In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
TonyJello
Leefwijze: veganist

Re: In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Bericht door TonyJello »

Ik begrijp (denk ik) Yamcha, die zegt dat ze haar hond voedsel wil geven wat ze het meest geschikt voor hem acht en dat ze geen oorzaak is van de dood van de dieren en ook niet betaalt voor de stoffelijke overschotten die ze haar hond te eten geeft. Het lijkt zo 'de beste oplossing'.

Maar ik zie ook wat Vegalan bedoelt (denk ik), want de dieren die bij ons gewoond hebben en overleden zijn behandelen we ook met meer respect (voorzichtig en liefdevol begraven in de tuin, en zo) dan die dieren die Yamcha niet gekend heeft en aan haar hond voert.

Denken dat het dier toch al dood is en delen van het stoffelijk overschot 'gebruiken' is ook wat bijvoorbeeld leer- en bontdragers zeggen.

Het is volgens mij precies hetzelfde als wat Melanie Joy ons uitlegt. Het gevoel van verbondenheid (en respect na het overlijden) is er wel met het ene dier en niet met het andere dier.

dorus

Bericht door dorus »

Dan kan je overal wel een doekje over gooien. Ik ben veganist juist omdat ik het afwijs en wil daar dus ook geen deel aan nemen. Yamcha wel en jij misschien ook, maar dan pas je echt niet binnen het juist kader.
Voor zover ik weet is een veganist niet iemand die met oogkleppen oploopt en al wat niet mooi en lieflijk is niet wil zien :
even een vb van die ruigheid :
een leeuw die een troep leeuwinnen overneemt van zijn rivaal dood alle jonge welpen die in die troep aanwezig zijn om zo snel mogelijk zijn eigen genen te kunnen doorgeven. leeuwinnen doen er alles aan om dit te voorkomen en sommigen kiezen dan het onzekere bestaan (grote kans op verhongering van zichzelf en haar welpen) door te vluchten;
Bij gorillas en andere mensapen zelfde senario.
Helpt het om dit af te wijzen? Verandert er iets aan de realiteit?
Je kunt daarover liggen filosoferen tot je blauw ziet maar veranderen doet het niet.
Gezien je reactie hebt helemaal geen respect voor de wil van het dier en diens vertegenwoordigers.
Je kent mij niet en het zou prettig zijn als je niet zo in het wilde weg rond je heen zou slaan
Als de dieren van een ander verzorg doe ik het voor het dier
net zoals iedereen die dieren uit de miserie haalt en hen een beter leven geeft, je bent echt niet anders bezig.
Als dit bij jou geen leed veroorzaakt ben een harde bikkel en heb je geen respect voor dat kind. Psychisch gezien is dat een verwijzing naar arrogantie en afwezigheid van enige betrokkenheid met het leven van dat kind.
Je hebt geen benul waar je het over hebt!!!!!!!!
en sla niet zo om je heen, je kunt iemand kwetsen op die manier... vooral jezelf
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

vegalan

Bericht door vegalan »

TonyJello schreef:Ik begrijp (denk ik) Yamcha, die zegt dat ze haar hond voedsel wil geven wat ze het meest geschikt voor hem acht en dat ze geen oorzaak is van de dood van de dieren en ook niet betaalt voor de stoffelijke overschotten die ze haar hond te eten geeft. Het lijkt zo 'de beste oplossing'.
Als je zegt dat de slachter blijft zitten met het afval, dan help je de slachter als je het mee te neemt (zijn loon) en dat neemt de waarde van het standpunt van Yamcha weg. :wink:

.

dorus

Bericht door dorus »

TonyJello schreef:Ik begrijp (denk ik) Yamcha, die zegt dat ze haar hond voedsel wil geven wat ze het meest geschikt voor hem acht en dat ze geen oorzaak is van de dood van de dieren en ook niet betaalt voor de stoffelijke overschotten die ze haar hond te eten geeft. Het lijkt zo 'de beste oplossing'.

Maar ik zie ook wat Vegalan bedoelt (denk ik), want de dieren die bij ons gewoond hebben en overleden zijn behandelen we ook met meer respect (voorzichtig en liefdevol begraven in de tuin, en zo) dan die dieren die Yamcha niet gekend heeft en aan haar hond voert.

Denken dat het dier toch al dood is en delen van het stoffelijk overschot 'gebruiken' is ook wat bijvoorbeeld leer- en bontdragers zeggen.

