In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Billy20
Leefwijze: part-time veganist

Re: In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Bericht door Billy20 »

Is er hier iemand die zn eigen hondenvoer maakt?

Yamcha
Leefwijze: veganist

Bericht door Yamcha »

Yup :D

Maar da's geen lekker verhaal..... wel erg carnivorisch :grin: (ik ruim in wezen de rotzooi van de slacht op, en daar maak ik voor mijn hond een menu van)

Billy20

Bericht door Billy20 »

Yamcha schreef:Yup :D

Maar da's geen lekker verhaal..... wel erg carnivorisch :grin: (ik ruim in wezen de rotzooi van de slacht op, en daar maak ik voor mijn hond een menu van)
Kun je uitleggen hoe je dat doet?

Yamcha

Bericht door Yamcha »

Nou, ik heb contacten met een aantal slagerijen, één haal ik visafval, bij de ander bv kippennekken en ruggen, weer bij een ander pens, lamspens bijvoorbeeld, en dan nog wat jagers, van wie ik ganzen en fazanten en duiven krijg. Verder krijg ik ook nog weleens eendagskuikens, die zijn ingeslapen met gas. Dat hele verhaal vul ik nog aan met spiervlees, dat ook overblijft van de slacht, en wat mensen niet lekker vinden bv, en zo kom ik aan een heleboel vlees, wat eigenlijk afval is, en bv die ganzen en patrijzen, en fazanten en duiven worden gewoon weggegooid als ik ze niet krijg.

De reden waarom carnivoren er eigenlijk zijn is om de zooi op te ruimen. De dode dieren, verlamde dieren, zieke dieren. En op die manier kan ik mijn carnivoor voeden op een manier die ik acceptabel vind, omdat ik niets voor hem laat slachten, het is, hoe triest ook, allemaal afval, en hij heeft er goede, voedzame maaltijden aan. Toen Appelmoes hier op het forum, zei dat mensen geen carnivorische instincten hebben, heb ik vreselijk gelachen, en haar 100% gelijk gegeven. Ik heb idd nooit eens de neiging een hapje te nemen..... het idee alleen al, gadver! Voor hem is het echter goed, en gezond.

Ik heb me eens laten vertellen dat de meest gezonde manier van voeden voor een hond vers, rauw vlees is, daarna veganistische voeding (dat Benevo-spul). Heel ver eronder kwam commerciële brok.
Ik wil absoluut niets voor mijn hond laten slachten, dat ga ik ook echt niet doen. En op deze manier komt hij wel aan gezonde voeding (voor hem dan, als je ziet hoe gruwelijk vet het af en toe is, ik zou binnen 3 dagen een hartinfarct hebben als ik zo at...... :grin: )

Eerlijk? Ik vind het ronduit smerig om met m'n handen in het vlees te zitten, meestal heb ik handschoenen aan, maar het stinkt, oh vreselijk. (toen wist ik alleszins zeker dat ik een herbivoor ben). Ik vind het helemaal niet lekker om het spul op te halen, al zijn ze wel zo aardig vaak om het goed te verpakken voor me. En een aantal zijn er nog blij mee ook, op de een of andere manier hebben ze geen moeite met slachten, maar spul weggooien vinden ze wél heel erg, merk ik bij meer mensen, vlees weggooien vinden ze toch veel erger dan groente weggooien......
Een en ander gaat wel wat tegen mijn natuur in, maar ik moest zo nodig een carnivoor in huis halen, moet ik er ook maar wat moeite voor doen, niet? Hij kan het niet helpen dat hij een gluten-allergie heeft (wat heel normaal en natuurlijk is voor honden en wolven) en geen groente kan verteren, tenslotte.

vegalan

Bericht door vegalan »

Het is als continuïteit van het gebeuren (buiten de wil van het dier) respectloos om met hun lichamen te doen wat jij wilt. Gelijk aan het ontwaarden van iemands graf als je het vertrapt of ruïneert. Je gooit je hond als het dood is toch ook niet in een vuilnisbak?

.

Yamcha

Bericht door Yamcha »

Klopt, is ook.

