In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Renee1137
Leefwijze: veganist

Re: In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Bericht door Renee1137 » zo mei 13, 2012 10:23

Heeft er iemand ervaring met het verkrijgen van vleesafval van een (biologische) slager o.i.d. met het doel daarmee katten te voeren?

Ik wil in de toekomst wel een kat (adopteren), maar ik maak me i.d.d. zorgen over het volledig vegan voeren. Al is dit voor sommige katten geen probleem, ik ken ook mensen die het tevergeefs met hun kat probeerde. Als ik dan een kat uit het asiel haal en het beestje blijkt slecht te reageren op plantaardig voedsel, wil ik toch geen blikken gewoon kattenvoer gaan inslaan...
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » zo mei 13, 2012 10:24

Barbera schreef:Ook vind ik de kwaliteit gewoon soms niet goed genoeg.
Wat bedoel je hier precies mee?

Barbera
Leefwijze: flexanist

Bericht door Barbera » zo mei 13, 2012 21:23

Ik bedoel dus als een voer stampvol granen zit en maar het minimum van 4% vlees bevat, wat er wettelijk in moet zitten om het kattenvoer te kunnen noemen, ik dat geen goed kattevoer vind. Ik ben van mening dat katten vlees moeten eten, maar goed dat is mijn mening. De fabrikant zet er natuurlijk niet op hoeveel procent vlees erin zit (tenzij het veel is, dan vermelden ze het vaak wel) maar als de ingredientenlijst begint met 'granen' of 'mais' dan weet je al dat dat het hoofdbestanddeel is. Ik voer dus brokken waarbij het eerste ingredient een vleesproduct is en daarbij nog biologisch vlees uit blik.

(En nog even, ik ga de discussie over wel of niet vega voeren niet meer aan, sorry.)

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma mei 14, 2012 12:48

Ik zou toch half om half doorelkaar kunnen voeren?
Dan is het toch al 50% minder van niet vegan-voer.

Misschien eten ze meer dan 70 gram per dag. Ik heb het nooit gewogen, ik geef op gevoel.
Als ik wat minder geef per keer komen ze vaker thuis. Als ze vol zijn gaan ze uren weg.

Ik probeer ze uit de ochtend- en avondspits te houden (er is hier helaas een drukke drukke weg naast de boerderij)
en dat lukt me goed met de hoeveelheden voer die ik geef. Ze zijn op de juiste tijden binnen.
Laatst gewijzigd door TonyJello op di mei 15, 2012 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.

veggie84

Bericht door veggie84 » ma mei 14, 2012 20:18

ik voeg mijn katje niet veganistisch, ik ben het ook niet van plan :) ik las hierboven ergens dat katten vlees moeten eten, well, i fox with that!

maar goed, iedereen zal redenen hebben voor wel of niet, i respect that

veggie84

Bericht door veggie84 » ma mei 14, 2012 20:19

voeg = voer

Barbera

Bericht door Barbera » di mei 15, 2012 17:06

[quote="TonyJello"]Ik zou toch half om half doorelkaar kunnen voeren?
Dan is het toch al 50% minder van niet vegan-voer.

Dat kan natuurlijk maar ik kies persoonlijk niet voor voer met veel granen dus zeker niet voor vegavoer.

TonyJello

Bericht door TonyJello » di mei 15, 2012 17:27

Maar in niet-vegan kattenvoer zit toch 'maar' 4% dier? Dat is toch ook niet veel voor een kat?

Momenteel koop ik alleen nog maar niet-vegan voer met rund. Kip en andere dieren koop ik al niet meer. Niet leuk voor het rund, maar kippenleed is toch het grootste leed? (Al is leed leed en altijd erg...)

Mijn katten vangen dagelijks muizen en soms een vogel. Als ik 100% vegan-voer zou geven krijgen ze door die muizen toch uiteindelijk voldoende binnen? In de natuur eten ze toch ook geen granen, worteltjes, kip of koe?
;)
Vorig jaar (toen ik nog geen veganleefwijze had) heb ik mijn katten bijgevoerd met gehakt, omdat ik 4% dier in de voeding erg weinig vond en ze nog geen jaar waren en heel actief, maar dat heeft een van hen het leven gekost, -op een afschuwelijke manier- omdat ik toen nog niet wist dat er in varken(svlees) bactieriën kunnen zitten die dodelijk kunnen zijn voor katten...
:cray:

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » di mei 15, 2012 20:16

TonyJello schreef:Maar in niet-vegan kattenvoer zit toch 'maar' 4% dier? Dat is toch ook niet veel voor een kat?
Dat ligt er maar helemaal aan welk merk en wat voor een soort voer je voert. In de meeste brokken zit inderdaad nauwelijks vlees. Ik doe absoluut niet mee aan de discussie of het veganistisch verantwoord is om katten te houden of niet, maar een ding is zeker, een kat is een carnivoor en geen omnivoor.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