Het is volgens mij precies hetzelfde als wat Melanie Joy ons uitlegt. Het gevoel van verbondenheid (en respect na het overlijden) is er wel met het ene dier en niet met het andere dier.
ergens zit je fout, voor zover ik kan zien gebruikt yamcha echt afval, iets wat anders in ovens verbrand wordt
leer en bont zijn dingen waarvoor dieren gekweekt en gedood worden net om te verdienen aan die huid

stel je ziet een uitgehongerde hond en aan de andere kant van de draad ligt een hoop slachtafval dat de verbrandingsoven komt ophalen wat doe je dan,
1. je zegt tegen die hond sorry kerel maar ik ben veganist en ik vind het imoreel dat er huisdieren zijn en vooral dat die dieren vlees krijgen, ik ga je een spuitje geven
2. je doet de poort open en zegt "ga je gang"

Ik voel me verbonden met alle dieren van de kleinste garnaal in de diepzee tot de grootste olifant in de
Afrikaanse steppe maar ik weet dat mijn veganprincipes enkel voor mensen tellen.
Mensen hebben de keuze, dieren niet
Ik ga een leeuw niet verbieden te jagen omdat ik het erg vind van dat dode olifantenjong en de rouwende moeder (alhoewel ik het verschrikkelijk vind voor die olifanten maar anders verhongeren de leeuwen en dat is even erg)

Ik heb ook respect voor het overleden dier maar stel het lichaam niet gelijk aan het levende dier.
Dat lichaam is dat dier niet meer alhoewel mensen, de één al wat meer dan de ander, tijd nodig hebben om die twee van elkaar te kunnen scheiden.
Dit geld ook voor lichamen van overleden mensen. De ene heeft nood aan rituelen rond dat lichaam terwijl de ander dit eerder luguber vindt en geen nood heeft aan al die dingen die gepaard gaan met een begrafenis en liever een hele dag over hem of haar zouden willen praten ipv rond een kist te staan die met het nodige ritueel begraven wordt. anderen hebben dan weer de twee nodig.
is de ene respectvoller dan de ander? ik denk het niet.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische »

Dan kan je overal wel een doekje over gooien. Ik ben veganist juist omdat ik het afwijs en wil daar dus ook geen deel aan nemen. Yamcha wel en jij misschien ook, maar dan pas je echt niet binnen het juist kader.
Het gaat ook om niet te continueren! Gezien je reactie hebt helemaal geen respect voor de wil van het dier en diens vertegenwoordigers.
Ik wijs het af en voorkom escalatie. Ik voer deze dieren niet! Als de dieren van een ander verzorg doe ik het voor het dier en niet voor de eigenaar. Het geeft me echter geen plezier, want ik heb medelijden met hen. Mensen die dit leed niet zien zijn dom, arrogant of animal drugged.
Zo zeg.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

TonyJello

Bericht door TonyJello »

vegalan schreef:
Als je zegt dat de slachter blijft zitten met het afval, dan help je de slachter als je het mee te neemt (zijn loon) en dat neemt de waarde van het standpunt van Yamcha weg. :wink:

.
Ja, dat ook.

Yamcha

Bericht door Yamcha »

Ik laat jou niet mijn kader bepalen, vegalan.
Als jij vindt dat ik niet binnen jouw ideale veganistische kader pas, is dat jouw probleem, niet het mijne, en ik laat niet toe dat het dat van mijn dieren wordt. Mijn Raphi kwam als klein, hulpeloos kereltje bij me, en net zoals ik kalveren gevoed heb, met de melk van hun moeders, lammeren de fles heb gegeven, heb ik dit kereltje bij me genomen, en verzorgd en opgevoed en grootgebracht.
Al wat leeft, en wat op mijn pad komt, verzorg ik op de manier zoals moeder Natuur die voorschrijft, of jij het daar nu mee eens bent of niet. Mijn varkens waren gelukkig, en ik heb een goede plek voor ze gevonden op een zorgboerderij, mijn lammeren gingen weer terug, en ik weet niet wat ermee gebeurd is, maar toen ze op mijn pad kwamen heb ik ze gevoed en verzorgd, ik heb ze niet laten stikken. En zo heb ik mijn kleine Raphi (die nu een beer van een hond is) niet laten stikken, en dat zal ik nooit doen.
Mijn prachtige paard zal ik ook niet laten stikken, en aangezien ik blije, gelukkige dieren heb, denk ik dat ik wel iets goed doe.
Ik denk dat mijn dieren niet blij zouden worden als je ze zou 'bevrijden', want ik ontneem ze hun vrijheid niet, ze mogen naar buiten en naar binnen wanneer ze maar willen, ze hebben gezelschap, en zodra ik merk dat het hen aan wat dan ook ontbreekt, neem ik maatregelen.
Als ik het leven van één dier plaatste boven dat van andere dieren, zou ik er dieren voor laten slachten, dat doe ik niet. Ik betaal daar niet aan. Maar als de resten van de slacht gebruikt kunnen worden, heb ik daar weer iets minder moeite mee.