Billy20

Bericht door Billy20 »

Yamcha schreef:Nou, ik heb contacten met een aantal slagerijen, één haal ik visafval, bij de ander bv kippennekken en ruggen, weer bij een ander pens, lamspens bijvoorbeeld, en dan nog wat jagers, van wie ik ganzen en fazanten en duiven krijg. Verder krijg ik ook nog weleens eendagskuikens, die zijn ingeslapen met gas. Dat hele verhaal vul ik nog aan met spiervlees, dat ook overblijft van de slacht, en wat mensen niet lekker vinden bv, en zo kom ik aan een heleboel vlees, wat eigenlijk afval is, en bv die ganzen en patrijzen, en fazanten en duiven worden gewoon weggegooid als ik ze niet krijg.

De reden waarom carnivoren er eigenlijk zijn is om de zooi op te ruimen. De dode dieren, verlamde dieren, zieke dieren. En op die manier kan ik mijn carnivoor voeden op een manier die ik acceptabel vind, omdat ik niets voor hem laat slachten, het is, hoe triest ook, allemaal afval, en hij heeft er goede, voedzame maaltijden aan. Toen Appelmoes hier op het forum, zei dat mensen geen carnivorische instincten hebben, heb ik vreselijk gelachen, en haar 100% gelijk gegeven. Ik heb idd nooit eens de neiging een hapje te nemen..... het idee alleen al, gadver! Voor hem is het echter goed, en gezond.

Ik heb me eens laten vertellen dat de meest gezonde manier van voeden voor een hond vers, rauw vlees is, daarna veganistische voeding (dat Benevo-spul). Heel ver eronder kwam commerciële brok.
Ik wil absoluut niets voor mijn hond laten slachten, dat ga ik ook echt niet doen. En op deze manier komt hij wel aan gezonde voeding (voor hem dan, als je ziet hoe gruwelijk vet het af en toe is, ik zou binnen 3 dagen een hartinfarct hebben als ik zo at...... :grin: )

Eerlijk? Ik vind het ronduit smerig om met m'n handen in het vlees te zitten, meestal heb ik handschoenen aan, maar het stinkt, oh vreselijk. (toen wist ik alleszins zeker dat ik een herbivoor ben). Ik vind het helemaal niet lekker om het spul op te halen, al zijn ze wel zo aardig vaak om het goed te verpakken voor me. En een aantal zijn er nog blij mee ook, op de een of andere manier hebben ze geen moeite met slachten, maar spul weggooien vinden ze wél heel erg, merk ik bij meer mensen, vlees weggooien vinden ze toch veel erger dan groente weggooien......
Een en ander gaat wel wat tegen mijn natuur in, maar ik moest zo nodig een carnivoor in huis halen, moet ik er ook maar wat moeite voor doen, niet? Hij kan het niet helpen dat hij een gluten-allergie heeft (wat heel normaal en natuurlijk is voor honden en wolven) en geen groente kan verteren, tenslotte.
Respect hoor dat je zoveel moeite doet.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische »

Waarom verwerken ze die resten dan niet gewoon in hondenvoer?
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Yamcha

Bericht door Yamcha »

Omdat dat duurder is.

Weggooien is goedkoper. Plus er is teveel van. Veel teveel. Dus ze blijven ermee zitten.

vegalan

Bericht door vegalan »

Yamcha schreef:Klopt, is ook.
Waarom doe je het dan?

.

Yamcha

Bericht door Yamcha »

I'm sorry?

Volgens mij voorkom ik dat het weggegooid wordt......

Buiten dat heb ik vrij wat meer moeite met hoe dieren behandeld worden tijdens hun leven, en met de slacht (wat dus ook de reden is dat ik daar niets aan betaal) dan wat er na hun dood mee gebeurt, daar hebben ze geen leed van, dat is echt alleen maar voor je eigen goede gevoel.

