In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
DeVegetarische
Leefwijze: veganist

Re: In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Bericht door DeVegetarische » do mei 09, 2013 9:56

Ik stel zeker niet voor dat je je katten doodt!
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » do mei 09, 2013 10:04

Ik spreek wel voornamelijk voor mezelf. Hoe IK het zie. En het is misschien wel mijn eigen bekrompenheid dat ik het blijf zien als een keuze.

Of je redt een kat en neemt een geweldig leuk huisdier, maar ook een vleesetertje in huis, of je neemt een herbivoor.

Ik zie dan niet waarom het EN EN moet zijn. Ik zie het als een OF. Ik zou die kat niet willen binden aan mijn keuze voor veganisme in mijn levensstijl, of, mijn onwil om hem te accepteren als carnivoor.

Ik zie het me niet doen.

Misschien WEL als er onbetwist goed, gezond en lekker vegan voer is waar het dier op geen enkele manier last van heeft of ziek van wordt. En zelfs dan...

vegalan

Bericht door vegalan » do mei 09, 2013 10:19

Bij dorus keert zijn maag om, begrijpelijk. Wat jullie (DeVegetarische, Yamcha) zeggen is ook tenen krommend!

Binnen het kader van de ''Natuur'' zijn hond en kat een afwijking en passen hier niet meer in, net als de mens zelf dat grotendeels uit dat kader is gestapt. Wat is dan nog de betekenis van ''de natuur'' Als je de ''natuur'', wilt toepassen op een ''gedomesticeerd dier'' dan is dat zelfs tegennatuurlijk, want je brengt onnatuurlijke eigenschappen in de natuur. Als je bedoelt passend bij het dier, dan doet het er niet toe wat de samenstelling van het voer is, mist het maar gezond is, want dat laatste is toch het doel en ''natuurlijk'' is niet altijd gezond of moreel correct.

Kattenvoer is al evenmin natuurlijk te noemen (bevat niet altijd zoveel vlees) en als je ervan uit gaat dat een kat vlees moet eten, door het in de natuur zijn gang laten gaan, ben je ook verkeerd bezig. Het blijft jouw ding ook al wordt het door de kat uitgevoerd. Varken en koe kunnen niet worden gegeten door de kat, mits het door de mens is gedood en fijn geprakt. Vissen vangt het dier ook niet, want de meeste katten hebben een hekel aan water en hebben geen netten (zoals de mens die heeft) om het te vangen.

Geprakte varken, koe of vis is dus (net als de kat zelf) niet natuurlijk te noemen en daarnaast is het nog maar de vraag of een kat op uitsluitend vlees gezond blijft, want dieren in de natuur eten vaak eerst de maaginhoud. Kattenvoer bevat daarom ook plantaardige ingrediënten, zoals groente, plantaardige oliën en granen (zoals rijst) en toe gevoede vitaminen.

.
Laatst gewijzigd door vegalan op do mei 09, 2013 10:58, 4 keer totaal gewijzigd.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » do mei 09, 2013 10:23

Het is volgens mij zeker wel gezond, of het moreel correct is is discutabel ja. Dat ben ik met je eens. Discutabel in de zin van dat er veel over, en voor en tegen te zeggen is.

Yamcha

Bericht door Yamcha » do mei 09, 2013 11:10

kat en hond kunnen perfect vega gevoed worden
Honden en katten zijn carnivoren, katten zelfs obligate carnivoren, honden niet, in de zin dat ze gefermenteerde plantaardige vezels nodig hebben om vlees te verteren, de plantaardige vezels zelf worden niet verteerd.
Uiteraard is het dicutabel, hier zelfs controversieel. Het punt is alleen: ík heb het niet bedacht. Mijn hond heeft het ook niet bedacht, het is wat het is.
vegalan schreef:Binnen het kader van de ''Natuur'' zijn hond en kat een afwijking en passen hier niet meer in
In een ideale wereld misschien. In de niet zo ideale wereld hebben carnivoren wel degelijk een functie: ze ruimen de rotzooi op (dode dieren) en houden alles in evenwicht. Een hond doodt niet om het doden (een kat wel, helaas). Een hond doodt om te kunnen eten, pakt daarbij over het algemeen de zwakke, kleinere dieren, zorgt daardoor dat er bv niet teveel konijnen, hazen, fazanten ed komen. Een hond zal van nature ook geen rund pakken bijvoorbeeld.
Hoe een veganistisch voer eruit ziet voor een hond, weet ik niet exact, weet wel dat het absoluut niet glutenvrij is, en daarmee niet geschikt voor mijn (deels) wolf, want die heeft een stevige glutenallergie, geërfd van zijn wilde voorouders. Kan hij ook niet helpen. Het maakt veganistisch voer alleen totaal ongeschikt voor hem, en de meeste commerciële voeren ook (die ik overigens niet wil voeren, dát is een smerige industrie.....). Blijft voor hem over rauw, vers vlees. En dus struin ik slachterijen af, waar ik lamspens haal (om reden dat rund erg onnatuurlijk is voor hem), haal ik zalmkoppen van de visafslag, haal ik slachtafval, en zorg er zo zoveel mogelijk voor dat er voor hem niet geslacht hoef te worden. Nog wat dumpsterdiving hier en daar, en zijn maaltijd is compleet.