En ik weet niet of je weleens bij Rendac Son geweest bent? Dat is waar categorie 3 materiaal verwerkt wordt. Vind je dat respectvol? Vind je het respectvol om een dood lichaam in de grond te stoppen, waar het uit elkaar valt en door allerlei kleine beestjes, die je heus niet van dichtbij wilt bekijken, tot iets anders verwerkt wordt? Gaat gepaard met een ondraaglijke stank. Of moet het verbrand worden? Verwerkt worden tot biogas? Wat is jouw oplossing?

Als de wereld vegan zou worden, zou er gestopt worden met de fok van nieuwe boerderijdieren en misschien wel met de fok van katten en honden en paarden, kan maar zo. Maar je zou met een schrikbarend aantal dieren zitten die er nog zijn, die op een dag doodgaan (sorry, maar het gaat nu eenmaal zo) en waarvan de lijken verwerkt moeten worden.... heb je daar een respectvol idee over?
Ik vind het horror dat een geliefde van mij onder de grond gaat, of in de fik gaat in het crematorium, maar als ze dood zijn, heb ik daar iets minder moeite mee. Sorry, maar realistisch gezien vind ik de verwerking van een dood wezen hoe dan ook horror.
TonyJello schreef:Denken dat het dier toch al dood is en delen van het stoffelijk overschot 'gebruiken' is ook wat bijvoorbeeld leer- en bontdragers zeggen.

True.
Ik sta ook niet te huilen bij de begrafenis van iemand die ik niet ken.

Overigens worden dieren gewoon apart voor leer en bont gedood, het is evenveel waanzin om te denken dat leer een restproduct is, als dat bont dat is. Ik heb een riem van restleer. Nou, geloof me, niemand wil zoiets hebben, zit onder de littekens en krassen. Dat mooie gladde leer, daar zijn speciaal dieren voor gefokt en gedood.

Er is geen koe, en geen lam die wordt gedood voor de pens, en zeer zeker niet als die hooguit 5 euro voor 20 kg oplevert, en mij helemaal niets kost, omdat de Rendac hem anders komt ophalen en die betaalt er ook niet voor. Mensen eten geen zalmkoppen, kippenniertjes, of lever van het lam. Of runderstrot. Longen. Kippenbotten, ribben. Dat gaat allemaal de ton van de Rendac in, wordt opgehaald met een grote vrachtwagen, en gaat een joekel van een oven in. Daar wordt echt niet respectvol mee omgegaan. Dát is het alternatief. Het alternatief is niet respectvol begraven.

Een héle koe wil ik best begraven (al zal ik wel wat hulp nodig hebben denk ik). Ik ben niet van plan zelf te gaan slachten of zo. Een een heel varken ook. Maar onderdelen, die ik gratis krijg, en voor mijn hond eetbaar zijn, niet, dat is voer bij mij, en anders gaat het in de groene container.

Ik respecteer vegalan zijn idealen, maar ik vind ze onrealistisch. Onhaalbaar in de wereld zo die nu is. Prachtig in een ideale wereld, maar zoals de wereld nu is, vind ik dat je het beste moet doen wat je kan, ook als dat niet perfect is. En dus zorg ik voor wat aan mij is toevertrouwd, zo goed als ik kan, en ga ik ze niet minder dan het beste geven, omdat dat beter past bij mijn ideale wereldbeeld, waar mijn dieren geen flikker om geven, terwijl ik ook het beste kan geven.
vegalan schreef:

.
Bullshit.

De slachter betaalt een bepaald bedrag per jaar aan Rendac, die voor dat bedrag het afval komt ophalen. Die paar kilo die ik per maand ophaal, maken voor de jaarlijkse afdrage aan Rendac niets uit. Dus het kost de slachter wat en het is voor mij gratis. Voor wie is de winst dan?
De enige die ervan profiteert is de hond.

Dorus: Dank! Jij snapt het.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

dorus schreef:

ergens zit je fout, voor zover ik kan zien gebruikt yamcha echt afval, iets wat anders in ovens verbrand wordt
leer en bont zijn dingen waarvoor dieren gekweekt en gedood worden net om te verdienen aan die huid

stel je ziet een uitgehongerde hond en aan de andere kant van de draad ligt een hoop slachtafval dat de verbrandingsoven komt ophalen wat doe je dan,
1. je zegt tegen die hond sorry kerel maar ik ben veganist en ik vind het imoreel dat er huisdieren zijn en vooral dat die dieren vlees krijgen, ik ga je een spuitje geven

Ik voel me verbonden met alle dieren van de kleinste garnaal in de diepzee tot de grootste olifant in de
Afrikaanse steppe maar ik weet dat mijn veganprincipes enkel voor mensen tellen.
Mensen hebben de keuze, dieren niet
Ik ga een leeuw niet verbieden te jagen omdat ik het erg vind van dat dode olifantenjong en de rouwende moeder (alhoewel ik het verschrikkelijk vind voor die olifanten maar anders verhongeren de leeuwen en dat is even erg)

