Dierenbevrijding

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Veganarchist

Dierenbevrijding

Bericht door Veganarchist »

Hoe denken jullie eigenlijk over dierenbevrijding en radicaal directe aktie tegen de bio-industrie, proefdiercentra en ander gespuis?
VEMP

Bericht door VEMP »

Ik ben voor.
Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

tsja, ik heb altijd een hevig conflict met me zelf als het om dit soort acties gaat. Het ene mannetje op mijn schouder zegt 'nee' en de ander zegt 'ja'.
veganist

dbf

Bericht door veganist »

Hoi,

Wat betreft proefdieren ben ik voor! Zou ook vaker mogen gebeuren wat mij betreft.

Bio industrie wordt lastig, allemaal of geen!

viva la revolution!
Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

Hier kan je wat meer meningen vinden.
Denker

Bericht door Denker »

--
Laatst gewijzigd door Denker op di nov 16, 2004 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
veglife

schijterig

Bericht door veglife »

Nee hoor Raymond, dat is niet waar. Je hebt toch ook een tattoo laten zetten, dus zo scheiterig ben je niet :lol:
Denker

Bericht door Denker »

--
Laatst gewijzigd door Denker op di nov 16, 2004 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Christiaan

Re: Dierenbevrijding

Bericht door Christiaan »

Veganarchist schreef:Hoe denken jullie eigenlijk over dierenbevrijding en radicaal directe aktie tegen de bio-industrie, proefdiercentra en ander gespuis?
Het enige wat het doet is publiciteit genereren, en dan vaak ook niet eens positieve.

Dat het significante economische schade zou toebrengen of beter zou zijn voor de dieren (een argument dat ik wel eens gehoord heb over nertsenbevrijding :roll: ) durf ik ten zeerste te betwijfelen.

Om de parallel met de slavenemancipatie in de VS te trekken: het is daar ook niet gebeurd omdat de underground railroad zo effectief was, maar omdat een groot deel van de bevolking (waar de mensen van de railroad uiteraard ook toe behoorden) het eindelijk wel genoeg vond. De railroad, en, bij vergelijking, het ALF, kan dan worden gezien als een uiting van een veel breder levende ontevredenheid met de bestaande situatie.
Ed
Leefwijze: flexitarier

Re: Dierenbevrijding

Bericht door Ed »

Veganarchist schreef:Hoe denken jullie eigenlijk over dierenbevrijding en radicaal directe aktie tegen de bio-industrie, proefdiercentra en ander gespuis?
Kortzichtig korte termijn 'denken' wat getuigt van het zoveelste doorslaan door de mensheid naar een (ander) uiterste.
Wendy

Dierenbevrijding

Bericht door Wendy »

Dieren uit poefdiercentra bevrijden ben ik voor, zolang ze maar een goede opvang krijgen. Maar volgens de DBF-handleiding is dat van tevoren geregeld.
Brandstichten vind ik persoonlijk te ver gaan, je kweekt nog meer haat en onbegrip, terwijl we toch met z''n allen eruit moeten komen. En ik zou het erg vinden dat de brandweer een andere brand misloopt door een goedbedoelde actie.
Verder ben ik van mening dat (in het geval van vleeseten en de bio-industrie) niet de boeren de grote boosdoeners zijn, maar de mensen die zo graag vlees willen eten, de samenleving dus. Wanneer is de bio-industrie zo groot geworden?: toen de welvaart steeg en de mensen op een steeds hoger welvaartsniveau wilden leven en vonden dat ze recht hadden op ,,genieten'' Genieten? Vlees eten, concurreren met elkaar en bedrijven :(
Eigenlijk speelt de vleessecor alleen maar in op die verwende, veeleisende maatschappij, als je het mij vraagt.
Caroline
Contacteer:

Bericht door Caroline »

Ik ben voor bevrijdingen. Ik vind dat alles en iedereen die als slaaf gehouden (dus buiten eigen wil uitgebuit en geexploiteerd ) wordt of ronduit slecht behandel bevrijdt mag worden. Dit in combinatie met voorlichting en in gesprek gaan met de uitbuiters/mishandelaars en zij die gebruik maken van de producten die door uitbuiting/mishandeling verkregen zijn.

Ik weet dat het uiteindelijk gaat om een de houding van mensen die veranderd moet worden en dat moet van binnenuit bij die mensen gebeuren maar dat betekent niet dat je altijd en eeuwig maar dieren moet laten lijden tot die mensen zover zijn.

Helaas kunnen niet alle dieren bevrijdt worden, want waar moet je ze allemaal laten en niet elk dier is even makkelijk te bevrijden. De huidige bevrijdingen zijn naar mijn mening vaak niet meer dan een symbolische aktie.