Overigens ligt er bij ons, op een eigenlijk braakliggend bouwterrein, waar nooit meer gebouwd wordt, een dode duif. Moeder Natuur zou ervoor zorgen dat die snel opgeruimd werd (zwijnen, vossen, honden, wolven). Is dat respectvol? Hoe dan ook, hij ligt er al dagen.....
En eerlijk gezegd, daar kan ik me geen ogenblik druk om maken. Ik maak me er hooguit druk om dat dit blijkbaar kan, dat ons land zo verziekt en kapot gemaakt is, dat moeder Natuur haar werk niet meer kan doen. Maar het dier is dood, heeft er geen last van en geen besef van. Moeder Natuur is niet clean. De wereld is niet vegan, I'm sorry.
De natuur (oké hier in NL is ie best tam, omdat ie niet meer echt bestaat) is ruig en brutaal. Je moet geen veganist worden om Moeder Natuur te temmen, dat lukt je toch niet. Mensen zijn geen omnivoren, dus dat je geschokt bent, dat er iets anders met een lijk gebeurt als cremeren of begraven, is niet onnatuurlijk. Wel een beetje onrealistisch imo.

Begrijp me goed, ik respecteer je idealen, echt, en ik vind ze prachtig.
Ik ben alleen in de loop der jaren wat pragmatischer geworden.
Ik zou ontzettend graag zien dat de dieren gaan en staan konden waar ze wilden, in volkomen vrijheid. Alleen zie ik niet hoe dat in onze maatschappij haalbaar is, Nederland is stomweg te dicht bevolkt met mensen, waarvan een aanzienlijk deel niet al te intelligent is, en een groot deel het gewoon niet snapt. De dieren zouden dus tot een oneindig leed veroordeeld worden.

Basically sta ik dus voor een keuze.
Ik doe mijn honden naar een asiel, omdat het niet vegan is om dieren te hebben in je huis, of ik hou ze.
En ik denk dat ze in een asiel slechter af zijn. Kan ze ook nog gewoon loslaten, maar dan lopen ze vrij veel kans om ofwel afgeschoten te worden of te verhongeren, en hoe dan ook komen ze op een ellendige manier aan hun eind. Dus, aangezien de alternatieven voor mij niet acceptabel zijn, houd ik ze.

Wat betreft voeding:
Mijn hond is een carnivoor. Daar heeft hij niet voor gekozen, zo is hij geboren, zijn hele lijf is erop ingesteld. Hij heeft ook een glutenallergie (en heeft echt een Prednisonkuurtje nodig gehad, 2 keer, omdat hij per ongeluk een koekje had gegeten waarin granen zaten verwerkt. Hij kreeg verschrikkelijke jeuk en overal eczeem).
En weet je, misschien zijn er best honden die het goed doen op plantaardige voeding, deze meneer dus niet.
Dus kan ik wederom kiezen: ik kan hem zijn leven lang een gekmakende jeuk aan doen (dat is ook dierenleed imo) of ik voer hem wat hij van nature ook eet. En nou hebben potverdorie een paar wijsneuzen ook nog uitgevonden na tienduizend jaar dat een carnivoor het het beste doet op dierlijk voedsel...... dat had ik je ook wel kunnen vertellen :D
Hoe dan ook, wellicht is het niet ideaal. Het is wel het beste in de omstandigheden die er zijn.

Ik ben bij tijden een idealist. Maar meestal ben ik een pragmatisch mens.
Laatst gewijzigd door Yamcha op ma mei 27, 2013 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische »

Mijn naam is een beetje achterhaald :)

dorus

Bericht door dorus »

vegalan schreef:
Waarom doe je het dan?

.
wat is er mis met een dier het leven te redden door hem afval uit vuilniscontainers (want dat is het tenslotte) te voeren?
uit mijn vorige posts weet je hoe ik denk over huisdieren voeren en veganisme maar hier zie ik geen probleem
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

vegalan

Bericht door vegalan »

@Yamcha

Deze dieren komen niet en leven niet in de natuur! Je probeert jou (gedachten) cultuur (ten onrechte) steeds in de natuur te persen. Het handelen van de veeteler en slachter zet zich voor in jouw daden. Daar kun je niet onderuit. Het is en blijft respectloos. Daarnaast kun je ook zelf plantaardig hondenvoer maken waarbij je rekening kunt houden met gezondheidsproblemen, maar dat wil je niet. Het past niet in jouw visie waar je de natuur toe past op een tegen natuurlijk verschijnsel. Je hond.