Ik heb ook respect voor het overleden dier maar stel het lichaam niet gelijk aan het levende dier.
Dat lichaam is dat dier niet meer alhoewel mensen, de één al wat meer dan de ander, tijd nodig hebben om die twee van elkaar te kunnen scheiden.
Dit geld ook voor lichamen van overleden mensen. De ene heeft nood aan rituelen rond dat lichaam terwijl de ander dit eerder luguber vindt en geen nood heeft aan al die dingen die gepaard gaan met een begrafenis en liever een hele dag over hem of haar zouden willen praten ipv rond een kist te staan die met het nodige ritueel begraven wordt. anderen hebben dan weer de twee nodig.
Ook mee eens.

Mijn voorbeeld van leer en bont was ook niet helemaal goed gekozen. (Maar ik zeg het dan ook niet: de leer- en bontdragers zeggen dat).

Ik zou de hond toegang verlenen tot de dierlijke resten om van te kunnen eten.
Maar gek genoeg zouden we een hond, hoe uitgehongerd dan ook, waarschijnlijk niet laten eten van overleden mensen.

Voor mij is een overleden dier ook niet gelijk aan een levend dier en ik beken eerlijk dat ik niet bij alle dieren hetzelfde gevoel heb, waar ik me dan ook wel weer over verbaas.
Laatst gewijzigd door TonyJello op ma mei 27, 2013 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.

DeVegetarische

Het is denk ik wenselijk en normaal om je eigen soort anders te beschouwen, of soorten waar je je beter mee identificeert.

vegalan

Bericht door vegalan »

dorus schreef: Voor zover ik weet is een veganist niet iemand die met oogkleppen oploopt en al wat niet mooi en lieflijk is niet wil zien :
Het gaat niet om zien, maar handelen.
dorus schreef: even een vb van die ruigheid :
een leeuw die een troep leeuwinnen overneemt van zijn rivaal dood alle jonge welpen die in die troep aanwezig zijn om zo snel mogelijk zijn eigen genen te kunnen doorgeven. leeuwinnen doen er alles aan om dit te voorkomen en sommigen kiezen dan het onzekere bestaan (grote kans op verhongering van zichzelf en haar welpen) door te vluchten;
Bij gorillas en andere mensapen zelfde senario.
Helpt het om dit af te wijzen? Verandert er iets aan de realiteit?
Je kunt daarover liggen filosoferen tot je blauw ziet maar veranderen doet het niet.
Wat heeft de natuur nu met deze discussie te maken en waar wijs ik de realiteit af?

dorus schreef:
vegalan schreef: Gezien je reactie hebt helemaal geen respect voor de wil van het dier en diens vertegenwoordigers.
Je kent mij niet en het zou prettig zijn als je niet zo in het wilde weg rond je heen zou slaan
Dit kun je feitelijk constateren, zie je eigen reactie op mijn schrijven!
dorus schreef:
vegalan schreef: Als de dieren van een ander verzorg doe ik het voor het dier
net zoals iedereen die dieren uit de miserie haalt en hen een beter leven geeft, je bent echt niet anders bezig.
Ik neem geen dieren en verschuil mijn goede bedoelingen niet achter het bezit van een dier, want een dier kan die miljoenen anderen niet vertegenwoordigen en voorkeur is immoreel. Het is dan slechts praalzucht en zelf verdierlijking.

dorus schreef:
vegalan schreef: Als dit bij jou geen leed veroorzaakt ben een harde bikkel en heb je geen respect voor dat kind. Psychisch gezien is dat een verwijzing naar arrogantie en afwezigheid van enige betrokkenheid met het leven van dat kind.
Je hebt geen benul waar je het over hebt!!!!!!!!
en sla niet zo om je heen, je kunt iemand kwetsen op die manier... vooral jezelf
Ik weet waarover ik schrijf. Als je het goed leest, niet uit zijn verband zou trekken, zul je het misschien begrijpen?

.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

DeVegetarische schreef:Het is denk ik wenselijk en normaal om je eigen soort anders te beschouwen, of soorten waar je je beter mee identificeert.
Nee, normaal wel, maar wenselijk juist niet.