Daarmee begrijp ik jullie bezwaren, dorus en vegalan, heel erg goed: het is mij ook iets te kort door de bocht om te roepen: een hond en een kat zijn carnivoren, en daarmee gewoon maar een commerciëel voeder te kopen, en/of de industrie die er is, te ondersteunen, denk dat je dat niet moet willen.
Kattenvoer is al evenmin natuurlijk te noemen (bevat niet altijd zoveel vlees) en als je ervan uit gaat dat een kat vlees moet eten door het in de natuur zijn gang laten gaan ben je ook verkeerd bezig. Het blijft jouw ding ook al wordt het door de kat uitgevoerd.
Natuur in NL kun je ook nauwelijks serieus nemen...... er is niet zoiets als een natuurlijk evenwicht, er is een kunstmatige, geïndustrialiseerde "voedselketen" die, als het niet zo vreselijk triest was, bijna lachwekkend is..... en verder heb je straten, wijken, wegen, niet bepaald het natuurlijke jachtterrein van een kat.....
Met kattenvoer betaal je die vreselijke industrie, die dieren uitbuit voor geld, moet je ook niet willen, denk ik. Ik wil dat althans niet. De kat zijn gang laten gaan...... laten we dat maar niet doen..... katten zijn vreselijke killers, die echt ook voor de lol killen, en echt heel veel schade aan kunnen richten in een relatief klein gebied. Katten zijn buiten dat niet ecotoop in een rivierdelta, hebben dus geen natuurlijke vijanden, mensen zijn dol op ze, en dus zijn er veel te veel van (en dus is de schade die ze aanrichten enorm)........ Dus in die zin zou ik zeggen dat een kat beter binnen gehouden zou worden, als je een kat wilt. Blijf je met het punt zitten van voeren, katten zijn erg kieskeurig, en veel moeilijker dan honden, wat dat betreft...... (daarom heb ik dus geen kat, ik kon daar niet een voor mezelf acceptabele oplossing voor vinden)

Met mijn verzamelgedrag heb ik voor mezelf de spagaat, het dilemma wat opgelost. Mijn hond is geen vegan, en ik vind het zijn natuur ontkennen om hem wel vegan te laten leven...... ik geloof niet dat dat gezond voor hem is, en buiten dat kán ik het niet eens, ivm voornoemde allergieën. Dus ik los het zo op, en betaal niemand om voor hem te doden. Ik voor mij vind dat acceptabel.
Wat betreft de gezondheid: ik vind dat wel echt een belangrijk punt. Ik heb dat hondje in huis gehaald (was toen nog een schattige hondenbaby) en dus ben ik verantwoordelijk voor zijn welzijn. Als ik nu vegan ben geworden om wille van dierenwelzijn, mag ik dan het welzijn van mijn eigen dieren uit het oog verliezen? Ik betaal neit aan de vleesindustrie, dus ik offer geen dieren op voor mijn hond, maar voer mijn hond ook niet vegan, omdat ik de gezondheid van mijn dieren niet opoffer aan mijn principes.......

Wen

Bericht door Wen » do mei 09, 2013 16:32

Het gaat er niet om of iets natuurlijk is , maar of de kat er gezond op kan leven. En het is helemaal niet te vgln met een paard vlees geven. Er zijn zelfs veel honden die gezonder worden op hun vegan voeding. Voor honden zie ik ook geen enkele reden om vlees te geven.
Katten ligt iets moeilijker. Maar laat iedereen dat gewoon voor zichzelf uitmaken.
In een vegan wereld zijn er gewoon geen katten en honden meer :D

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr mei 10, 2013 1:58

Ik zie nog steeds niet wat het probleem is met vegan voeren van honden en katten als het voer wat ze krijgen geschikt is gemaakt voor hun behoeften en lichaam.

Het enige wat overblijft en dat heb ik vaker benoemd is een 'emotie'... over dat 'het natuurlijk is', maar die emotie houdt geen stand als argument door de andere factoren die wel geaccepteerd worden terwijl die net zo min 'natuurlijk' zijn. Vrijwel al het vlees/vis wat de kat krijgt komt niet van een bron wat de dieren zelf zouden kunnen vangen, dus is in die zin net zo min natuurlijk te noemen.

Ik vind het belangrijker dat we zorg dragen voor de dieren die er zijn door de mens, dan hoe natuurlijk het voedsel zou zijn.

Wen

Bericht door Wen » vr mei 10, 2013 11:45

Daar ben ik het helemaal mee eens!
Maar voor katten ligt dit echt moeilijker dan voor honden. Mijn katten doen het niet goed op vegan voer. Probleem is natuurlijk dat er momenteel niet veel keuze is. Als er een ruimer (en beter) aanbod komt zal het mogelijk worden om een geschikte voeding voor elke kat te vinden. Voor honden is er denk ik geen probleem.