Yamcha schreef: Mensen zijn geen omnivoren, dus dat je geschokt bent, dat er iets anders met een lijk gebeurt als cremeren of begraven, is niet onnatuurlijk. Wel een beetje onrealistisch imo.
Vast niet zoveel biologie gehad? Het gaat hier om jou betrokkenheid als oorzaak van het gevolg, niet wat buiten jezelf plaats vindt als zijnde een manier waarop lijken worden verwerkt.
Yamcha schreef: Begrijp me goed, ik respecteer je idealen, echt, en ik vind ze prachtig.
Ik ben alleen in de loop der jaren wat pragmatischer geworden.
Water bij de wijn. Dat doet de boer en de slachter ook, dan lijkt het minder erg.

.

vegalan

Bericht door vegalan »

dorus schreef:
vegalan schreef:
Waarom doe je het dan?

wat is er mis met een dier het leven te redden door hem afval uit vuilniscontainers (want dat is het tenslotte) te voeren?
Het begint al met het woord afval, dat hier een vernedering is, daarnaast red ze geen dier en zijn er andere mogelijkheden.
dorus schreef: uit mijn vorige posts weet je hoe ik denk over huisdieren voeren en veganisme maar hier zie ik geen probleem
Je komt nogal animal drugged over. Je probeert namelijk slechte daden (ten behoeve van het eigen genoegen) te verstoppen in goede intenties, dat is immoreel.

.

Billy20

Bericht door Billy20 »

Tja, en zo geeft iedereen weer een andere invulling aan het veganist zijn. :roll:

Yamcha

Bericht door Yamcha »

Ik denk dat ik ga stoppen met deze discussie, vegalan, ik geloof niet dat we het hier over eens gaan worden.

Op één ding wil ik nog wel even ingaan:
Ik heb die hond in huis genomen, en ben daarmee een verplichting aangegaan zo goed mogelijk voor hem te zorgen. En als ik kan zorgen dat hij voor hém het allerbeste kan krijgen, ben ik niet van plan hem iets te gaan voeren dat minder goed is. Hij zal er best mee in leven blijven, maar voor zijn gezondheid is het suboptimaal. Voor mijn dieren is iets wat minder dan optimaal is, niet goed genoeg. Dus ik ben idd niet van plan voor hem plantaardig hondenvoer te gaan maken. Zodra de wereld vegan wordt, en de slacht verboden wordt, laat ik hem vrij, goed?

Overigens probeer ik niets in de natuur te persen, ik accepteer die zoals die is, inclusief die van mijn hond. Carnivoren zijn niet tegennatuurlijk, zijn zelfs nodig. Dat die dieren niet in de natuur komen en leven is niet mijn schuld; ik betaal niet voor hun gevangenschap, ik betaal niet voor de slacht, ik betaal niet voor eieren of melk, maar dat ik een herbivoor ben, maakt van mijn hond geen herbivoor of een omnivoor. Kan hij ook niet helpen, hij heeft mijn principes niet.
Dat jij niet accepteert dat een carnivoor gewoon in de natuur voorkomt, is niet mijn probleem, en ook niet dat van mijn hond.

dorus

Bericht door dorus »

@vegalan

resten van... die in een vuilcontainer gedumpt wordt is afval? daar is niets vernederends aan.

Als ik sterf wordt mijn lichaam "afval" je kan iets dat dood is niet meer vernederen, hoop en al kan dat vernederend overkomen voor de toeschouwer maar dat is dan gewoon een emotionele invulling van die toeschouwer en heeft niets met realiteit te maken.
Dood is dood en of je dat nu afval, lijk, lichaam enz. noemt doet in feite niets ter zake.

De realiteit is de realiteit, en filosofisch denken is filosofisch denken maar je mag niet de fout maken om de realiteit in de filosofie te proppen en dan te doen alsof de filosofie het hoogste goed is en de realiteit zich daar dan maar moet aan aanpassen en al wat er niet in past is verkeerd.