DeVegetarische

TonyJello schreef:
DeVegetarische schreef:Het is denk ik wenselijk en normaal om je eigen soort anders te beschouwen, of soorten waar je je beter mee identificeert.
Nee, normaal wel, maar wenselijk juist niet.
Jawel, anders voel je al die ''aparte'' emoties die je ook hebt bij een mens als je een dode muis ziet liggen. Dat is niet goed voor je geest denk ik.

vegalan

Bericht door vegalan »

dorus schreef: stel je ziet een uitgehongerde hond en aan de andere kant van de draad ligt een hoop slachtafval dat de verbrandingsoven komt ophalen wat doe je dan,
Hier ben je doelbewust bezig om nuances weg te laten, terwijl er nog andere mogelijkheden zijn.
Alleen maar om je eigen standpunt te verdedigen, waar weer uit blijkt wat ik al eerder heb gezegd.
dorus schreef: Ik heb ook respect voor het overleden dier maar stel het lichaam niet gelijk aan het levende dier.
Respect, door het betekenisloze afval te noemen?
dorus schreef: Dat lichaam is dat dier niet meer alhoewel mensen, de één al wat meer dan de ander, tijd nodig hebben om die twee van elkaar te kunnen scheiden.
Bij sommige zit het ook meer van binnen en verlangen enige plechtigheid, bij anderen is het met meer uiterlijk vertoon en drinken het weg met een borrel of geven wat dierlijk afval aan de hond.

.
Laatst gewijzigd door vegalan op ma mei 27, 2013 19:30, 3 keer totaal gewijzigd.

vegalan

Bericht door vegalan »

Yamcha schreef:Ik laat jou niet mijn kader bepalen, vegalan.
Ik geef slechts mijn mening en maak mijn standpunt duidelijk, dat hoef je ook niet accepteren. Het is een discussie.

Yamcha schreef: Als jij vindt dat ik niet binnen jouw ideale veganistische kader pas, is dat jouw probleem, niet het mijne, en ik laat niet toe dat het dat van mijn dieren wordt.
Het is mijn kader niet! Ik hanteer een heel ander kader waar zelfs heel wat veganisten niet in passen.

Yamcha schreef: Al wat leeft, en wat op mijn pad komt, verzorg ik op de manier zoals moeder Natuur die voorschrijft, of jij het daar nu mee eens bent of niet. Mijn varkens waren gelukkig, en ik heb een goede plek voor ze gevonden op een zorgboerderij, mijn lammeren gingen weer terug, en ik weet niet wat ermee gebeurd is, maar toen ze op mijn pad kwamen heb ik ze gevoed en verzorgd, ik heb ze niet laten stikken........
En jij bent die moeder Natuur? Ik heb in de natuur namelijk nog nooit gedomesticeerde dieren gezien.
Het is en blijven handelingen in het verlengde van een menselijk oorzaak.
Yamcha schreef: En zo heb ik mijn kleine Raphi (die nu een beer van een hond is) niet laten stikken, en dat zal ik nooit doen.
Mijn prachtige paard zal ik ook niet laten stikken, en aangezien ik blije, gelukkige dieren heb, denk ik dat ik wel iets goed doe.
Ik denk dat mijn dieren niet blij zouden worden als je ze zou 'bevrijden', want ik ontneem ze hun vrijheid niet, ze mogen naar buiten en naar binnen wanneer ze maar willen, ze hebben gezelschap, en zodra ik merk dat het hen aan wat dan ook ontbreekt, neem ik maatregelen.
Als ik het leven van één dier plaatste boven dat van andere dieren, zou ik er dieren voor laten slachten, dat doe ik niet. Ik betaal daar niet aan. Maar als de resten van de slacht gebruikt kunnen worden, heb ik daar weer iets minder moeite mee.
Het is al fout als je er een neemt en ter wille van eigen emoties en genoegens probeert te positioneren.
Asiel dieren vormen een uitzondering, weliswaar nog steeds het verlengde van een onjuist gebeurtenis, maar zij hebben vaak geen andere keus. Het fokken en kopen van fokkers is helemaal uit den Boze.

Yamcha schreef: En ik weet niet of je weleens bij Rendac Son geweest bent? Dat is waar categorie 3 materiaal verwerkt wordt. Vind je dat respectvol? Vind je het respectvol om een dood lichaam in de grond te stoppen, waar het uit elkaar valt en door allerlei kleine beestjes, die je heus niet van dichtbij wilt bekijken, tot iets anders verwerkt wordt? Gaat gepaard met een ondraaglijke stank. Of moet het verbrand worden? Verwerkt worden tot biogas? Wat is jouw oplossing?
Ik ben tegen dat gehele gebeuren, van begin tot eind en wil daar op geen enkele manier aan mee werken zover als ik dat kan. Het gaat hier dus om een keuze, wel of niet bewust aan mee werken. Jij wel, maar ik niet.

