Huisdier kan Donor Worden

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Annika
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Huisdier kan Donor Worden

Bericht door Annika » za mei 01, 2010 12:37

Je moet er niet aan denken, maar je huisdier gaat een keertje dood. Je kunt je dode dier dan begraven of cremeren, maar vanaf nu kan je hem ook inleveren bij de dierenarts. Het lichaam kan dan nog nuttig zijn.

In Nederland worden ieder jaar meer dan een half miljoen dieren speciaal gefokt om te gebruiken voor dierproeven. Dat zijn onder andere muizen en konijnen, maar ook honden en katten. Een klein deel van de proefdieren wordt gebruikt in het onderwijs, bijvoorbeeld door universiteiten die studenten opleiden tot dierenarts. Doordat dieren nu donor kunnen worden, kunnen overleden huisdieren een gedeelte van die proefdieren vervangen.

Onderwijs
Proefdiervrij heeft het Huisdierdonorcodicil bedacht om het stijgende aantal proefdieren in het onderwijs aan te pakken. Samen met de Universiteit Utrecht willen ze zo duizenden proefdieren die in Nederland in onderwijspractica gebruikt worden, vervangen.

De faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht is de eerste opleiding in Nederland die werkt met het Huisdierdonorcodicil. Het is de bedoeling dat op termijn alle Nederlandse universiteiten hiermee gaan werken.

Bron: http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/19967" target="_blank

Ik ben er nog niet helemaal uit of ik het een geweldig idee vind of juist heel naar :oops:

rik23

Re: Huisdier kan Donor Worden

Bericht door rik23 » za mei 01, 2010 14:51

ik zou het misschien toe laten als het huisdier er zelf toestemming voor geeft :swoon:

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » za mei 01, 2010 16:16

Ik heb nu ook weer anatomie practicum gedaan met hoofden van mensen die hun lichaam ter beschikking hebben gesteld.
Het is onwijs leerzaam hoewel ook soms heel luguber als je erover nadenkt. Ik zou het niet met mijn eigen lijf willen laten doen, mijn organen mogen ze hebben maar verder mogen ze me cremeren.
Persoonlijk vind ik het een fijnere gedachte als mijn huisdieren rustig begraven of gecremeerd worden dan dat er studenten in gaan zitten snijden.

Aan de andere kant, ze zijn dood. En er kunnen andere dieren mee gespaard worden. In dat opzicht geeft het me wel een dillema :(

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » za mei 01, 2010 19:53

Ik vind het prima.
Zo ben ik ook donor en vind het niet erg als mijn katje dat ook wordt.
Ik zie alleen dat het voorlopig alleen in Utrecht mogelijk is.

Malong

Bericht door Malong » zo mei 02, 2010 21:27

Annika schreef:Ik heb nu ook weer anatomie practicum gedaan met hoofden van mensen die hun lichaam ter beschikking hebben gesteld.
Het is onwijs leerzaam hoewel ook soms heel luguber als je erover nadenkt. Ik zou het niet met mijn eigen lijf willen laten doen, mijn organen mogen ze hebben maar verder mogen ze me cremeren.
Persoonlijk vind ik het een fijnere gedachte als mijn huisdieren rustig begraven of gecremeerd worden dan dat er studenten in gaan zitten snijden.

Aan de andere kant, ze zijn dood. En er kunnen andere dieren mee gespaard worden. In dat opzicht geeft het me wel een dillema :(
Persoonlijk denk ik dat het beter is om geen proefdieren te gebruiken voor onderwijs practica en het bombarderen van huisdieren tot donor lijkt me dan ook wel een heel erg slechte oplossing: een dier kan immers zelf geen toestemming verlenen en het nut van proefdieren in het onderwijs valt nog te bezien, al is het bij een opleiding tot dierenarts nog wel begrijpelijk. Als tussenstap naar proefdiervrij onderwijs kan het ook niet fungeren omdat het dierproeven in stand houdt. Naar mijn mening een hoogst twijfelachtige maatregel.