Vanuit een filosofische ingesteldheid kun je alles goedpraten en alles veroordelen ngl het je past maar vanuit de realiteit is dat een ander paar mouwen.
Hopelijk wordt de wereld ooit vegan en gaan mensen en dieren in volledige harmonie met elkaar kunnen leven maar de eerste tweeduizend jaar zit dat er nog niet in denk ik.
je kan dan vanuit je filosofische toren mensen die er alles aandoen om in dit jaar 2013 zoveel mogelijk miserie uit de wereld te helpen met filosofiche principes om de oren slaan of je kan naar beneden komen en je schouder ermee onder zetten zodat het wat vlugger gaat.

Ik krijg de indruk dat jij niet kunt aanvaarden dat de realiteit waarin we nu leven niet proper is, dat zoals yamcha zegt ze vuil en ruig is.

Wij als mens kunnen vanuit ons mens-zijn ons mededogen proberen om in onze omgeving die ruigheid voor een deel te vervangen door respect, liefde enz. en, als dat niet lukt, proberen om in ieder geval niet meer ruigheid en miserie te produceren.

ps : als jij de hond van je vrienden of familie verzorgt maak je dan speciaal vegan voer voor hem? en laat je het konijn zijn gang gaan in de vrije natuur of probeer je dan ook slechte daden in goede intenties te
verstoppen (zoals jij dat noemt) zodat die dieren niet van honger hoeven te sterven? en neem je het er maar bij dat anderen dit imoreel noemen
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

vegalan

Bericht door vegalan »

Yamcha schreef:Op één ding wil ik nog wel even ingaan:
Ik heb die hond in huis genomen, en ben daarmee een verplichting aangegaan zo goed mogelijk voor hem te zorgen. En als ik kan zorgen dat hij voor hém het allerbeste kan krijgen, ben ik niet van plan hem iets te gaan voeren dat minder goed is. Hij zal er best mee in leven blijven, maar voor zijn gezondheid is het suboptimaal. Voor mijn dieren is iets wat minder dan optimaal is, niet goed genoeg. Dus ik ben idd niet van plan voor hem plantaardig hondenvoer te gaan maken. Zodra de wereld vegan wordt, en de slacht verboden wordt, laat ik hem vrij, goed?
Je plaatst je hond (vanuit persoonlijk motief) boven dat van andere dieren. Deze merkwaardige gewoonte tref je wel meer aan onder veganisten, maar is niet representatief voor de morele status ervan en al evenmin een uitgangspunt voor een betoog tegen mensen die wel vlees eten en geen huisdieren hebben.

Het dier wordt ook voor de resten geslacht als dit wordt gebruikt. Alleen de knor wordt niet gebruikt. Het is gewoon niet waar dat slachtafval niet meer word gebruikt, er wordt zelfs geld aan verdiend. De toepassingen van deze materialen uit categorie 3 zijn zeer divers, van dier- en mengvoeder tot organische meststoffen en biodiesel. Denk maar eens aan gelatine, oliën. Het maakt dus niet uit of het dier al of niet voor de resten is geslacht, want er is altijd een bestemming.

Yamcha schreef: Overigens probeer ik niets in de natuur te persen, ik accepteer die zoals die is, inclusief die van mijn hond. Carnivoren zijn niet tegennatuurlijk, zijn zelfs nodig. Dat die dieren niet in de natuur komen en leven is niet mijn schuld; ik betaal niet voor hun gevangenschap, ik betaal niet voor de slacht, ik betaal niet voor eieren of melk, maar dat ik een herbivoor ben, maakt van mijn hond geen herbivoor of een omnivoor. Kan hij ook niet helpen, hij heeft mijn principes niet.
Je hond is een fok product, welke verblijft in een niet natuurlijke omgeving. Het voer dat je hem verstrekt is ook niet natuurlijk te noemen. Gezondheid zegt iets over zijn toestand en dit wordt niet uitsluitend bepaald door de consumptie van vlees, want na de mond valt het uit elkaar.
Yamcha schreef: Dat jij niet accepteert dat een carnivoor gewoon in de natuur voorkomt, is niet mijn probleem, en ook niet dat van mijn hond.
Waar zeg ik dat? Als je nu eens naleest wat je zelf hebt geschreven, zul je misschien zien wat ik bedoel?