Yamcha schreef: Als de wereld vegan zou worden, zou er gestopt worden met de fok van nieuwe boerderijdieren en misschien wel met de fok van katten en honden en paarden, kan maar zo. Maar je zou met een schrikbarend aantal dieren zitten die er nog zijn, die op een dag doodgaan (sorry, maar het gaat nu eenmaal zo) en waarvan de lijken verwerkt moeten worden.... heb je daar een respectvol idee over?
De wereld wordt niet van de een op de andere dag vegan en als dat geleidelijk gebeurd neemt ook de vraag naar dieren geleidelijk af. Daarnaast zou je dieren zoals in Animal sanctuary een verblijf kunnen geven.
Yamcha schreef: Ik vind het horror dat een geliefde van mij onder de grond gaat, of in de fik gaat in het crematorium, maar als ze dood zijn, heb ik daar iets minder moeite mee. Sorry, maar realistisch gezien vind ik de verwerking van een dood wezen hoe dan ook horror.
Het gaat hier om de manier waarop je er mee omgaat, waardoor het minder een horror is.
Yamcha schreef: Ik respecteer vegalan zijn idealen, maar ik vind ze onrealistisch. Onhaalbaar in de wereld zo die nu is. Prachtig in een ideale wereld, maar zoals de wereld nu is, vind ik dat je het beste moet doen wat je kan, ook als dat niet perfect is. En dus zorg ik voor wat aan mij is toevertrouwd, zo goed als ik kan, en ga ik ze niet minder dan het beste geven, omdat dat beter past bij mijn ideale wereldbeeld, waar mijn dieren geen flikker om geven, terwijl ik ook het beste kan geven.
Ik ben veel langer vegan dan jou en kan dit heel goed in praktijk brengen. D.w.z. het is voor mij niet onrealistisch.

Yamcha schreef: Bullshit.
Zou ik ook zeggen als ik jou was, maar is het niet, want je blijft als handelend persoon toch mede verantwoordelijk, al is dit slechts een stukje gevoel. Misschien is dit voor de slachter een stukje waardering? Het is zeker geen afwijzing.

.

dorus

Bericht door dorus »

vegalan,
je reacties lijken wel reacties op de quote maar zijn het meestal niet en dienen enkel om je gelijk te halen.

vb. en jij bent die moeder natuur?
yamcha heeft nooit gezegd dat ze moeder natuur is, ze geeft enkel aan dat ze het dier dat op dat moment van haar afhankelijk is verzorgd zoals moeder natuur het voorschrijft vb. melk van de ooi aan het lam geven ipv zelf op te drinken plus dat je het begrip "moeder natuur" moedwillig op een verkeerde manier interpreteert
dit is niet discuteren maar koste wat het wil gelijk halen dikwijls tegen beter weten in

als je er op gewezen wordt dat je net hetzelfde doet als mensen die je daarvoor een bolwassing geeft cfr. dieren verzorgen (of die nu bij jou thuis wonen of op een ander) verander je ineens van uitleg
in een bepaalde post zeg dat je het konijn voert en daarna zeg je weer van niet
zoiets begint te ruiken naar handen wassen in onschuld

je veronderstelt dingen die er niet zijn
je valt mensen steeds aan omdat ze dieren in huis zouden nemen voor het eigen genoegen maar je komt niet op het idee dat de meesten hier op het forum een dier in huis hebben voor het dier zelf en niet voor hun genoegen maar om dat dier een beter leven te geven. dit laatse is al tig keren herhaalt en toch ageer je steeds tegen dat veronderstelde "eigen genoegen" dat er niet is
Hier ben je doelbewust bezig om nuances weg te laten, terwijl er nog andere mogelijkheden zijn.
Alleen maar om je eigen standpunt te verdedigen, waar weer uit blijkt wat ik al eerder heb gezegd.
weer zo'n veronderstelling, ik wou geen standpunt verdedigen ik wou alleen aangeven hoe het voor yamcha is met haar hond die blijkbaar allergisch voor granen

je concentreert je zo op details, op woorden, op de letterkes, (allemaal ok in een filosofisch discours maar volledig verkeerd in een discussie die met de echte realiteit bezig is) je geeft er zo je eigen betekenis aan dat je vergeet naar de persoon achter dit alles te kijken en te luisteren naar wat die te zeggen heeft, hoe hij of zij het ziet, hoe hij of zij de problemen van alledag tracht op te lossen zonder leed te veroorzaken en de wereld toch iets beter te maken

ik heb het in een vorige post al gezegd : je bent wild om je heen aan het slaan en daarmee kwets je vooral jezelf en sla je iedereen van je af, ook diegenen die je in eerste instantie konden apprecieren
zeer uitgesproken fundamentalisme is nooit goed want dan verlies je de band met de werkelijkheid en maak je slachtoffers ipv er te voorkomen
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

Billy20
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Billy20 »

Vegalan: Heb je een oplossing voor het 'probleem' mbt het voeren van vleesetende huisdieren?