Ik ben tegen brandstichting omdat het gevaarlijk is en mensen en dieren gevaar lopen en slecht voor het milieu.

Groetjes Caroline
antifasciste666.

re:

Bericht door antifasciste666. »

ik ben voor bevrijdingen en voor brandstichting. maar zelf zou ik het niet doen.
Denker

Bericht door Denker »

--
Laatst gewijzigd door Denker op di nov 16, 2004 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Caroline
Contacteer:

Bericht door Caroline »

Ik ben niet voor onnodige vernieling en ook niet voor brandstichting en met name dat laatste had ik al gezegd. En ik zie niet hoe door bevrijdingen en uitleg aan het publiek (door oa goede persverklaringen ed) het doel langer op zich zal laten wachten.

Weet je er zijn allerlei vormen van verzet en die haken op een of andere manier in elkaar. Er zijn grote sterke verenigingen die kunnen lobbyen en zijn verenigingen die op praktisch gebied in dit geval dieren proberen te helpen (zoals dierenbescherming) er zijn kleinere clubs die niet gebonden zijn aan de mening van leden en wat radicaler kunnen denken en doen. OF beter nog die niet gebonden zijn aan de wetten die niet in het voordeel van de dieren werken. Dus kleine autonome clubs kunnen op hun manier weer dingen bereiken waar bijv de dierenbescherming niets kan doen (en de dierenbescherming is echt maar heel beperkt als het gaat om dieren kunnen redden die in ernstige nood verkeren)

Iedereen moet gewoon doen wat hij denkt dat goed is en wat hij aankan.

Persoonlijk heb ik de afgelopen jaren ervoor gekozen me sterk te maken voor het alternatief, want dat moet er ook zijn. Zo doet iedereen iets en met elkaar zal het heus wel de goede kant opgaan.

Gr Caroline
Lammert

Bericht door Lammert »

Caroline schreef:En ik zie niet hoe door bevrijdingen en uitleg aan het publiek (door oa goede persverklaringen ed) het doel langer op zich zal laten wachten.
Marianne Thieme heeft daar laatst wel iets aardigs over gezegd in een verhaal in het dagblad Trouw:
Op 2/8/03 Trouw schreef:Als lobbyist merkt Thieme hoe dierenbevrijders haar werk frustreren. Ze probeert voor elkaar te krijgen dat Nederland een nertsenfokverbod afkondigt. Want hoewel bijna niemand in ons land meer bont draagt, blijft Nederland de op twee na grootste bontproducent van de wereld. Thieme: ,,Ik heb nooit begrepen waarom je mensen zoals nertsenfokkers zou moeten bedreigen. En het vrijlaten van die dieren helpt geen zier, want de politiek gaat denken 'we moeten niet toegeven aan die terroristen', waardoor een fokverbod alleen maar meer op de achtergrond raakt. Het maakt het onderwerp taboe.''
Denker

Bericht door Denker »

--
Laatst gewijzigd door Denker op di nov 16, 2004 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Apraxia

Bericht door Apraxia »

Jij terroriseert alleen je huisgenoot! ;) ;)
Dennis

Bericht door Dennis »

Met uitzondering van bepaalde gewapende revoluties heeft geweld nog nooit geleid tot constructieve oplossingen.

Met het in de fik steken van bijvoorbeeld een McDonald's, loop je altijd het risico dat onschuldige omstanders gewond raken.

We leven in een vrij land, met een democratie. De ideale weg zou zijn om het via de politiek te spelen, helaas is dit in een democratie (de 'gulden' middenweg) haast onmogelijk. Het enige dat overblijft is het overtuigen van de vrije wil van de mensheid.
Stan

Bericht door Stan »

Oke, ik vind 't al goed. Eén kanttekening nog... ik vraag me af of de distinctie tussen de gewelddadige en geweldloze methode wel zo praktisch is. Ik denk dat er veel verschillende meningen zijn over wat gewelddadig is en wat niet (ik kan je in elk geval verzekeren dat wij op dit punt sterk van mening verschillen). Een stelling als "geweld is nooit de oplossing" heeft voor mij om die reden dan ook weinig betekenis.

Om je een idee te geven waar ik 't over heb... voor mij bestaat er niet zoiets als geweldloos verzet. Alle verzet is geweld. Geweld is jouw mening doordrukken, erg simpel gezegd. Niet alleen fysiek geweld kan vernietiging teweegbrengen.

Wat de geschiedenis betreft, daar weet ik weinig van. De term "bevrijding" voor de beëindiging van de 2e wereld oorlog vind ik een erg suggestieve benaming en zou ik zelf niet gebruiken.
Plaats reactie