.

vegalan

Bericht door vegalan »

dorus schreef:@vegalan

resten van... die in een vuilcontainer gedumpt wordt is afval? daar is niets vernederends aan.

Als ik sterf wordt mijn lichaam "afval" je kan iets dat dood is niet meer vernederen, hoop en al kan dat vernederend overkomen voor de toeschouwer maar dat is dan gewoon een emotionele invulling van die toeschouwer en heeft niets met realiteit te maken.
Dood is dood en of je dat nu afval, lijk, lichaam enz. noemt doet in feite niets ter zake.
Dat is de manier waarop jij ergens tegen aan kijkt en niet iets dat voor iedereen een vanzelfsprekendheid is.
Dat jij jezelf ziet als afval met een stukje leven daarin dat moet jezelf weten, maar niet opdringen aan anderen. Hoe je met iets omgaat en dus ook noemt doet wel degelijk ter zaken, misschien niet meer voor het wezen zelf, maar wel voor hen die het vertegenwoordigen. Stel nu dat jij een dood kind hebt, zou je het dan niet erg vinden als dat kind op een gewelddadige manier met honkbalknuppels wordt plat geslagen om het vervolgens in vuilnisbak weg te laten voeren? Als dit bij jou geen leed veroorzaakt ben een harde bikkel en heb je geen respect voor dat kind. Psychisch gezien is dat een verwijzing naar arrogantie en afwezigheid van enige betrokkenheid met het leven van dat kind. Elk wezen heeft behoeftes of verlangens en geen enkel wezen wil in strijd daarmee behandeld worden. Het kind niet, de koe, het varken en ook de kip niet. M.a.w. als je daar geen rekening mee wilt houden heb je dus geen respect voor hen. De moraal stopt niet bij de dood van iets, maar zet zich representatief voort in anderen.

dorus schreef: De realiteit is de realiteit, en filosofisch denken is filosofisch denken maar je mag niet de fout maken om de realiteit in de filosofie te proppen en dan te doen alsof de filosofie het hoogste goed is en de realiteit zich daar dan maar moet aan aanpassen en al wat er niet in past is verkeerd.......
Dit is niet relevant, omdat er spraken is van een emotionele respons en geen filosofisch gekluif.
dorus schreef: Ik krijg de indruk dat jij niet kunt aanvaarden dat de realiteit waarin we nu leven niet proper is, dat zoals yamcha zegt ze vuil en ruig is.
Dan kan je overal wel een doekje over gooien. Ik ben veganist juist omdat ik het afwijs en wil daar dus ook geen deel aan nemen. Yamcha wel en jij misschien ook, maar dan pas je echt niet binnen het juist kader.
dorus schreef: Wij als mens kunnen vanuit ons mens-zijn ons mededogen proberen om in onze omgeving die ruigheid voor een deel te vervangen door respect, liefde enz. en, als dat niet lukt, proberen om in ieder geval niet meer ruigheid en miserie te produceren.
Het gaat ook om niet te continueren! Gezien je reactie hebt helemaal geen respect voor de wil van het dier en diens vertegenwoordigers.
dorus schreef: ps : als jij de hond van je vrienden of familie verzorgt maak je dan speciaal vegan voer voor hem? en laat je het konijn zijn gang gaan in de vrije natuur of probeer je dan ook slechte daden in goede intenties te
verstoppen (zoals jij dat noemt) zodat die dieren niet van honger hoeven te sterven? en neem je het er maar bij dat anderen dit imoreel noemen
Ik wijs het af en voorkom escalatie. Ik voer deze dieren niet! Als de dieren van een ander verzorg doe ik het voor het dier en niet voor de eigenaar. Het geeft me echter geen plezier, want ik heb medelijden met hen. Mensen die dit leed niet zien zijn dom, arrogant of animal drugged.

.

Plaats reactie