In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Wen

Re: In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Bericht door Wen » wo dec 05, 2012 18:36

Ik vind dat je niet moet kijken naar wat "natuurlijk" is, maar naar wat gezond is. En dat is echt niet altijd hetzelfde.

Barbera
Leefwijze: flexanist

Bericht door Barbera » do dec 06, 2012 10:28

Nogmaals, volgens mij zijn we hier allemaal slimme mensen en ik bedoel met 'natuurlijk' de natuurlijke voeding van een kat, dus vooral vlees en aanverwante met maar een klein deel plantaardig materiaal vooral uit de maag van het prooidier. Het lijkt me logisch dat ik geen 'natuurlijke' giftige paddestoel bedoel. Het wordt best vermoeiend als ieder woord op een goudschaaltje gewogen wordt en uitgelegd moet worden. We hebben het dan meer over de vorm van taal en niet meer over de inhoud van discussie. Het lijkt me dat het daar hier niet over gaat.

Wen

Bericht door Wen » do dec 06, 2012 12:20

Ik snapte wel wat je met natuurlijk bedoelde. Ik bedoelde dat het niet is omdat bv muizen (want veel rauwe vleesvoeding staat in mijn ogen al even ver verwijderd van natuurlijk als andere commerciële voeding) natuurlijk zijn voor een kat, dat dat ook noodzakelijk de gezondste voeding voor een kat is.

TonyJello
Leefwijze: veganist

Bericht door TonyJello » do dec 06, 2012 14:47

Deze stokjes vinden mijn katten geweldig!

Ze spelen ermee, knagen erop en 'knuffelen' ermee. Zie de video in de link hierboven.
Ook als ze in hun mand liggen vinden ze het fijn om het stokje erbij te hebben.

http://www.diergeneesmiddelen.com/foto/ ... igroot.jpg
De Matatabiboom is familie van de Kiwiboom en groeit in Azië, met name in China en Japan. Op katten hebben de gedroogde takjes van deze boom een zeer bijzondere uitwerking. Er zit een stof in die katten lekker vinden, die ze relaxeert en soms in lichte mate zelfs hallucineert.

Matatabi bevat Actinicine en matatabi lacton. Dit zijn alkaloïden met een lichte chloroform of alcohol-achtige werking die de zenuwprikkeling in de hersenen bij katachtigen beïnvloeden.

Effectief bij:

Agressiviteit
Onzindelijkheid
Vernielzucht (krabben aan meubels)
Veel miauwen
Zichzelf veel likken of haren uittrekken (haarballen !!)
Diarree, overgeven of andere lichamelijke klachten

U kunt Matatbi geven als speelgoed. Katten spelen met het stokje, sommigen kauwen erop of bijten het aan stukken.

Barbera

Bericht door Barbera » do dec 06, 2012 17:50

Wat een grappig product zeg, ik vind ze echter wel duur.

TonyJello

Bericht door TonyJello » do dec 06, 2012 21:33

Maar ze eten ze niet op! Die van mij hebben ze al 2 jaar!

Ze zijn wel kaal, dus de bast is grotendeels eraf, maar het lijkt ze niet uit te maken, ze vinden ze nog even leuk.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » do dec 06, 2012 23:46

Ik heb er gelijk even een paar besteld (wel ergens anders, waar de verzendkosten wat minder hoog waren). Ik ben benieuwd.

Emiel

Bericht door Emiel » vr dec 07, 2012 9:48

Denk dat ik er ook een paar ga bestellen, gewoon voor mezelf :P

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr dec 07, 2012 10:41

:lol: :schater: :lollol:

Renee1137

Bericht door Renee1137 » vr dec 07, 2012 13:06

Ik ben opgegroeid met katten en zou er heel graag een of twee opvangen (bijv. via Stichting Melief) in de toekomst, maar ik twijfel omdat ik en mijn vriend over een paar jaar naar alle waarschijnlijkheid allebei een fulltime-baan zullen hebben. Dan vraag ik me af, is dat niet te veel weg-zijn voor een kat? Of is het altijd beter dan in een opvanghuis zitten, dat ze tenminste een plekje voor zichzelf hebben? Ik twijfel, ik wil graag iets goeds doen op deze manier, en het is ook gewoon erg gezellig, maar ze moeten het dan wel naar hun zin hebben.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr dec 07, 2012 13:47

Opvanghuizen zijn waarschijnlijk niet allemaal hetzelfde, dus als je twee katten haalt uit het slechtste opvanghuis wat je kunt vinden, hebben ze het bij jou altijd beter. :)

Lila, Ali en Alaska liggen nu het buiten nat en koud is de hele dag binnen te slapen. Daar hebben ze mij niet bij nodig. Dus als je werkt zal dat prima gaan. Je bent er dan 's avonds toch.