vegalan

Bericht door vegalan »

dorus schreef:vegalan,
je reacties lijken wel reacties op de quote maar zijn het meestal niet en dienen enkel om je gelijk te halen.
Dan begrijp je het niet.

dorus schreef: vb. en jij bent die moeder natuur?
yamcha heeft nooit gezegd dat ze moeder natuur is, ze geeft enkel aan dat ze het dier dat op dat moment van haar afhankelijk is verzorgd zoals moeder natuur het voorschrijft vb. melk van de ooi aan het lam geven ipv zelf op te drinken plus dat je het begrip "moeder natuur" moedwillig op een verkeerde manier interpreteert
dit is niet discuteren maar koste wat het wil gelijk halen dikwijls tegen beter weten in
Is dit je eigen uitleg of zit je nu in yamcha? Want anders kun je geen waarde hechten aan deze interpretatie. Uit het schrijven van yamcha kun je opmaken dat de natuur verder gaat dan eerste levensbehoeftes. Ze trekt duidelijk het gedomesticeerde binnen het kader van de natuur en schijnt deze ook te representeren zoals een hond, lam of ander dier dit alleen kan doen. Binnen het kader van ons mens zijn valt een dier niet geheel te begrijpen, daarom moet je het dier juist de gelegenheid geven om via de soort zichzelf te verwezenlijken. Hier is steeds de mens de bepalende factor, welk zich ook als zijnde natuur representeert. Als dat niet het geval is dan moet ze dat verschil kenbaar maken.
dorus schreef: in een bepaalde post zeg dat je het konijn voert en daarna zeg je weer van niet
Ja dat klop ook, ik pluk wat gras en ander groen voor de beest zo nu en dan. Maar dit staat los van wat de eigenaar het dier geeft. Andere dieren zoals de hond voer ik niet. Het krijgt zo nu en dan wel eens een plantaardige versnapering, maar dat is geen voeren.
dorus schreef: je veronderstelt dingen die er niet zijn
je valt mensen steeds aan omdat ze dieren in huis zouden nemen voor het eigen genoegen maar je komt niet op het idee dat de meesten hier op het forum een dier in huis hebben voor het dier zelf en niet voor hun genoegen maar om dat dier een beter leven te geven. dit laatse is al tig keren herhaalt en toch ageer je steeds tegen dat veronderstelde "eigen genoegen" dat er niet is.
Nee het dier wordt voor leed(vermaak) gehouden! :P Ga toch poepen, het dier streelt het innerlijk van de mens, vandaar de vraag om mate van aaibaarheid. Neem een wilde leeuw in huis en laat je opvreten, dat is pas dieren liefde. Neen want dan kom jezelf wat tekort. :grin: Vreugde is ook hier de sleutel van het succes.
dorus schreef: je concentreert je zo op details, op woorden, op de letterkes, (allemaal ok in een filosofisch discours maar volledig verkeerd in een discussie die met de echte realiteit bezig is)
Nogmaals, waar ben ik niet met realiteit bezig?
dorus schreef: je geeft er zo je eigen betekenis aan dat je vergeet naar de persoon achter dit alles te kijken en te luisteren naar wat die te zeggen heeft, hoe hij of zij het ziet, hoe hij of zij de problemen van alledag tracht op te lossen zonder leed te veroorzaken en de wereld toch iets beter te maken.
Je kunt de persoon niet zien, alleen kijken naar de inhoud en de manier waarop iemand schrijft. Dus moet je wel correct articuleren en doen met wat een ander schrijft. Ik herhaal wat ze zelf zeggen of confronteer hen met de gevolgen van wat ze doen, inclusief de manier waarop ze hierover schrijven. Want het schrift is het enige communicatie middel en daardoor ben je verantwoordelijk voor wat en hoe je schrijft. Mogelijk wil jij deze verantwoordelijkheid weg nemen en verdoezelen, meer lezen dan discussiëren. Koop dan een krant.
dorus schreef: ik heb het in een vorige post al gezegd : je bent wild om je heen aan het slaan en daarmee kwets je vooral jezelf en sla je iedereen van je af, ook diegenen die je in eerste instantie konden apprecieren
zeer uitgesproken fundamentalisme is nooit goed want dan verlies je de band met de werkelijkheid en maak je slachtoffers ipv er te voorkomen
Wie is hier nu ongehoord werkelijk fundamentalistisch? Is het verkeerd om voor dieren op te komen, want dat lijk je nu namelijk steeds te verwerpen. Je wilt waarschijnlijk enige terughoudenheid om jezelf nog te kunnen meten, maar ik denk dat je dit moet loslaten. Er zijn hier heel wat mensen die liever veel water bij de wijn willen doen, maar er zijn er ook die heel consequent willen zijn. Wie de zielige hond slaat krijgt van mijn een schop, ook als staat er vegan op hun borst. Ik maak daarvoor geen uitzondering. Ik noem mezelf geen vegan, want vegan is slechts een deel van mijn leven. Ik probeer moreel en rechtvaardig te zijn en dat heeft nu eenmaal bepaalde consequenties. Ik heb een hekel aan een inconsequente slappe vaatdoek, die alle onrecht absorbeert om aardig te kunnen blijven. Dat brengt namelijk geen verandering.

