blokker dierenbeulen!

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Drawion_Kuda

blokker dierenbeulen!

Bericht door Drawion_Kuda » vr sep 11, 2009 22:34

De blokker heeft ziek kleine kooitjes welk ze voor hamsters willen verkopen.
de eerste diertjes zijn al met kooi en al weggegooit, op marktplaats beland en in opvang centra's.
Door dit soort acties kopen mensen als impuls diertjes zonder er bij na te denken en leven de dieren een triest leven.

Doe nu mee met de petitie en meld het aan blokker:

Geachte heer, mevrouw,

In uw folder staat een hamsterkooi te koop voor 14,99 euro. Natuurlijk geen geld. Maar nu komt het! De kooi is 32,5 cm bij 27,5 cm. Op de foto staat een Syrische hamster afgebeeld. De verhouding lijkt dat die hamster er prima in past. Maar nu komt het, jullie hebben gefotoshopt! De hamster is namelijk kleiner gemaakt. Dat is duidelijk aan die foto te zien.Een syrische hamster kan namenlijk de helft van de lengte van dit kooitje worden. Deze kooi is namelijk totaal ongeschikt voor alle soorten hamsters die in Nederland gehouden wordt. De T3 labbakken die in de laboratorium gebruikt worden, zijn groter. Realiseren jullie dat de maat zodanig klein is, dat dit dierenbeulen is? Ik heb sterk de vermoeden dat de kooi zelfs niet aan de Nederlandse wetgeving voldoet.

Gelieve deze kooi uit de winkel te nemen en alle winkels in te lichten om deze kooi niet als kooi te verkopen.

Ook ga ik verder kijken of ik acties kan houden om aandacht te vragen om dit in het nieuws te brengen.

Met vriendelijke groet,
- Vul je eigen naam in -

Wen

Re: blokker dierenbeulen!

Bericht door Wen » za sep 12, 2009 6:39

Gebeurd:)

Fruitig
Leefwijze: veganist

Bericht door Fruitig » za sep 12, 2009 10:20

Net verstuurd.
vegan with an edge!

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » zo sep 13, 2009 8:53

Ook verstuurd

*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* » zo sep 13, 2009 10:05

Ik had deze al verstuurd en net nog een lekkere zelfgeschreven dramatische erachteraan namens Hamsteropvang Lisse over impulsaankopen etc.

En dat ze in hun antwoord toegeven dat de hamster er inderdaad in is gephotoshopped.. De echte verhoudingen: http://i201.photobucket.com/albums/aa14 ... radv-1.jpg" target="_blank
Triest gevalletje hoor.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo sep 13, 2009 10:07

Er was op fok.nl al een nieuwsbericht aan gewijd.

*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* » zo sep 13, 2009 10:17

Ja, echt cool ^_^ Het is een hele hype onder hamsterliefhebbend Nederland hoor... Verschillende instanties zijn al ingelicht.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo sep 13, 2009 10:25

Moet er dan vanuit bepaalde instanties niet persbericht uit, want denk dat er onder andere media dit momenteel bekend is.

En je kan beetje inhaken op dat er gisteren ook al wat rondom Ikea was.

Fruitig

Bericht door Fruitig » zo sep 13, 2009 11:25

Vegantastic schreef:En je kan beetje inhaken op dat er gisteren ook al wat rondom Ikea was.
Wat dan, als ik vragen mag?
vegan with an edge!

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » zo sep 13, 2009 18:30

Iets met donzen dekbedden van levend geplukte gansjes toch :(

Wen

Bericht door Wen » ma sep 14, 2009 16:11

Het antwoord:
Geachte mevrouw Wendy,

Graag willen wij reageren op uw klacht over het "hamsterhotel", welke wij op dit moment aanbieden in onze folder.

Het door ons aangeboden hamsterhotel is normaal in de markt verkrijgbaar en geschikt voor 'dwerghamsters'. Wij zijn ons ervan bewust dat de informatie op de verpakking en in de folder onduidelijk is geweest. Er worden op dit moment stickers gemaakt met de juiste en volledige informatie welke zo snel mogelijk op de verpakkingen worden geplaatst. Tot die tijd hebben wij de winkels verzocht het hamsterhotel uit de winkel te halen en op te slaan.

Uiteraard vinden wij het welzijn van de dieren zeer belangrijk en bieden onze excuses aan voor de onduidelijkheid.