En als ze bij jou naar buiten mogen, vermaken ze zich ook uren.

Mijn katten vinden misschien de aanwezigheid van elkaar wel prettig, maar dat is niet te zien. Soms 'treiteren' ze elkaar ook. Ali jaagt Alaska soms bruut het huis uit.

Barbera

Bericht door Barbera » vr dec 07, 2012 18:09

TonyJello schreef:Maar ze eten ze niet op! Die van mij hebben ze al 2 jaar!

Ze zijn wel kaal, dus de bast is grotendeels eraf, maar het lijkt ze niet uit te maken, ze vinden ze nog even leuk.
Aha ja dan is het wel de moeite als ze ze niet in een week weg knagen. :D

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo mar 06, 2013 19:27

:cheerie: Gisteren heb ik bij Eko-Pets vegan kattenvoer besteld en vandaag werd het al bezorgd!

En Ali en Alaska lusten in ieder geval het Benevo droogvoer.

Op een of andere manier voel ik me nu toch een zuiverdere veganist.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » do mar 07, 2013 0:26

Renee1137 schreef:Ik ben opgegroeid met katten en zou er heel graag een of twee opvangen (bijv. via Stichting Melief) in de toekomst, maar ik twijfel omdat ik en mijn vriend over een paar jaar naar alle waarschijnlijkheid allebei een fulltime-baan zullen hebben. Dan vraag ik me af, is dat niet te veel weg-zijn voor een kat? Of is het altijd beter dan in een opvanghuis zitten, dat ze tenminste een plekje voor zichzelf hebben? Ik twijfel, ik wil graag iets goeds doen op deze manier, en het is ook gewoon erg gezellig, maar ze moeten het dan wel naar hun zin hebben.
Late reactie, maar nee. Mits je in de avond wel thuis bent en twee keer per dag minimaal een kwartiertje vrijmaakt om met ze te spelen (laserlampje, hengel, muisje apporteren) is dat zeker mogelijk. Katten slapen op zich vrij veel. Ik zou gaan voor 1 kat of voor 2 katten waarvan het in de opvang al duidelijk is dat ze heel gek zijn op elkaar. In het laatste geval voelen jij en je vriend misschien prettiger omdat ze dan toch elkaar hebben als je niet de hele dag thuis bent. Veel mensen denken dat katten het altijd leuker vinden met zijn tweeen, maar helaas is dat vaak niet het geval. De meeste katten hebben veel personal space nodig, en zijn er dan ook niet echt blij mee als je er ineens een andere kat bij zet. Kittens daarentegen wil je niet alleen hebben, dat is zielig en slecht voor hun ontwikkeling. Het is dus een heel moeilijk vraagstuk :) Als je 1 kat wilt zou ik er daarom gewoon 1 bij de opvang halen die niet veel interesse toont in andere katten (zwarte en zwart-witte katten worden het minst gekozen en zitten meestal het langst in het asiel). Als je 2 katten wilt zou ik een volwassen stel nemen of twee kittens uit hetzelfde nest van hetzelfde geslacht. In de natuur zitten katten ook meestal alleen of in een groep van hetzelfde geslacht, een kater en poes samen heeft daarom minder kans van slagen. Als je aan kittens begint moet je dit wel doen als je nog veel thuis bent, die zou ik persoonlijk namelijk niet een hele dag alleen laten. Ik hoop dat je hier wat aan hebt :)
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

TonyJello

Bericht door TonyJello » do mar 07, 2013 8:41

Ali en Alaska vinden het droogvoer van Benevo heerlijk! :clap:

(Lila is na mijn verhuizing op de boerderij blijven wonen bij de eigenaar van de boerderij. Lila vond hem veel aardiger dan mij en slaapt bij hem op bed (ze heeft haar jongen ook in zijn bed gekregen) en ligt bij hem als hij tv kijkt. Bij mij kwam ze voornamelijk voor de kachel en het eten.)