TonyJello

Bericht door TonyJello » di mei 15, 2012 20:20

Tja, ik wil ook dat mijn katten gezond en fit blijven. Daarom denk ik aan half om half gelijktijdig per bakje om te testen, maar wíl ik wel testen? Ze zijn nu zó gezond en gelukkig!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo mei 16, 2012 11:02

Voor een kat is het vooral belangrijk dat de voeding gebalanceerd is en alle voedingsstoffen bevat. Niet of het vlees of vegavoer is.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo mei 16, 2012 11:02

TonyJello schreef:Tja, ik wil ook dat mijn katten gezond en fit blijven. Daarom denk ik aan half om half gelijktijdig per bakje om te testen, maar wíl ik wel testen? Ze zijn nu zó gezond en gelukkig!
dierproeven ;)

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo mei 16, 2012 11:05

Vegantastic schreef:Voor een kat is het vooral belangrijk dat de voeding gebalanceerd is en alle voedingsstoffen bevat. Niet of het vlees of vegavoer is.
Je hebt gelijk.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » wo mei 16, 2012 19:48

Vegantastic schreef:Voor een kat is het vooral belangrijk dat de voeding gebalanceerd is en alle voedingsstoffen bevat. Niet of het vlees of vegavoer is.
Vind jij :wink:
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Barbera

Bericht door Barbera » wo mei 16, 2012 20:23

TonyJello schreef:Maar in niet-vegan kattenvoer zit toch 'maar' 4% dier? Dat is toch ook niet veel voor een kat?

Momenteel koop ik alleen nog maar niet-vegan voer met rund. Kip en andere dieren koop ik al niet meer. Niet leuk voor het rund, maar kippenleed is toch het grootste leed? (Al is leed leed en altijd erg...)

Mijn katten vangen dagelijks muizen en soms een vogel. Als ik 100% vegan-voer zou geven krijgen ze door die muizen toch uiteindelijk voldoende binnen? In de natuur eten ze toch ook geen granen, worteltjes, kip of koe?
;)
Vorig jaar (toen ik nog geen veganleefwijze had) heb ik mijn katten bijgevoerd met gehakt, omdat ik 4% dier in de voeding erg weinig vond en ze nog geen jaar waren en heel actief, maar dat heeft een van hen het leven gekost, -op een afschuwelijke manier- omdat ik toen nog niet wist dat er in varken(svlees) bactieriën kunnen zitten die dodelijk kunnen zijn voor katten...
:cray:
In goedkoop katten voer zit maar 4% vlees, dat krijgen mijn katten dus niet. Zij krijgen een beter soort waar veel meer vlees in zit. Verder voer ik ze bij met vis of vlees uit blik.

Ik weet niet of ze voldoende zouden hebben aan een incidentele muis of vogel, in mijn beleving niet omdat het dieet van een vleeseter voornamelijk uit vlees moet bestaan.

Wat rot van je katje zeg, dat wens je niemand toe.

Ananas

Bericht door Ananas » wo mei 16, 2012 21:55

Ik vind het dan weer gek om katten rund te geven.... kip of vis lijkt me logischer (maar vis vind ik dan weer een echte no go ivm uitsterven van de vissen. dat krijgen ze alleen als restjes overdatumvis van mn werk).

Overigens probeert mijn kat nu of ze haar eigen staart kan oppeuzelen, nadat ze er 10 minuten over deed om hem te pakken te krijgen ^^

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo mei 16, 2012 22:11

TonyJello schreef:Mijn katten vangen dagelijks muizen en soms een vogel.
:(

Daarom zouden katten ook niet (zomaar) buiten moeten lopen.

vegalan

Bericht door vegalan » wo mei 16, 2012 23:37

(y)

Als men dat wel toestaat is men zelf verantwoordelijk voor de gevolgen en kun je het niet op de aard van de kat afschuiven. Natuurlijk is het evenmin want de kat past niet aanwezige situatie, dat vaak door de toedracht van mensen al uit balans is. Merkwaardig vind ik het echter dat als men het huisdier vlees voert nog kritiek durft te hebben op mensen die zelf vlees consumeren of om het eigen consumptie patroon te gebruiken als goed voorbeeld, terwijl dit gedrag door de opoffering van dieren voor het huisdier dat zij koesteren misplaatst is.

:govegan:

.

Wen

Bericht door Wen » vr mei 18, 2012 11:43

Dat vind ik wel heel kortzichtig. Maar ja, ieder zijn gedacht

Brent

Bericht door Brent » vr mei 18, 2012 13:21

Dat is inderdaad wel weer het mooie van de prettige gevarieerdheid op dit forum, dat je hier ook gewoon mensen aantreft die dieren laten slachten om aan hun huisdieren te kunnen opvoeren. :)
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Plaats reactie