaat faalt al heel lang, maar nu wordt het ronduit schadelijk.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » di sep 14, 2010 9:23

We gaan een rechtszaak beginnen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di sep 14, 2010 11:02

Jasmijn schreef:We gaan een rechtszaak beginnen.
Spannend. Benieuwd hoe dat dan gaat aflopen.

Nel

Bericht door Nel » di sep 14, 2010 12:25

estherouwehand via Twitter http://twitter.com/estherouwehand
mondelinge vragen bizarre aivd-waarschuwing scholen tegen dierenactivisten gaan niet door. vraag straks spoeddebat
„Solange der Mensch denkt,
dass Tiere nicht fühlen können,
müssen Tiere fühlen,
dass Menschen nicht denken können...“

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » di sep 14, 2010 14:07

Ik zie die tweet nergens staan? Niet over dat het niet doorgaat tenminste, maar misschien kijk ik er overheen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di sep 14, 2010 14:41

Eerste tweet bovenaan, vergroot en dikgedrukt! :)

rik23

Bericht door rik23 » di sep 14, 2010 17:19

ik ben gerust gesteld te vernemen dat de geheime dienst stappen neemt tegen dieren-activisme. stel je voor dat meer scholen daarover gaan onderwijzen, dat is toch je reinste tijdverspilling!? de jeugd moet daar leren om zijn diploma,s te halen om later een baan te nemen in onze rechtvaardige prachtmaatschappij en die draaiende te houden.
het zou toch niet mogen dat door die stomme dierenactivisten die op scholen staan te zeveren een aantal mensen(consumenten) over willen gaan op geen of scharrel dierlijke producten en dat zo de winsten uit de veehouderij mogelijk minder kunnen worden? daarom sta ik gaarne mijn belastingcenten af aan het aivd.*

* ik ben hier sarcastisch en niet zo,n beetje ook!.

is er ook bekent welke stappen het aivd tegen die scholen heeft ondernomen?

het a.i.v.d.: algehele idioterie van d-----*
* laatste letter is om netheidsredenen weggelaten.
Laatst gewijzigd door rik23 op wo sep 15, 2010 19:05, 2 keer totaal gewijzigd.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » di sep 14, 2010 23:17

Vegantastic schreef:Eerste tweet bovenaan, vergroot en dikgedrukt! :)
Niet gezien, maar wel op haar hyves. :)
rik23 schreef:ik ben gerust gesteld te vernemen dat de geheime dienst stappen neemt tegen dieren-activisme. stel je voor dat meer scholen daarover gaan onderwijzen, dat is toch je reinste tijdverspilling!? de jeugd moet daar leren om zijn diploma,s te halen om later een baan te nemen in onze rechtvaardige prachtmaatschappij en die draaiende te houden.
:lol:
rik23 schreef:het zou toch niet mogen dat door die stomme dierenactivisten die op scholen staan te zeveren een aantal mensen(consumenten) over willen gaan op geen of scharrel dierlijke producten en dat zo de winsten uit de veehouderij mogelijk minder kunnen worden?
Nee, dat zou wel echt te erg zijn :wink: Al ging deze kwestie specifiek over voorlichting op middelbare scholen door de Anti Dierproeven Coalitie. Ach ja, scholieren 'zouden ineens geronseld' worden en daar ligt het grote gevaar (ja, voor correcte informatie over dierproeven). Let wel dat we vorige week nog bij mensen van Shell, Dow, Bayer, P&G om tafel zaten, hun naamkaartjes kregen en dat we notabene een vegetarische lunch nuttigden op het hoofdkantoor van Cefic in Brusssel, en dat de AIVD daar NIET voor waarschuwt...
rik23 schreef:is er ook bekent welke stappen het aivd tegen die scholen heeft ondernomen?
De AIVD heeft een brief naar alle middelbare scholen de deur uitgedaan om ze te waarschuwen voor gastlessen van ADC. Omdat er mogelijk extremistische personen binnen de organisatie zouden kunnen zitten... (daar geloof ik niks van en mocht de AIVD hier bewijzen voor hebben, laat ze dan met ons om tafel gaan zitten zodat wij deze 'extremistische mensen' buiten kunnen houden).

Enfin, wij gaan met onze advocaat overleggen om te kijken of we een rechtszaak aan kunnen spannen en Esther Ouwehand vraagt een spoeddebat aan.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » di sep 14, 2010 23:23

Plaats reactie