Ook al koop je patat bij MCD je steunt ze toch.

.

vegalan

Bericht door vegalan »

Billy20 schreef:Vegalan: Heb je een oplossing voor het 'probleem' mbt het voeren van vleesetende huisdieren?
Er is een professor (kan nu niet op zijn naam komen) die zich hier mee bezig heeft gehouden, allicht kan deze advies geven. Ik wil ook wel voor je kijken of ik iets voor je kan vinden. Wat is het huisdier en wat zijn de problemen?

.

dorus

Bericht door dorus »

vegalan schreef:
Billy20 schreef:Vegalan: Heb je een oplossing voor het 'probleem' mbt het voeren van vleesetende huisdieren?
Er is een professor (kan nu niet op zijn naam komen) die zich hier mee bezig heeft gehouden, allicht kan deze advies geven. Ik wil ook wel voor je kijken of ik iets voor je kan vinden. Wat is het huisdier en wat zijn de problemen?
even ter verduidelijking (dat is nu toch niet zo'n moeilijke vraag):
edit : léés wat er staat, het is een algemene vraag die aansluit op de discussie van vorige posts
het huisdier is dus een carnivoor en het probleem is de voeding

Jij hebt dus geen oplossing maar je voelt je wel geroepen om anderen te bekritiseren die wel een oplossing zoeken en gevonden hebben zonder dat ze meer leed veroorzaken en tgltijd leed weg nemen ... vegan voeding bv. of afval ....
maar ja, het zijn natuurlijk geen professors...
Laatst gewijzigd door dorus op di mei 28, 2013 0:59, 1 keer totaal gewijzigd.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

dorus

Bericht door dorus »

vegalan, nu moet jij me eens vertellen wat er zo leutig is aan (want ik zie daar echt niet de lol van in)

*twee zwaar ontstoken schouders die je krijgt van overbelasting door het tweemaal per dag met de hand voeren van kippen en hanen die op een bepaald moment niet zelf kunnen eten door een ziekte en ik doe dit nu al 3jaar elke dag tweemaal een uur, geloof me ik weet ook andere bestedingen voor die tijd

*nachten achtereen je nachtrust naar de knoppen zien gaan omdat je naast een zieke hond ligt met een baarmoederontsteking die daardoor om de twee uur moet plassen en als je niet snel genoeg bent als zijn alarm afgaat om drie uur 's nachts met emmer en dweil in de weer bent om alles op te kuisen

*dagen in de weer bent om moederloze ganzenkuikens te verzorgen en door een longinfectie te halen

*alle dagen een wasmachine vol hebben met doeken vol str*** van zieke en/of oude dieren en die doeken wandelen niet zelf de machine in hé

*een hernia van nachten recht zittend in het stro te waken naast een geit die vergaat van de pijn omdat ze (zo bleek later) een verstopping van de ingang van één van haar magen had en die daarna 14 dagen in je hal heeft geleefd omdat ze een longontsteking had opgelopen. een geit eet en drinkt (en een grote witte geit verzet wat op een dag) het is dus niet o zo'n lief geitje dat wat in je hal staat rond te dartelen hé.alles wat er in gaat komt er ook uit en neen ze plassen niet op een toilet en ze liggen op 20 cm stro (want een koude tegelvloer is niet echt bevorderlijk voor de gezondheid, niet)

enz. enz. enz.

Ik heb zo een idee dat jij geen flauw benul hebt van wat mensen drijft die dieren redden (en je doet blijkbaar ook geen moeite om er achter te komen) en nog minder een idee van wat dat met zich meebrengt. je hebt wel van alles in boeken en artikelen gelezen maar nooit de moeite genomen om eens na te gaan of dat wel allemaal klopt. ook in de psychologie en de sociologie wordt er veel onzin vertelt en weten ze dikwijls maar half (als het al zoveel is) waar ze mee bezig zijn. maar laat je vooral niet tegenhouden door enige "echte" kennis van zaken want dan zou je wel eens tot de conclusie moeten komen dat je er met al je geroep van strelen van het innerlijke en meer van die dingen compleet naast zit en wat dan... dan moet je zelf beginnen denken en vooral... dan moet je ook beginnen met de menselijke dieren graag te zien
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

Plaats reactie