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » wo mei 08, 2013 21:42

Ik ben hierheen gedirigeerd vanuit een ander topic, en las t/m pagina 14 van het topic (excl linkjes). Ik vind het wel interessant. Ik snap het bezwaar van vlees eten natuurlijk helemaal (daarom ben ik hier immers) maar ben dan toch van mening dat je dan geen kat moet kopen.

Als je een kat neemt, dan neem je een dier onder je hoede. Dan gaat het verder dan alleen ''wat wil IK'', maar dan zit je ook met een morele plicht tegenover dat dier. Dat gaat misschien wel verder (denk ik) dan je morele plicht tegen bijvoorbeeld een vreemd varken. Jij kiest die kat, die kat is nu afhankelijk van jou, jij zorgt ervoor. Dan is het je morele taak om te zorgen dat het dier zo gezond en gelukkig mogelijk is.

Ik kan me niet voorstellen dat IK ZELF (betrek het enkel op mezelf) me goed voel bij het voeren van plantaardig voedsel aan mijn (hypothetische) kat. Ik ben verantwoordelijk voor het beest en wil echt geen risico lopen dat hij ziek wordt. Als ik aan de ene kant tegen onnatuurlijke en tegennatuurlijke praktijken in de vee-industrie ben, of circussen, moet ik niet exact hetzelfde gaan doen met nog wel het hele ''wezen'' van mijn dier en het dwingen niet langer naar zijn wezen te leven. Ik heb hier vaker gezien dat men wel graag waarden voor mensen ook op dieren toepast. Dus, genocide (=slacht), bevruchting is vergelijkbaar met verkrachting in sommige gevallen, enzovoorts. Dan zou ik de kat plantaardig laten leven in zoiets laten vallen. En als we vlees of volledig synthetisch voer zouden geven aan een paard, zouden we ook op onze achterste benen staan want dat is geen paardenvoer. Dat hoort een paard niet te eten. Of je er nou toevoegingen in stopt of niet.

En als wij door het dier ongewenste bevruchting verkrachting vinden, dan is dit ook een behoorlijke ''misdaad'' tegen de kat. Dat daar andere dieren voor lijden is waar. Toch verandert dat niks aan de situatie en relatie met de kat zelf. Of er andere dieren voor lijden is een tweede: Dit gedrag (veganvoer) van ons naar de kat toe is net zo ''onnatuurlijk''.

Wil je dat dierenleed niet, dan moet je die kat niet nemen. Dierenleed in de vee-industrie reduceren is heel belangrijk, maar doe je dat dan door een vleeseter te dwingen een herbivoor te worden? Is DAT dan een ''juiste'' oplossing? Ik denk het van niet. Ik denk dat dat ''collateral damage'' is die hoort bij het leven en bestaan van die kat.

En de tweede voornaamste reden is de gezondheid. Ik heb er ernstige twijfels bij.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Yamcha

Bericht door Yamcha » wo mei 08, 2013 21:51

Ik kan het volledig met je eens zijn hier.
Om die reden voer ik mijn hond idd rauw vlees, prooidiermodel en zo. Probeer het wel zó te doen dat er voor hem speciaal niets gedood wordt (slachten doet ie zelf wel) maar ik deel het gevoel dat het tegennatuurlijk is om een vleeseter plantaardig te voeren.

Katten en honden zijn natuurlijke carnivoren, of all things, zíj hebben het recht om vlees te eten...... een varken kun je vegetarisch houden. Een paard of een koe of een geit voer je ook geen vlees idd.