Vertrouwende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groeten,
Barry Beeker

melancholy

Bericht door melancholy » ma sep 14, 2009 17:53

Annika schreef:Iets met donzen dekbedden van levend geplukte gansjes toch :(
jep

Fruitig

Bericht door Fruitig » ma sep 14, 2009 18:41

Wen schreef:Het antwoord:
Geachte mevrouw Wendy,

Graag willen wij reageren op uw klacht over het "hamsterhotel", welke wij op dit moment aanbieden in onze folder.

Het door ons aangeboden hamsterhotel is normaal in de markt verkrijgbaar en geschikt voor 'dwerghamsters'. Wij zijn ons ervan bewust dat de informatie op de verpakking en in de folder onduidelijk is geweest. Er worden op dit moment stickers gemaakt met de juiste en volledige informatie welke zo snel mogelijk op de verpakkingen worden geplaatst. Tot die tijd hebben wij de winkels verzocht het hamsterhotel uit de winkel te halen en op te slaan.

Uiteraard vinden wij het welzijn van de dieren zeer belangrijk en bieden onze excuses aan voor de onduidelijkheid.

Vertrouwende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groeten,
Barry Beeker
Kreeg hetzelfde antwoord. Is het hamsterhotel(wat een naam eigenlijk, hotel voor zijn klein hokje)wel geschikt voor dwerghamsters? Het volgende staat op de site van http://www.dwerghamster.nl:
Je moet rekening houden dat een dwerghamster genoeg bewegingsruimte heeft. Een kooi van 40 bij 30 cm is geen luxe! De Chinese dwerghamster is een echte klimmer. Bij de aanschaf van de kooi voor een Chinese dwerghamster moet hiermee rekening gehouden worden en kan je beter een wat hogere kooi kopen waarin gemakkelijk voorwerpen zoals een boomstam in kunnen staan.
De aangegeven maat voor een kooi is dus in werkelijkheid groter dan wat Blokker aangeeft. Het excuus dat het voor dwerghamsters is kan dus ook niet door de beugel. Ik zal dit terugmailen naar de Blokker met cc naar partij voor de dieren(dan heeft groen niks ook weer iets om over te lachen........... :roll: )
vegan with an edge!

Drawion_Kuda

Bericht door Drawion_Kuda » ma sep 14, 2009 22:41

ik ben ookn een opvang begonnen sinds kort.

minimum maten dwerghamsgter bodem 50 x 30 en syren 60/70 x 40 minimaal dus moeten mensen hebben mochten ze een diertje willen over nemen.

ze zijn gewoon zo energierijk.

ook voor dwergjes dus zeker niet goed.

een dwerghamster breekt zijn nek of heeft levens lang een hernia als die uberhoud in dat loopwieltje loopt bijv.

zoals vele kreeg ik dezelfde standaard brief
dit was mijn tegen reactie:
Beste,

Ik weet niet of u het weet maar dwerghamstertjes passen hier ook niet in.
Ja als je propt mischien.
Maar diervriendelijk is het zeker niet.
Het loopwiel is zo klein dat een dwerghamster zijn rug zal breken of de rest van zijn leven met een hernia moet rondlopen.
Ik heb zelf een opvangcentrum voor mishandelde dieren, raad eens, meestal zitten mishandelde diertjes dus in dit soort prut kooien.
Helaas is het dierenwelzijn ver te zoeken tegenwoordig.

Dat de informatie wordt aangepast om meer eerlijkheid te vinden is al een goed begin.
Maar dit soort hokjes horen uit de markt gehaald te worden.
U wilt toch ook niet u hele leven in een wc van 1,5 bij 1,5 meter opgesloten zitten en dan wel af en toe een beetje eten en drinken krijgen.
Dat is toch geen leven?

Heeft u enig idee hoe groot een dwerghamster is, wat hun natuurlijke aard is, wist u dat een hamster rond de 5 a 7 kilometer per nacht moet kunnen rennen, ze zich moeten kunnen uitstrekken en bezigheden nodig hebben.

De basis behoefte van een hamster zijn een ruime kooi, zandbad voor de vacht, voldoende voeding en drinken, dwerghamster minimum loopwiel van 16 cm en een syrische hamster van 25 cm.
Ook al zou je een dwerghamster in dit kooitje doen past de basis behoefte van zo'n diertje nog niet eens erbij in.