Yamcha

Bericht door Yamcha » vr mei 10, 2013 19:02

Ik denk dat het met katten idd een groter probleem is dan voor honden.

Voor onze Dimo ben ik de mogelijkheden voor vegan voer aan het uitzoeken, voor Raphi ben ik gelukkig met hoe ik het nu doe.

Wen

Bericht door Wen » za mei 11, 2013 8:32

Er zijn veel Amerikaanse sites met info over vegan honden. En er is ook het boek
http://www.veganoutreach.org/enewsletter/obligate.html
http://store.veganessentials.com/the-ob ... p1091.aspx

Yamcha

Bericht door Yamcha » za mei 11, 2013 14:18

Interessant, dank je wel!

Yamcha

Bericht door Yamcha » za mei 11, 2013 15:49

Interessant, dank je wel!

Billy20
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Billy20 » za mei 18, 2013 12:32

Vegantastic schreef:Ik zie nog steeds niet wat het probleem is met vegan voeren van honden en katten als het voer wat ze krijgen geschikt is gemaakt voor hun behoeften en lichaam.

Het enige wat overblijft en dat heb ik vaker benoemd is een 'emotie'... over dat 'het natuurlijk is', maar die emotie houdt geen stand als argument door de andere factoren die wel geaccepteerd worden terwijl die net zo min 'natuurlijk' zijn. Vrijwel al het vlees/vis wat de kat krijgt komt niet van een bron wat de dieren zelf zouden kunnen vangen, dus is in die zin net zo min natuurlijk te noemen.

Ik vind het belangrijker dat we zorg dragen voor de dieren die er zijn door de mens, dan hoe natuurlijk het voedsel zou zijn.
Ik heb het echt geprobeerd om mijn hond vegan te voeren maar dat ging gewoon niet. Een allergie voor granen wat dus vrij veel voorkomt bij honden. Ook niet onlogisch omdat het nu eenmaal een vleeseter is. Wellicht dat het bij sommige honden wel goed gaat maar bij die van mijn niet. Bij mijn kat ga ik het niet eens proberen. Die heeft blaasgruis gehad en is er bijna aan overleden. Hem vegavoer geven is een garantie dat de blaasgruis terug komt. Tja, dan maar geen diehard veganist. Als je dat wel wilt zijn moet je wellicht geen vleeseters gaan houden.

Wen

Bericht door Wen » za mei 18, 2013 15:51

Dan zou ik het ook niet geven. Blaasgruis is gevaarlijk :(

Billy20

Bericht door Billy20 » zo mei 19, 2013 8:25

Wen schreef:Dan zou ik het ook niet geven. Blaasgruis is gevaarlijk :(
Ik weet het maar het zorgt wel voor een innerlijk dilemma. Aan de ene kant wil je ze vegan mogelijk leven en aan de andere kat wil je je dieren zo goed mogelijk verzorgen. De kat had ik al voordat ik vegan werd maar de honden heb ik genomen met het idee om ze vegan te houden. :(

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo mei 19, 2013 10:15

Billy20 schreef:Ik heb het echt geprobeerd om mijn hond vegan te voeren maar dat ging gewoon niet. Een allergie voor granen wat dus vrij veel voorkomt bij honden.[
Ik weet niet in hoeverre dat voorkomt, maar volgens mij bevat het commerciele voer ook veel granen toch?
Je kan ook de voeding zelf maken.
Ook niet onlogisch omdat het nu eenmaal een vleeseter is. Wellicht dat het bij sommige honden wel goed gaat maar bij die van mijn niet. Bij mijn kat ga ik het niet eens proberen. Die heeft blaasgruis gehad en is er bijna aan overleden. Hem vegavoer geven is een garantie dat de blaasgruis terug komt. Tja, dan maar geen diehard veganist. Als je dat wel wilt zijn moet je wellicht geen vleeseters gaan houden.
Ja, in principe kan vegan voer, maar dat zegt niet dat het voor elk individu geld. Kat met die afwijking is niet aan te raden idd.

Wen

Bericht door Wen » zo mei 19, 2013 13:20

Probeer dan als koolhydraat eens quinoa (dit is geen graan) of bruine rijst:
http://www.vegan-heartland.com/2012/06/ ... -food.html
http://www.youtube.com/watch?v=qQPTDcmAOPY

Billy20

Bericht door Billy20 » zo mei 19, 2013 15:01

Wen schreef:Probeer dan als koolhydraat eens quinoa (dit is geen graan) of bruine rijst:
http://www.vegan-heartland.com/2012/06/ ... -food.html
http://www.youtube.com/watch?v=qQPTDcmAOPY
Interessant. Wat zijn: nutritional yeast?

Wen

Bericht door Wen » zo mei 19, 2013 16:03

edelgistvlokken. Dat wordt in de vean keuken heel vaak in recepten verwerkt.

Billy20

Bericht door Billy20 » zo mei 19, 2013 16:24

Wen schreef:edelgistvlokken. Dat wordt in de vean keuken heel vaak in recepten verwerkt.
Die ken ik. Staat in de kast.

Plaats reactie