Wb verkrachting (offtopic hier, maar toch): even specifiek over paarden, ik heb maar weinig merries meegemaakt die het prettig vonden middels KI bevrucht te worden. Eén en ander is soms ook wel te wijten aan dierenartsen, je hebt zachtzinnige en minder zachtzinnige. Ik wilde van Vienna een veulen, heb het niet doorgezet omdat de merrie zélf duidelijk aangaf dat ze niet wilde dat mensen aan haar edele delen kwamen. Ik denk dat dieren wel zoiets hebben als lichamelijke integriteit, merrie had dat iig zeer zeker, en om dan door te gaan zetten, merrie te dwingen (daar heb je dan speciale boxen en technieken voor) het toe te laten, dat vind ik in dát geval verkrachting. Over het algemeen (uitzonderingen daargelaten) ben ik om die reden geen voorstander van KI.

dorus

Bericht door dorus » do mei 09, 2013 0:44

vee-industrie is vee-industrie of die koe nu later op jou bord komt of op dat van je hond of kat maakt voor die koe geen verschil. altijd dat onderscheid dat men maakt om zijn geweten te sussen "ja maar het is een carnivoor enz. enz." kat en hond kunnen perfect vega gevoed worden

mijn maag keert bij : koe waarom leef je? omdat mensen vinden dat hun troetelkat en troetelhond recht hebben op mijn lijf!

de vraag : waarom hou je van de ene en eet je de ander geldt hier ook!
wat is nu in godsnaam de zin van het redden van het ene dier als je daarvoor een ander gaat doden? stop dan met redden want je veroorzaakt op die manier meer leed dan dat je er stopt!

voor mij is de enige manier om hond en kat toch iets vlees te geven het voeren van afval maar dit geldt enkel voor "dit moment" samen met een actie tegen het kweken van honden en katten aan de hoeveelheden van nu.
Nù kun je eventueel nog zeggen : daar is die berg afval en daar in het asiel zitten honderden dieren die recht hebben op leven dus laten we hen die afval voeren... maar dan ook "enkel die afval" en in zeer klein percentage en enkel voor dieren die anders gedood worden of zouden sterven aan één of andere ziekte.

Ik ben niet tegen honden en katten maar hou ze niet ten koste van ander leven.
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » do mei 09, 2013 9:33

Ik begrijp het punt zeker. Maar zelf denk ik dat je dan toch echt geen kat moet nemen, als je een kat neemt neem je de morele plicht op je er goed voor te zorgen.

Ik vind het dan net zoiets als een paard vlees voeren. Het zou anders (dus zonder dode dieren) bij een kat net zo bizar en onnatuurlijk gevonden worden, alleen wil de natuur/het toeval dat die kat een vleeseter is. Omdat de kat vlees eet, vindt men het anders. Er worden andere dieren voor gedood. Toch denk ik dat het principe blijft bestaan, richting die kat. Circusdieren, dierentuinen, enz, wij vinden dat heel terecht onnatuurlijk en we streven graag een respectvolle omgang met dieren na. De kat z'n hele natuur laten ontkennen en hem foppen met nepvlees (dat zeker niet onbetwist beter of even gezond is) vind ik weer niet juist naar de kat.

Je schept met het herbivoor voeren van een kat een net zo tegennatuurlijke toestand, al denken we dat dat beter is wegens de vleesindustrie. Maar ik zie het absoluut niet als een oplossing. Het is geen ''juist'' alternatief. Ik denk niet dat het eerlijk of realistisch is naar katten om ze planten te geven. Als dat een te grote weerzin is, dan denk ik: Neem dan geen kat. Probeer dan niet de feitelijke werkelijkheid te ontkennen of te doen alsof hij best wel een herbivoor is. Ik zie het niet als een werkbare toestand.

De werkelijkheid is niet altijd vegan. En dat vegan voer is niet het beste voor je kat, voor zover ik het doorheb. En voeding gaat volgens mij verder dan ''zitten alle toevoegingen erin''.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

dorus

Bericht door dorus » do mei 09, 2013 9:50

ik zie niet in waarom ik mijn katten zou moeten doden enkel en alleen omdat er mensen zijn die vinden dat vega voeden niet respectvol is.

ze zijn allemaal gered of op eigen kracht komen aanlopen, ik had dan volgens jou de keuze :
of vlees geven of ze dood spuiten??????

ik heb voor het leven gekozen zowel voor dat van de koe als voor dat van de kat!!!!

vegavoeding is onnatuurlijk maar zoals eerder al in het topic : die zetel waarin ze slapen, de dierenarts waar ze naartoe gaan, die mens die ze eten geeft en verzorgd enz. ook. Eigenaardig dat men alleen over die voeding valt en niet over al de rest :shock:
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

Plaats reactie