Als u zou zeggen het is een leuk vervoersbakje voor wanneer iemand naar de dierenarts zou moeten zou ik zeggen oke, dat kan.
Maar dit is te triest voor woorden.

Voor een dwerghamster wordt volgens deskundige een minimaal grondoppervlakte van 50 x 40 geadviseerd, voor een syrische hamster een grondoppervlakte van 70 x 40 cm.
En dan hebben we het alleen nog maar over de bodem van de kooi..
Mischien laat dit zien hoe veel ruimte een hamster eigenlijk nodig heeft.
Het is geen plantje of object welk je even in een klein potje kunt wegstoppen.

Denk er alstublieft over na voor het dierenwelzijn en haal deze kooien gewoon helemaal weg.
Ik werk zelf ook in winkels en weet dat wanneer je zo goed als niks verkoopt ze kunt terug sturen naar de leverancier en geld terug kan krijgen vaak.
Dat zou een veel betere oplossing zijn voor dit probleem.
Zolang de kooitjes verkocht zullen worden zal ik actie blijven ondernemen.
Ondertussen staat blokker met deze zielige kooitjes al bekend op meerdere website's o.a. een nieuwssite en een dierenwelzijnssite.
Daarnaast is het ook het gespreksonderwerp op meerdere forums over dierenwelzijn waar er schande vanuit word gesproken.
Dit is geen goede reclame lijkt mij voor uw bedrijf.
Zolang dit soort kooitjes verkocht worden zullen ik en andere mensen zich hier tegen verzetten.
Met vriendelijke groet,
Lisanne.

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » di sep 15, 2009 10:00

Heel goed Lisanne, hoop dat het helpt.
Vind alleen ook belachelijk dat deze dieren gehouden worden, mijn zoon wou ook een hamster en dat heb ik hem gelukkig uit zijn hoofd kunnen praten, want wat heb je aan een hamster, overdag slaapt het en snachts is het actief, dus is het voor het diertje heel vervelend als je hem overdag uit zijn kooi haalt, met het gevolg dat je gebeten wordt.
Heb zelf helaas een hamster gehad en hem bijna nooit gezien, want ik wilde hem niet wakker maken.

*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* » di sep 15, 2009 13:44

60*40 voor een syr is alsnog te klein, daarin kun je vaak niet eens een looprad met de juiste maten kwijt. En dan te bedenken dat grotere kooien amper te vinden zijn :| Ferplast heeft onlangs een nieuwe hamsterkooi op de markt gebracht van 78*48, ze hadden al kooien (de bekende mary's) maar die werden als rattenkooi verkocht. Goede mail Lisanne!

Wen

Bericht door Wen » di sep 15, 2009 16:17

Goed gedaan Lisanne (y)
Ik vind hamster ook totaal geen geschikte huisdieren, gewoon triestig zo'n kooitje. Dat kan je gewoon niet maken, als dierenvriend zo'n dier kopen.
Opvangen van gedumpte of afgedankte kooidiertjes vind ik wel iets helemaal anders. Dikke pluim voor de opvangers hier (y)

Drawion_Kuda

Bericht door Drawion_Kuda » vr sep 18, 2009 16:03

60 x 40 vind ik persoonlijk ook al te klein maar dit zijn minimum maten die experts houden.
minimum zegt dus dat het echt nix kleiner mag dan dit maar wel beter groter.

de blokkers hebben de kooien uit het schap gehaald .. afw8e op t terug komt nu.

Fruitig

Bericht door Fruitig » vr sep 18, 2009 17:32

Drawion_Kuda schreef:60 x 40 vind ik persoonlijk ook al te klein maar dit zijn minimum maten die experts houden.
minimum zegt dus dat het echt nix kleiner mag dan dit maar wel beter groter.

de blokkers hebben de kooien uit het schap gehaald .. afw8e op t terug komt nu.
Netjes! Ik heb trouwens geen tegenbericht meer ontvangen van de Blokker. Wel van PVDD en behoorlijk snel ook, en dat in deze drukke tijden van tegenbegrotingen etc.
vegan with an edge!

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » ma sep 21, 2009 10:15

Wie zijn die experts op dierenkooien gebied en hoe komen ze aan hun berekeningen.
Zijn het misschien dierenfluisteraars, waarbij het dier zegt, ik vind een kooi van die afmetingen voldoende.
Volgens mij vraagt geen enkele dier om een kooi.

Plaats reactie