Maarre, zei je nu echt dat je anatomie practica hebt gedaan met een menselijke hoofden? :shock:
The cradle rocks above an abyss, and common sense tells us that our existence is but a brief crack of light between two eternities of darkness -Vladimir Nabokov-

Marla

Bericht door Marla » ma mei 03, 2010 8:23

Tja, ik denk dat je er bij een studie als diergeneeskunde niet echt aan ontkomt. Het lijkt me onwenselijk dat er dierenartsen komen die nog nooit een dier van binnen hebben gezien. Er worden ook ongetwijfeld een heleboel proeven gedaan die vrij makkelijk te vervangen zouden zijn met bijv. een simulatie of een model maar uiteindelijk zullen ze toch ook wel in een echt dier moeten snijden. Ik zou dit dan wel een goede oplossing vinden. Het klinkt heel naar en gruwelijk, maar aan de andere kant: elk huisdier dat je niet specifiek laat begraven of cremeren gaat naar het destructiebedrijf, en wordt daar evt. verwerkt in lijm of lippenstift. Dan heb ik toch liever dat ze naar studenten gaan.

jet
Moderator

Bericht door jet » ma mei 03, 2010 9:00

+1
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Malong

Bericht door Malong » ma mei 03, 2010 13:03

Marla schreef:Tja, ik denk dat je er bij een studie als diergeneeskunde niet echt aan ontkomt. Het lijkt me onwenselijk dat er dierenartsen komen die nog nooit een dier van binnen hebben gezien. Er worden ook ongetwijfeld een heleboel proeven gedaan die vrij makkelijk te vervangen zouden zijn met bijv. een simulatie of een model maar uiteindelijk zullen ze toch ook wel in een echt dier moeten snijden. Ik zou dit dan wel een goede oplossing vinden. Het klinkt heel naar en gruwelijk, maar aan de andere kant: elk huisdier dat je niet specifiek laat begraven of cremeren gaat naar het destructiebedrijf, en wordt daar evt. verwerkt in lijm of lippenstift. Dan heb ik toch liever dat ze naar studenten gaan.
Mwah, bij diergeneeskunde vind ik het gebruik van dieren dus wel begrijpelijk, maar bij proefdieren in het onderwijs denk ik bijvoorbeeld ook aan de genetische, medische en biologische takken van de academische wereld. Verder worden kadavers bij destructiebedrijven voor zover ik weet omgezet in brandstof, dus is het nog enigszins te beschouwen als crematie (met de nadruk op enigszins).

Info over Rendac, een tamelijk groot destructiebedrijf:
http://www.rendac.com/nl/pdf/rendac_jaa ... t_2008.pdf

Wellicht is het veilig om te stellen dat de aanwezigheid van zo'n codicil voor huisdieren een verrijking is omdat het een extra optie betreft, maar ook dat het nut ervan niet dient te worden overschat?
The cradle rocks above an abyss, and common sense tells us that our existence is but a brief crack of light between two eternities of darkness -Vladimir Nabokov-

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » ma mei 03, 2010 19:32

Malong schreef:
Annika schreef:Ik heb nu ook weer anatomie practicum gedaan met hoofden van mensen die hun lichaam ter beschikking hebben gesteld.

Persoonlijk denk ik dat het beter is om geen proefdieren te gebruiken voor onderwijs practica en het bombarderen van huisdieren tot donor lijkt me dan ook wel een heel erg slechte oplossing: een dier kan immers zelf geen toestemming verlenen en het nut van proefdieren in het onderwijs valt nog te bezien, al is het bij een opleiding tot dierenarts nog wel begrijpelijk. Als tussenstap naar proefdiervrij onderwijs kan het ook niet fungeren omdat het dierproeven in stand houdt. Naar mijn mening een hoogst twijfelachtige maatregel.

Maarre, zei je nu echt dat je anatomie practica hebt gedaan met een menselijke hoofden? :shock:
Ja
Is niet eens zo heel shocking hoor, stom genoeg wen je er aan en beschouw je het op dat moment als 'studiemateriaa;'

Malong

Bericht door Malong » di mei 04, 2010 7:05

Annika schreef:
Malong schreef:

Ja
Is niet eens zo heel shocking hoor, stom genoeg wen je er aan en beschouw je het op dat moment als 'studiemateriaa;'
Het houdt de lessen tenminste wel interessant ;)

Wen

Bericht door Wen » wo mei 05, 2010 22:00

Misschien wel goed idee. Maar emotioneel zou ik het niet kunnen denk ik :?

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » zo mei 09, 2010 13:43

Wen schreef:Misschien wel goed idee. Maar emotioneel zou ik het niet kunnen denk ik :?
Dat is mijn probleem ook,
ik kan niet echt rationele argumenten tegen verzinnen,
emotioneel wil ik het niet

Plaats reactie